Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grijze roodstaart eitjes laten uitbroeden door edels ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Grijze roodstaart eitjes laten uitbroeden door edels ?

    Momenteel ligt mijn koppeltje grijze roodstaarten met 5 bevruchte eieren. Er is dus kans op 5 jongen en hoewel ik er natuurlijk ook enorm blij mee ben maak ik me er ook zorgen over. Zo veel jongen groot brengen vergt veel van de ouders en ik vroeg me af of ik het hen ook een beetje makkelijker zou kunnen maken. Nu heb ik ook een koppel edelpapegaaien (2 koppels eigenlijk) die heel binnenkort weer eieren zullen hebben. Tot nu toe zijn hun eieren altijd al onbevrucht geweest en ik ga er van uit dat het opnieuw zo zal zijn. Ik zit er aan te denken de eitjes van de edels (eens ik zeker ben dat ze niet bevrucht zijn) dan om te wisselen voor die van de grijsjes, maar zou het erg zijn dat de edels dan slechts iets van 2 weken moeten broeden vooraleer ze uitkomen ?
    Kunnen edels grijze jongen grootbrengen, en als het kan, kunnen die grijsjes dan ook gezond opgroeien, aangezien de voedingsbehoeften van beide soorten toch anders zijn ? Edels en grijzen krijgen hier veel groenten en fruit, edels wel meer, en qua zaadmengsel krijgen ze elk een andere soort, maar zou ik het dieet van de edels tijdelijk wat kunnen aanpassen (bv tijdelijk wat meer zonnebloempitten) zodat čn edelouders gezond blijven čn grijze-jongen gezond opgroeien ? Hoe met de grotere kalkbehoefte van grijsjes ?

    Of zien jullie geen probleem in 5 jongen laten grootbrengen door de ouders ?
    Of haal ik gewoon beter na enkele weken een paar jongen uit het nest en breng ze zelf groot ?

    Nog dit : vader grijze roodstaart heeft ervaring met jongen (is wel meer dan 6 jaar geleden), voor moeder is het de eerste keer.

    Graag jullie gewaardeerde mening

  • #2
    gefeliciteerd met de grijse , ik heb zelf een paar keer bij de blauwvoorhoofd amazone's 4 jongen en een keer 5.

    het was wel veel werk voor de ouders maar als je ze voldoende voer, rust en het in de gaten houd gaat het meestal wel goed.

    je kan voor als het toch nodig is zorgen dat je ze met de hand kan bijvoeren ( ik voerde mijn jongen vanaf een week of 3 , 1 keer per dag met de hand bij zodat de jongen een beetje aan jou wennen en om de ouders een beetje te ontzien).

    succes ed
    Hier op deze site kun je mijn vogels bewonderen.

    http://home.kpn.nl/bakk4330/

    dit wordt mijn nieuwe site:
    www.burdies-papegaaien.nl



    4x 5 x 1 x 1 x
    en 1 witte valk en 1 blauwe grasparkiet


    Comment


    • #3
      Bedankt voor je reactie.

      Ik ga het waarschijnlijk gewoon met rust laten en zien hoe het loopt. Indien nodig inderdaad bijvoeren.

      Welk tijdstip van de dag deed jij het bijvoeren dan ? Hoe gaat dat met de krop die leeg moet zijn en zo ?

      Comment


      • #4
        Ik voerde ze meestal s'avonds bij dat was het makkelijkst, ivm mijn werk.

        Als je ziet dat de krop nog bijna vol is dan hoef je niet bij te voeren, als hij zo goed als leeg is dan kan je wat bij voeren.


        Succes Ed
        Last edited by burdies; 16-08-12, 07:24.
        Hier op deze site kun je mijn vogels bewonderen.

        http://home.kpn.nl/bakk4330/

        dit wordt mijn nieuwe site:
        www.burdies-papegaaien.nl



        4x 5 x 1 x 1 x
        en 1 witte valk en 1 blauwe grasparkiet


        Comment


        • #5
          Ok, dank je !

          Comment

          Ads onder in topics

          Collapse
          Working...
          X