Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Trots! Toch nog kuikentje geboren uit mijn edels in huis!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Trots! Toch nog kuikentje geboren uit mijn edels in huis!

    Hoi Allen,

    Ben al lang niet meer op het forum geweest, laatste keer om advies te vragen toen mijn popje de eerste keer eitjes gelegd had en ik er achter kwam dat ze bevrucht waren.
    Ze zat gewoon in een katte-mandje op de grond te broeden, waar ik de eitjes maar even uit nood had ingelegd aangezien ze de eitjes gewoon op de harde grond had gelegd, uiteindelijk waren de eitjes niet uitgekomen, vogeltjes halverwege in ei overleden, ik denk mijn schuld want ik had ze toch te vaak aangeraakt met haar mandje verschonen aangezien ze daar alles mee insleepte, ondanks ik het erg jammer vond voor haar, was het voor mij eigenlijk ook wel goed eerlijk gezegd want ik had/ heb geen kweekplannen, geen broedblok, niets.
    Gewoon mijn mega tamme edels die in hen speelboom zitten met knuffels en speeltjes, in elk geval geen kweekvogels.
    Ze heeft nog een keertje eitjes gelegd, die keer niet bevrucht en uiteindelijk daarmee gestopt doordat ik ook geprobeerd heb ze niet meer te laten broeden door korter dag te maken etc.

    Vorige maand besloot ze toch weer eitjes te leggen op dezelfde plaats als de andere keer deze keer heb ik het kattenmandje vervangen door een kattenbak aangezien ze er toch op bleef zitten en dat veiliger zit, een broedblok heb ik geprobeerd maar daar krijsten ze heel de kiet van de schrik van bij elkaar. Croky viel letterlijk van schrik uit de boom.
    Nieuwe kattenbak met gezellige kleurtjes en speeltje deed het beter, luikje eruit, dikke laag housnippers erin en eitjes erin! Dat beviel madam wel, ze smeet 1 ei uiteindelijk wel uit en op de andere ging ze broeden.

    Ik dacht werkelijk dat het niet bevrucht was. Pas na dik 2 weken heb ik toch eens geschouwd met mijn iPhone snel, en ja hoor!! Bevrucht!
    Toen sloeg toch wel een beetje de paniek weer toe maar dacht, ik bemoei me nergens mee en laat ze maar doen.
    Gisteren was de 28ste dag. Ze had het eitje op mijn verjaardag namelijk gelegd op 16 mei..
    En Ja!!!!! gistermorgen toen ik opstond was er een kuiken!!!
    Paniek, ijsberen, ik ben een leek! Ik heb natuurlijk wat ingelezen en opgezocht etc maar als je dan werkelijk een piep klein roze kuikentje onder je eigen lieve "kindje"ziet liggen, dan breken toch even de tranen door en slaat de stress toe

    Later nog meer stress omdat ik haar gisteren helemaal niet heb zien voeren en heb er vannacht zelfs slecht van geslapen, ik wist dat ze voor 2 dagen voeding uit het ei meekrijgen maar dan moest ze vandaag wel gaan voeren, Fientje en Croky ( pappie en mammie) krijgen met haar 7 en 4 jaar jaar nog steeds elke dag van mij een pretpapje met lepeltje als kuikens en nu moet ze haar kuiken voeren, ik was bang dat ze het niet snapte..

    Maar vanmorgen hoorde ik het kuikentje al fier piepen en keek tegen een prachtig gevuld kropje aan!!
    Het gaat heel goed, Croky gaat haar voeren, of ik, en zij voert het kuiken..

    Ik ben zo trots!!!

    Moest het even delen!!!

    Ik zal foto's gaan uploaden en dan show ik jullie even mijn prachtig nieuw gezinnetje!!

    Groetjes,

    Vivian
    Fientje en Croky en kuiken Chippy!
    https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

  • #2
    Foto's en filmpjes wordt toch morgen.
    Lukt niet met m'n telefoon.
    Morgen even op pc.

    😊
    https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

    Comment


    • #3
      wat super gaaf zeg
      ik heb ook een super tam koppel maar mijn mannetje doet het alleen op mij en niet op haar
      heb ook al een paar keer onbevruchte eieren gehad die ze na verloop van tijd op at
      weet ook niet of hij het ooit nog zal leren hij is al 22 jaar en mijn popje 8 jaar

      Comment


      • #4
        Helaas krijg ik mijn filmpjes niet geplaatst, daar zie je het kuikentje veel beter.



