Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kiemzaad (voeding)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Kiemzaad (voeding)

    Hallo forum vrienden,

    Ik ben me weer eens herhaaldelijk aan het verdiepen in voeding
    en ik heb mijn vragen bij het geven van kiemzaad.
    wat is het beste merk wat je kan kopen?
    Wat als er schimmel op je gekiemde zaden zit, maar ruikt nog wel goed? (Spoelen met koud water en met appelazijn?)
    ik lees als het niet goed ruikt gelijk weg gooien.
    toch voelt het als een risico...
    hoe maak ik het risicoloos door geen beschimmelde of slechte kiemzaad te geven?
    of, kan ik het gewoon beter niet doen?

    groeten,

    marcel
    Denzo Chica

  • #2
    wat is het beste merk wat je kan kopen??
    Denk persoonlijk niet dat er een slecht merk is.


    Wat als er schimmel op je gekiemde zaden zit, maar ruikt nog wel goed?
    In mijn optiek maar 1 oplossing weg gooien en overnieuw beginnen, de waarde van het zaad die je weggooi weegt niet op tegen het verdriet of kosten die gemaakt mogen worden als echt mis gaat.


    hoe maak ik het risicoloos door geen beschimmelde of slechte kiemzaad te geven?of, kan ik het gewoon beter niet doen?
    Door goed te spoelen verminder je het gevaar van schimmel en slecht kiemzaad(te oud) zal niet kiemen dus heeft geen meerwaarde om te geven.

    Op welke manier zou jij het kiemzaad willen laten kiemen, bak,net of zeef?
    ik weet niet alles maar doe mijn best

    Comment


    • #3
      Ik zo een 3 verdiepings bakje gekocht.
      maar zoveel kiemzaad wil ik ook weer niet ontkiemen dus heb er maar 1 in gebruik om te proberen.
      ze zagen er goed uit na een dag. Maar ik zag al lichte witte haartjes zitten.
      dus ik heb ze met twijfel weggegooit en maar een topic begonnen...
      maargoed als ik met water goed spoel, moet dat voordat je de schimmel ziet of kan het ook als je al schimmel ziet zitten?
      Denzo Chica

      Comment


      • #4
        elke dag spoelen moet sowieso
        als je twijfelt spoel je 2 x per dag
        zodra het goed gekiemd is kan je het geven

        Comment


        • #5
          Zwz twee keer per dag een paar keer goed spoelen.
          Voor ik de laatste keer spoel doe ik er een heel klein beetje appelazijn in voor ik het water erin doe.
          Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

          Ken je papegaai

          sigpic

          Comment


          • #6
            Altijd kiemzaad geven iedere dag het hele jaar door.
            De meerwaarde van gekiemd zaad is dat de vitamines en mineralen vrijgekomen zijn.
            Gekiemd zaad is beter dat wat voor pellet dan ook.
            Ik meng mijn eigen kiemzaad.
            Bijv.
            1 deel zonnepitten
            1 deel kippengraan
            1 deel mungobonen
            1 deel boekweit
            1 deel tortelduivenzaad
            1/2 deel hennep

            De zaden maken niet zoveel uit wat je mengt als het maar vers is.
            Als ik zaad koop kiem ik van ieder baal wat om te kijken hoe snel het kiemt. Dit gaat het beste bij 18 gr. er zijn namelijk zaden die deze temperatuur nodig hebben om te kiemen.

            Ik laat het eerst 24 uur weken dan spoel ik net zo lang tot het water schoon is. Na 12 uur weer spoelen tot het water schoon is. en dit 3 dagen achter elkaar de vierde dag voer ik het dan.

            Als zaad schimmelt ligt het niet aan het spoelen maar aan het slechte zaad. Vooral beschadigde mungo bonen en zonnepitten zorgen voor schimmel.

            Als je schimmel wil tegen gaan kan je een druppeltje natriumhypochloriet aan het water toevoegen tijdens het weken. Dit verdient niet mijn voorkeur omdat chloor een hormoon verstoorder is.

