Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oproep medewerking aan onderzoek om ziekte van Cushing bij papegaaien vast te stellen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    hoe is het gisteren gegaan Ellen???

    Comment


    • #47
      Oorspronkelijk geplaatst door Ineke Bekijk Berichten
      hoe is het gisteren gegaan Ellen???
      Update volgt zo. Gisteren was had ik geen energie meer over in de avond
      Ellen & her Parrots

      Comment


      • #48
        Gisteren zijn we - Mickey en ik - weer naar Utrecht geweest voor verder onderzoek. Ze heeft een enorm dikke buik en dat wordt er niet minder op. Ook schommelt ze erg met haar gewicht (waarschijnlijk steeds aanmaak van vocht?). Afgelopen week woog ze bijna 180 gram! Eerst hebben ze haar klinisch onderzocht, vocht uit haar buikje gezogen en via een naald extra vochtafdrijvers in een bloedvat gespoten. Daarna is er bloed afgenomen voor verder onderzoek, maar de uitslag daarvan laat nog op zich wachten. Waarschijnlijk volgt dat maandag (eiwitten duurt altijd wat langer). Tot slot hebben ze de echo gedaan.
        Daaruit blijkt dat haar lever enorm groot is (op zich niet echt wat nieuws) maar haar lever komt nu helemaal tot onder in haar buikje. De andere oorzaak dat ze zo'n dik hangbuikje heeft is toch duidelijk te veel vocht. Haar hartje is ook nog gecheckt, dat zag er redelijk goed uit, wel een beetje vocht ook om het hartje, maar niet iets waar zorgen om gemaakt hoeft te worden. Mickey heeft nu andere vochtafdrijvers gekregen, sterkere. Burinex. Dat zijn ampullen en te verkrijgen bij de humane apotheek, waar ik het dus vandaag heb opgehaald. Maar daar mogen ze nix meer doen/klaarmaken, maar goed. Het is een ampul openbreken en de vloeistof in een flesje doen. Aangezien ik zelf ook al de Voriconazol aanmaak (anti-schimmel) met een tablet en 5 ml suspensievloeistof is dit een 'eitje'....

        IMG_8119.jpg
        Ellen & her Parrots

        Comment


        • #49
          Oorspronkelijk geplaatst door Henk Draaijer Bekijk Berichten
          Ellen

          Geen idee . Neem aan dat ze dat daar kunnen vertellen. Heb persoonlijk niet zoveel meer op met die club. Ben vroeger lid geweest voor het keurmerk. Maar sinds daar een dictator als voorzitter de scepter zwaait ben ik geen lid meer.

          Henk
          Okay.. ik wacht het wel af .. ze hebben tot nu toe al 3 keer aandacht gegeven aan cushing.
          Ik snap je hoor.. ik heb daar meerderen over gehoord. Enorm jammer dat het zo is gelopen.
          Ellen & her Parrots

          Comment


          • #50
            arm muppeke en arme jij........

            Comment


            • #51
              Oorspronkelijk geplaatst door Ineke Bekijk Berichten
              arm muppeke en arme jij........
              dank je. Mickey is wel een vogel die alles zo keurig en met maar weinig stress ondergaat. Ook daarin is ze bijzonder
              Ellen & her Parrots

              Comment


              • #52
                Kan ze nog wel normaal poepen? Of zitten de darmen en de rest van haar organen niet zo in de verdrukking door die vergrote lever? Ik blijf het een lijdensweg vinden voor het beestje, maar ok...
                Badut, Tommy, Nicky, Lemmy, Aspa, Keisha Max, Tica, Rheia, Loki

                Comment


                • #53
                  Oorspronkelijk geplaatst door Astrid74 Bekijk Berichten
                  Kan ze nog wel normaal poepen? Of zitten de darmen en de rest van haar organen niet zo in de verdrukking door die vergrote lever? Ik blijf het een lijdensweg vinden voor het beestje, maar ok...
                  ik denk dat Ellen wel weet wat ze doet en dat ze ziet wanneer het een leidensweg wordt......

