Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oproep medewerking aan onderzoek om ziekte van Cushing bij papegaaien vast te stellen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Ann Bekijk Berichten
    In het maandblad van de Parkieten Federatie van december zal er ook een artikel over Mickey en Cushing en de oproep voor medewerking staan.
    ah! volgens mij is dat waarvoor Didier Mervilde mij emailde? Klopt dat? smiley_positive.gif
    Ellen & her Parrots

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door ellenparrots Bekijk Berichten
      ah! volgens mij is dat waarvoor Didier Mervilde mij emailde? Klopt dat? [ATTACH=CONFIG]5859[/ATTACH]
      Ja, dat klopt helemaal

      Comment


      • #18
        inmiddels zijn we weer begonnen met de behandeling van Mickey, langzaam opbouwend. Ze krijgt nu 0.12 ml per dag. Het gaat tamelijk goed. Ze lijkt zeker minder hongerig, alleen is ze nog steeds té zwaar (haar gewicht was altijd 124 gram, nu weegt ze rond de 170 gram), drinkt nog enorm veel en dus heeft een zeer dunne ontlasting. Maar die 0.12 ml is natuurlijk nog weinig.
        Ik had voor Yvonne gelukkig nog een viertal bonte boertjes beschikbaar voor het onderzoek! Daar zijn we erg blij mee. In eerstkomende blad van Pakara wordt er weer aandacht aan gegeven.
        Ellen & her Parrots

        Comment


        • #19
          Even een update. Mickey wordt dus behandeld voor cushing. Op enig moment werd ze nogal benauwd en ben ik naar Peter Bastiaansen geweest. Hij heeft toen div onderzoeken gedaan en daarna werd ze zo benauwd dat ze aan de zuurstof moest. Diezelfde dag heb ik haar naar Utrecht gebracht. Ze is daar een kleine week opgenomen geweest. Bleek een schimmelinfectie te hebben in haar longetjes. De cushing tast nl. ook het immuunsysteem aan van de vogel, dus vrijwel zeker dat ze daardoor deze infectie er bovenop kreeg. Ook daarvoor wordt ze nu behandeld, maar het kan maanden duren alvorens ze daar van geneest, als ze daar van geneest.. dat kan niemand, ook niet in Utrecht, mij verzekeren. Verder houdt ze heel vaak veel vocht vast. Is haar lever flink groot en heeft ze heel veel vet in haar buikje.

          Op deze foto kan je een klein beetje zien dat het erg geel kleurt onder haar huidje.
          7116888721_f9d04f3dc1_c.jpg

          Ze eet erg slecht, laat haar harrisons pellets liggen, maar eet wel wat zonnepitten, trosgierst, beetje fruit/groente, en zowaar (gelukkig) de laatste tijd ook wat powertreats. Daarom krijgt ze om de dag 2 cc pap (Juvenile) met daardoor een schepje Emeraid van dr. Lafeber. Yvonne heeft inmmiddels de bonte boertjes - die zich hadden aangemeld hiervoor - onderzocht (de ACTH stimulatietest). Ik durf niet te zeggen wanneer ze haar wetenschappelijk artikel hieraan gaat wijden. Het onderzoek an sich loopt nog.. het volgen van Mickey. Het is een flinke opgave. Ze moet in de ochtend 3 spuitjes met medicatie (en de één is bijv. 0.13 ml, de ander weer 0.19 ml etc) en in de avond 4 stuks (het medicijn tegen cushing krijgt ze maar 1x per dag). Verder moet ik ook zelf medicijnen aanmaken. Ik ben inmiddels al een halve apothekersassistente. Het is gewoon lastig omdat bijv. het medicijn tegen cushing maar één week houdbaar is (dat is een makkelijke... een capsule openbreken en de poeder oplossen in 5 ml. suspensievloeistof) maar bijv de Voriconazol (tegen schimmel) is een tablet. Moet ik dus met een vijzel helemaal fijn maken en dan (beetje bij beetje) dus 5 ml suspensievloeistof erbij voegen en maar roeren. Da's het makkelijke deel. Ik moet dan zien dat zoveel als mogelijk in een flesje komt. En exact 5 ml lukt met nog steeds niet. er gaat altijd wat verloren. Blijft dus een sport.
          Mickey is een heel lieve vogel, altijd al geweest. En ze heeft al heel veel ondergaan, bloedonderzoeken, echo, CT-scan, röntgenfoto's, etc etc. En twee keer per dag haar in de houtgreep nemen voor de medicijnen, maar ze is en blijft een schatje. Ik kan echt gelukkig alles met haar doen. Had wel een probleem geweest als dat anders was.