        Bijgevoegde Bestanden
        https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

        Comment


        • #5
          mooi hoor
          en hij/zij zal snel groeien dus kan je het beter zien
          nu ook nog afwachten wat het wordt,dat is zo leuk bij edels dat je dat als ze veertjes krijgen gelijk weet

          Comment


          • #6
            Ik ben zelf wel een enorme stresskip want ik maak me telkens zorgen of Moeder wel genoeg voert, gisteren zag ik zo'n mooi vol kropje en dan ben ik gerust, net zag ik toch wel een leeg of bijna leeg kropje, dan schiet ik weer in de zorgen.
            Ze zal toch wel weten dat ze om de 2 uur moet voeden? Als ze het kuikentje één keer gevoed heeft, zal ze er toch wel mee doorgaan?
            Het is super leuk maar ik ben wel bezorgd hoor, wil zo graag dat het kuikentje het nu ook redt als ze al zover zijn gekomen..

            wil nou ook weer niet te vaak met m'n kop voor haar nestje blijven kijken om te checken of de krop wel vol is, en het is natuurlijk ook net wanneer je kijkt..
            Zal vertrouwen moeten hebben denk ik..

            Maar het is natuurlijk wel normaal dat ze wachten tot het kropje weer leeg is toch? Kan iemand daar meer over zeggen?
            https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

            Comment


            • #7
              de krop moet sowieso minimaal 1 x per 24 uur helemaal leeg zijn
              dus zeker als je maar een gedeeltelijk gevuld kropje ziet is het prima

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Viv Bekijk Berichten
                Ik ben zelf wel een enorme stresskip want ik maak me telkens zorgen of Moeder wel genoeg voert, gisteren zag ik zo'n mooi vol kropje en dan ben ik gerust, net zag ik toch wel een leeg of bijna leeg kropje, dan schiet ik weer in de zorgen.
                Ze zal toch wel weten dat ze om de 2 uur moet voeden? Als ze het kuikentje één keer gevoed heeft, zal ze er toch wel mee doorgaan?
                Het is super leuk maar ik ben wel bezorgd hoor, wil zo graag dat het kuikentje het nu ook redt als ze al zover zijn gekomen..

                wil nou ook weer niet te vaak met m'n kop voor haar nestje blijven kijken om te checken of de krop wel vol is, en het is natuurlijk ook net wanneer je kijkt..
                Zal vertrouwen moeten hebben denk ik..

                Maar het is natuurlijk wel normaal dat ze wachten tot het kropje weer leeg is toch? Kan iemand daar meer over zeggen?
                Om de 2 uur moeten voeden ? .........
                De pop weet vast wel beter, hoe het moet.
                Lastiger voor de pop kan het zijn als er vaak gecheckt wordt als alles wel goed gaat.
                Het kan zijn dat de pop het kuiken liever voedt, als er niet gekeken wordt.
                Dus heb maar vertrouwen ..... beter dan zelf onnodig ingrijpen, wil je het opvoeden goed volgen zonder je vogel teveel te storen,
                plaats dan een kleine camera om het daarmee ergens ander te kunnen volgen.
                Succes en gefeliciteerd nog met de geboorte van dit jong.

                Comment


                • #9
                  Hoi hoi,

                  Ik snap wel dat ze haar klok er niet op gelijk zet hoor dat ze precies om de 2 uur moet voeden Ik bedoel in elk geval wel voldoende en niet die ene keer dat ik een vol kropje heb gezien maar ik schreef ook dat ik natuurlijk niet alles zie en kan zien.
                  Het is meer pure onzekerheid van mijn kant denk ik, het is ook nogal wat vind ik als je eigen "kindje" want dat zijn ze voor mij, ineens een heel klein kwetsbaar roze friemeltje onder zich heeft liggen.
                  Natuurlijk weet zij het beter als ik maar je gevoel zegt toch dat je haar wil helpen omdat ik het haar ook zo gun. Ik wil ook niet ingrijpen, het is haar kuikentje, zij heeft dit tot nu toe voor elkaar gebokst, wat ik eigenlijk al echt een wonder vind en het eigenlijk in mijn hoofd waarschijnlijk toch niet verwacht had dat het echt uit zou komen.

