Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Help mijn edels broeden in huiskamer en eieren zijn bevrucht!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Help mijn edels broeden in huiskamer en eieren zijn bevrucht!

    Hoi allemaal,

    Ik ben een hele tijd niet op het forum geweest, vroeger postte ik veel over mijn edels Fonsje en Fientje, Fonsje is 2,5 jaar geleden tot mijn grote verdriet overleden. Ik heb daarna bij Dieca voor mijn edelpop een ander edelmannetje gekocht Croky.

    Mijn edels zijn super tam, mij is vroeger verteld dat tamme huiskamervogels niet kweken zonder broedhok etc. Ik wilde dat dus ook liever niet maar nu heeft mijn pop een maand of 2 geleden haar eerste 2 eieren gelegd, deze heeft ze gewoon vanaf haar Java boom naar beneden laten kletsen.
    Kapot dus en ik vond dat eerlijk gezegd niet zo erg want ik heb 2 papegaaien, eigenlijk genoeg en ik kan het straks denk ik niet over mijn hart verkrijgen om hun kinderen ooit weg te doen dus ik vond het niet erg. 6 weken later zit ze steeds vaker onder haar kooi ( altijd open en staat langs haar boom) toen ik een keer goed keek had ze daar een nieuw ei gelegd en daar zat ze op. 1 dag later een ei erbij. Ik dacht onbevrucht en heb Hedwig van der Horst gebeld en ze zei, laat maar liggen, ze gaat er zelf op den duur vanaf als ze erachter komt dat ze niet bevrucht zijn, als je ze weghaalt dan is het risico dat ze meteen nieuwe legt. Ik heb ze laten liggen en in een laag konijnenmandje gelegd zodat ze zelf lekkerder zit. Nu bleef ze broeden en ik heb de eitjes 'geschouwd"vorige week en ze zijn bevrucht!! Nu begint de paniek! ik wilde het eigenlijk niet maar nu het zover is, laat ik het zo en mogen ze komen van mij, ik ga haar baby's niet afpakken! Maar nu? Ik weet van gekkigheid niet wat ik moet doen, ik lijk zelf wel zwanger!
    Ik geef haar namelijk al heel haar leven nog steeds elke dag 1 x papegaaien pap met een lepeltje, doe ik nu ook nog steeds, ik zie dat Croky haar gaat voeren maar niet vaak. Ik weet niet of ze dan genoeg heeft dus ik heb haar eten bij haar mandje staan. Ze is nog steeds supertam en mag ze gewoon aaien en verzorgen en haar nestje schoonmaken omdat ze daar ook fruit eet. Ik heb nu houtkrullen in haar mandje liggen maar ik weet niet of ik het zo goed doe, als die kuikentjes geboren worden liggen ze niet in een broedhok maar in een konijnenmandje onder haar kooi, kan dat wel? verplaatsen in een broedhok durf ik niet want ik denk dat Fientje bang is voor zo'n hok. ik geef ze nu extra ei voer en kalk maar wat moet ik nog meer doen? ook als ze straks geboren zijn , wat moet ik dan doen, mogen ze daar blijven liggen, moet ik ze verplaatsen? moet ik ze bij voeren etc etc ??? Sorry voor de vele vragen maar ik ben zo onzeker, ik had dit nooit verwacht. Kan iemand mij advies geven alsjeblieft?

    Groetjes Vivian.
    https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

  • #2
    Ik zou ze laten liggen zoals ze liggen. Geef extra ei voer als de jonkies er zijn.
    Komt vast goed als er niets mee doet. In de natuur worden de nesten ook op de gekste plekken gemaakt.
    Ze heeft zelf deze plek gekozen dus zal het wel fijn zijn voor haar.
    Ik ga duimen dat het goed gaat.
    Ben trouwens wel nieuwsgierig hoe dat ze erbij zit, kun je misschien een foto plaatsen ?
    Minni Micky Kimo

    Comment


    • #3
      Hoi Ellen,

      ja dat gevoel had ik zelf ook om ze te laten zitten. Zo mooi om te zien hoe de natuur zijn werk doet, voor een vogel als fien, handopkok en echt een verwende huisvogel is ze nu een perfecte aankomende moeder. Heel soms als ik ze roep komt ze even naar boven geklommen en wil ze even heel hard schommelen want daar is ze aan verslaafd. Even poepen ( heel veel) en vleugels strekken en dan snel weer naar beneden om onder de kooi te kruipen en weer veilig verder te broeden. Zo lief. Foto's heb ik uiteraard. Is dat nog steeds op forums door middel van photobucket te plaatsen? Effe geleden dat ik op het forum zat 😉
      https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

      Comment


      • #4
        Foto's onder de kooi zit ze achter in de hoek.
        Bijgevoegde Bestanden
        https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

        Comment


        • #5
          Ze heeft gewoon een luxe broedblok. Lekker donker en alles bij de hand.
          mooi mandje ook. 😍🐦
          Minni Micky Kimo

          Comment


          • #6
            Ja ze zit er niet slecht maar wat kan je onzeker worden ineens haha. Ik heb me nooit verdiept in kweken of wat dan ook. Ik zag wel dat croky en Fientje het heel erg goed met elkaar konden vinden maar ik had dit toch niet verwacht. Nu ik eraan gewend ben, vind ik het stiekem toch wel erg leuk. Ook best wel heel trots op Fientje hoe ze het tot nu toe doet. De 28ste dag is ook nog eens op mijn verjaardag! 16 mei. Dat wordt voor mij dus een hele stress dag haha. Geen visite want stel je voor dat mijn baby's geboren worden 😉
            https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

            Comment


            • #7
              super gaaf
              mijn tamme koppel geeft tot nu toe alleen onbevruchte eieren
              mijn mannetje weet wel hoe hij mijn arm moet bevruchten maar niet zijn popje

              Comment


              • #8
                Ai ja jai, spannend!!!
                Moeder Vivian is zwanger, hahaha.

                Wat ontzettend leuk zeg, dit kan mij dus ook overkomen met Kiki en Kaatje?
                Tot op heden nog geen toenadering hoor van Kaatje dan. Die wil alleen maar verzorgt worden. Kiki wil wel, maar Kaatje staat het niet toe.

                De natuur gewoon zijn gang laten gaan, Fientje red het vast en zeker en als Croky onvoldoende voert, heb je nog altijd de paplepel.

                succes hoor

                Comment


                • #9
                  Ben wel benieuwd hoe dit afgelopen is..

                  Comment


                  • #10
                    Lekker lagen zitten dat is nou eenmaal de natuur als je een mannetje en vrouwtje hebt.

                    Comment

                    Ads onder in topics

                    Collapse
                    Working...
                    X