          drs. P. Bastiaansen leest een email van dr. Yvonne van Zeeland over wát voor bloedonderzoek er plaats moet vinden, en Mickey gaat 'gezellig' meekijken op zijn arm, ha ha
          6970812056_3a04b62e12_c.jpg

          Ik houd jullie op de hoogte.

          Tot slot nog een foto van mijzelf in het midden met Mickey samen met Yvonne van Zeeland en Nico Schoemaker, Universiteit Utrecht
          6988443303_cd6036e20f_c.jpg
          Ellen & her Parrots

          Comment


          • #20
            Ik had voor Yvonne gelukkig nog een viertal bonte boertjes beschikbaar voor het onderzoek! Daar zijn we erg blij mee. In eerstkomende blad van Pakara wordt er weer aandacht aan gegeven.

            Zijn die 4 ook van jezelf of van anderen met dezelfde verschijnselen of van andere liefhebbers.
            worden ze gebruikt als referentie materiaal ?


            Henk

            Comment


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Henk Draaijer Bekijk Berichten
              Ik had voor Yvonne gelukkig nog een viertal bonte boertjes beschikbaar voor het onderzoek! Daar zijn we erg blij mee. In eerstkomende blad van Pakara wordt er weer aandacht aan gegeven.

              Zijn die 4 ook van jezelf of van anderen met dezelfde verschijnselen of van andere liefhebbers.
              worden ze gebruikt als referentie materiaal ?


              Henk
              Hoi Henk, Oh dat is goed te horen! Als het goed is worden alle bonte boertjes (naast Mickey) meegenomen als referentiemateriaal.
              Ik schreef in mijn bericht van gisterenavond over een ACTH stimulatietest, maar dat is onjuist. Om cushing vast te stellen wordt een dexamethason-supressietest gedaan. Zie stukje tekst in de oproep die ik deed:

              "en zgn. dexamethason suppressietest, is én bij Mickey uitgevoerd én bij een tweede bonte boertje (om vergelijkingsmateriaal te hebben). De resultaten van deze test en verschillen in reactie tussen Mickey en het andere bonte boertje geven voldoende aanwijzingen dat Mickey de ziekte van Cushing heeft.
              Mickey is daarmee de eerste levende papegaai waarbij deze ziekte is vastgesteld (de ziekte is tot nu toe slechts bij enkele papegaaien beschreven, maar dit waren allemaal vogels waarbij de ziekte pas na het overlijden is vastgesteld). De dexamethason suppressietest zoals Yvonne die heeft uitgevoerd bij Mickey lijkt een goede test om deze ziekte bij papegaaien te kunnen vaststellen. Om meer wetenschappelijk bewijs hiervoor te hebben is het echter nodig om dezelfde test bij een aantal andere bonte boertjes uit te voeren, en te zien of zij inderdaad hetzelfde reageren als het bonte boertje dat als gezonde controle diende (en dus anders dan Mickey). Het uitvoeren van deze testen bij andere vogels levert daarnaast ook sterker aanvullend bewijs dat Mickey inderdaad de ziekte van Cushing heeft."

              Als Pakara (zit jij in bestuur?) nog foto's nodig heeft, dan hoor ik het wel.
              Ellen & her Parrots

              Comment


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Henk Draaijer Bekijk Berichten
                Ik had voor Yvonne gelukkig nog een viertal bonte boertjes beschikbaar voor het onderzoek! Daar zijn we erg blij mee. In eerstkomende blad van Pakara wordt er weer aandacht aan gegeven.

                Zijn die 4 ook van jezelf of van anderen met dezelfde verschijnselen of van andere liefhebbers.
                worden ze gebruikt als referentie materiaal ?


