Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nieuwsgierig vraagje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • nieuwsgierig vraagje

    Papegaaienkenners,

    Denzo en Chica zijn nu een ruime jaar samen en zijn nooit gescheiden geweest...
    ik heb een vraag over het gedrag naar elkaar toe...
    In de kooi samen hebben ze wisselende buien. (vooral Denzo)
    Hij jaagt Chica regelmatig op en als er eten in opkomst is dan is hij de eerste die erbij moet zijn en pas tot hij vol is of niet meer wil dan pas mag Chica...
    Buiten de kooi als het om eten gaat is het precies hetzelfde. Denzo probeert je keihard in je vinger te bijten, dit doet hij alleen als het om voer gaat.
    ondertussen hebben ze samen ook hele lieve buien... dan word Denzo opgewoden en wilt op Chica haar ruggetje klimmen.
    Is dit een goede verstandshouding tegenover elkaar of klopt er iets niet?

    meestal is Denzo gemeen en af en toe kroelen ze samen...
    Dit vraag ik even om wat meer over het gedrag te komen weten als vogels tussen elkaar in plaats van mens en vogel.
    Ik hoor het wel mochten jullie dit herkennen of weten of dit een gezonde relatie is.

    Groeten, Marcel
    Denzo Chica

  • #2
    Hallo Xcodd,

    Denzo is dominant ten opzichte van Chica, bij ons is het de pop die dominanter is en zich alles toe eigent of het de gewoonste zaak van het leven is en dat is het voor haar ook.
    Jake accepteert dit en wacht geduldig tot Rosy hem toelaat, soms probeert hij het toch wat hem een fikse terechtwijzing oplevert.

    Verder spelen ze,slapen ze samen in een tentje, zitten dicht tegen elkaar aan, kroelen ze elkaar en maken ruzie met elkaar het gaat er soms hard aan toe, bedrijven ze de liefde met elkaar en is het vaak Rosy die haar kop onder Jake schuift van kom op Jake en Jake doet wat er van hem verwacht wordt.

    Tenslotte draait het altijd om Rosy en Jake heeft er meestal vrede mee.
    Waar zijn Roos is daar wil Jake zijn omgekeerd is het minder. Wat het eten betreft eist Rosy de hele voerbak op, om te voorkomen dat Rosy al het lekkers op eet reik ik Jake zelf soms eten aan. Buiten de kooi is het gedrag minder dominant, maar Rosy schuwt er niet voor terug als ze bij ons komen schooien om eten, als madam het op heeft het weg te pakken bij Jake.

    Of Denzo en Chica een koppeltje vormen durf ik niet te zeggen dat kun jezelf het beste bepalen door je eigen observaties.

    Julia
    Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.>>

    Comment


    • #3
      aaaah dit is wel super duidelijk voor me zo...
      alles wat jij nu verteld herken ik enorm in hun gedrag tegenover elkaar.
      alles is voor denzo en ook wat Chica doet is een kopje geven om gekroeld te worden en zelfs denzo vraagt dat af en toe aan Chica...
      Vaak in de badkamer op 1 plek word Denzo op een 1 of andere manier opgewonden en wil altijd op het ruggetje klimmen van Chica wat ze vaak wel toelaat.
      stiekem denk ik dat het een koppeltje kan worden...
      Ik heb ook gelezen dat bonte boeren niet altijd naast elkaar slapen als koppel.
      Dus who knows, zou leuk zijn ^^
      bedankt voor je antwoord Althea, stelt me wel gerust en maakt mij een hoop duidelijk over de ruzies en de knuffels die ze elkaar geven.

      Gr. Marcel
      Denzo Chica

      Comment


      • #4
        Zijn ze als baby (voor de 12 weken) met elkaar opgevoed?

        Wanneer dit zo is kan er vaak (niet altijd) op iets oudere leeftijd ruzie ontstaan. Blijkbaar is er een inprenting van elkaar in de nestfase, en is er een bewustzijn in de vogel dat ze niet elkaars partner moeten zijn. Een ingebouwde bescherming om inteelt te voorkomen. Zelfs onverwanten jonge vogels die in de nestfase bij elkaar zitten, kunnen gaan 'botsen' als ze wat ouder zijn.

        Het is maar een theorie., hoor.

        Vogels die later bij elkaar komen kunnen ook niet klikken, en tussen een goed stel is er ook nog wel eens onenigheid, maar dit zal dan veel minder vaak voorkomen.

