Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe regels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Nieuwe regels

    Wat doen jullie met de nieuwe regels. Ik heb geen aankoopbewijs van onze grijze, en snap niet zo goed wat ik nu moet doen. Wel heeft hij een gesloten pootring. Wat doen jullie?

  • #2
    [h=1]Grijze roodstaartpapegaai vanaf 2 januari 2017 strenger beschermd[/h]Meer artikelen

    Gepubliceerd op: 14 december 2016

    | Gewijzigd op: 15 december 2016



    Vanaf 2 januari 2017 krijgt de grijze roodstaartpapegaai een strengere bescherming. Dat is besloten tijdens de CITES-conferentie in oktober 2016. Dit in Nederland geliefde huisdier wordt ernstig bedreigd door stroperij en illegale handel.
    Tijdens de CITES-conferentie in Johannesburg van 24 september tot 5 oktober 2016 zijn diverse besluiten genomen die cruciaal zijn voor de bescherming en het voortbestaan van de meest kwetsbare plant- en diersoorten. De nationale en internationale CITES-afspraken bieden bescherming. Na plaatsing op de CITES-lijst is nog nooit een dier uitgestorven.
    [h=2]EU-certificaat[/h]De beslissing van CITES heeft tot gevolg dat binnen de Europese Unie een EU-certificaat nodig is voor het overdragen van een grijze roodstaartpapegaai. Eigenaren kunnen vanaf februari 2017 bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) een certificaataanvragen voorafgaand aan de overdracht van het dier.
    [h=2]Grijze roodstaartpapegaai[/h]De grijze roodstaartpapegaai (Psittacus erithacus) is een papegaaiensoort die in Nederland veel als gezelschapsdier wordt gehouden. Vroeger kwam deze soort voor in een groot gebied in West- en Oost-Afrika. Het leefgebied van de wilde grijze roodstaart is de afgelopen jaren sterk afgenomen en de wilde populatie is erg klein geworden. Daarom is nu besloten de vogelsoort op de CITES-lijsten te uplisten van Appendix II naar Appendix I. In de Europese wetgeving wordt de soort geuplist van Bijlage B naar Bijlage A van de Basisverordening.
    [h=2]Merken en administreren[/h]De grijze roodstaartpapegaai wordt ook toegevoegd aan Bijlage A van de Basisverordening. Dit houdt in dat eigenaren van grijze roodstaartpapegaaien hun dieren moeten merken met een naadloos gesloten pootring of – als dat niet (meer) mogelijk is – een chip. Daarnaast geldt er voor deze soort een administratieplicht. Alleen in uitzonderlijke gevallen is handel in grijze roodstaartpapegaaien in bepaalde mate toegestaan. Het gaat dan om exemplaren die aantoonbaar in gevangenschap zijn gefokt en geboren uit ouders die legaal zijn verworven.



    dit bedoel ik


    Comment


    • #3
      aan de hand van de ring indien de vogel een officiële erkende bondsring(com) om heeft heb je het bewijs dat de vogel in gevangenschap is gekweekt en zelfs wanneer en door wie.

      Dan hoef je alleen maar cites papieren aan te vragen en deze in te vullen.


      Dit denk ik maar ik heb ze zelf ook nog nooit ingevuld, maar vond dit voor je op het net.



      Persbericht | 29-03-2011

      Vanaf 1 april kunnen CITES klanten de aanvragen voor CITES-documenten en EG-certificaten digitaal indienen. Dit gebeurt met behulp van een elektronisch formulier. Iedere aanvrager krijgt onder zijn relatienummer bij Dienst Regelingen toegang tot ‘Mijn dossier’. Dit is een digitaal persoonlijk dossier. Vanuit dit dossier kan de aanvrager het formulier downloaden, invullen en weer opsturen.

      Minder fouten

      Dienst Regelingen heeft veel ervaring met digitaal aanvragen van subsidies en vergunningen. De uitvoering van de grote landbouwregelingen gebeurt al enkele jaren digitaal. Het elektronisch indienen van aanvragen heeft voordelen voor de klant en voor Dienst Regelingen. Bij digitaal aanvragen is de kans op fouten of onvolledigheid veel kleiner dan bij aanvragen op papier. Dit komt omdat de aanvrager stap voor stap door het formulier wordt geleid. Bovendien gaat het verwerken van digitale aanvragen makkelijker, waardoor de klant sneller een reactie krijgt.

      Online hulp

      Mochten er toch onduidelijkheden voorkomen bij het invullen, dan is het mogelijk het DR-Loket te bellen. Een medewerker kan dan online op het scherm van de aanvrager meekijken en aanwijzingen geven.



      lees ook dit even,

      http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrari...ites-algemeen?
      ik weet niet alles maar doe mijn best

      Comment


      • #4
        Dank voor de reactie. Ik heb geen idee wat voor ring het is. Maar ik ga er naar kijken. Mag niet aan z'n pootje komen ja eventjes. Heb het nummer wel opgeschreven kan ik het dan ergens controleren?

