Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verwaarloosde roodstaart

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Verwaarloosde roodstaart

    Ik neem deze week een roodstaart over die in een hotel woont in Amman (Jordanië). Het dier zit in een heel kleine kooi met één stok. Hij krijgt alleen maar zonnebloempitten en water en kauwt op plastic (doppen). Hij schreeuwt erg en knauwt. Ook bijt hij meteen als hij je vinger ziet. Hij komt nooit z'n kooi uit en ik weet dus niet of hij kan vliegen. Hij praat ook niet. Zingen doet ie wel als ik dat ook doe. Verder maakt ie veel rondjes in z'n kooi (hij loopt dan over 't dak en weer terug op z'n stok).


    Ik weet niets van papegaaien maar snap wel dat dit dier niet happy is. Hij wordt tegenwoordig opgesloten in een donkere wc omdat ie te veel kabaal maakt (hij schreeuwt). Ik kan het niet langer aanzien en ga hem in huis nemen voor een jaar.


    Waar begin ik? Ik heb al de tip gekregen hem (of haar) met de kooi tegen de muur aan te zetten. Maar hoe verder? Ik lees overal dat hij eruit zou moeten kunnen, dat je ze vast kunt houden etc. Maar hoe doe ik dat? Als hij me steeds bijt? Hoe win ik z'n vertrouwen? Kortom: waar begin ik bij dit arme beest?

  • #2
    Hoi , ten eerste wil ik zeggen wat goed van je dat je je over deze vogel ontfermt. Je kan cursussen gaan volgen bij stichting vrolijke papegaai volgens mij. Zoek maar eens op op Internet. En ga vooral op je gevoel af dan heb je het halve werk al gedaan en probeer goed te kijken naar de lichaamstaal van de grijze en het te begrijpen. Succes!!! En blijf vragen om advies hè! Groetjes zoe

    Comment


    • #3
      Ik kan helaas geen cursus volgen want zit dus in het Midden-Oosten. Wel is me nu duidelijk wat ik hem zoal te eten kan geven en wat hij nodig heeft (ik ga oa een klimboom voor 'm kopen).

      Verder weet ik inmiddels dat hij/zij twee jaar oud is en gekortwiekt is.

      Tips blijven welkom!!

      Comment


      • #4
        Oh wat goed! Trots dat mensen dit blijven doen. Pak het lekker rustig aan en zorg dat hij langzaamaan de juiste voeding krijgt. Rustig aandacht geven zonder aanraking en bouw het heel langzaam op. Zodra er vertrouwen is geeft hij/zij zelf aan tot hoe ver je kunt gaan. Je kunt hem eerst op leren stappen op een stok zodat je vingers heel blijven en hij wat dichter bij je durft te komen. Daarna zal het steeds makkelijker gaan. Dit beestje heeft nooit de liefde en geduld bij de mens gekend en dat gaat hij nu leren en waarderen. Het heeft tijd nodig maar dat gaat je lukken.

        Volg je gevoel net als je nu doet, dan komen jullie er wel.

        Hou ons op de hoogte?


        Groetjes,

        Monique van der Gaag

        Comment


        • #5
          Maar hoe begin je met zoiets? Zet ik gewoon het deurtje open? Want wat als-ie dan besluit eruit te vliegen? Of kan dat niet met gekortwiekte vleugels?

          Ik heb nu bedacht om maar veel tegen Bowwow te gaan praten en hem eten te geven. Ik kan hem wel iets aangeven en dat pakt hij dan met z’n poot. Om vervolgens het meerendeel te laten vallen in de stront... Hij zit in een veel te kleine kooi met maar één stok (denk een parkietenkooi), hoe veel ruimte heeft hij nodig? Ik ga dus ook een klimboom kopen maar dan moet ik hem wel zover krijgen dat-ie uit de kooi wil.

          Comment


          • #6
            erik

            hallo Eefje,

            zit er dan geen rooster onder dan valt zijn ontlasting in de opvangbak. en als je zonder rooster werkt kun je toch een krantje leggen en die regelmatig verschonen.

            en als Bowwow goed gewiekt is dan kan hij niet vliegen maar dat kan je pas zien als hij uit de kooi is. dus gewoon proberen met het deurtje open.

            en als ik jouw was zou ik wel zorgen dat die niet van zijn kooi kan (als deze op tafel staat bv.............de kooi op een klein tafeltje zetten die kleiner als de kooi is dan moet hij op de kooi blijven) want hij is bij jouw vreemd en als hij op de grond komt en jij moet erachter aan is dat paniek bij hem(want de vogel is nog niet rustig en alles is nieuw voor hem en laat hem de eerste week maar goed aan zijn nieuwe omgeving wennen want het is een hele verandering voor hem.)
            heb je ook al een stok voor het opstappen(of op je hand als je dat durft en de papegaai durft) als je hem van de grond moet halen of uit de kooi. de stok of je vingers tegen zijn buik duwen net boven zijn pootjes dan kan die niks anders dan op je vingers/hand of de stok stappen..............en geen angst tonen(want dit ziet en voelt Bowwow) ook al ben je bang(bv voor een beet).


            kooi ik denk wel aan een kooi van minimaal 60 cm breed 60 cm diep en 90 cm hoog (leef ruimte....waar de vogel zelf in zit). maar ikzelf zou ik een grotere kooi nemen 80 cm bij 80 cm en 90 of 100 cm hoog.




