Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

WETGEVING HANDOPFOK BABY PAPEGAAIEN

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Hareco Bekijk Berichten
    Mee eens Henk.
    Blijft toch wel raar dat nergens te vinden is wat NU de stand van zaken is. Ik heb het Ministerie EZ een bericht gestuurd..
    Ellen & her Parrots

    Comment


    • #17
      Ja blijft vreemd. Ben benieuwd of en hoe ze reageren.
      heb haar woordvoerder ook maar eens een mail gestuurd
      Last edited by Henk Draaijer; 27-04-14, 06:27.

      Comment


      • #18
        Heb net contact gehad met Bisseling van EZ de positielijst gaat in per 1 juli is het streven.
        met de lijst voor vogels wordt eind volgend jaar een start gemaakt. Let op gebaseerd op de brief maart 2013. Dus in het najaar gaan ze met de samenstelling vogels en reptielen beginnen.


        Overgangsregeling
        Voor particulieren of bedrijven die een dier houden dat niet meer is toegestaan, komt een overgangsregeling. Bijvoorbeeld door identificatie, zodat overzichtelijk is voor welke houders het overgangsrecht geldt. Daarnaast komt er een koppeling met een dierenartsverklaring en een fok- en handelsverbod. De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming zal in samenwerking met onder meer de KLPD en de NVWA zorgen voor handhaving van de lijst. Eind volgend jaar wordt een start gemaakt met een lijst voor vogels en reptielen.
        Last edited by Henk Draaijer; 28-04-14, 14:05.

        Comment


        • #19
          Inderdaad maar hopen dat het nog heel lang duurt! Stel je krijgt een kweekverbod op de meeste papegaaien soorten die we nu houden. Wat zouden we dan voor rare toestanden krijgen. Ik vrees zelfs dat de hokken gewoon open gezet worden als het kweekverbod ook met een handelsverbod hand in hand gaat. Iemand die 30 koppels grijze roodstaarten houd, gaat echt geen 60 kostgangers houden. Ik hoop dat ze er goed over nadenken en hun verstand gebruiken.

          Bedankt voor jullie moeite Henk en Ellen!

          Comment


          • #20
            Opnieuw bericht aan Ministerie EZ

            Goedenavond
            Ik denk dat ik mijn vraag niet helemaal duidelijk heb gesteld.
            Ik doel eigenlijk de handopfok van papegaaien, wat toen echter nog niet was opgenomen in deze wet. Ik ben dus speciaal geinteresseerd in het deel over handopfok waar nog nadere invulling aangegeven moest worden. Is dit inmiddels gebeurd, zo ja per wanneer is dit specifieke deel en de invulling ervan in werking getreden. Zo nee.. wat is momenteel de stand van zaken?
            Ik hoor het graag.
            Met vriendelijke groeten,
            Ellen Uittenbogaard
            Dordrecht

            Van: Informatie Rijksoverheid [mailto:noreply@informatierijksoverheid.nl]
            Verzonden: maandag 28 april 2014 8:22
            Aan:.............................
            Onderwerp: nieuwe Wet dieren <<#98635-127685#>>
            Uw kenmerk is [##REFNUMMER##]

            Geachte heer Uittenbogaard,

            Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u wilt weten waar u terug kunt vinden per wanneer de nieuwe Wet dieren is ingegaan.
            Per 1 januari 2013 is de Wet dieren ingegaan. Hieronder vindt u de link naar de wet.

            http://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/

            Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De NVWA bewaakt de gezondheid van dieren en het dierenwelzijn. Hieronder vindt u de contactgegevens.
            Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)
            Catharijnesingel 59
            3540 AA Utrecht
            Tel: 0900-03 88 (lokaal tarief)
            Openingstijden: 24 uur per dag, 7 dagen per week
            E-mail: [EMAIL="info@nvwa.nl
            Last edited by dijkkamp; 01-05-14, 22:03. Reden: op verzoek mailadres verwijderd
            Ellen & her Parrots

            Comment


            • #21
              Het wordt steeds gekker (kastje naar de muur??) Ben ik nu zo onduidelijk geweest in mijn vraagstelling?? Wellicht omdat er niet gesproken wordt over "handopfok" maar over het "scheiden van de ouders"?? Kan me niet voorstellen dat ik moet zijn bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland??


              Van: noreply@informatierijksoverheid.nl [mailto:noreply@informatierijksoverheid.nl]
              Verzonden: dinsdag 29 april 2014 19:06
              Aan: ..........................................
              Onderwerp: Notificatie over: Handopfok papegaaien verboden?

