Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Koppige edel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Koppige edel

    Hallo allemaal,

    Ik heb een edelpapegaai van ongeveer 14 weken oud. Eerst pikte ze nooit. Hooguit wat tasten met de snavel, af en toe wat harder, maar dan zeiden we er wat van en dan stopte ze. Inmiddels wordt het echt bijten. Het begon met onze pa. Die werd hard gebeten. Vervolgens ook mijn broertje. Mij en mijn moeder mocht ze nog. Hoewel ze altijd wel graag bij moeder was. Inmiddels is het gezin op vakantie en ben ik alleen thuis om op te passen. In principe mocht ik alles met haar. Eerste dagen heeft ze me wel 2x hard gepikt. Heb haar toen in dr kooi terug gezet. Dagen erna ging het over het algemeen wel goed. Dan maakte ik een vuist als ze een poging deed om te pikken en zei ik duidelijk NEE. Toen stopte ze. Vanaf vandaag is het best erg geworden. In haar kooi wordt ze regelmatig boos op speeltjes, of een afgekloven maiskolf. Speeltjes er inmiddels uitgehaald. Nu hangt er alleen nog touw. Ik wilde haar uit haar kooi halen (wilde ze zelf ook), toen pikte ze me. Ze loopt continu naar mijn handen toe om erin te bijten. Werd er wel erg bang van. Uiteindelijk terug in haar kooi gezet. 5 minuten geleden weer een poging gedaan. Weer hetzelfde verhaal. Ik heb ervoor gekozen om haar in de strafkooi te doen. Wilde dit eerst niet, omdat ik deze gebruik voor het schreeuwen. Inmiddels vond ik het bijten wel te gek worden, dus ervoor gekozen om dan ook de strafkooi te gebruiken. Heeft iemand tips, ideeen?
    Honden hebben bazen, poezen personeel !!!

  • #2
    hoi Hoi,

    Edelpopjes kunnen erg moeilijk zijn soms, hier ook zo geweest en met tijden nog. Onthou wel dat edels over het algemeen geen knuffelkonten zijn. Mannetjes eerder. Pop vind het meestal heel leuk om samen te kletsen en mee op de arm om alles van dichtbij te bekijken en daar uitleg bij te krijgen maar aaien of vingers voor de snavel is hier ook vaak bijten. Veemden bijt ze sowieso allemaal meteen! Gewoon omdat ze dat niet fijn vind en wat moet je als gaai anders om te laten zien dat je dat niet fijn vind.
    Als ze met opstappen bijt kun je haar het beste om op te stappen je vuist ballen en dan de rug van je hand aanbieden. Daar kan ze bijna niet in bijten want de huid zit dan strak,als ze probeert te bijten dan negeren en weglopen, niets zeggen en ook niet boos worden, is alleen maar leuk voor haar als zij reactie krijgt in de vorm van drama. Als ze wel opstapt belonen met lekkers of overdreven met je stem, vinden ze vaak ook erg leuk.
    Het boos zijn op speeltjes is vaak bij de pop niet echt boos zijn op het speeltje maar haar manier van spelen. ze grommen dan vaak en vallen daarbij het speeltje aan ( tenminste zo lijkt het voor ons) Toch is dat vaak spelen en ik zou het als ik jou was niet weg halen daarom. Spelen is belangrijk voor een gaai.
    Strafkooi voor bijten lijkt me nog niet zo handig als je ook de strafkooi inzet voor schreeuwen. Zij weet straks niet meer wat ze fout deed. En sowieso, hoe zet jij ze als ik vragen mag in de strafkooi als ze bijt?
    Hier lukt me dat niet hoor als ze echt boos is want dan heb ik geen fikken meer tegen de tijd dat ze in de strafkooi zit haha. Ben benieuwd hoe jij dat doet?

    Vivian
    https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

    Comment

    Ads onder in topics

    Collapse
    Working...
    X