Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oproep medewerking aan onderzoek om ziekte van Cushing bij papegaaien vast te stellen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • hoe is het nu met mickey?

    Comment


    • Dank jullie wel! Vanmorgen was Mick nog niet helemaal okay. Ik moest naar mijn werk en geef haar altijd voor vertrek haar medicijnen. Ik haalde haar uit de kooi en ze maakte wat kok bewegingen.. Ik ga haar de medicatie en ja hoor.... kok bewegingen en het gutste er net zo hard weer uit. Ik had echt ff zo van, jammer dan. En heb haar terug in de kooi gezet, na haar uiteraard standaard gewogen te hebben. 135 gram. Licht voor mijn cushings patientje. Ik heb nog contact gehad met Yvonne van Zeeland en heb haar vanavond even geen Furosemide (vochtafdrijvers) gegeven. Als ze minder zwaar wordt door wat voor reden dan ook, reageert ze daar heftiger op ook. UIt het werk haar wat Emeraid van dr.Lafeber gegeven met daardoor wat druivensuiker. Gek genoeg ging ze daarna wel een beetje eten. Vanavond heeft ze een papje gehad van Juvenile en daar heeft ze ruim 3 cc van op. Gek genoeg ging ze ongeveer een klein uurtje daarna toch weer wat eten. Alsof het geven van eten toch een beetje haar eetlust stimuleert? wie zal het zeggen.. gelukkig ben ik nu weer ff 4 dagen thuis en kan haar goed in de gaten houden.
      Ik weet dat het met ups en downs zal blijven gaan, tot haar dood. Maar ik weet ook dat ze de meeste tijd wel tamelijk goed zichzelf kan zijn. Die downs moet ik maar accepteren. Maar steeds weer als ze niet in orde is, komen de grote zorgen weer erg naar boven.

      Vanavond nog ff foto gemaakt van mijn schatje....

      Ellen & her Parrots

      Comment


      • Dat klopt Ellen; pap geven stimuleert het zelfstandig eten. Dat doe ik ook met kuikens die zelfstandig moeten worden, maar nogal eigenwijs zijn. Dan geef ik ze gewoon een klein beetje pap en 9 van de 10x gaan ze zelf eten daarna.
        Badut, Tommy, Nicky, Lemmy, Aspa, Keisha Max, Tica, Rheia, Loki

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Astrid74 Bekijk Berichten
          Dat klopt Ellen; pap geven stimuleert het zelfstandig eten. Dat doe ik ook met kuikens die zelfstandig moeten worden, maar nogal eigenwijs zijn. Dan geef ik ze gewoon een klein beetje pap en 9 van de 10x gaan ze zelf eten daarna.
          Hé Astrid! Oh okay! Ik heb al zoooolang vogels, maar dit nog nooit zo aan de hand gehad. Maar gisteren merkte ik het al, nadat ik haar Juvenile had gegeven. Toen was ze ook ineens ook wat uit haarzelf gaan eten. Ik ben wel blij dat ze die pap accepteert, want als ze weer gedwangvoerd zou moeten worden dat is zo'n gedoe.
          Ellen & her Parrots

          Comment


          • Klopt Is het misschien iets om wat van haar medicijnen door de pap te mixen? Misschien houdt ze het dan beter binnen?
            Badut, Tommy, Nicky, Lemmy, Aspa, Keisha Max, Tica, Rheia, Loki

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Astrid74 Bekijk Berichten
              Klopt Is het misschien iets om wat van haar medicijnen door de pap te mixen? Misschien houdt ze het dan beter binnen?
              dat wordt lastig. Want het luistert enorm nauw wat ze per medicijn binnen moet krijgen. Op zich is het medicineren geen probleem, alleen zoals vanmorgen.. dan was ze denk ik al niet zo lekker en daarom spuugde ze alles uit. Maar negen van de tien keren houdt ze het keurig binnen, gelukkig.
              Ellen & her Parrots

              Comment


              • Dat snap ik, maar omdat je zegt dat ze graag juvenile eet, en je geeft bij het medicijn 1 cc pap en daarna de overige 2 cc....
                Ik kan me voorstellen dat zulke zware medicijnen best wat vergen voor zo'n vogeltje. Voor mensen bestaat er dan een soort van maagbeschermer, is dat er niet voor vogels ofzo? Geen idee, ik dacht er even aan....
                Badut, Tommy, Nicky, Lemmy, Aspa, Keisha Max, Tica, Rheia, Loki

                Comment


                • Dank iig voor het meedenken, Astrid. Ik heb ook 'maagbeschermers' in huis voor Mickey. Maar hoe dan ook moeten we streven en zoeken naar voor ieder medicijn wat ze krijgt, de juiste dosering zien te vinden. Ik heb er wel vertrouwen in dat dát gaat lukken, maar ik ben natuurlijk steeds degene die 'met de gebakken peren' zit. Natuurlijk heb ik wel een top support van meerdere vogelartsen. Maar ik ben degene die Mickey steeds bij 'downs' weer naar een 'up' periode moet brengen. Dat valt mij wel zwaar.

