Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Start kweek meyerpapegaai

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Start kweek meyerpapegaai

    Hallo,

    Ons hele leven staat al in het teken van vogels. Zo hebben we nu een voliere in de tuin met gouldamadines, en in onze woonkamer zit onze mooie lieve edelpopje.
    We hebben een woonkamerkoppel grasparkieten, die zojuist ouders zijn geworden van hun eerste kleintje.

    Graag willen we ook gaan kweken met papegaaien.. en dan in het bijzonder met de meyerpapegaai. Waarom de meyer? Qua uitstraling en karakter vinden wij deze vogel heel mooi.

    Nu zitten we in dubio hoe we dit aan moeten pakken. We hebben alle tijd.. het is niet zo dat we volgende week al willen kweken ofzo.

    Kiezen we dan voor 2 jonge vogels vanuit t blok die we zelf koppelen? Kiezen we voor een jong koppel dat nog geen jongen voortgebracht heeft (vb 2008, 2009)? Of gaan we voor een bewezen koppel ( in hoeverre dit wat waard is.. dat wordt namelijk vaak gezegd)
    Of nemen we "tamme" vogels over van gezinnen, prijstechnisch beter, maar ja.. wil het op die leeftijd nog koppelen? (soms zijn ze wel 10 jaar oud..)

    Prijstechnisch zit er ook verschil in. Een jong vanuit t blok zit rond de 250 a 275 euro? Een koppel vanaf 600 ongeveer. laat staan wat je betaald voor een bewezen koppel.
    In ons geval willen we geen risico lopen met de vogels die we nu al hebben, dus de vogels moeten getest worden op ziektes en geslacht.. Ook niet goedkoop (bijna 100 euro per vogel)

    Begrijp me niet verkeerd.. wij willen echt wel geld uitgeven.. maar we willen wel weten wat het beste zou zijn. Wat zouden jullie ons adviseren?

    groetjes,
    Chelsea

  • #2
    Poicephalus

    Hoi,

    Zelf heb ik ook buiten in de voliere een prachtig jong onverwant koppeltje meyer-papegaaitjes zitten: man is van april 2008, en de pop van september 2008. Het klikt hardstikke goed tussen deze 2 en heb er dan ook goeie hoop dat het kweken gaat lukken. Maar daarvoor moeten ze wel eerst geslachtsrijp zijn. Dus ik moet nog even geduld hebben. Ik heb ze bewust jong aangeschaft: ten eerste wil ik geen vogels waarvan ik niet weet wat er in het verleden mee is gebeurd, en ten tweede hebben ze zo de tijd aan mij en hun verzorging te wennen en belangrijker: om aan elkaar te wennen. Als ik jou was zou ik ook gaan voor een jong onverwant koppeltje: je kunt dan alles van ze meemaken, zoals het mooi op kleur komen, het spelen wat ze samen doen, en wat ik ook al heb gezien bij mijn vogels is dat het mannetje probeert op het popje te kruipen: en zij vindt dat nog goed ook, zo jong als ze nog zijn. Echt erg leuk.
    Groetjes, Gonny

    Comment


    • #3
      Hai Gonny,

      Dank voor je berichtje.
      ja ik was er zelf ook al over uit dat jonge vogels het beste zou zijn. Je weet inderdaad niks van de achtergrond, hoevaak zijn ze bijvoorbeeld al van de hand gegaan e.d.

      Mag ik vragen hoe jij ze gehuisvest hebt in de tuin? Hoe groot is je voliere.. en heb je ook een apart nachthok?

      Heb je je meyers bij een kweker vandaan? Weet jij nog iemand?

      Genoeg te vragen weer.. sorry daarvoor.

      Groetjes,
      Chelsea

      Comment


      • #4
        Meyer-papegaai

        Ze zitten bij mij in een voliere van 2x2x1 meter, zonder nachthok. Wel kunnen ze, als ze willen, slapen in een nestkast. Daarvan hangen er 2 in de voliere. Maar vooralsnog doen ze dat niet, en ze zijn deze winter prima doorgekomen. Wel is de hele voliere afgeschermd met plexiglas-ramen, waarvan ik er steeds weer één verwijder naarmate de temperatuur gaat oplopen. En als de temperatuur de volgende winter weer gaat zakken plaats ik de ramen er weer één voor één voor. Dus ze zitten echt uit de wind en vochtvrij.

        De man komt bij Peter de Jongh vandaan, en het popje bij Jan van Dijk . Deze laatste is secretaris van de Poicephalus-club: http://www.poicephalusstamboek.org/index.html

        Ik vind het heerlijke vogels: als je ze goed verzorgt zijn het makkelijke vogels en ook worden ze best wel mak naar de verzorger toe. En toch échte papegaaitjes. Ja hoor, ik beleef veel plezier aan ze.

        Comment

        Ads onder in topics

        Collapse
        Working...
        X