Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ik ben ten einde raad... Wie wil/kan mij adviseren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Ik ben ten einde raad... Wie wil/kan mij adviseren

    Kibo is een amazone papegaai. Hij is 5 jaar geleden bij mij terechtgekomen als volwassen vogel.
    Hij is aangekocht door de vorige eigenaar (een man) als kuiken, hij heeft hem met de hand grootgebracht (zegt hij).
    Deze man is vervolgens getrouwd en ze hebben een andere woning gekocht. Een jaar na de verbouwingen is zijn vrouw zwanger en volgens de dokter moet de vogel weg. Hij laat ook weten dat dit goed uitkomt aangezien zij andere meubels wilden kopen maar de vogelkooi stond hiervoor in de weg...


    Als grote dierenvriend neem ik deze vogel in ontvangst gratis met kooi, zand, eten,... alles op en aan. En ik stel me geen vragen, het enige wat ik denk is kom hier lieve vogel ik zal je gelukkig maken.


    Op het moment dat Kibo bij me kwam woonde ik in een oude boerderij (een eigendom met veel kleine ruimtes). Na 1,5 maand bij mij begon hij telkens hij mij niet meer zag te roepen (een oorverdovend gekrijs).
    Dus om het kort te zeggen:
    - Vogel los en ik verlaat de ruimte = kwam hij aangevlogen en op de schouder zitten (of elders in dezelfde ruimte)
    - Vogel in kooi en ik verlaat de ruimte = oorverdovend lawaai


    Ik kreeg het advies: "oorverdovend lawaai negeren en positief gedrag belonen". Maar helaas het negeren had geen effect hij bleef roepen ooit zelf 75 min lang. Sinds dien ben ik nog steeds opzoek naar een oplossing... Nu aangezien ik op een boerderij woonde had behalve ik en mijn toenmalige partner (en de paarden, honden, katten op het erf) last van zijn lawaai.


    Ondertussen is de situatie veranderd... Mijn toenmalige partner besloot op een dag een andere richting in te slaan en ik paste niet in deze richting. Resultaat ik mocht vertrekken...
    Ik ben op een appartement gaan wonen omdat ik in de buurt niets betaalbaars kon vinden dat groot genoeg was. We waren overeengekomen dat Kibo daar kon blijven (gezien zijn gedrag was dit de beste oplossing). Vorige week kreeg ik telefoon om te melden dat Kibo daar niet langer kan/mag blijven en ik hem moest komen halen of anders ging hij hem laten inslapen.


    Nu heb ik het een klein beetje kunnen uitstellen maar uitstel is geen afstel... Volgende week komt Kibo normaal bij mij op het appartement. Ik weet dat hij waarschijnlijk 1 of 2 weken braaf zal zijn door de nieuwe omgeving... Maar dan zal alles weer zijn gewone gang gaan. Ik wil hem echt de kans geven om bij mij op het appartement te komen wonen. Maar als de buren last van hem krijgen zal hij niet kunnen blijven.


    Ik denk dat het zeer belangrijk is dat ik vanaf de 1ste seconde dat hij het appartement betreed de juiste reactie handeling moet hebben. Maar wat is de juiste reactie/handeling?

    Ik kan hem ondersteunen met kruiden en Bachbloesems maar als natuurlijk therapeut ben ik me bewust dat ik ook de oorzaak van het probleem zal moeten aanpakken want anders zal de rest niet het gewenste effect hebben.

    Wie kan wil me helpen en op die manier mij en mijn allerliefste groene vriend een kans geven om samen te blijven?

    Groetjes en alvast bedankt!!

  • #2
    Wat een lastige situatie.

    Even een paar tips:
    Zorg dat de kooi groot genoeg is
    Dat er genoeg speeltjes en sloopspeeltjes in de kooi hangen
    Verander de indeling van de kooi regelmatig
    Educatief speelgoed ophangen
    Voldoende aandacht buiten de kooi, dus als je thuis bent eruit en op een standaard of speelboom.
    Andere optie is natuurlijk nog een amazone erbij..... Het zijn groeps dieren en ze zijn vaak rustiger met zijn tweetjes.