                  Vanmorgen woog Mickey 138 gram, vanavond 137 gram. Ze heeft qua vochtafdrijvers twee keer maar 0.20 ml gekregen. Trilostane (tegen cushing) zoals al heel lang 0.17 ml. Ze had vandaag nog niet veel meer trek. Uiteindelijk heeft ze wat aardappelpuree op, wat druif, stukje cashew noot. Vanavond weer wat Juvenile met Emeraid gegeven en daarna ging ze weer zowaar wat uit haar voerbak eten.

                  Ellen & her Parrots

                  Comment


                  • Ok, ik snap het. Misschien is het een idee om dan na haar medicijnen wat Juvenile te geven? Misschien is ze misselijk na de medicijnen en als ik misselijk ben, eet ik ook niks. Ook al hoef ik niet over te geven.
                    En als ze dan die Juvenile erbij heeft, mengt dat misschien met de medicijnen en vallen ze minder zwaar? En gaat ze misschien overdag ook normaal eten...
                    Badut, Tommy, Nicky, Lemmy, Aspa, Keisha Max, Tica, Rheia, Loki

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Astrid74 Bekijk Berichten
                      Ok, ik snap het. Misschien is het een idee om dan na haar medicijnen wat Juvenile te geven? Misschien is ze misselijk na de medicijnen en als ik misselijk ben, eet ik ook niks. Ook al hoef ik niet over te geven.
                      En als ze dan die Juvenile erbij heeft, mengt dat misschien met de medicijnen en vallen ze minder zwaar? En gaat ze misschien overdag ook normaal eten...
                      Is zeker een goed idee. Ik had haar vandaag overdag al wat Juvenile gegeven.. en vanavond na haar medicijnen wat emeraid (opgelost in warm kraanwater) met wat druivensuiker erdoor. Direct na de medicatie.. ging dus goed. Want dit laatste ging er goed in.
                      Ellen & her Parrots

                      Comment


                      • Waar ik nu benieuwd naar ben is zie je nu verbeteringen , is het stabiel of gastvrije achteruit.
                        Wat wordt er bijgehouden voor het onderzoek .

                        Verder veel waardering voor je inspanningen.

                        henk

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Henk Draaijer Bekijk Berichten
                          Waar ik nu benieuwd naar ben is zie je nu verbeteringen , is het stabiel of gastvrije achteruit.
                          Wat wordt er bijgehouden voor het onderzoek .

                          Verder veel waardering voor je inspanningen.

                          henk
                          Hoi Henk, Als je kijkt naar de periode vanaf de diagnose (en Mickey dus nog niet behandeld werd) tot nu: is ze goed vooruit gegaan. Ze heeft minder vet in haar lijfje, haar lever is weer stukken kleiner dan helemaal in het begin, haar gewicht is iig 'normaler' dan toen, want dat was nogal eens rond de 170 à 180 gram. Het probleem is nog steeds de juiste hoeveelheid medicatie te vinden, die ze nodig heeft om dus stabiel te blijven. Ze krijgt al een hele tijd 0.17 ml trilostane (eens per dag, medicatie tegen de Cushing) maar kort geleden leek het er sterk op dat ze weer hongeriger werd, meer water dronk etc. Maar het verhogen van dit medicijn is een ramp. Want het was een week geleden door mij met 0.02 ml (per dag) verhoogd en het ging gelijk weer slechter met Mickey. Slechter in die zin, dat het tegenovergestelde werd bereikt (van honger naar geen trek). Momenteel ben ik begonnen - iov met Yvonne - haar 2 dagen 0.17 ml te geven, de volgende dag 0.18 ml (toevallig vandaag) en morgen en overmorgen weer 0.17 ml en verder. En het zo even proberen een paar weken aan te kijken.
                          Het vocht probleem is het andere probleem. Dat gaat wel stukken beter nu, bloedonderzoek van vrijdag 9 november gaf aan dat dit stukken beter was. Eiwit gehalte in haar bloed is iets verhoogd en dat kan weer komen doordat ze Emeraid krijgt van dr. Lafeber (waar eiwitten, aminozuren inzitten). Door het te kort aan eiwit in haar bloed (wat ook weer door de Cushing komt) hield ze vocht vast.
                          Ze krijgt natuurlijk vochtafdrijvers, maar ook dit is een lastig iets om uit te vinden hoeveel ze per dag moet hebben.
                          Dus... achteruit gaat ze zeker niet, integendeel. Maar er is nog wel een hele weg te gaan. Met veel geduld en ook wel verdriet, proberen we dit te doen.
                          Dank voor het vragen, want ja.... dit is natuurlijk heel belangrijk. Stel dat er totaal geen progressie zou zijn, ja.... dan is het een heel ander verhaal en dan zou ik toch wel voor een moeilijke keus komen te staan.
                          Ellen & her Parrots

                          Comment


                          • Vandaag een filmpje gemaakt van Mickey waar ze de emeraid met wat druivensuiker krijgt:

                            Ellen & her Parrots

                            Comment


                            • Bedankt voor de beantwoording Ellen en erg veel succes toegewenst

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Henk Draaijer Bekijk Berichten
                                Bedankt voor de beantwoording Ellen en erg veel succes toegewenst
                                graag gedaan hoor Henk en dank je wel.
                                Ellen & her Parrots

                                Comment

                                Ads onder in topics

                                Collapse
                                Working...
                                X