Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wat moet ik anders doen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • wat moet ik anders doen?

    Hallo allemaal,
    Ik ben hier nieuw en heet Pauline. Sinds vorige week heb ik een jonge forpus en ik ben totaal onervaren met deze beestjes. De tweede dag hebben we hem er al veel uitgehaald en dat ging echt heel gemakkelijk, hij ging gewoon op het stokje en buiten de kooi weer op het stokje terug. Hij ging ook gemakkelijk buiten de kooi op je hand zitten. Maar na twee dagen leek hij het niet leuk meer te vinden en zat liever in zijn kooi. Wilde niet zo graag meer op het stokje en lijkt bang voor onze hand. Eigenlijk gewoon een behoorlijke terugval. Ik ben er verbaasd over want volgens mij is er niets vervelends voor gevallen. Heb ik iets fout gedaan en kan ik zijn vertrouwen weer terug winnen en kan ik hem toch gewoon tam krijgen. Ik vind hem zo leuk, hij heet Bobby trouwens...en wil hem zo graag tam hebben zodat het beestje zich ook gelukkig bij ons voelt. Zouden jullie met me mee willen denken zodat ik het zo goed mogelijk met hem kan doen?
    Ik hoor graag van jullie.
    groetjes Pauline

  • #2
    Hoi Pauline

    Ik vroeg mij af hoe het nu met bobby gaat of hij nu wel zijn kooi weer uit wil?

    Ik heb namelijk ook pas een forpus en die heet soekkie en die doet het zelfde .
    De eerste twee weken ging hartstikke goed hij kwam op je hand zitten en vloog gezellig rond en s avonds kroop hij onder mijn vest en ging hij lekker liggen slapen en wilde niet meer terug zijn kooi in als ik zelf naar bed ging hahaha.

    Als ik hem nu met goed geluk toch zijn kooi uit kan lokken dan vliegt hij naar de gordijnen en wil hij niet meer gepakt worden,en als ik met mijn hand in de kooi zit dan lijkt hij wel bang voor mijn hand.af en toe dan gaat hij op mijn hand zitten als ik met wat brood aan kom en probeer ik hem met mijn andere vinger te aaien wand kop ie krauwe vond hij eerder hartstikke lekker dan begint hij heel gemeen te bijten .

    groetjes wencke

    Comment


    • #3
      In het jonge leventje van je forpus is veel gebeurd de laatste weken. Na de verhuizing zal hij veel over zich heen hebben laten komen en rustig zijn geweest maar er komt een moment dat hij zich bedenkt dat deze hele situatie wel heel raar is en hij niet meer weet of hij het nou wel zo leuk vind.
      Mijn forpus Guus (rip) had hier ook duidelijk moeite mee.

      De enige tip: door blijven gaan. Niet opgeven, neem hem uit de kooi, praat zachtjes met hem, bied hem lekkere pitjes aan uit je hand (iets lekkers wat je niet in z'n kooi voert, ik gaf bv zonnebloempitjes die ik gepeld en doormidden gemaakt had). Alles stapje voor stapje. Prijs hem als hij 10 seconde bij je blijft zitten, probeer hem aan te raken, en nooit met je hand van boven hem benaderen. Natuurlijk vliegt hij in het begin weg, maak er geen jacht van. Lok hem met rammelende pitjes in een doosje, loop rustig naar hem toe. Niet rennen, geen onverwachte bewegingen maken, dan verpest je alles weer. Op den duur word je baby echt wel moe. Als je hem dan weer te pakken hebt (af hij nu goed meewerkte of niet) prijs hem dan en geef hem weer wat lekkers. Terugkomen bij jou moet fijn zijn...
      Probeer nooit te lang te trainen, beter 10 keer een paar minuten dan 1 keer een half uur.

      Je hoort vaak "geef een nieuwe vogel een paar weken rust om te wennen". Mijn ervaring is dat het dan een stuk lastiger is, je vogel is dan al gewent aan z'n kooi en zal die vol zelfvertrouwen beschermen.
      Nikki
      Fleur

      Zazu & Zoë (forpusjes)

      Comment


      • #4
        Hallo Wencke,
        Dat is inderdaad heel herkenbaar. Hoe probeer jij nu het vertrouwen van je vogeltje weer terug te krijgen? En hoe gaat dat tot nu toe. Met Bobby gaat het steeds ietsje beter maar hij wil niet uit zijn kooi gepakt worden of opstappen. Nu komt hij zelf uit zijn kooi als ik hem lok met trosgierst en dan eet hij ook wel uit mijn hand. Al weer een vooruitgang dus ik heb hoop dat het steeds beter zal gaan. Echt in de kamer rondhupsen vind hij volgens mij ook nog niet leuk, hij gaat het liefst weer terug in zijn kooi. Ik heb ook het advies gekregen om er een vogeltje bij te doen omdat hij zich misschien alleen voelde. Dat heb ik vanavond gedaan, Mollie is erbij gekomen, een vrouwtje van 8 weken. Het lijkt goed te gaan maar het is natuurlijk nog even afwachten hoe het morgen verder gaat. Een hele uitdaging om er twee tam te krijgen, maar net vonden ze het allebei prima dat ik met mijn hand vlakbij kwam om trosgierst te voeren dus dat is al leuk. Hou je me op de hoogte hoe het met jouw vogeltje gaat?
        groetjes Pauline

        Comment


        • #5
          Hallo Joseetje,
          Bedankt voor al je tips en wat een goed idee van dat rammelende doosjes met pitjes dat ga ik zeker uit proberen. Ik probeer hem inderdaad maar niet op te jagen en wil maar niet teveel ineens. heb gemerkt dat dat niet goed gaat en dat je dan stappen terug moet doen. Ik blijf inderdaad gewoon proberen en maak kleine stapjes vooruit. Inmiddels heb ik er een tweede vogeltje bij Mollie van 8 weken, ze zitten nu net een paar uurtjes bij elkaar en het lijkt goed te gaan. Ik zag aan de namen onder je bericht dat je ook twee forpussen hebt klopt dat? En zitten ze ook bij elkaar en heb je ze allebei tam gekregen? heb je daar ook nog tips voor of advies hoe het aan te gaan pakken. Ik ben er erg benieuwd naar. Toen we het over een forpus aanschaffen hadden wilde ik eerst ook twee tegelijk, maar zag er uiteindelijk van af omdat ik niet wist of het wel zou bevallen. Omdat zijn gedrag veranderde kreeg ik van een vogeldeskundige het advies om er eentje bij te doen omdat hij zich misschien alleen voelde...vandaar. Dus nu een dubbelde klus en weer spannend. Want bijt Mollie bijv. als ik iets op mijn hand aanbied...is ze wel weer te vangen als ze uit haar kooi is etc. Morgen gaan we het zien, ik doe het maar rustig aan en kijk wel of ze zelf uit de kooi wil komen.Ik hou jullie wel op de hoogte.
          groetjes Pauline

          Comment

          Ads onder in topics

          Collapse
          Working...
          X