              Geachte heer of mevrouw,

              Uw kenmerk is E3128605

              Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden.

              Het antwoord op uw vraag kan het beste gegeven worden door een medewerker van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) die uitgebreid op de hoogte is van de regels en richtlijnen. Uw vraag hebben wij daarom voor verdere beantwoording doorgestuurd naar deze organisatie.

              Met vriendelijke groet,

              Informatie Rijksoverheid
              ________________________________________


              Van: NVWA Klantcontactcentrum [mailto:info@nvwa.nl]
              Verzonden: dinsdag 29 april 2014 21:24
              Aan: '...........................
              Onderwerp: RE: 328934 Handopfok papegaaien verboden?

              Geachte mevr. Uittenbogaard,

              U kunt u vraag stellen bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (voormalig Dienst Reglingen).
              Deze kunnen uw vraag beantwoorden.

              Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

              Met vriendelijke groet,

              Carla Aponno
              afdelingshoofd Klantcontactcentrum NVWA

              .................................................. ......................
              Divisie Klantcontact & Dienstverlening
              Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
              Catharijnesingel 59 | 3511 GG | Utrecht
              Postbus 43006 | 3540 AA | Utrecht
              .................................................. ......................
              T 0900-0388
              info@nvwa.nl
              http://www.nvwa.nl

              ________________________________________
              Van:...........................
              Verzonden: dinsdag 29 april 2014 19:07
              Aan: NVWA Klantcontactcentrum
              Onderwerp: FW: Handopfok papegaaien verboden?
              Uw kenmerk is E3128605

              Geachte collega,

              Er is bij Informatie Rijksoverheid een vraag binnengekomen waarvoor wij uw medewerking nodig hebben. Zou u onderstaand bericht willen beantwoorden?

              Bij voorbaat dank.

              Met vriendelijke groet,

              Said Amhil
              Publieksvoorlichter Informatie Rijksoverheid
              Last edited by dijkkamp; 01-05-14, 22:05. Reden: adres mail
              Ellen & her Parrots

              Comment


              • #22
                “Besluit houders van dieren” (onderdeel Wet Dieren) gaat in per 1-7-2014

                EINDELIJK EEN CORRECT ANTWOORD:

                Van: Regeer, mevr. mr. B. (Bernadette)
                Verzonden: woensdag 30 april 2014 11:26
                Aan: 'Ellen Uittenbogaard'
                Onderwerp: RE: nieuwe Wet dieren <<#98635-127685#>>

                Geachte mevrouw Uittenbogaard,

                De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) zou u verder moeten kunnen helpen met dergelijke vragen. U kunt via onderstaande website het mailadres en telefoonnummer vinden voor eventuele vervolgvragen.

                De Wet dieren treedt gefaseerd in werking. Zo is een gedeelte van de wet (mbt tot o.a diergeneesmiddelen en diervoeders) inderdaad per 1 januari 2013 in werking getreden. De regels voor dierenwelzijn treden echter pas op 1 juli 2014 in werking onder de Wet dieren. De dierenwelzijnsregels inclusief de regels met betrekking tot het scheiden van papegaaien worden in een apart besluit dat is gebaseerd op de Wet dieren opgenomen. Dit is het “Besluit houders van dieren” (Dit besluit vervangt de huidige losse besluiten zoals het Besluit scheiden van dieren, het Honden- en kattenbesluit etc..).

                In het concept Besluit houders van dieren is opgenomen dat papegaaiachtigen niet gescheiden mogen worden van de ouderdieren totdat zij zelfstandig kunnen eten. (in een bijlage zijn per soort apart de leeftijden vastgesteld). De handopfok wordt daarmee verboden.

                Dit besluit treedt dus naar verwachting per 1 juli in werking. Het besluit is op dit moment nog niet gepubliceerd dus ik kan u op dit moment helaas nog geen link sturen naar het besluit. Indien u de regels en de toelichting daarop wilt lezen kunt u het beste ofwel via de onderste link “overheid.nl” even opnieuw zoeken 2de helft van mei, of tegen die tijd een mail sturen naar RVO met de vraag of ze u de link naar het besluit kunnen mailen.

                http://www.rvo.nl/?gclid=CJfrkNHmh74CFWkJwwodQGwAVg

                http://www.overheid.nl/

                Met vriendelijke groet,

                Bernadette Regeer
                Senior beleidsmedewerker

                .................................................. ......................
                Directie Dierlijke Agroketens en Dierenwelzijn
                Ministerie van Economische Zaken




