Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een Pyrrhura koppel TAM maken.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Een Pyrrhura koppel TAM maken.

    Ik heb nu sinds gister mijn 2 Pyrrhura Lepida's.

    Nu wil ik deze natuurlijk tam krijgen.
    Hebben mensen tips, of stappen die ik moet doen.
    Of informatie met betrekking tot het tam maken.

    Ben begonnen met " stap 1 ".
    Rustig al pratende mijn hand in de kooi te doen.
    Als ik dit bovenin doe blijven ze vooral in het onderste gedeelte.
    Beginnen te roepen, en durven niet naar boven.
    Wippen heel druk door de kooi en pakken steeds het houtstrooisel van de bodem in hun bek??
    Na een tijdje worden ze rustiger en gaan zelfs eten, maar komen niet in de buurt.
    Dat moment haal ik mijn hand rustig en langzaam weer uit de kooi. En ga weer weg.

    Leen ander moment deed ik mijn hand onderin en gingen ze bovenin druk fladderen.
    Na heel even kalmeren ze wel, maar gaan angstig tegen de achterwand zitten.
    Na tijdje dat ze stil zitten haal ik m'n hand er weer uit.
    Na even gaan ze weer van die plek en zitten nu lekker te eten.

    Doe ik het goed?
    Zoja, hoevaak moet zoiets per dag?
    En dan dit steeds doen en volhouden tot ze in de buurt van mijn hand durven?
    En dat dan rustig uitbouwen?

  • #2
    probeer de zoekfunctie eens, en anders google *tam maken parkiet* daar zijn al vele webpagina's over vol geschreven wouter

    Comment


    • #3
      leeftijd was 5 mnd toch ,ik had aangeraden zo jong mogelijk te kopen .
      hoop dat het je nog lukt .
      je zult heel veel tijd en geduld moeten hebben om ze tam te krijgen.
      succes.

      Comment


      • #4
        Hoe gaat het

        Hoi ben benieuwd hoe het gaat met tam maken. Ik heb 2pyrrhura's in 1kooi, uit 1nest en recht uit het blok. Ik vind het tammaken moeilijk gaan omdat ze erg op elkaar gericht zijn en bang van handen. Ze stappen op voor een snoepje. Zonder snoepje bijten. En na opstappen stappen ze ook meteen weer af. Als ik van ze wil en rustig met mijn hand nader rennen ze weg. Ze zijn gekortwiekt.

        ben dus benieuwd hoe het bij jou gaat. Wij hebben ze nu 8 weken en ben Bang dat ze straks niet tammer te krijgen zijn.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Daantje Bekijk Berichten
          Hoi ben benieuwd hoe het gaat met tam maken. Ik heb 2pyrrhura's in 1kooi, uit 1nest en recht uit het blok. Ik vind het tammaken moeilijk gaan omdat ze erg op elkaar gericht zijn en bang van handen. Ze stappen op voor een snoepje. Zonder snoepje bijten. En na opstappen stappen ze ook meteen weer af. Als ik van ze wil en rustig met mijn hand nader rennen ze weg. Ze zijn gekortwiekt.

          ben dus benieuwd hoe het bij jou gaat. Wij hebben ze nu 8 weken en ben Bang dat ze straks niet tammer te krijgen zijn.
          Weet je wat het geslacht is?
          Als het een MAN en een POP is heb je wel kans dat ze gaan voortplanten.

          Ik denk dat het opstappen al een goed begin is.
          Bij mij durven ze niet eens in de buurt te komen, laat staan opstappen.
          Het klinkt veel al het zelfde als bij mij, alleen krijg jij al meer voor elkaar.
          Bij mij ook echt gek op elkaar, en op elkaar gericht.
          Gaat de een uit de kooi boven de deur zitten, dan volgt de ander meteen en andersom.
          Wat ik zo lees is veel herhalen, en geduld.

          Wat gebruik je als snoepje als ik vragen mag?
          Bij mij is het enige contact het uit m'n hand pakken van een mandarijn partje. (Ook niet altijd.)
          Als ik naar de kooi loop dan gaan ze al achterin/bovenin zitten.
          Met mijn hand in de kooi al helemaal!

          Comment


          • #6
            heb hier zelf ook een koppel pyrrhura,s en die waren tam .
            ze hebben samen een nestje gehad en het popje was een bijtertje geworden nu heb ik ze in een grote kamervoliere op het moment en laat ze gewoon lekker samen wat scharrelen.
            denk toch dat als je er 1 heb ze beter tam blijven maar er zijn waarschijnlijk wel mensen waar ze wel tam blijven .
            en daantje hoe oud zijn ze ?

