Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweken in de woonkamer met edels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Kweken in de woonkamer met edels

    Mijn edels Mr Darcy en Lizzy zijn verschrikkelijk broeds.
    Ze hebben vorig jaar ook al 2 van die periodes gehad, maar nu is het zelfs nog meer.
    Ze staan in een kooi in de woonkamer.
    Mijn man is nu bezig een broedhok voor ze te maken; hij is echt nog maar net begonnen hoor.
    Ik ben een beginner op het edel-kweek-gebied zeg maar. Ik heb al wel ervaring met andere soorten gaaitjes en kietjes en de edels heb ik natuurlijk al een paar jaar in huis (vanaf dat ze mochten verhuizen als baby-kuiken). Ze hoeven van mij ook niet perse een nestje te krijgen, maar ik heb het idee dat ze dat zelf gewoon willen. Hoewel ik niet nee zal zeggen tegen een edelkuikentje.
    Ondanks alle info die ik al heb opgezocht en van verschillende kanten heb gekregen kan ik natuurlijk nog wel veel meer info gebruiken. De mensen die ik ken die ook edels hebben, die kweken met niet handtamme koppels en hebben ze ook niet in de woonkamer staan.

    Als er tips zijn zijn of andere dingen dan hoor ik het graag.
    Ik hoor ook graag ervaringen van andere edels met een blok in de woonkamer.
    En maakten die zelf hun nest met allerhande materiaal?

    Zodra het broedblok klaar is gaan we die ophangen.


    Het enige wat ik een beetje eng vind, dat broedblok is natuurlijk vrij diep (ik ben vooral broedblokjes voor aga's en andere kleinere vogelsgewend).
    Gebeurt het nooit nooit dat een edel niet meer uit het broedblok kan komen?

  • #2
    Hallo Lejah,

    Gebeurt het nooit nooit dat een edel niet meer uit het broedblok kan komen?

    Even snel een kleine tip,omdat je man nog bezig is met knutselen.

    Maak aan de binnen kant van de wand waarin het gat zit een stuk gaas aan de wand.
    Dit kan dan tweeledig werken,ze springen niet het blok in maar laten zich zakken en beschadigen geen eieren en bij verlaten van het nest kunnen ze er uit klimmen.
    ik weet niet alles maar doe mijn best

    Comment


    • #3
      We hadden idd ook al zoiets gelezen.
      Maar nu jij het ook zo expliciet zegt, nemen we die tip gelijk mee.
      Dank je wel!

      Comment


      • #4
        Ik heb een kleine 2 jaar geleden een koppel edels overgenomen van iemand die ze in de woonkamer had en daar hebben ze ook gekweekt. Dat was allemaal prima gegaan, alleen schreeuwden ze na dit nestje veel meer dan ervoor. Op dat gebied waren ze heel erg veranderd en ondanks de vele moeite die de baasjes gedaan hebben om dat weer goed te krijgen was het op de duur niet meer uit te houden.

        Bij hen was er dus een beetje gedragsverandering na het kweken, wat natuurlijk niet betekent dat dat bij jouw koppel ook zo zal zijn. Maar het kan dus wel.

        Inderdaad stukje gaas aan de binnenkant van de nestkast bevestigen. En als nestmateriaal gebruik ik aubiose. Ben daar zeer tevreden over, het blijft de hele tijd dat er jongen in het nest zitten mooi droog.

        Comment


        • #5
          Dank je voor je reactie Ann.
          Ik hoop niet dat die van mij meer gaan schreeuwen als ze eenmaal een nestje hebben gehad.
          Maar ja je weet het allemaal nooit van tevoren.
          Net zoals ze nu zo broeds zijn, ik ben benieuwd of er echt een ei zal gaan komen als ze hun blok hebben en ik ga er maar van uit dat een eerste keer het ei, als dat al komt, niet bevrucht zal zijn. Maar ook dat weet je niet he.

          Onze Lizzy is al een zeer rumoerige papegaai. Wat we ook doen en gedaan hebben, ze was, is en blijft rumoerig. Dat is wel jammer, maar ja. Haar oerwoudkreten kunnen echt door merg en been gaan. De laatste tijd, nu ze meer broeds is lijkt dat erger te worden, niet dat ze schreeuwt, maar gewoon een aantal van die kreten achter elkaar met een korte pauze. Mr Darcy kan ook weleens een schreeuw of een kreet geven maar dat staat niet in verhouding tot Lizzy.
          Daarom hebben we maar besloten een blok te proberen. Misschien wordt Lizzy er wel rustiger van. Dat zou mooi zijn. Blijft ze even rumoerig dan is er niets anders, maar ik hoop niet dat het erger wordt.

          Comment


          • #6
            Het broedblok is klaar, inclusief een wand met gaas.

            En het is nu geopend!
            Het hangt aan de kooi en als ze willen kunnen ze erin. Ze kijken er alleen een beetje vreemd naar.
            Vooralsnog vinden ze hun spruitjes belangrijker.
            Ik ben toch zo benieuwd!

            Comment


            • #7
              Hallo,

              Nou hopen dat het jullie gaat lukken en dan een leuke verslag ervan voor op forum.
              ik weet niet alles maar doe mijn best

              Comment


              • #8
                Wat spannend zeg, heel veel meeleefplezier
                Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

                Ken je papegaai

                sigpic

                Comment


                • #9
                  Leuk !
                  Je schreef eerder dat ze erg broeds zijn, wat heb je ze zo al zien doen ? Popje dat piepgeluidjes maakt en haar mannetje aanspoort om haar te voeren ? Paren ook ?
                  Niet schrikken als ze straks samen in de nestkast zitten en je daar een hoop gerommel hoort

                  Absoluut spannend. Hou ons op de hoogte van de gebeurtenissen hé

                  Comment


                  • #10
                    Ze voeren elkaar vol overgave.
                    Maar ik heb ze nog niets zien doen zeg maar, geen gewip.
                    Mr Darcy mag ook het broedblok (nog) niet in.

                    Maar wat lag er tot mijn verrassing in het blok?
                    Juist ja!
                    Een ei!

                    Ik ben echt toch wel verrast hoor!
                    ik heb ook het idee dat ie niet bevrucht is.

                    Comment


                    • #11
                      Leuk hoor. Nu maar hopen dat er toch een paring is geweest .

                      Comment


                      • #12
                        Ik hoop het stiekumpjes ook Henk, dankjewel.
                        Maar ik ben bang van niet, maar je kan nooit weten.

                        Ook ei nr 2 ligt in het blok!

                        Ik heb wel het idee dat Mr Darcy wat bter moet gaan voeren, want Lizzy komt wel erg vaak dr blok uit.
                        Maar ja, misschien ben ik onervaren ipv Lizzy, want ik ken dit alleen nog maar van agaatjes en in het verleden van valkjes en pyrrhura's. Misschien doe edels dit wel heel anders.

                        Comment

                        Ads onder in topics

                        Collapse
                        Working...
                        X