                ________________________________________
                Van: Ellen Uittenbogaard
                Verzonden: woensdag 30 april 2014 0:52
                Aan: Regeer, mevr. mr. B. (Bernadette)
                Onderwerp: nieuwe Wet dieren <<#98635-127685#>>
                Urgentie: Hoog

                Beste Bernadette,

                Via een ‘collega’ papegaaienliefhebber kreeg ik uw emailadres door en dat u zich bezig houdt/zou houden met de regelgeving mbt het scheiden van jonge papegaaien van hun ouders (verbod op handopfok).

                Ik heb via een contactformulier een vraag gesteld. Kreeg antwoord met de mededeling dat zij niet voldoene info hadden en dat ze mijn vraag zouden doorsturen naar de NVWA. Niet veel later kreeg ik weer een bericht van de NVWA dat ik met tot de Rijksdienst voor Ondernemen Nederland zou moeten wenden. Wellicht zult u begrijpen dat ik mij een beetje van het kastje naar de muur gestuurd voel 

                Kunt u mij verder helpen of mij een correct adres geven waartoe ik mij kan wenden? Ik hoop van u te mogen vernemen.

                Met dank en vriendelijke groet,
                Ellen Uittenbogaard
                dordrecht
                Last edited by dijkkamp; 01-05-14, 22:05.
                Ellen & her Parrots

                Comment


                • #23
                  Bedankt Ellen.

                  blijft verwarrend als een ieder een ander antwoord geeft bij EZ. Op hun eigen site staat dat ze er eind 2014 pas mee bezig gaan. Maar goed als we van dit antwoord uit kunnen gaan dan zal er inderdaad veel veranderen. Wat ik al eerder zie een wet maken is niet zo moeilijk maar een wet controleren zal niet zo makkelijk zijn. Ik las al dat een bekende kweker zijn jongen onder brengt voortaan bij familie. Alle kwekers controleren lijkt me geen doen. Echter winkels als Hareco Lorreco en Dieca zijn natuurlijk wel weer makkelijk te controleren . Mag ik het antwoord gebruiken voor een andere site ?

                  Henk

                  Comment


                  • #24
                    Dit antwoord is inderdaad geen goed nieuws voor mij en de door Henk andere genoemde winkels. Ik vraag me oprecht af, of dit goed nieuws is voor de papegaaien.
                    Ik ben me ervan bewust dat er een groep mensen is die de politiek zeer nadrukkelijk beïnvloeden, die eigenlijk gewoon tegen huisdier bezit zijn. Zeker als het gaat om niet gedomesticeerde dieren. Er ligt natuurlijk ook een spanningsveld; We houden van papegaaien.....we doen papegaaien in een kooi en willen ze bezitten.....

                    Er is geen enkele wet die makkelijk controleerbaar is. Er zijn altijd manieren om dingen uit het zicht van de overheid te doen, maar de vraag is of een eerlijk mens dat wilt doen en risico wilt lopen. Er zal waarschijnlijk een boete van ongeveer 500 euro per vogel gaan gelden, plus in beslag name van de vogels bij overtreding. Veel kwekers zullen inderdaad zelf de jongen groot kunnen gaan brengen, omdat de controle kans bij hen kleiner is, maar een groot deel van hen zou toch ook niet in overtreding willen zijn. Daarmee hebben veel kwekers een baan naast hun kweek hobby, en is het zeker niet voor iedereen mogelijk de jonge vogels op gezetten voertijden pap te geven. Bij de verkoop van de vogel wilt de koper toch ook wat achtergrond van de vogel weten, hoe gaat de verkoper de koper vertrouwen? Verteld hij hem dat hij de jongen met de hand heeft groot gebracht? Hoe verklaart hij anders een tamme vogel van, zeg 14 weken oud? Welk verkoop kanaal gebruikt hij om handtamme vogels aan te bieden? Marktplaats? Zo komt hij toch ook snel in de picture van de controlerende instanties. Als hier de positieflijst voor vogels nog overeen komt is dit de doodsteek voor het houden van zowel kweek als huiskamer vogels. Waarschijnlijk is dat ook de opzet...

                    Ik hoorde al iemand die de eieren van de ouders ging scheiden en daarmee niet de jongen. Is dat dan de maas in de wet? Ik ben geen groot voorstander van broedmachine opfok. Prijzen zullen dan ook omhoog schieten door de enorme arbeidsintensiviteit, en ik denk dat er dan al snel een paragraaf in de wet bij komt.