    Het schreeuwen kun je wel het best negeren maar wat daar belangrijk bij is is dat de vogel je dan ook niet hoort in een andere ruimte. Hij moet denken dat je weg bent anders heeft het geen zin.
    Wij hadden twee jaar geleden na de verhuizing met onze Groenvleugel ara ook het probleem dat ze schreeuwde zodra ze ons hoorde. De tip dat je niet moet reagerren erop en dat ze je ook niet mag horen.... Dus echt stil zitten of daadwerkelijk naar buiten gaan heeft hier goed gewerkt. Binnen een maand was het over en we hebben het probleem niet meer gehad met haar. En gelukkig heeft de andere ara het nooit overgenomen. Dus het kan wel echt werken als je het maar concequent mee bent.

    Maar ook voldoende aandacht is erg belangrijk zeker als je de vogel alleen hebt.

    Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips..... Maar misschien weet je dit alles al.....
    Diesel en Balou


    x Harley en Izzy

    Comment


    • #3
      Dit zijn alvast goede tips hopelijk kun je er wat mee.
      Liefs Trixie en

      Comment


      • #4
        Hoi Macara en Trixie,

        Bedankt voor jullie reactie!!
        Aan aandacht, liefde, kooi en speelgoed zal het (denk ik) niet liggen. Ik werk veel van thuis uit en door mijn job denk ik dat Kibo meer gezelschap heeft van zijn baasje dan de doorsnee vogel van mensen die buitenhuis werken. In mijn vorig huis (waar hij voorlopig dus nog staat) had ik in elke ruimte een staander of trainingsstok waar hij kon gaan zitten. Op die manier kon hij altijd met me mee. Maar zijn favoriete plek is de schouder van baasje. Het is ook een geweldige vogel omdat waar hij ook is altijd naar zijn kooi keert om zijn behoeften te doen en hij sloopt niets in huis. Dus het is voor mij absoluut geen probleem dat hij overal in huis kan komen. Nu in het appartement waar ik nu woon en waar hij normaal volgende week heen komt is living, eetkamer en keuken 1 grote ruimte wat het probleem misschien iets makkelijker gaat maken.

        Hoe graag ik Kibo ook zie en hoe veel vrijheid hij ook krijgt van mij... Soms is er een moment waarop het helaas niet mogelijk is om uit de kooi te komen. EN het is dat moment dat dus echt onuitstaanbaar is. En dan spreek ik in dit geval vooral voor de buren.

        Ik denk echt dat zijn "probleem" elders gezocht moet worden dan zijn verzorging/aandacht/speelgoed. Nu heb ik me al vaak zitten afvragen of dit met een soort angst te maken kan hebben? Hij is eigenlijk al bij al een luidruchtige kerel met een zéééééér klein hartje. Ik heb idd ook al zitten denken aan dat educatief speelgoed/fourageerspeelgoed. Probleem is dat het altijd lang duurt voor hij een bepaald speelgoed aanvaard. Hoe leer je een vogel dan sneller vertrouwen te hebben in dat soort speelgoed? Misschien moet ik meer aan zijn angsten gaan werken om zo een deel van het probleem op te lossen?

        Groetjes
        xxx

        Comment


        • #5
          Jij weet het best of de vogel angsten heeft... Het kan natuurlijk ook gewoon slecht gedrag zijn dat schreeuwen....
          Hij moet leren wennen aan nieuwe speeltjes.... Denk dat het best werkt om wat vaker te wisselen van speeltjes... Eerst met voor hem bekende speeltjes en daarna ook met nieuwe.
          Wie weet valt het straks allemaal mee als hij bij jou is.
          Diesel en Balou


          x Harley en Izzy

          Comment


          • #6
            Hallo,

            elke week ander speeltjes in de kooi hangen , wilgentwijgjes in een busseltje, een rolletje kassapapier ( maar niet thermisch) , kunnen ze zich uren mee bezighouden . Hem ook een paar uurtjes per dag in de kooi laten zitten als je thuis bent zodat hij eraan kan wennen dat hij ook al eens in de kooi moet blijven zitten , en hem dan ook negeren .Wanneer hij dan braaf is geweest hem belonen met iets lekkers en je stem.
            Ik hoop dat hezt je toch zal lukken , want het zijn schatten van dieren waar je heel veel aan hebt .
            gr Christel
            tel wat je hebt , niet wat je mist .

