Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Overgewicht en een lange snavel...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Overgewicht en een lange snavel...

    Al een langere tijd merkte ik dat 1 van de 2 grasparkietjes dikker is dan de ander. Het verschil is ook merkbaar als hij op m'n hand stapt. Ze zitten met z'n tweetjes in de kooi en ze mogen dagelijks lekker losvliegen dus je zou kunnen zeggen dat ze genoeg beweging krijgen. Het zijn 2 mannetjes van bijna 3 jaar jong die van kleins af aan samen zijn geweest.
    Ik heb de voeding aangepast en ze minder vette, biologische zaden gegeven en minder eivoer. Toch is er totaal geen verandering in de situatie gekomen, hij is dus nog steeds zwaarder. Enkele weken geleden viel me ineens ook op dat zijn snavel langer was dan bij de andere parkiet. Last leek hij er totaal niet van te hebben maar toch besloot ik even te googlen en daar schrok ik best wel door. Lange snavels blijken vaak voor te komen bij vogels met een leverafwijking door verkeerde voeding stond er. Het andere parkietje wat precies dezelfde voeding krijgt lijkt nergens last van te hebben. Ook de 2 valkparkietjes die in een volliere verblijven en behalve de zaadmengeling en het eivoer ook dezelfde voeding krijgen als de parkietjes komen kerngezond over. Het parkietje met de langere snavel eet goed, drinkt, speelt en kwettert. Voor de zekerheid belde ik toch even met een dierenarts en die vond het nog niet nodig om direct langs te komen, ik moest de snavel wel in de gaten houden.
    De voeding die ze krijgen is gevarieerd, naast de basiszaden krijgen ze vaak wat extra's zoals een bio graszadenmengeling, gedroogde bloemen en kruiden, gedroogd fruit en besjes, ook allemaal biologisch (ze willen pertinent geen vers fruit eten de verwende nestjes) af en toe een stukje walnoot en niet te vaak een stukje trosgierst. Qua groenten eten ze enkel bladgroenten zoals sla en witlofblaadjes. Daarnaast krijgen ze natuurlijk eivoer, een sepia, een jodium/mineralenblok, oestergrit en maagkiezel. Sinds kort ben ik ook begonnen met pellets, na de schrik dat ze misschien toch niet alles binnenkrijgen wat ze nodig hadden. Voor de snavel hebben ze een natuurhouten speeltoestel waar ze aan kunnen knagen, verschillende schelpen en houten speeltjes en een cementstok.

    Nu enkele weken later kon ik de snavel deze avond eens goed bekijken toen hij geeuwde. Hij was duidelijk in zeer korte tijd weer langer geworden. Maandag ga ik rondbellen om te vragen welke dierenartsen hier in Zeeland ervaring hebben met vogels want hier wil ik niet langer mee wachten. Er is duidelijk iets aan de hand, ook al komt hij niet ziek over. Mijn vraag hier is nu, is er iemand die hier ooit mee te maken heeft gehad en wat denken jullie dat het kan zijn ? En hoe kan het dat enkel 1 vogel last heeft ? Enkel de dierenarts kan natuurlijk uitsluitsel geven maar ik zou graag ook jullie ervaringen willen horen. Mocht het inderdaad de lever zijn, zal hij dan nog kunnen genezen ? Brrr moet er niet aan denken hem kwijt te raken. Eigenlijk wil ik morgen al naar een dierenarts gaan alleen zou ik dan met de bus moeten en dat brengt erg veel stress mee voor de vogeltjes en echt warm is het ook niet buiten... Wil ze graag allebei meenemen en meteen allebei even laten checken. Goed, ik hoop van jullie te horen !

  • #2
    Hallo,
    Ik weet niet of je vogeltjes makkelijk te pakken zijn, misschien is het te doen om je vogel te wegen op een goede weegschaal om te kijken of hij daadwerkelijk overgewicht heeft?
    Hoe lang de snavel is en of het te lang is kunnen we zo niet zien natuurlijk, ik weet neit of je vogel er ook echt last van heeft?

