Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nieuwe edelpapegaai?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • nieuwe edelpapegaai?

    hoi

    onze oude vogel is helaas overleden. het was een hele eigenwijse aratinga weddels maar wel heel lief. nu is het al een tijdje geleden en de gedachten om een nieuwe vogel te nemen knaagt wel aan ons. we zijn dus opzoek gegaan naar een geschikte soort die bij ons zou passen. we willen dit keer geen aratinga omdat de oude gewoon weg niet vervangbaar is. we zoeken wel naar een papegaaien soort omdat deze ons het meest aanspreken. onze oude vogel was een grote papegaai in een kleine verpakking haha. ik heb al wat onderzoek gedaan naar wat er allemaal is. we willen geen eenkennige vogel omdat we met het gezin met hem willen genieten. daarom willen wij liever niet een grijze roodstaart. een ara is te groot voor onze woonkamer/huis. een edel staat er om bekend dat het wel een rustige en slimme vogel is. ik had net ook gelezen dat het soort ook niet vernielzuchtig is. dat is fijn want onze aratinga heeft heel wat boeken wat kleiner gemaakt. later kan je er wel om lachen . ik heb alleen een paar vragen die ik nog graag beantwoord wil hebben. zo dat ik een goed besluit kan nemen.

    ik het zo dat een popje dominanter is en is dat alleen zo in een koppel of ook als ze alleen zijn?
    tot hoelang moet je ze met de hand voeden als ze jong zijn?
    zijn het erge schreeuwers?
    hoe groot moet de kooi zijn als hij er ook vaak uit mag we nemen er trouwens maar 1 een koppel is gewoon teveel in huis omdat de kooien binnen zouden staan.
    is de woonkamer een goede plek voor de kooi ?

    alvast bedankt

  • #2
    Hoi hoi,

    Leuk dat je toch nog een nieuwe vogel wilt! Wij hebben zelf een edel pop (en een man op komst die zit momenteel in quarantaine). Papegaaien kennen geen dominantie. Het is wel zo dat de poppen feller zijn dan de mannen. Je zal het verhaal wellicht nog vaker gaan horen, maar het ene moment is Chloë erg lief en het volgende moment is ze er klaar mee en kan ze je zomaar pikken. Dat hoort erbij bij de poppen. En wat eenkennigheid betreft bij de grijze roodstaarten. Ik denk dat het maar net is hoe je ze opvoedt. Ik heb het voor elkaar gekregen om de grijze roodstaart van m'n ouders na 22 jaar nog redelijk tam te krijgen. En vanaf het moment dat hij echt op ging stappen en het fijn vond om met je te kroelen (het is een echte kroeldoos) heb ik vrienden uitgenodigt om met hem te komen kroelen en hij is totaal niet eenkennig. Hij is lief voor iedereen. Hij heeft natuurlijk wel z'n voorkeur maar dat betekend niet dat hij andere mensen aanvalt. In tegendeel. Dus ik denk dat dat gewoon een stukje opvoeding is. Zodra er iemand binnen komt die niet bang is, hup ga maar kijken zeg maar . En edelkoppels, tsja deze week ga ik het zelf ondervinden hoop ik . Poppen zijn niet alleen feller naar mensen maar ook naar de mannen schijnt. Maar ik heb ook alweer verhalen gehoord dat dit per vogel kan verschillen. Ik denk dat het ook een beetje karakter is. Oja en onze pop sloopt trouwens wel graag. Haar boom staat tussen twee vierkante pilaren in, waarvan ze de hoeken al een keer flink te pakken heeft gehad. Maar dat is gerepareerd en nu letten we erop dat ze er niet bij kan. Tsja dat hoort erbij dat weetje als je vogels in huis hebt kan er wel eens wat gesloopt worden. Maar verder valt het mee hoor, echt vernielzuchtig is ze nou ook weer niet.

    Suc6 met je keuze!

    Groetjes Chantal

    Comment


    • #3
      bedankt

      hoi bedankt voor je reactie . zo krijg ik weer een beter beeld voor me . ben vandaag ook weer even opzoek geweest naar informatie. en we beginnen het een steeds leukere papegaai te vinden.

      Comment


      • #4
        hehe, is 't ook ^^ ja ze hebben zo hun eigen 'edel trekjes' maar dat is wel leuk. Maar ik denk dat iedere vogel dat wel heeft.

        Comment


        • #5
          Hallo Crazy,

          Inderdaad leuk dat je toch weer een vogel wilt.

          Je vraagt je af of de woonkamer een goede plek is voor de kooi.
          Wij (Chantie en ik) hebben de kooi nu in een aparte kamer staan en in de woonkamer hebben we een grote speelboom neergezet waar de gaaien in kunnen spelen als we thuis zijn.