            Comment


            • #7
              Ze zijn nu 4 -5 maanden, ze schelen 2 weken (eerste en laatste van nest)
              geslacht is nog onduidelijk, maar de ene is groter dan de andere dat zou kunnen duiden op een vrouwtje en mannetje, maar dan zijn het broer en zus, dus paren mag niet gebeuren.

              ik ben begonnen met trosgierst training (heb ik youtube gevonden is alleen met grasparkieten en die zijn niet zo lenig als de pyrrhura, dus dat was wel een uitdaging) in de kooi en later ook buiten de kooi. Daarnaast geef ik voor trainen gepelde zonnepitten (die heb ik niet in het voer) of bv walnoot. Probleem nu is dat ze alleen nog wat doen voor de noten en pitten, maar niet meer voor de trosgierst. Ze snappen snel wat je wilt, bv trainen balletje aanraken en dan snoepje, maar echt bij mij komen op ze aanraken is een probleem.

              van mijn vogels zijn ook de nagels al te lang, dus ik zal ze binnenkort moeten pakken, maar ik ben bang dan het beetje wat ik bereikt heb meteen weer te verliezen.

              Comment


              • #8
                je zult heel veel geduld moeten hebben om ze tam te maken .
                heb hier nu 1 van de jonge van mijn eigen koppel die is een stuk tammer dan zijn ouders .
                deze is geboren in de huiskamer en die hebben we mijn dochters en ik vanaf dat ze een week of 4 waren elke dag uit de kooi gehaald en mee gekroeld .we hadden er drie ,twee heb ik er verkocht omdat ze jammer genoeg niet bij andere vogels in de voliere kunnen anders hadden ze eker gebleven . de ouders zitten nu in de verwarmde vogelschuur en van de zomer gaan ze weer lekker naar buiten in de kattenren [zonder katten].
                heb hier nu nog een verschillende tamme vogels zoals het jong van de pyrrhura,s ,dwerpapegaai zit trouwens samen met de pyrrhura. een bergparkiet zelf grootgebracht vanaf 5 weken oud , twee tamme valkjes , 4 tamme kakariki,s en een bonte boertje van nu 17 weken ook zelf grootgebracht vanaf die 4 weken oud was.

                Comment


                • #9
                  ik heb ook 2 pyrrhura's en zijn heel erg tam en vliegen direct naar je toe als de kooi open gaat.
                  ze hebben op dit moment 2 bijna zelfstandige jongen die net zo tam zijn en komen alle 4 naar je toe.
                  de jongen zijn overigens natuurbroed maar wel iedere dag in de hand genomen.

                  ook tijdens het broeden zijn de vogels tam gebleven en nestcontrole ging altijd zonder bijten gepaard.

                  als ze echt zo angstig zijn als je zegt is het misschien een idee om ze eenmalig kort te wieken en deze periode tot aangroei van nieuwe veren te gebruiken om ze van de angst af te helpen en ze goed tam te krijgen.
                  als ze niet kunnen vliegen hebben ze jou namelijk nodig om van a naar b te kunnen gaan, dus als ze van de kooi af zouden zweven naar de grond ben jij nodig om ze er weer bovenop te helpen.
                  vooral doorgaan met de zonnepitten, het beste is dat je dan ook geen ongepelde pitten in het voer hebt zitten zodat ze echt alleen van jou dit lekkere hapje kunnen krijgen en beloon ze daar constant mee.

                  wat de nageltjes betreft, heb je wel slijtstokken (van die gekleurde mineralen/beton stokken) in de kooihangen? deze zin goed voor de nageltjes en goed om de snavel aan af te vegen.

                  Comment


                  • #10
                    Hoi
                    hoe lang heeft het geduurd voordat ze tam waren.
                    mijn twijfels zitten in het feit dat ze de afgelopen 4 weken niet verandert zijn.

                    ze zijn geknipt en van a naar b doen ze lopend en ja de kooi is tot op de grond en kunnen ze zelf naartoe.

                    iemand een tip hoe ik ze meer aan mijn handen kan laten wennen, ik wil ze eigenlijk niet dwingen door ze echt te pakken, maar wil wel dat ze leren opstappen als ik dat nodig vind.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door stefan77 Bekijk Berichten
                      ik heb ook 2 pyrrhura's en zijn heel erg tam en vliegen direct naar je toe als de kooi open gaat.
                      ze hebben op dit moment 2 bijna zelfstandige jongen die net zo tam zijn en komen alle 4 naar je toe.
                      de jongen zijn overigens natuurbroed maar wel iedere dag in de hand genomen.