                  Comment


                  • #54
                    Oorspronkelijk geplaatst door Astrid74 Bekijk Berichten
                    Kan ze nog wel normaal poepen? Of zitten de darmen en de rest van haar organen niet zo in de verdrukking door die vergrote lever? Ik blijf het een lijdensweg vinden voor het beestje, maar ok...
                    Jazeker, ze poept nog normaal. Ik begrijp dat jij door (alleen) de 'horror' updates er zo over denkt. maar zie mijn uitleg aan Henk en jij ziet niet hoe Mickey het hier verder doet. Ik wel.. en ze doet het prima. Natuurlijk moet ze regelmatig onderzoeken ondergaan, maar zoals ik al schreef ondergaat ze dat tamelijk rustig. En verder als ze hier is, is ze nog steeds een vrolijke en lieve vogel, die af en toe speelt, poetst, eet, poept, zoals ieder andere papegaai. Dus ik ben het niet met je eens dat Mickey een lijdensweg ondergaat. Buiten dat... ik heb drie vogelartsen die 'bovenop' Mickey zitten (Nico Schoemaker, Yvonne van Zeeland en Peter Bastiaansen) en ook met hen heb ik steeds de discussie of Mickey 's leven nog waardig en ja.. ook zij vinden van wel. natuurlijk moet ze haar medicijnen krijgen en ook kunnen ze mij niet op een briefje geven hoelang ze nog een waardig leventje kan hebben. Maar ik ben de eerste en enige die kan aangeven, als dat verandert. En zodra ik maar enige twijfel heb of Mcikey goed in haar velletje zit, zal ik aktie ondernemen. Hoeveel ik ook van haar houd.
                    Verder ben ik niet van plan om me steeds hiervoor te moeten verantwoorden. In deze topic houd ik bij hoe het Mickey vergaat m.b.t. de cushing. Ik hoop met deze en de reactie die ik reeds aan Henk gaf, duidelijk te hebben gemaakt dat ik mijn vogels nooit en te nimmer een lijdensweg zou laten ondergaan.
                    Ellen & her Parrots

                    Comment


                    • #55
                      Samenvatting van de diagnose m.b.t. de echo en bloedonderzoek van afgelopen vrijdag door dr. Yvonne van Zeeland:

                      Kortom: alle verschijnselen blijven toch min of meer passen bij Cushing, danwel bij de gevolgen die Cushing kan hebben op het lichaam (afweerapparaat, leidend tot longinfecties en secundair aanmaken van nieuwe rode bloedcellen om zuurstoftekort te compenseren; eiwitverlies via nieren en/of minder aanmaak door leverfunctiestoornis als gevolg van leververvetting met als gevolg daarvan vochtproductie). Plan blijft daarmee hetzelfde en zoals we vrijdag hebben afgesproken. Mickey gaat door op de voriconazol (tot we op een gegeven moment opnieuw de longen geevalueerd hebben en zien dat de problemen verdwenen zijn = voorlopig verwacht ik dat echter niet omdat op de rontgenfoto's toch duidelijk aanwijzingen voor afwijkingen in het longpatroon aanwezig waren). Ook de trilostane continueren we volgens plan (ivm de Cushing behandeling, proberen zoveel mogelijk de effecten te onderdrukken) en voor het vocht (wat wrschl optreedt als gevolg van tekort aan eiwitten) hebben we besloten de furosemide om te zetten naar een ander middel: burinex. Dat is wat krachtiger dan furosemide en kan in kleinere hoeveelheden gegeven worden (en wordt ook humaan veel gebruikt wanneer mensen een weerstand opbouwen tegen de werkzaamheid van furosemide = dat lijkt namelijk bij Mickey ook aan de hand). Qua voeding mag ze wat mij wat ondersteuning krijgen met wat eiwitrijk voer (zit o.a. in de pellets en de Emeraid, maar lust ze bijv.ook eivoer?) en producten waar wat meer kalium in zit (denk bijv. aan banaan, tomaat). Al met al vond ik haar situatie relatief stabiel tov voorgaande keer en kunnen we om die reden het plan voortzetten zoals het nu is (muv verandering van de vochtafdrijver, omdat Mickey toch weer vocht ging produceren).

                      Mickey in haar favo doosje:
                      IMG_8569.jpg
                      Ellen & her Parrots

                      Comment


                      • #56
                        Gewoon ff een lieve foto van Mickey

                        746696eca4ec11e1a9f71231382044a1_7.jpg
                        Ellen & her Parrots

                        Comment


                        • #57
                          Morgen gaat Mickey naar één van mijn vogelartsen. Ik vlieg volgende week woensdag naar de States voor mijn vakantie. Een beter adres kan ik niet wensen voor mijn toch wel zorgen 'kindje'.