            Luna , Zazou Yara Charlie

            en Christel

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Macara Bekijk Berichten
              Jij weet het best of de vogel angsten heeft... Het kan natuurlijk ook gewoon slecht gedrag zijn dat schreeuwen....
              Hij moet leren wennen aan nieuwe speeltjes.... Denk dat het best werkt om wat vaker te wisselen van speeltjes... Eerst met voor hem bekende speeltjes en daarna ook met nieuwe.
              Wie weet valt het straks allemaal mee als hij bij jou is.
              Idd Macara het kan ook gewoon slecht gedrag zijn. Het probleem is natuurlijk dat je niet weet wat hij heeft meegemaakt voor hij kwam he. Dus angst of slecht gedrag dat valt moeilijk te plaatsen. Ik denk soms een soort van verlatingsangst omdat zijn vorige baasje hem in de steek heeft gelaten... Ik weet het echt niet wat de oorzaak is. Maar wat ik zeker weet is dat ik er wil aan werken dat hij het niet meer doet. EN de vraag is wat is de juiste manier om een amazone zijn slecht gedrag af te leren?

              Ik vraag me trouwens ook af hoe je begint met het leren van die spelletjes dat ze verkopen voor papegaaitjes. Weet jij dat soms?

              Groetjes

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door wing lady Bekijk Berichten
                Hallo,

                elke week ander speeltjes in de kooi hangen , wilgentwijgjes in een busseltje, een rolletje kassapapier ( maar niet thermisch) , kunnen ze zich uren mee bezighouden . Hem ook een paar uurtjes per dag in de kooi laten zitten als je thuis bent zodat hij eraan kan wennen dat hij ook al eens in de kooi moet blijven zitten , en hem dan ook negeren .Wanneer hij dan braaf is geweest hem belonen met iets lekkers en je stem.
                Ik hoop dat hezt je toch zal lukken , want het zijn schatten van dieren waar je heel veel aan hebt .
                gr Christel
                Hey Christel,

                Wat bedoel je met niet thermisch? Is in elk geval een super leuke tip!! Denk je dat je dat in de kooi blijven en braaf zijn vervolgens belonen moet opbouwen? en in welk stramien? Iedere keer verhogen met 5 of 10 minuten?

                Idd Het zijn zo een schatten en dat is nu juist wat mij zo "pijn" doet. Het is zo een lieve vogel en ik heb altijd veel liefde van hem gehad en het zo zo jammer zijn als ik hem moet plaatsen

                groetjes

                Comment


                • #9
                  Wat bedoel precies over die speeltjes?
                  Bedoel je de educatieve speeltjes? Wij hebben ze gewoon in de voliere gehangen en ze gaan er zelf mee aan de slag....

                  Als je wat anders bedoelt moet je het gewoon zeggen
                  Diesel en Balou


                  x Harley en Izzy

                  Comment


                  • #10
                    Je kunt proberen om er een doek over te hangen als die begint te krijsen, dit helpt wel eens bij onze edels.

