Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

veertje met bloed

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • veertje met bloed

    Dag iedereen
    Vanmorgen heb ik een veertje in de kooi gevonden bij mijn 12 weken oude grijze roodstaart. In het veertje zelf zit gestold bloed, maar het lijkt me niet eruit gevallen, meer afgeknaagd.Het grijsje is ongeveer een week geleden (10 dagen) gekortwiekt aan de vleugel waaruit het veertje komt.Ik heb de veertjes nagekeken, op de ene vleugel(gekortwiekte) zit er bloed in de pinnen, in de andere (niet gekortwiekt) zit er geen bloed.Wie kan mij helpen? ik kan geen foto's van het veertje plaatsen, als u mij kunt helpen liefst contacteren via e-mail, dan stuur ik de foto's via hotmail door.
    mvg Anastasia

  • #2
    naar een vogelarts zou ik zeggen zekere voor het onzekere en vreemd dat hij maar aan 1 kant is gewiekt en niet aan beide vleugels het lijkt mij dat hij nu gaat tollen en niet goed meer zijn evenwicht kan bewaren in de lucht (ik kan het fout zien maar blijf het vreemd vinden sorry)groetjes ballou en binkey

    Comment


    • #3
      hoi hoi

      rocky was ook gewiekt aan 1 kant daardoor was zijn snavel heel erg beschadigd. dat was zijn eerste keer dat hij gewiekt was, ik heb heb nu 2 kanten gewiekt en dat is veel beter.

      misschien irriteerd het je gaaitje dat het misschien te kort gewiekt is, en dat hij daarom zijn veren er misschien uittrekt. ik zou als ik jou was even naar de vogelarts gaan en het vragen wat het misschien kan zijn. ook zou ik als ik jou was je gaaitje aan 2 kanten wieken, Dan kan je gaatje goed langen ipv dat hij op zijn snavel land dat deed mijn gaaitje toen.
      succes
      groetjes Danielle en rocky

      Comment


      • #4
        ten eerste is de vogel veel te vroeg gekortwiekt.dat verbaast mijn al .het eerste levens jaar moet je een vogel niet kortwieken. hij moet zich nog ontwikelen.je moet wachten tot de eerste rui.maar kijk ook even op http://www.grijzeroodsite.nl/gezond.html gr henk v d horst
        sigpic

        Comment


        • #5
          toch een vraagje dan wat is de reden achter het niet kortwieken voor het eerste levensjaar (rui) groetjes ballou en binkey

          Comment


          • #6
            tegen mij werd gezegt dat ze eerst een paar keer moeten vliegen, zodat de spieren of wat er dan ook zit getraint worden. rocky was 12 weken toen hij gewiekt werd, en dat was prima zei de dierenarts

            groetjes DAnielle

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door monhorst Bekijk Berichten
              ten eerste is de vogel veel te vroeg gekortwiekt.dat verbaast mijn al .het eerste levens jaar moet je een vogel niet kortwieken. hij moet zich nog ontwikelen.je moet wachten tot de eerste rui.maar kijk ook even op http://www.grijzeroodsite.nl/gezond.html gr henk v d horst
              Hoi Monhorst,

              Even vooraf Monhorst.... ieder zijn eigen mening!
              Maar in deze verschillen onze meningen heel duidelijk!
              Moet ook kunnen, toch?

              Ik heb ook heel veel gelezen over papegaaien, maar wat jij schrijft dat je papegaaien pas na hun eerste levensjaar mag kortwieken dat lees ik hier bij jou voor de eerste keer, dat heb ik nog nergens anders gelezen.

              Vreemd vind ik dat je dat schrijft... heel veel papegaaienkenners, kwekers, dierenartsen adviseren echt anders!

              Het meest gehanteerde advies zowel in Nederland alsook in het buitenland is dat je het kuiken eerst een paar dagen moet laten vliegen zodat deze het vlieggevoel leert kennen en ook de vliegtechniek onder de knie krijgt.
              Het kuiken leert sturen en landen.

              Na die paar dagen kan men de vogel gerust wieken, ze weet dan met de gewiekte vleugels goed te landen en kan ook nog een beetje sturen.
              Volgens mij is de grijze roodstaart dan ongeveeran 12 tot 13 weken jong.
              Soms zelfs jonger!

              Het komt juist de relatie van de papegaai en de papegaaienhouder ten goede als de papegaai zo vroeg mogelijk gewiekt wordt.
              De vogel is veel eenvoudiger in toom te houden en veel eenvoudiger tam te maken.
              Door het wieken voorkomt men tijdens het tam-makings-proces juist heel veel stress.