          Ik vind overigens dat Chloe niet eens een erge schreeuwer is. 's Ochtends een keertje en verder nog een enkele keer dat ze hard schreeuwt, maar voor de rest niet meer. Wel moesten we haar eerst de slechte gewoontes van de vorige eigenaar afleren. Zo hebben we vier weken lang vanaf het moment dat het bord op de eettafel stond, totdat alles afgeruimd was, continue geschreeuw gehad.

          In vergelijking met andere vogels vind ik dat het slopen niet heel erg is in vergelijking met anderen papegaaien, maar zoals chantie al aangeeft, ook edels houden van knagen.

          Het leuke van onze edel (we kunnen bijna in meervoud spreken) vind ik dat ze erg speels (kunnen) zijn. Op zijn kop hangen, speeltjes aanvallen en erin hangen is zeker niet ongewoon hier!

          Comment


          • #6
            hallo

            Wij, hebben pas een edel nadat onze grijze was overleden.
            En omdat wij niet een verglijking wilde maken tussen weer een grijze te nemen hebben wij besloten na veel inlezen over deze soort.
            EEn edel te nemen wij hebben een man van 6 maanden en absoluut niet een kennig.
            we kunnen er allemaal mee omgaan.
            Slopen doet hij bij ons niet zit ook niet in een kooi maar heeft 2 klimbomen met veel speelgoed.
            Savons gaat hij wel in zijn slaap bench jaja wat hij absoluut niet erg vindt.
            Onze conclusie is dat een edel een geweldigge papegaai is (daar wil ik de andere soorten niet mee beledigen dit geld voor ons).
            maar net zoals vele zeggen ik denk dat je een papegaai zelf kan vormen.
            en schreeuwen heeft hij bij ons nog niet gedaan.
            succes met je zoeken naar je juiste maatje.

            jeanet
            Bijgevoegde Bestanden

            Comment


            • #7
              Mooie foto`s jeanet prachtig beestje.
              Ik hoop dat je wat aan alle informatie wat heb.
              En tot een besluit kan komen succes Grazy
              Liefs Trixie en

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door jeanet1958 Bekijk Berichten
                Wij, hebben pas een edel nadat onze grijze was overleden.
                En omdat wij niet een verglijking wilde maken tussen weer een grijze te nemen hebben wij besloten na veel inlezen over deze soort.
                EEn edel te nemen wij hebben een man van 6 maanden en absoluut niet een kennig.
                we kunnen er allemaal mee omgaan.
                Slopen doet hij bij ons niet zit ook niet in een kooi maar heeft 2 klimbomen met veel speelgoed.
                Savons gaat hij wel in zijn slaap bench jaja wat hij absoluut niet erg vindt.
                Onze conclusie is dat een edel een geweldigge papegaai is (daar wil ik de andere soorten niet mee beledigen dit geld voor ons).
                maar net zoals vele zeggen ik denk dat je een papegaai zelf kan vormen.
                en schreeuwen heeft hij bij ons nog niet gedaan.
                succes met je zoeken naar je juiste maatje.

                jeanet
                Edels hebben van de natuur een schreeuw die ze soms uiten.
                Het is meer een waarschuwing naar de groep (gezin) voor dreigend gevaar.
                Daarna zal de edel geheel stil zitten om geen aandacht te trekken van een roofdier, waar andere papegaai sorten heen en weer gaan fladderen.

                Het zijn heel lieve vogels en kunnen heel goede praters worden.
                Edels kunnen ook heel goed alleen bezig zijn.


                Bijgevoegde Bestanden
                Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen.

                Comment


                • #9
                  Ik heb verder geen verstand van Edels, maar je vraagt ook naar het voeren. Ik zou wel een zelfstandige edel aanschaffen.... Het pap voeren kun je het best aan de kweker over laten en het maakt echt niks uit of je dat nou zelf doet of de kweker wat het gedrag betreft. Er zijn veel risico's aan verbonden aan zelf pap geven.
                  Als je gewoon een jonge edel koopt die net zelfstandig is kun je meteen met hem aan de slag en overal aan laten wennen.
                  Verder zijn edels fruit eters dus naast pellets en/of zaad is dat ook erg belangrijk voor ze.
                  Diesel en Balou


                  x Harley en Izzy

                  Comment


                  • #10
                    Hoi,

                    hoe staat het ermee? Ik vroeg me af of je al een.keus gemaakt hebt. fruiteters.zijn het idd. wij geven ze s ochtends een grote bak fruit en groente gemegd met eivoer. als ze.dit s.avonds.op hebbe
                    n krijgen ze nog wat zaad ook als beloning.

                    Groetjes chantal

                    Comment

                    Ads onder in topics

                    Collapse
                    Working...
                    X