            erik

            Comment


            • #7
              Hoi Hoi


              Wat goed dat je aan dit Avontuur begint !!! neem eens een kijkje op

              www.koppiekrauw.com daar kan je heelllllllllllllll veellllllll info voor alles vinden !

              wens je heel veel werk plezier met Bowwow toe en het gaat je echt wel lukken met veel geduld !!
              Groetjes Jans , Stimpy ,Binky

              Wont Forget You My Little Buddy's Sjac & Rico
              Bedankt voor onze mooie Jaren


              Als je hier niet vrolijk van word ...... ga dan vlug naar een psychiater

              http://www.youtube.com/watch_popup?v...lYAM&vq=medium

              http://www.youtube.com/watch?v=OVhklP82MRI

              Comment


              • #8
                hi wat een dappere beslissing !!
                ik zou rustig aan doen.. en inderdaad kijken naar een flinke kooi; in mijn beleving kan die niet groot genoeg zijn
                Veel lezen; je kan hier met de zoekfunctie de nodige ervaringen lezen van menigeen die vergelijkbare situatie hebben meegemaakt.
                praten is prima het begin is de kennismaking je hebt wat ik begrijp voor het eerst een vogel in huis. ik vond dat ook ooit een hele ervaring!!
                laat de gaai vooral effe wennen en wees voorspelbaar, rustig aan maar wel zelfverzekerd. ze voelen aan als je bijv. onzeker of angstig bent en dat maakt t lastiger. observeer ik heb hier zelf veel van geleerd; dan ga je over een tijdje zien of ie iets leuk/lekker of eng vind enz.
                de vogel is dan wel gewiekt maar weet je ook wanneer?? veren groeien namelijk weer; na de rui is ie gewoon weer vliegbaar ;-)

                veel plezier!!
                volg met interesse je avonturen
                "We zijn er om mekaar te helpen, nietwaar "

                Groetjes Wilmaaa


                & R.i.p "Soepkip" Marco sigpic

                Comment


                • #9
                  Even een update uit Jordanië!

                  Bowwow, of ook wel BW, voelt zich helemaal thuis. We zingen en praten veel (hello, Bowwow en iets dat ik niet kan verstaan). Ik zet z'n kooi elke dag open en dat gaat ie er lekker bovenop zitten. Een enkele keer waagt ie de stap naar het raam/de grond en scharrelt daar wat rond. Als ik dan de kooi breng klimt ie weer naar binnen. Ook snapt hij inmiddels dat de doek betekent dat hij gaat slapen en dus naar binnen moet. Nouja, meestal dan... haha

                  Ik kan inmiddels heel dichtbij komen met mijn hand. Ik kan hem voeren en mag stokjes, doppen, dennenappels ed uit z'n kooi halen. Al wisselt dit wel een beetje. Soms heeft ie z'n dag niet en dan merk ik dat hij wat minder zin heeft in spelletjes.

                  Ik heb een mooie boom voor hem gekocht maar hij is er doodsbang voor. Zelf doppinda's kunnen hem niet overtuigen om het stapje te zetten. Ik heb zijn voorraad voer nu op de plaat onder de stok geparkeerd in de hoop dat hij de boom toch een keer interessant gaat vinden. Verder schreeuwt meneer (of mevrouw) soms verschrikkelijk wat echt pijn doet aan m'n oren. De plantenspuit, die ik gekocht had om hem nat te maken maar die hij verafschuwt, gebruik ik nu om hem een beetje nat te maken als hij zo aan het schreeuwen is. En dat werkt!

                  Qua eten is hij dol op pinda's, maïs, zonnebloempitten, appel en wortel. Aardbeiden, peer, banaan, tomaat, komkommer, citrusvruchten, sap en brood worden niet eens aangeraakt. We zijn nog zoekende zullen we maar zeggen! Iemand nog tips voor lekkere, gezonde hapjes voor BW?

                  Comment


                  • #10
                    Wat een superleuk verhaal!

                    Ik las laatst dat ze gek zijn op mango en dat pinda's niet zo goed voor ze zijn ivm schimmel.

                    Je gaat een jaar op Bowwow passen?
                    Hij gaat toch niet terug naar zn oude baas?

                    Comment


                    • #11
                      Wat super goed van je dat hem een tweede kans hebt gegeven. Zo geweldig! Wat zal hij je dankbaar zijn dat je hem hebt gered! Dit verhaal geeft een glimlach om mijn gezicht. Ik hoop dat hij bij jou oud mag worden. Wens jullie een liefdevol leven samen

                      Comment


                      • #12
                        Bowwow boft maar met zo'n gek baasje want hij gaat zeker nooit meer terug naar het hotel! Ik leer de eigenaar nu hoe je met dieren om moet gaan, ze zijn het gewoon niet gewend. Hij liep me uit te lachen toen ik hele verhalen vertelde aan BW... Maar hij ziet nu dat het werkt! Hopelijk gaat BW hem ook langzaamaan weer vertrouwen.

                        Het is hier nog geen mangotijd dus dat zal even moeten wachten. Wel staat de straat vol met palmbomen en ik las dat die iets hebben waar ze dol op zijn. Eens kijken hoe ik daar aan ga komen...

                        Comment


                        • #13
                          leuk je vorderingen te lezen
                          "We zijn er om mekaar te helpen, nietwaar "

                          Groetjes Wilmaaa


                          & R.i.p "Soepkip" Marco sigpic

                          Comment


                          • #14
                            erik

                            Eefje,

                            hoe gaat het nu met Bowwow.

                            erik.

                            Comment

                            Ads onder in topics

                            Collapse
                            Working...
                            X