Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grasparkiet 3e rui dit jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Grasparkiet 3e rui dit jaar

    Goedenavond allemaal,
    Ik heb een vraag mijn grasparkiet is twee weken in de rui geweest in januari van dit jaar, daarna echt in de rui in maart. Zijn vleugelpennen en staartpennen zijn toen gewisseld en hij was er best de eerste twee dagen ziek van. Dit heeft een paar weken geduurd en hij kon ook slecht vliegen.

    Nu is hij sinds vorige week weer in de rui. Geen staart en vleugelpennen maar andere kleinere veren. Hij is 4,5 nu en dit jaar is dit voor het eerst. Andere jaren twee keer per jaar aan het begin en einde van het jaar.

    Hij is wel levendig maar niet zo druk als anders. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik geef hem wat ruihulp poeder door het eten en hij krijgt net als anders fruit, banaan, appel, braam en als groente andijvie, wortel en af en toe een klein blaadje sla. Ik gebruik ook bijna dagelijks de vernevelaar om hem vochtig te krijgen.

    Alvast bednankt voor jullie reactie.

  • #2
    Hallo,

    Bij vogels die veel binnen zitten gaat de rui soms niet zoals men denkt dat deze moet gaan aangezien ze een redelijk gelijk leefklimaat hebben.

    En sommige vogels hebben kleine rui en grote rui en daar kan wel eens tijd tussen zitten.

    Geef je de vogel geen badwater? omdat je schrijft dat je dagelijks de vernevelaar gebruikt.
    ik weet niet alles maar doe mijn best

    Comment


    • #3
      Dank u wel voor uw reactie. Hij heeft een hekel aan badderen. Ik douche hem normaal gesproken eens per week met of de vernevelaar op het aanrecht als hij in zijn kooi zit of ik pak hem en houd hem onder een zacht druppelende kraan. Momenteel probeer ik hem te leren om zelf in de keukengootsteen te blijven zitten als ik daar een schone doek in heb gelegd en een klein laagje water. Ik hoop dat hij eraan went en dat meer wil. Omdat het in mijn huis erg warm kan worden in de zomer, doe ik dit dan dagelijks als het zo warm is (24+ graden).

      Andere jaren heeft hij twee keer per jaar de rui. Meestal ergens in het voor- en najaar. Zijn er nog groentes en fruit wat het versnelt? Ik wil graag hij zich zo goed mogelijk voelt en daar alles voor doen.

      Comment


      • #4
        Wat ik veel zie bij andere liefhebbers is dat zij groenvoer( sla,paardenbloemen) of dergelijke in het water leggen en dat de vogels dan wel baden.

        ik weet niet alles maar doe mijn best

        Comment


        • #5
          Bedankt voor de tip!

          Comment


          • #6
            De oorzaak is waarschijnlijk de temperatuur in huis gecombineerd met te lang licht. Als de vogel te lang in een verlichte ruimte verblijft krijg je z.g. schrikrui.
            Vogels hebben s winters max 12 uur licht nodig en in een woning is dat veel langer in de winter en als de de dagen lengen zoals nu kan dat voorkomen.
            Badderen heeft niets met rui te maken en als vogels dat niet willen moet je het ook niet opdringen. Het werkt eerder averechts dan positief. Ik had een sproei installatie op mijn volière maar als deze aanstond werd er geen gebruik van gemaakt als ik deze uitzette en het ging 5 minuten later regenen gingen de vogels wel in de regen hangen. Wat soms wil helpen om ze te laten badderen is de stofzuiger aanzetten en een grote bak water in de kooi. En bij veel vogels is een zwarte bak beter als een witte bak om ze te laten badderen.

            Comment


            • #7
              Dank je wel voor je adviezen.

              Comment

              Ads onder in topics

              Collapse
              Working...
              X