    Zoiezo is het goed om je vogeltjes eens na te laten kijken door een dierenarts !
    Chester en Samba
    Yoda en Navy

    Comment


    • #3
      En mss ook eens een foto posten van beide vogels en van die snavel.

      mvg

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door arasevera Bekijk Berichten
        Hallo,
        Ik weet niet of je vogeltjes makkelijk te pakken zijn, misschien is het te doen om je vogel te wegen op een goede weegschaal om te kijken of hij daadwerkelijk overgewicht heeft?
        Hoe lang de snavel is en of het te lang is kunnen we zo niet zien natuurlijk, ik weet neit of je vogel er ook echt last van heeft?

        Zoiezo is het goed om je vogeltjes eens na te laten kijken door een dierenarts !

        Oorspronkelijk geplaatst door joselito Bekijk Berichten
        En mss ook eens een foto posten van beide vogels en van die snavel.

        mvg


        Bedankt voor jullie reacties, bij deze heb ik wat fotootjes gemaakt. Het is wel moeilijk de snavel goed te fotograferen omdat ze die wegsteken. De blauw witte is degene met de langere snavel en het mogelijke overgewicht. Makkelijk te pakken zijn ze niet, vinden ze absoluut niet leuk. Heb ze kunnen leren uit zichzelf weer terug de kooi in te gaan in de avond dus pakken is eigenlijk ook nooit nodig geweest. Last lijkt de vogel nog niet te hebben van de snavel maar ik vrees echt dat ze er binnen niet te lange tijd wel last van gaat krijgen. De punt word echt te lang. Vervoer naar de dierenarts is al geregeld, morgen komt iemand me ophalen om naar het spreekuur te gaan. Daar kunnen ze dan meteen gewogen worden, kan ik gelijk zien hoe hij dat fixt Het is inderdaad niet verkeerd ze eens allebei helemaal te laten doorlichten. Ben benieuwd, laat het sowieso wel even weten hoe het morgen is gegaan.

        Bijgevoegde Bestanden

        Comment


        • #5
          Zou nog even laten weten hoe het vandaag is gegaan bij de dierenarts. Ze zagen meteen dat de blauw witte parkiet een te lange snavel had en dat de snavel van de andere parkiet wel gewoon normaal was. De ontlasting zag er van beiden goed uit en ze oogden gezond. Zo kwamen ze op mij ook al over, behalve dat de blauw witte vogel zwaarder lijkt dan de ander. De dierenarts vond dit op het oog meevallen, ze wegen was niet te doen helaas. Enig ander onderzoek vonden ze niet nodig. Ik vertelde dat ik bang was voor de lever maar toen zeiden ze dat als het inderdaad de lever zou zijn er alsnog weinig aan te doen was en het sowieso moeilijk was de oorzaak te achterhalen.
          De voeding had ik dus sowieso al aangepast, ze zijn nu aan het wennen aan de pellets. Uiteindelijk krijgen ze dan de helft pellets en de helft van de voeding die ze normaal ook krijgen. Toch blijft het natuurlijk apart dat de andere vogeltjes nergens last van hebben dus of het nu echt aan de voeding ligt dat het snaveltje te lang word... Ze zei dat het wel vaker gebeurd, bij het ene dier wel en bij het andere dier niet. Ze hebben een stukje van de snavel afgeknipt dus dat is wel iets wat ik goed in de gaten moet blijven houden. Ik begrijp dat ze niet direct allerlei onderzoeken gaan uitvoeren als een vogel verder gezond oogt maar toch blijf ik met twijfels zitten. Er is hier in deze uithoek geen dierenarts die veel ervaring met vogels heeft en ze vertelden dat er maar weinig mensen met vogels langskwamen, terwijl het toch echt een goede, drukbezochte kliniek is.

          Het blijft raar dat zomaar ineens het snaveltje keihard gaat groeien. Het knippen is 1 grote ellende met allerlei risico's. Ze hebben zoveel knaag en scherp mogelijkheden, nee het blijft niet goed voelen. Zit er behoorlijk mee. Hoe ziet de toekomst eruit, steeds dat tere snaveltje laten knippen, al die stress, gaat hij dood ? Een vogelarts is een heel eind rijden terwijl dit korte ritje al behoorlijk wat stress meebracht. Dit is niet makkelijk, waar doe je goed aan ? Geen idee of je kan bellen naar een vogelarts voor een advies maar ik ga het morgen wel proberen.
          Jullie adviezen en ervaringen blijven ook welkom, word weer vervolgd in ieder geval..

          Comment

          Ads onder in topics

          Collapse
          Working...
          X