                    Comment


                    • #11
                      schreeuwen

                      Hoi Patsy,

                      Ik ben 30 jaar geleden zo aan mijn amazone gekomen door hij mishandeld werd bij iemand als hij schreeuwde.
                      Omdat ik dat zielig vond heb ik hem mee naar huis genomen. Die mensen waren er van af en ik zat ermee.
                      Soms echt de deur uit omdat het niet uit te houden was en dat je gehoor ook een optater krijgt.
                      Hij is altijd blijven schreeuwen maar met heel veel aandacht werd het minder. Er kwamen een paar valkparkieten in huis en vanaf dat moment ging hij anders schreeuwen. Hij ging de valkparkieten nadoen.
                      Hij schreeuwde met ze mee maar het geluid was wel 100x zo hard maar het bespaarde wel je hart.
                      Ik heb van alles geprobeerd, doeken over de kooi, niet reageren maar hij werd alleen maar nerveuzer en ik ook. Nu ik meer tijd heb sleep ik hem meer met me mee en kom er achter dat dit precies is wat meneer wil en omdat hij een stuk rustiger is geworden gaat het eigenlijk ook veel beter.
                      Nu heb ik een regelmaat in zijn leven gegeven. 's morgens doen we alles samen en 's middags ben ik niet thuis, dan gaat hij slapen. Als ik nu toch een middag thuis ben, negeer ik hem ook en doe mijn ding.
                      Ook moet ik erbij zeggen dat hij nu overdag op een reiskooitje in een andere kamer zit waar hij naar buiten kan kijken en waar veel spiegels staan. Veel speelgoed op de grond, radio heel zachtjes en hij is helemaal in zijn nopjes. (als ik hem mee naar de huiskamer neem waar hij slaapt dan wil hij het liefst weer terug naar zijn reiskooi.) Zo'n andere kamer is ook heel handig als je visite krijgt of telefoon hebt.
                      Aangezien hij een inwendig klokje heeft laat hij precies weten wanneer ik het avondeten klaar moet maken en wilt hij ook zijn eten. Ik speel nog even bij hem en neem hem mee naar zijn echte kooi en beloon hem dan met iets dat hij graag eet. Ben ik iets te laat dat begint hij weer te gillen en dat gaat steeds harder. Wel mag hij dan schreeuwen omdat het nu bepaalde tijden zijn.
                      Het schreeuwen heeft volgens mij te maken met het niet naar zijn zin hebben of geen rust kan vinden.
                      Vandaar dat regelmaat heel nodig is, althans voor mijn groene kereltje.
                      Als ik nu ook terugkijk, werkte ik ook wisseldiensten dus een heel onregelmatig leven, daar hij dus duidelijk niet meer om kon gaan.
                      Wat de buren betreft, misschien is je appartement niet zo gehorig en maak jij je te druk. Het geluid wat jij hoort komt bij hun ook heel anders over hoor!! Je kan altijd nog vragen of ze wat horen. Misschien hebben zij ook wel een hond, nou die blaft ook wel eens. Of kindertjes.
                      Ik heb overal en nergens gewoond maar nog nooit een klacht over hem gehad.
                      Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar dit is mijn ervaring en misschien enigzins een beetje hulp voor jou en je birdie. Sukses!!!!
                      Koko en Duckie

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Macara Bekijk Berichten
                        Wat bedoel precies over die speeltjes?
                        Bedoel je de educatieve speeltjes? Wij hebben ze gewoon in de voliere gehangen en ze gaan er zelf mee aan de slag....

                        Als je wat anders bedoelt moet je het gewoon zeggen
                        Hey Macara,

                        Ik bedoel dit soort spelletjes

                        Bijgevoegde Bestanden

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door dodge Bekijk Berichten
                          Je kunt proberen om er een doek over te hangen als die begint te krijsen, dit helpt wel eens bij onze edels.
                          Hallo Dodge,

                          Ik heb me laten vertellen dat een doek smijten als hij begint niet altijd even goed is. Aangezien hij aandacht wil en hij op deze manier ook aandacht krijgt. Ik die het doek pak naar zijn kooi ga en het er op legt... Ook al is dit in onze ogen negatieve aandacht Kibo denk aandacht is aandacht... :-(((( Een de doek er op ligt maakt hij een vreugde dansje doel berijkt...

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door duckie Bekijk Berichten
                            Hoi Patsy,