                  Het is natuurlijk ook geen "normale" situatie, ze leeft in huis, ze zit niet in een broedblok waar je niet zomaar in kan kijken. Ze zijn super tam, heel erg aan mij gehecht en gewend dat ik heel veel tijd met ze doorbreng. Ik wil haar zoveel mogelijk rust geven maar ze roept me ook echt, ze is gewend dat ik veel bij haar ben en ik vind het ook vreemd als ik ze ineens geen aandacht zou geven en haat moet negeren, dat geeft misschien nog wel meer stress, ook de man roept mij en wil aandacht en zij zitten samen natuurlijk. Dat is elke keer mijn dilemma.

                  Zoals ik al zei, Fientje is al vanaf 16 weken leeftijd bij mij, ze kreeg toen nog een keer per dag pretpap en ik ben daar eigenlijk nooit mee gestopt ondanks ze nu 8 jaar is, is altijd een momentje samen dus eigenlijk is het heel verwarrend voor haar dat ik haar pap en zij haar kuiken groot moet brengen lijkt mij. Ik heb natuurlijk zelf ook nooit gestimuleerd om ze te laten kweken, dat besloten ze zelf en ondanks ik het juist heb getracht af te remmen, is het hun keus geweest om te broeden, ik moet daarom ook vertrouwen dat zij het goed doet en ook accepteren dat als het fout gaat, dat dat dan zo is. Maar dat is verstand gevoel is iets heeeeeel anders..

                  Ik ben gewoon als het om mijn beestjes gaat ook echt een zacht ei en een onzekere miep omdat je het zo graag zo goed mogelijk voor ze wil doen.. Aard van het beestje, verander je niet!
                  Maar bedankt voor je reactie, ik weet dat je gelijk hebt
                  https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

                  Comment


                  • #10
                    dat geeft toch ook helemaal niet,en het is de eerste keer dat je zoiets meemaakt,snap wel dat dat heel spannend is
                    als je het vaker meegemaakt hebt wordt het makkelijker haha

                    Comment


                    • #11
                      Vaak als je zoiets voor het eerst meemaakt ben je zo nieuwsgierig en ook zo bang dat het verkeerd zal gaan... dat het daardoor juist verkeerd kan gaan.
                      Dat een jong 1 keer in de twee uur gevoerd moet worden is onzin. Zou betekenen 12 keer op een dag.
                      In het verleden nu al jaren terug heb ik wel eens een jong net uit het ei met papvoeding gevoerd en grootgebracht, maar zo vaak heb ik het toen nooit gevoerd
                      Blijf je oudere vogels maar gewoon behandelen zoals je gewend bent, maar laat het jong eerst met rust, dan zal het vast goed komen.
                      Nog een tip zorg ervoor dat je een officiële ring hebt, juiste maat, voor het jong, en ring het op tijd.
                      Doe je het te vroeg dan kun je de ring er zo weer afschuiven,
                      ga je het te laat doen dan zullen de poten te dik zijn.
                      Als je nog niet de juiste ringen hebt..... wacht hier niet te lang mee
                      Voor het bestellen zou je kunnen kijken bij http://www.nbvv.nl/ringen.asp
                      bovenin de pagina staat nog een telefoonnr die je eventueel zou kunnen bellen als je hierover nog vragen hebt of over het doen van een bestelling.

                      Succes

                      Comment


                      • #12
                        Chippy 3 dagen oud!

                        https://quik.gopro.com/v/uZOUxYJWLz/
                        https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

                        Comment


                        • #13
                          Chippy 5 dagen oud! 😊

                          https://quik.gopro.com/v/1mvbyKK6IS/
                          https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Viv Bekijk Berichten
                            Chippy 5 dagen oud! 

                            https://quik.gopro.com/v/1mvbyKK6IS/
                            filmpje !!! Het is je gelukt.
                            Ziet er goed uit hoe levendig het kuikentje nu is.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door PyrrhuraFriesland Bekijk Berichten
                              filmpje !!! Het is je gelukt.
                              Ziet er goed uit hoe levendig het kuikentje nu is.

                              Ja he!! Heb er ook steeds meer vertrouwen in nu.. buikje en kontje wordt al dikker dus ik moet gewoon ophouden met dat gestres 😉..

                              zal kraamstress zijn 😂
                              https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X