Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broedgedrag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Broedgedrag

    We gaan het nog maar eens proberen. In 1017 geen enkele reactie hierop gehad.
    Ruim 20 jaar geleden hebben we onze Grijze Roodstaart gekocht van een hobbykweker in Rijnsburg.
    Vanwege de naam die hij had, Jacko, zijn we er altijd van uit gegaan dat het een mannetje is maar een aantal jaren geleden
    werd er opeens een eitje gelegd. Vanaf die tijd legt ze vrijwel elk jaar één tot drie eitjes. Ze vertoond dan ook broedgedrag
    in de vorm van veel eten en voedsel teruggeven. Maar het vervelende hieraan is dat ze dan een aantal weken vrijwel de hele dag
    op de grond ligt, niet praat of fluit (normaal de hele dag) en vrij agressief is. Ook de speeltjes worden niet aangeraakt.
    Een paar keer per dag gaat ze wat eten of drinken maar direct daarna ligt ze weer.
    De twee eitjes van zo'n drie weken terug heb ik vrijwel direct verwijderd.
    Tot nu toe is het gedrag na een paar weken weer over maar soms duurt het wel erg lang.
    Kan iemand mij vertellen of dit gedrag wel vaker voorkomt en is hier misschien iets aan te doen
    of is het te voorkomen.
    Ik hoor het graag.


  • #2
    Dit is heel normaal gedrag voor een broedse pop.
    Beter kan je de eieren laten liggen tot ze vanzelf haar interesse verliest.
    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

    Ken je papegaai

    sigpic

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Janos Bekijk Berichten
      Kan iemand mij vertellen of dit gedrag wel vaker voorkomt en is hier misschien iets aan te doen
      of is het te voorkomen.
      Ik hoor het graag.
      Het is een gedrag wat vaker voorkomt, en het komt door dat ze gestimuleerd wordt door .....!

      De stimulans kan ze krijgen door gedrag van verzorgers, door een speeltje of door ander huisdier die ze als partner beschouwd en ook 1 van de redenen is dat ze goed verzorgt wordt en zo hoort het ook maar dat kan dit dus MEDE veroorzaken.

      Is er wat aan te doen, ja als je weet wat de trigger is waardoor ze over gaat tot eieren leggen om deze dan te minderen met uitzondering van juiste verzorging.

      Is het te voorkomen zie boven , maar moet je het ten koste van alles voorkomen het is tenslotte natuurlijk gedrag met wat nadelige bij verschijnselen die dan even andere omgang inhoud met je vogel.
      ik weet niet alles maar doe mijn best

      Comment


      • #4
        Bedankt voor de reacties. Eerder werd mij gezegd dat de eitjes juist zo spoedig mogelijk verwijderd moeten worden omdat ze anders weken lang op het eitje blijft liggen en daardoor zichzelf gaat verwaarlozen. Ze vertoond verder geen enkel ziek gedrag en het is niet de eerste keer dus we wachten het wel af.

        Comment

        Ads onder in topics

        Collapse
        Working...
        X