                            Ik ben 30 jaar geleden zo aan mijn amazone gekomen door hij mishandeld werd bij iemand als hij schreeuwde.
                            Omdat ik dat zielig vond heb ik hem mee naar huis genomen. Die mensen waren er van af en ik zat ermee.
                            Soms echt de deur uit omdat het niet uit te houden was en dat je gehoor ook een optater krijgt.
                            Hij is altijd blijven schreeuwen maar met heel veel aandacht werd het minder. Er kwamen een paar valkparkieten in huis en vanaf dat moment ging hij anders schreeuwen. Hij ging de valkparkieten nadoen.
                            Hij schreeuwde met ze mee maar het geluid was wel 100x zo hard maar het bespaarde wel je hart.
                            Ik heb van alles geprobeerd, doeken over de kooi, niet reageren maar hij werd alleen maar nerveuzer en ik ook. Nu ik meer tijd heb sleep ik hem meer met me mee en kom er achter dat dit precies is wat meneer wil en omdat hij een stuk rustiger is geworden gaat het eigenlijk ook veel beter.
                            Nu heb ik een regelmaat in zijn leven gegeven. 's morgens doen we alles samen en 's middags ben ik niet thuis, dan gaat hij slapen. Als ik nu toch een middag thuis ben, negeer ik hem ook en doe mijn ding.
                            Ook moet ik erbij zeggen dat hij nu overdag op een reiskooitje in een andere kamer zit waar hij naar buiten kan kijken en waar veel spiegels staan. Veel speelgoed op de grond, radio heel zachtjes en hij is helemaal in zijn nopjes. (als ik hem mee naar de huiskamer neem waar hij slaapt dan wil hij het liefst weer terug naar zijn reiskooi.) Zo'n andere kamer is ook heel handig als je visite krijgt of telefoon hebt.
                            Aangezien hij een inwendig klokje heeft laat hij precies weten wanneer ik het avondeten klaar moet maken en wilt hij ook zijn eten. Ik speel nog even bij hem en neem hem mee naar zijn echte kooi en beloon hem dan met iets dat hij graag eet. Ben ik iets te laat dat begint hij weer te gillen en dat gaat steeds harder. Wel mag hij dan schreeuwen omdat het nu bepaalde tijden zijn.
                            Het schreeuwen heeft volgens mij te maken met het niet naar zijn zin hebben of geen rust kan vinden.
                            Vandaar dat regelmaat heel nodig is, althans voor mijn groene kereltje.
                            Als ik nu ook terugkijk, werkte ik ook wisseldiensten dus een heel onregelmatig leven, daar hij dus duidelijk niet meer om kon gaan.
                            Wat de buren betreft, misschien is je appartement niet zo gehorig en maak jij je te druk. Het geluid wat jij hoort komt bij hun ook heel anders over hoor!! Je kan altijd nog vragen of ze wat horen. Misschien hebben zij ook wel een hond, nou die blaft ook wel eens. Of kindertjes.
                            Ik heb overal en nergens gewoond maar nog nooit een klacht over hem gehad.
                            Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar dit is mijn ervaring en misschien enigzins een beetje hulp voor jou en je birdie. Sukses!!!!
                            Bedankt voor je reactie Duckie! Eigenlijk ben ik blij dat ik eens iemand tegenkom die net hetzelfde meemaakte . Ik heb ook de indruk dat eens hij begint hij zo geprikkeld is dat hij van geen ophouden weet. Bij Kibo is het idd ook heel herkenbaar dat wat hij het liefste doet, gewoon op je schouder zitten is. En alles doen wat je zelf doet (hij drinkt zelf mee van mijn koffie als ik de tas aan mijn mond zet... Wat betreft bezoek en telefoon is het geen probleem... Hij begint alleen maar zo gek te doen als hij je niet meer kan zien dus dat is wel een voordeel hé. Ik ga eens moeten kijken hoe ik hem die regelmaat kan geven. Ik ben helaas ook geen persoon met regelmatige uren (les geven soms tijdens de dag soms avond - soms werk ik 8 dagen achter elkaar en het andere moment ben ik weer 5 volle dagen thuis...) dus ik ga echt eens moeten nadenken hoe ik dit kan oplossen...

                            In elk geval bedankt dat je even je verhaal met mij wou delen! Het doet echt goed te horen dat het ook goed kan komen!

                            Groetjes

                            Comment


                            • #15
                              Ik denk dat je het best in het begin met hem op tafel kan gaan zitten en het dan voor doen, kijken of hij een ringetje wil aanpakken en vandaar uit uitbreiden... Denk dat hij het snel overneemt als je het eerst voordoet :-). Leuke speeltjes trouwens!
                              Diesel en Balou


                              x Harley en Izzy

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X