        Comment


        • #5
          Registratie

          Ik heb eigenlijk begrepen dat je er ook voor moet zorgen dat je het bewijs hebt dat je vogel(s) voor 01-01-2017 in je bezit waren,desnoods door ze te laten chippen en registreren in een databank of dat je bewijs hebt dat ze voor die datum in het bestand van de d.a of v.a opgenomen zijn d.m.v de ringnummers.Ik heb ze gelukkig alle vier laten chippen zeker omdat er eentje bij was wel met ring maar waar niks meer te lezen was want hoe kan ik tenslotte bewijzen dat het deze vogel was die ik voor die datum al in bezit had en om toch later bij een overdracht geen problemen te krijgen zijn ze gechipt.

          Comment


          • #6
            Persoonlijk vind ik het een beetje onduidelijk allemaal. Maar dat ligt aan mij denk ik.
            Ik heb wel foto's van hem en daar staat een datum bij maar of dat genoeg is. De va heeft ook wel gegevens genoteerd maar geen ringnummer.

            Ik denk dat ik die maar even ga bellen om te vragen wat ik nou moet doen.

            Comment


            • #7
              Hallo,

              Heeft iemand ondertussen al meer duidelijkheid over wat er nou precies aangevraagd en geregeld moet worden? Ik vind het allemaal erg onduidelijk.

              Ik haal morgen mijn grijze roodstaart van 7 weken op bij een hobbykweker. De papegaai heeft een voetring maar het is mij niet duidelijk of ik verder nog iets moet regelen wat betreft papieren en vergunningen etc.

              Ik hoor graag van jullie.

              Comment


              • #8
                http://www.rvo.nl/actueel/nieuws/gri...nger-beschermd,

                Misschien kan je het hier vinden,denk dat de kweker je ook een bewijs moet geven met ringnummer waaruit blijkt dat je de vogel bij hem hebt gekocht,hij zal ook volgens de regels een administratie hebben waaruit blijkt welke vogels hij in zijn bezit heeft en welke hij verkocht heeft en aan wie.
                Last edited by Rocko; 02-01-17, 23:34.

                Comment


                • #9
                  volgens de regels zou hij de vogel niet mogen verhandelen na 01-01-2017 zonder papieren volgens mij.
                  klopt.

                  en daar komt bij dat onzelfstandige vogels ook niet verhandeld mogen worden.

                  dus met andere woorden hero pepper indien je over gaat tot aanschaf ben je dubbel illegaal bezig.
                  ik weet niet alles maar doe mijn best

                  Comment


                  • #10
                    Volgens wat ik gelezen heb zou de kweker een document aan moeten vragen voor iedere grijze roodstaart die hij verkoopt en de koper dient dit document erbij geleverd te krijgen.anders is het volgens mij strafbaar om ze te verhandelen.

                    Comment


                    • #11
                      Heb gister het ringnummer bekeken en tot mijn verbazing zijn er nog maar 3 cijfers leesbaar. Had het in m'n oude telefoon gezet maar die is kapot. Wat moet ik nu doen??? Ik heb de man benaderd waar hij vandaan komt maar die reageerd niet. Kan iemand me advies geven? Ik heb dus helemaal niets nu.

                      Comment


                      • #12
                        Kan iemand me advies geven? Ik heb dus helemaal niets nu.
                        Wat ik zou doen is, de vogel laten chippen bij de VA of DA waar je altijd was met de vogel en deze een formulier laten opstellen dat deze vogel al voor het aantal jaren dat jij hem hebt.
                        ik weet niet alles maar doe mijn best

                        Comment


                        • #13
                          er is een mogelijkheid dat je als je een grijsje alleen als huis vogel hebt je niks hoeft te doen daar zijn ze nog niet uit
                          een grijsje van 7 weken ophalen is verboden in nederland tenzij er omstandigheden zijn,zou het dus niet zomaar doen

                          Comment


                          • #14
                            er is een mogelijkheid dat je als je een grijsje alleen als huis vogel hebt je niks hoeft te doen daar zijn ze nog niet uit
                            Waar heeft u deze informatie weg?
                            ik weet niet alles maar doe mijn best

                            Comment


                            • #15
                              waar ik dat gelezen heb moet je je verschuldigd blijven voor nu
                              wat ik wel weet is dat de cites voornamelijk nodig is bij het overdragen van een vogel
                              http://www.parkietensocieteit.nl/Gri...rtpapegaai.pdf

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X