                Henk
                Vergat te reageren op je vraag t.a.v. die andere bonte boertjes, nee hoor. Die zijn niet van mij. Het zijn bb's die als het goed is gewoon gezond zijn. Ook nav bovenstaande oproep van mensen die zich ook hadden aangemeld om mee te werken aan dit onderzoek. Ikzelf heb naast andere papegaaien alleen bb Mickey.
                Ellen & her Parrots

                Comment


                • #23
                  Nee ik zit niet in het pakara bestuur. Gelukkig maar maar goed dat is een heel ander verhaal. Wat goed dat andere mensen meewerken middels het beschikbaar stellen van hun bonte boeren.
                  Ben benieuwd wat uiteindelijk de conclusie van het onderzoek gaat worden.
                  Wetenschappelijk zal het nog wel niet kunnen worden bewezen omdat het slechts een geval betreft maar goed het is een begin. Succes.

                  Henk

                  Comment


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Henk Draaijer Bekijk Berichten
                    Nee ik zit niet in het pakara bestuur. Gelukkig maar maar goed dat is een heel ander verhaal. Wat goed dat andere mensen meewerken middels het beschikbaar stellen van hun bonte boeren.
                    Ben benieuwd wat uiteindelijk de conclusie van het onderzoek gaat worden.
                    Wetenschappelijk zal het nog wel niet kunnen worden bewezen omdat het slechts een geval betreft maar goed het is een begin. Succes.

                    Henk
                    ha ha.. drie maal raden! Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden fluiten.gif, maar goed. Daar gaat het hier niet om. Maar ik ben - uiteraard - wel nieuwsgierig hoe jij weet dat er weer in het blad van paraka (ik ben ook lid) een artikel volgt over cushing? Hoor het wel.

                    Voor wat betreft het wetenschappelijke deel, bij deze een reactie daarop van Nico Schoemaker:
                    "Wetenschap is niet zo zwart/wit als je aangeeft. Mickey zou de eerste patiënt zijn die van voor tot achter beschreven wordt. Dat heet een case study. Dat behoort ook tot de wetenschap. Een case series is altijd mooier, maar dan moeten er natuurlijk wel meer gevallen zijn :-)."

                    Dit wist ik ook niet, trouwens!
                    Ellen & her Parrots

                    Comment


                    • #25
                      hier een filmpje van vandaag waarop je kan zien dat ze het na een simpele douchebeurt enorm benauwd heeft (schimmelinfectie): http://youtu.be/s2ZO4aiwiLU
                      Ellen & her Parrots

                      Comment


                      • #26
                        Arm beestje, ik hoop dat hij snel weer van de schimmel af is !
                        Chester en Samba
                        Yoda en Navy

                        Comment


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door arasevera Bekijk Berichten
                          Arm beestje, ik hoop dat hij snel weer van de schimmel af is !
                          dank je.. ik vrees dat het maanden gaat duren, maar we blijven hoop houden!
                          Ellen & her Parrots

                          Comment


                          • #28
                            et zit je niet mee Ellen...
                            ik duim voor betere tijden!

                            Comment


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ineke Bekijk Berichten
                              et zit je niet mee Ellen...
                              ik duim voor betere tijden!
                              Hé Ineke, leuk je hier ook tegen te komen en dank je wel!
                              Ellen & her Parrots

                              Comment


                              • #30
                                Vanochtend woog madame ineens 170 gram..

                                IMG_7017.jpg

                                Haar gewicht is al heel lang een heikel punt.. ze heeft een enorm vergrote en vervette lever, veel vet verspreid door haar hele lijfje (gezien op de CT-scan), ook houdt ze steeds veel vocht vast, maar het laatst gehouden bloedonderzoek zou aangeven dat ze mogelijk aan het uitdrogen is (bij bloedafname was haar bloed ook enorm stroperig). Dus... i.p.v. 3x daags 0.19 ml Furosemide (vochtafdrijvers) teruggegaan (in overleg met Yvonne van Zeeland) naar 2x daags... en hoppa.. toch ineens die weegschaal op 170 gram.
                                Vrijdag 25 mei a.s. gaan we weer naar Utrecht voor vrijwel zeker een echo en bloedonderzoek e.d. Haar buikje ziet er dusdanig uit alsof ze 'tig' eieren draagt!

                                IMG_7030.jpg

                                Wordt vervolgd. Ik zal proberen in deze topic een beetje bij te houden hoe het met mijn cushings patientje gaat.
                                Ellen & her Parrots

                                Comment

                                Ads onder in topics

                                Collapse
                                Working...
                                X