                      ook tijdens het broeden zijn de vogels tam gebleven en nestcontrole ging altijd zonder bijten gepaard.
                      Dat is inderdaad het idee wat tam is.
                      Denk je dat het veel uitmaakt dat die van mij nooit handen gewent zijn geweest?

                      als ze echt zo angstig zijn als je zegt is het misschien een idee om ze eenmalig kort te wieken en deze periode tot aangroei van nieuwe veren te gebruiken om ze van de angst af te helpen en ze goed tam te krijgen.
                      als ze niet kunnen vliegen hebben ze jou namelijk nodig om van a naar b te kunnen gaan, dus als ze van de kooi af zouden zweven naar de grond ben jij nodig om ze er weer bovenop te helpen.
                      Maar zoals bijvoorbeeld in mijn geval zullen ze alleen maar van me weg lopen.
                      Als ik in de buurt kom met mijn hand dan gaan ze van me weg. ( In en buiten de kooi. )
                      Moment dat ik naar de kooi loop dan worden ze al angstig.
                      Om ze weer in de kooi te krijgen zal ik ze dus echt moeten oppakken, en daar zijn ze te angstig voor.

                      vooral doorgaan met de zonnepitten, het beste is dat je dan ook geen ongepelde pitten in het voer hebt zitten zodat ze echt alleen van jou dit lekkere hapje kunnen krijgen en beloon ze daar constant mee.
                      Bij mij zijn ze echt gek op mandarijn. (Eerst tussen de tralies gepropt en pakte ze dat.)
                      Nu pakken ze dat tussen m'n vingers uit, haal dan m'n hand uit de kooi en ze eten t samen op.
                      Vandaag voor het eerst aten ze het tussen m'n vingers uit, kleine hapjes ipv egt weg pakken.

                      Is dit een goed begin? Moet ik hier mee door gaan of is er een volgende stap?
                      Of andere tip, iets anders voeren of andere manier proberen ze aan me handen te laten wenne?

                      Ik heb zonnepitten tussen me vingers geprobeerd maar geen reactie.
                      (Heb wel deze zonnepitten ook door het voer zitten, kan het dat zijn?)

                      wat de nageltjes betreft, heb je wel slijtstokken (van die gekleurde mineralen/beton stokken) in de kooihangen? deze zin goed voor de nageltjes en goed om de snavel aan af te vegen.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door stefan77 Bekijk Berichten
                        ik heb ook 2 pyrrhura's en zijn heel erg tam en vliegen direct naar je toe als de kooi open gaat.
                        ze hebben op dit moment 2 bijna zelfstandige jongen die net zo tam zijn en komen alle 4 naar je toe.
                        de jongen zijn overigens natuurbroed maar wel iedere dag in de hand genomen.

                        ook tijdens het broeden zijn de vogels tam gebleven en nestcontrole ging altijd zonder bijten gepaard.

                        als ze echt zo angstig zijn als je zegt is het misschien een idee om ze eenmalig kort te wieken en deze periode tot aangroei van nieuwe veren te gebruiken om ze van de angst af te helpen en ze goed tam te krijgen.
                        als ze niet kunnen vliegen hebben ze jou namelijk nodig om van a naar b te kunnen gaan, dus als ze van de kooi af zouden zweven naar de grond ben jij nodig om ze er weer bovenop te helpen.
                        vooral doorgaan met de zonnepitten, het beste is dat je dan ook geen ongepelde pitten in het voer hebt zitten zodat ze echt alleen van jou dit lekkere hapje kunnen krijgen en beloon ze daar constant mee.

                        wat de nageltjes betreft, heb je wel slijtstokken (van die gekleurde mineralen/beton stokken) in de kooihangen? deze zin goed voor de nageltjes en goed om de snavel aan af te vegen.
                        stefan heb het verhaal gevolgd van jou kroost op parkietenforum ,mooie jongen .
                        ik zelf heb teveel vogels om ze allemaal tam tehouden vooral het popje van de pyrrhura is echt veranderd van karakter zo bijterig kon er niks meer mee nadat ze een nestje gehad hebben,de vader was wel altijd lief maar wilde ze niet uit elkaar halen , ze zijn zo lief voor elkaar en gelukkig.
                        het popje is een hypoxantha staan ook bekent als pittige vogels
                        maar ik vindt het prachtige vogels en blijven gewoon hier wonen .
                        bij mij vonden ze appel heel lekker daar kwamen ze altijd op af.

