Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Parkiet met bloedend vleugeltje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Parkiet met bloedend vleugeltje

    Hoi Allemaal,

    Ik heb sinds een maand of 3 nu een jong parkietje die ik gekortwiekt had gekocht. Nu beginnen zijn veertjes weer te groeien en de laatste paar dagen begon hij heel erg te schreeuwen en paniekerig te rennen als hij een stukje gevlogen had, waardoor ik het idee had dat hij er pijn van had.

    Nou zag ik gister dat 1 van de nieuwe vleugelpennen een beetje aan het bloeden waren. Alleen de buitenste pennetjes zijn weer gegroeid. Kan het zijn dat daar nu met pogingen tot vliegen teveel druk op komt te staan, waardoor het pijn doet? Wat kan ik daar nou aan doen? Ik heb hem nu maar eventjes in z'n kooi om het wat rust te geven, maar hoe los ik dit op de lange termijn op? Ik wil hem het liefste niet weer opnieuw kortwieken.

    Groetjes,

    Katinka en Boefje

  • #2
    Dankjewel voor de reacties... :-(

    Comment


    • #3
      Ik denk dat niemand een idee heeft, vandaar nog geen reactie.
      Vogels kunnen enthousiast reageren tijdens het vliegen, dus dit hoeft niets te betekenen. (Dit doet een van mijn jongens ook)
      Hij kan zich verwond hebben tijdens het drukke vliegen/reageren.
      Maar mijn advies laat het door een VA bekijken dan weet je het zeker.
      Carlito & Katana de dynamische duo.

      Comment


      • #4
        Hoihoi!

        Als een vogel gekortwiekt is komen de veren op den duur 1 voor 1 weer door. Een nieuwe veer zit in een soort hoesje waar ook een adertje doorloopt, zodra de veer klaar is met groeien drogen het hoesje en het adertje in en vallen deze eraf in de vorm van schilfertjes. De veer is dan klaar.
        Je kunt je voorstellen dat als dit gebeurt in een volle vleugel met hele veren dat dit tere veertje-in-wording goed beschermt word en er weinig mee kan gebeuren. Maar als zo'n veer in z'n eentje moet groeien geeft dat wel eens problemen. Als de vogel flappert kan de pen beschadigen maar bijvoorbeeld ook als de vogel ergens achter blijft hangen of tegen aan slaat. Omdat de veer nog in de groei is kan het hoesje beschadigt raken en dit kan dan een beetje gaan bloeden.

        Als de vogel hard blijft bloeden of hij blijft pijn aangeven kun je de veer (laten) trekken, bijvoorbeeld door een vogelarts als je er geen ervaring mee hebt. Als je je vogeltje weer volledig aan wil laten groeien is dit een fase waar je doorheen moet, grote kans dat hij/zij er daarna nooit meer last van zal hebben. Sommige vogels blijven echter elke rui bloedpennen ontwikkelen, maar dat is weer een heel ander verhaal

        Groetjes José
        Nikki
        Fleur

        Zazu & Zoë (forpusjes)

        Comment

        Ads onder in topics

        Collapse
        Working...
        X