                          ff22d98e9f4311e18cf91231380fd29b_7.jpg

                          Tot half juni allemaal.
                          Ellen & her Parrots

                          Comment


                          • #58
                            Mickey hield weer enorm veel vocht vast. De laatste drie dagen is ze weer opgenomen geweest, bij Peter Bastiaansen (De Baronie, Prinsenbeek). Mickey vandaag weer opgehaald bij Peter Bastiaansen. Op dát moment woog madame 130 gram! Toppie.. toen ik haar wegbracht woog ze bijna 170 gram. En dat in een paar dagen. Het is nu de vraag of ik dit nu weer keurig op pijl kan houden hier. Inmiddels contact gehad met dr. Yvonne van Zeeland en ik ga haar nu 3x daags 0.5 ml (!) Burinex geven, natuurlijk naast haar andere medicatie.

                            Het zelf eventueel injecteren van vochtafdrijvers gaat nix worden. Zie opmerking Yvonne:

                            "Vwb injecties vind ik lastig te zeggen of je dat kan. Daarnaast is zelfs ook de vraag of het officieel (volgens de wet) wel mag. Ik dacht namelijk dat furosemide een UDD middel is wanneer gegeven als injectie. Dat is dus goed om na te kijken. Nazoeken in het repertorium leert mij dat dat niet toegestaan is (het valt onder de UDD middelen). Dat betekent dat zoiets toestaan (potentieel) strafbaar is en als zodanig kan en mag ik het vanuit een academische instantie als de universiteit niet adviseren of toestaan. Of Peter het vanuit zijn praktijk wel doet of durft te adviseren kan ik niet zeggen (en mag en wil ik dan ook officieel niets van weten). Daar zit dus al een behoorlijke kink in de kabel.

                            Verder kan ik zelf niet oordelen of je de injectie wel/niet zou kunnen geven. Er zijn zeker een aantal aandachtspunten om rekening mee te houden. Studenten mogen het bij ons slechts doen als ze het een keer gedemonstreerd gekregen hebben en ze het een keer gedaan hebben onder ons toezicht, zodat wij zeker weten dat ze het op de juiste manier doen."

                            IMG_8776.jpg
                            Ellen & her Parrots

                            Comment


                            • #59
                              voor degenen die het leuk vinden om te zien... 16 maart jl. is in Utrecht een CT-scan gemaakt van Mickey (al ff geleden dus) maar deze week ontving ik twee foto's via Nico Schoemaker.
                              Bij deze:

                              http://www.flickr.com/photos/ellenpa...7630319469070/



                              Ellen & her Parrots

                              Comment


                              • #60
                                Nadat Mickey 3 dagen opgenomen is geweest bij Peter Bastiaansen (en ze 2x daags een injectie Furosemide = vochtafdrijvers) kreeg was ze weer tamelijk keurig op gewicht, rond de 130 gram.
                                Hier thuis krijgt ze momenteel zelfs 3x daags 0.65 ml Burinex (andere vochtafdrijver) maar het slaat nog niet echt goed aan. Ze zweeft nu weer rond de 154 gram. Vanmiddag moest ik naar Peter Bastiaansen sowieso voor mijn grijsje Tommy, om zijn snavel weer in te korten. Ik heb Mickey meegenomen en hij heeft haar weer één injectie gegeven.
                                Vanavond woog ze 145 gram.. maar of ik het zo houd c.q. naar beneden krijg?
                                Het is bij Wet verboden voor mij om mijn vogel zelf te injecteren met Furosemide. Af en toe haar zo'n injectie zelf geven, zit er dus niet in.
                                Er zou nog een andere optie zijn, de Burinex combineren met Spironolactone. Even afwachten dus.
                                Verder krijgt ze in de ochtend ook nog een middel tegen de cushing en 2x daags een medicijn tegen de schimmelinfectie in de longetjes.

                                Mickey vanmiddag in de bench:

                                IMG_1671.jpg
                                Ellen & her Parrots

                                Comment

                                Ads onder in topics

                                Collapse
                                Working...
                                X