        Comment


        • #5
          De theorie van Hareco kan ik bij deze onderstrepen. Ik heb 2 Bonte boertjes van 2.5 jaar (zussen van elkaar Dibbes en Boef, we wisten toen nog niet dat het 2 dames waren) uit het zelfde nest. Ik hed beide dames vanaf hun 13e week thuis, in het begin ging het echt super. Ze zaten samen in een grote kooi en vermaakte zich prima. Vanaf maand 7-8 begon het mis te gaan, Boef begon Dibbes te domineren. Dit heeft er toe geleid dat Dibbes in de kooi werd opgejaagd. Hierdoor is er een behoorlijke stress ontstaan bij Dibbes, wat uiteindelijk resulteerde in pluk gedrag. Ik heb mede op advies van Hareco de vogels beide in een aparte kooi gehuisvest. Dit leverde direct resultaat, de kooien staan naast elkaar, ze kunnen elkaar heel de dag zien en communiceren met elkaar. Maar ze hebben nu wel beide hun eigen plek waar ze rust hebben wanneer wij er niet zijn. Beide vogels zijn hier veel rustiger door geworden, buiten de kooi zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Ik durf zelfs te zeggen dat ze doordat ik ze heb gescheiden buiten de kooi ook veel beter met elkaar om kunnen gaan. Wanneer ze elkaar zat zijn lopen ze terug naar hun eigen kooi. Ook het plukken is na de scheiding langzaam afgenomen. Nu 1.5 jaar na de scheiding is het plukgedrag van Dibbes zelfs volledig verdwenen!!!

          De scheiding zelf heeft mij als verzorger meer stress geleverd als de vogels, beide accepteerde het direct dat ze een eigen kooi hadden. De oude kooi heb ik wel weg gedaan om ze beiden een nieuw territorium te geven.

          Comment


          • #6
            wel jammer dat het zo gegaan is bij jou...
            maar wel goed dat het zo opgelost is.
            uit mijn eigen gevoel en observatie kan ik zien dat ze het heel goed doen samen, het is wisselend... soms domineert Denzo... soms laat hij alles toe. de laatste 2 dagen gaan ze wel weer goed samen.

            mijn vogels zijn trouwens vanaf week 8 al samen beide uit een ander nest.
            Denzo is een apart ventje, je zou bijna zeggen dat hij een beetje down heeft.
            Hij is nog erg onhandig en kan zich soms heel vreemd gedragen naar mens en soortgenoot waarbij je zelf zoiets zou hebben van okeeee.... dat was vreemd maar erg schattig... moet vaak lachen om zijn onhandigheid.
            ze voeren daarintegen elkaar veel, veel opbraken, wat me wel op partnergedrag lijkt, ook dat denzo regelmatig opgewonden is van Chica...

            Het is enorm wisselend dus ik denk dat ik maar even moet aankijken hoe heet gaat in de toekomst.
            Wie weet worden ze wel een echt stel, wie weet moet ik ze uit elkaar halen.
            in ieder geval bedankt voor de reacties, daar heb ik wel wat aan.

            Gr. Marcel
            Denzo Chica

            Comment


            • #7
              Hallo Xcodd,

              QUOTE
              Denzo is een apart ventje, je zou bijna zeggen dat hij een beetje down heeft.
              Hij is nog erg onhandig en kan zich soms heel vreemd gedragen naar mens en soortgenoot waarbij je zelf zoiets zou hebben van okeeee.... dat was vreemd maar erg schattig... moet vaak lachen om zijn onhandigheid.

              Ha ha grappig wij zeggen vaak tegen elkaar als er bij papegaaien een meetbaar IQ is, dan is Rosy hoogbegaafd en Jake stond achteraan bij het uitdelen van het IQ, m.n. zijn onhandigheid is vaak hilarisch, ook is Jake vaker onvoorspelbaar in zijn gedrag.
              Leuk om te lezen dat herkenbare gedrag van Denzo.

              Julia
              Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.>>

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door althea61 Bekijk Berichten
                Hallo Xcodd,

                QUOTE
                Denzo is een apart ventje, je zou bijna zeggen dat hij een beetje down heeft.
                Hij is nog erg onhandig en kan zich soms heel vreemd gedragen naar mens en soortgenoot waarbij je zelf zoiets zou hebben van okeeee.... dat was vreemd maar erg schattig... moet vaak lachen om zijn onhandigheid.

                Ha ha grappig wij zeggen vaak tegen elkaar als er bij papegaaien een meetbaar IQ is, dan is Rosy hoogbegaafd en Jake stond achteraan bij het uitdelen van het IQ, m.n. zijn onhandigheid is vaak hilarisch, ook is Jake vaker onvoorspelbaar in zijn gedrag.
                Leuk om te lezen dat herkenbare gedrag van Denzo.

                Julia
                precies wat jij zegt
                Denzo Chica

                Comment

                Ads onder in topics

                Collapse
                Working...
                X