                        Comment


                        • #13
                          mandarijn lusten ze van mij ook heel graag, maar geef dit niet te veel de zuurgraad kan dacht ik het kalk in de botten aantasten.

                          alle vogels zijn tam te krijgen, als vogels geen handen gewend zijn zal dit langer duren.
                          het kan ook nog per individu verschillen natuurlijk.

                          je bent wel op de goede weg als ze al echt uit je hand eten zonder het eerste weg te trekken.

                          voor daantje en misschien ook voor jou geld.
                          tam maken in de kooi en niet er buiten. heel vaak met de hand in de kooi, met wat lekkers er op natuurlijk en niet onbelangrijk de hand stil houden !!
                          en dan niet vaak een minuutje, maar gewoon vaker een langere tijd.
                          geloof me, stil zitten duurd dan echt lang!
                          dit staat veelvuldig op internet beschreven.
                          iets lekkersop de hand, vaak wordt trosgierst omschreven, maar volgens mij kun je ook paprika gebruiken oid.
                          eerste keren laten eten van iets dat je tussen de vingers uit laat steken, en uiteindelijk gaan werken naar het punt dat de paprika op de palm van je hand ligt zodat ze op moeten stappen (desnoods in het midden van 2 handen)
                          op een gegeven moment weten ze dat handen niet eng zijn maar iets positiefs en zullen ze zonder probleem op je hand stappen.
                          pyrrhura's zijn overigens volgens mij wel een van de meest makkelijk tam te maken vogels die er zijn als ik de verhalen her en der moet geloven.

                          dus je bent op de goede weg daantje, maar laat het ze niet weg pakken, dwing ze om het tussen je vingers uit te laten peuteren en ga hier voorlopig mee door tot ze niet meer weglopen als ze er iets tussenuit hebben gepeutert

                          Comment


                          • #14
                            wij hebben 6 vogels
                            de 2 pyrrhura's (beide hypoxantha's ) en de 2 valken zijn supertam, ook tijdens nesten en eigenlijk nooit vals
                            de grasjes (2 poppen) zijn niet tam.
                            soms komen ze op je schouder of hoofd zitten of pakken iets van je tong af, maar that's it.
                            van handen moeten ze niets hebben, bang is een groot woord, maar je komt niet bij ze in de buurt.
                            hoeft ook totaal niet van ons.

                            wij werken beide overigens gewoon full time en de vogels gaan allemaal gescheiden, maar wel minimaal 2 uur per dag uit de kooi vanaf het moment dat het eten klaar is voor ons.

                            ik denk niet dat het aantal vogels uit moet maken of een vogel tam blijft of niet.
                            ik ken iemand met meer dan 20 vogels, en die zijn ook gewoon allemaal tam voor dat baasje, maar niet allemaal voor vreemden, maar goed, dat zijn ze bij mij ook niet.

                            als wij op vakantie zijn geweest en we komen na 2 of 3 weken terug dan zijn ze nog net zo tam, ondanks dat ze door iemand anders zijn verzorgd die ze lang niet zo goed kennen als ons.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door stefan77 Bekijk Berichten
                              wij hebben 6 vogels
                              de 2 pyrrhura's (beide hypoxantha's ) en de 2 valken zijn supertam, ook tijdens nesten en eigenlijk nooit vals
                              de grasjes (2 poppen) zijn niet tam.
                              soms komen ze op je schouder of hoofd zitten of pakken iets van je tong af, maar that's it.
                              van handen moeten ze niets hebben, bang is een groot woord, maar je komt niet bij ze in de buurt.
                              hoeft ook totaal niet van ons.

                              wij werken beide overigens gewoon full time en de vogels gaan allemaal gescheiden, maar wel minimaal 2 uur per dag uit de kooi vanaf het moment dat het eten klaar is voor ons.

                              ik denk niet dat het aantal vogels uit moet maken of een vogel tam blijft of niet.
                              ik ken iemand met meer dan 20 vogels, en die zijn ook gewoon allemaal tam voor dat baasje, maar niet allemaal voor vreemden, maar goed, dat zijn ze bij mij ook niet.

                              als wij op vakantie zijn geweest en we komen na 2 of 3 weken terug dan zijn ze nog net zo tam, ondanks dat ze door iemand anders zijn verzorgd die ze lang niet zo goed kennen als ons.
                              dan heb je meer geluk dan mij .

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X