                    We wachten af. Ik hou me maar vast aan dat ene zinnetje : 'de wet treed WAARSCHIJNLIJK in juli in werking', dat bied voor nu nog enige hoop dat het na al het uitzoek werk van Ellen (hartelijk dank daarvoor), er nog een slag om de arm word gehouden.

                    Comment


                    • #25
                      Naar mijn mening is deze wet niet per definitie een ramp dit vraagt van winkels en kwekers creativiteit om het anders aan te gaan pakken.

                      Alleen ben ik van mening dat je kwekers en winkels minimaal een flinke overgangstijd moet geven. Het hele manier van werken moet veranderen en dit vraagt tijd, tijd die ze nu niet krijgen.

                      Daarnaast vraag ik me af hoe de wet voorziet als de ouders het jong na bijvoorbeeld 6 weken stoppen met voeren?

                      Comment


                      • #26
                        Voor kwekers zal er niet zo heel veel aan de hand zijn . Want een wet is 1 maar probeer het maar eens te handhaven met een paar duizend kwekers . Of men moet soorten gaan verbieden.
                        Wel zal het onmogelijk worden om onzelfstandige en pap baby's via MP etc aan te bieden en daar kan ik wel achter staan.

                        Persoonlijk vind ik dat de betere zaken zoals Hareco etc een soort ontheffingen certificaat zouden moeten krijgen onder voorwaarden van bepaalde regels. Zo weet je ook waar je kwaliteit koopt.

                        henk

                        Comment


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Henk Draaijer Bekijk Berichten
                          Persoonlijk vind ik dat de betere zaken zoals Hareco etc een soort ontheffingen certificaat zouden moeten krijgen onder voorwaarden van bepaalde regels. Zo weet je ook waar je kwaliteit koopt.

                          henk


                          Een goed idee Henk, mochten ze dit echter toch echt door gaan voeren vind ik dat ze de ondernemer verplicht zijn om meer tijd te geven.

                          Comment


                          • #28
                            Nou idd henk, dat vind ik nou ook.
                            Het zal al zoveel ellende voor dier en koper schelen als er geen papbabys meer worden verkocht.

                            Marie-Louise en Kippie
                            Groetjes Marie-Louise en Kippie.

                            Comment


                            • #29
                              Ik heb haar nog gevraagd of er nog wel de nodige aandacht aan gegeven gaat worden, en kreeg dit als antwoord:

                              Van: Regeer, mevr. mr. B. (Bernadette)
                              Verzonden: donderdag 1 mei 2014 9:04
                              Aan: 'Ellen Uittenbogaard'
                              Onderwerp: RE: nieuwe Wet dieren <<#98635-127685#>>

                              Geachte mevrouw Uittenbogaard,

                              Graag gedaan. Het is zeker de bedoeling de nieuwe wetgeving onder de aandacht te brengen. Mijn collega's van RVO werken hieraan.

                              Met vriendelijke groet
                              Bernadette Regeer

                              Ik vind daarmee al dat ze daar dan veel en veels te laat zijn. Wat je ook van deze wetswijziging vindt, het hakt er behoorlijk in voor velen.
                              Ellen & her Parrots

                              Comment


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Henk Draaijer Bekijk Berichten
                                Bedankt Ellen.

                                blijft verwarrend als een ieder een ander antwoord geeft bij EZ. Op hun eigen site staat dat ze er eind 2014 pas mee bezig gaan. Maar goed als we van dit antwoord uit kunnen gaan dan zal er inderdaad veel veranderen. Wat ik al eerder zie een wet maken is niet zo moeilijk maar een wet controleren zal niet zo makkelijk zijn. Ik las al dat een bekende kweker zijn jongen onder brengt voortaan bij familie. Alle kwekers controleren lijkt me geen doen. Echter winkels als Hareco Lorreco en Dieca zijn natuurlijk wel weer makkelijk te controleren . Mag ik het antwoord gebruiken voor een andere site ?

                                Henk
                                Henk natuurlijk mag dat. Ik heb het ook op div facebook groups geplaatst en andere forums. Ik ben hier vergeten om mijn email adres weg te halen. Geen giga ramp hoor, maar als je er aan denkt, wil je dat dan weghalen?
                                Ellen & her Parrots

                                Comment

                                Ads onder in topics

                                Collapse
                                Working...
                                X