              Natuurlijk dienen beide vleugels gewiekt te worden.
              Maar één vleugel wieken is bijna dierenbeulerij. (beetje cru uitgedrukt!)
              Onderneemt de vogel, die eenvleugelig gewiekt is, onverhoopts een vliegpoging dan kan deze enorme schade oplopen.
              Normaal sturen lukt niet dus een botsing met een of ander obstakel ligt voor de hand.
              Ook normaal landen is niet meer mogelijk, dus de vogel valt gewoon op zijn snufferd.

              Daarentegen, als beide vleugels correct gewiekt zijn ontneem je de vogel alleen maar het stijgvermogen... de vogel kan niet meer omhoogvliegen.
              De vogel kan nog wel steeds veilig sturen en veilig landen.

              doeiii

              Comment


              • #8
                dank je susi ook ik had er nog nooit wat over gelezen of gehoord maar ben nog steeds benieuwt wat men v/d horst als reden opgeef voor het niet wieken onder de leeftijd van 1 jaar of de eerste rui .ik hoop dat hij deze informatie met ons wil delen groetjes van ballou en binkey

                Comment


                • #9
                  veertje met bloed

                  Oscar is zo snel gekortwiekt omdat hij telkens als hij buiten zijn kooi zat (ongeveer een week) overal tegenaan vloog, de kast, de deur...Daarom is hij zo vroeg gekortwiekt, ik wou hem eigenlijk zo lang mogelijk laten vliegn.Nadat ik het veertje had gevonden snel de dierenarts gebeld, hij zei dat alles in orde is.bedankt voor jullie reacties.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door susi Bekijk Berichten
                    Hoi Monhorst,

                    Even vooraf Monhorst.... ieder zijn eigen mening!
                    Maar in deze verschillen onze meningen heel duidelijk!
                    Moet ook kunnen, toch?

                    Ik heb ook heel veel gelezen over papegaaien, maar wat jij schrijft dat je papegaaien pas na hun eerste levensjaar mag kortwieken dat lees ik hier bij jou voor de eerste keer, dat heb ik nog nergens anders gelezen.

                    Vreemd vind ik dat je dat schrijft... heel veel papegaaienkenners, kwekers, dierenartsen adviseren echt anders!

                    Het meest gehanteerde advies zowel in Nederland alsook in het buitenland is dat je het kuiken eerst een paar dagen moet laten vliegen zodat deze het vlieggevoel leert kennen en ook de vliegtechniek onder de knie krijgt.
                    Het kuiken leert sturen en landen.

                    Na die paar dagen kan men de vogel gerust wieken, ze weet dan met de gewiekte vleugels goed te landen en kan ook nog een beetje sturen.
                    Volgens mij is de grijze roodstaart dan ongeveeran 12 tot 13 weken jong.
                    Soms zelfs jonger!

                    Het komt juist de relatie van de papegaai en de papegaaienhouder ten goede als de papegaai zo vroeg mogelijk gewiekt wordt.
                    De vogel is veel eenvoudiger in toom te houden en veel eenvoudiger tam te maken.
                    Door het wieken voorkomt men tijdens het tam-makings-proces juist heel veel stress.

                    Natuurlijk dienen beide vleugels gewiekt te worden.
                    Maar één vleugel wieken is bijna dierenbeulerij. (beetje cru uitgedrukt!)
                    Onderneemt de vogel, die eenvleugelig gewiekt is, onverhoopts een vliegpoging dan kan deze enorme schade oplopen.
                    Normaal sturen lukt niet dus een botsing met een of ander obstakel ligt voor de hand.
                    Ook normaal landen is niet meer mogelijk, dus de vogel valt gewoon op zijn snufferd.

                    Daarentegen, als beide vleugels correct gewiekt zijn ontneem je de vogel alleen maar het stijgvermogen... de vogel kan niet meer omhoogvliegen.
                    De vogel kan nog wel steeds veilig sturen en veilig landen.

                    doeiii
                    ik heb het ergens gelezen.zoek me rot op het net.
                    sigpic

                    Comment


                    • #11
                      Bij het wieken is het geloof ik zo dat je moet wachten totdat de veren bij het kuiken volgroeid zijn. Anders zit er nog bloed in de veren en knip je dus een ader kapot. Dit is ook zo als de vogel weer in de rui is, eerst wachten met wieken totdat de veren volgroeid zijn.

                      Groetjes erika
                      Chester en Samba
                      Yoda en Navy

                      Comment


                      • #12
                        kortwieken baby

                        kijk dat bedoelde ik nou te zeggen.aleen ik kwam er niet op.bedankt
                        sigpic

                        Comment


                        • #13
                          Graag gedaan
                          Chester en Samba
                          Yoda en Navy

                          Comment

                          Ads onder in topics

                          Collapse
                          Working...
                          X