            Azijn gaat geen schimmel tegen dus heeft ook geen toegevoegde waarde tegen schimmel.
            Door de verlaging van de zuurgraad kan je wel bacterie groei tegengaan maar dan moet je naar een zuurgraad tussen de 3 en 4.

            Comment


            • #7
              Ik vind het erg knap als je bewerkt hennepzaad gekiemd krijgt. Had ik nu een plantage in de tuin gehad
              Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

              Ken je papegaai

              sigpic

              Comment


              • #8
                Het hennep zaad wat ik heb is niet bewerkt. Heb ook regelmatig plantjes in mijn tuin maar komt geen goede wiet af. Dus ik maai ze om.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door aadje Bekijk Berichten
                  Het hennep zaad wat ik heb is niet bewerkt. Heb ook regelmatig plantjes in mijn tuin maar komt geen goede wiet af. Dus ik maai ze om.
                  Waar koop jij het zaad ? Ik wist niet beter dan dat hennep voor vogels juist bewerkt is zodat het niet kan kiemen...
                  Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

                  Ken je papegaai

                  sigpic

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt voor jullie reacties! Zo leer ik ook weer eens wat
                    Denzo Chica

                    Comment


                    • #11
                      Kiemzaad

                      Ik geef al jaren kiemzaad,eerst goed schoonspoelen in een zeef dan een aantal uren wellen in water, in een kiembak doen en binnen twee dagen is het gekiemd, regelmatig goed spoelen met koud water en om te zorgen dat het niet te snel gaat zet ik het in de koelkast(regelmatig spoelen met koud water,uitlaten lekken). Haal er op tijd kiemzaad uit en spoel het goed,heb altijd goed kiemzaad en niks geen schimmel als je maar niet te veel maakt en wat je geeft aan je papegaaien kijken hoe snel ze het eten want te lang in de bakken laten geeft risico dat het zuur wordt en vooral uitkijken als je geen bodemrooster gebruikt dat ze de kans niet krijgen er later weer van te gaan eten.
                      Last edited by Rocko; 25-03-18, 13:20.

                      Comment


                      • #12
                        Bedankt voor alle info!

                        ik doe het nu zonder zorgen.
                        veel spoelen inderdaad en de zaadjes komen al snel uit
                        net het eerste portie gegeven.
                        Het is smullen voor ze.

                        Gr. Marcel
                        Denzo Chica

                        Comment


                        • #13
                          Niet te veel maken en ook niet te veel in een keer geven.te veel in de voerbak blijft te lang staan en kan ook snel bederven, uitkijken als je geen bodemrooster in de kooi heb anders kunnen ze bij het oude zaad komen en alsnog bedorven zaad eten,wat je ook kan doen is zonnepitten laten kiemen,wel halen bij een bio-natuurwinkel dan kan je ervan uit gaan dat deze onbespoten zijn,voor kiemzaad kan je ook duivenvoer gebruiken volgens info op internet.
                          Last edited by Rocko; 06-04-18, 12:52.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Rocko Bekijk Berichten
                            Niet te veel maken en ook niet te veel in een keer geven.te veel in de voerbak blijft te lang staan en kan ook snel bederven, uitkijken als je geen bodemrooster in de kooi heb anders kunnen ze bij het oude zaad komen en alsnog bedorven zaad eten,wat je ook kan doen is zonnepitten laten kiemen,wel halen bij een bio-natuurwinkel dan kan je ervan uit gaan dat deze onbespoten zijn,voor kiemzaad kan je ook duivenvoer gebruiken volgens info op internet.

                            En duivenvoer is niet bespoten????????

                            Comment


                            • #15
                              bedankt voor de info jongens Ik red me we weer tot ik weer iets nieuws tegen kom waar ik mijn vraagtekens bij heb ^.^
                              Denzo Chica

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X