Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over opvoeding baby edel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Vraagje over opvoeding baby edel

    Hallo

    Binnekort krijg ik een edel papegaai, deze is dan alleen nog erg jong (8 weken dacht ik?) en moet dus nog met de hand gevoerd worden.

    Nou heb ik het een en ander opgezocht over hoe je een edel papegaai het beste tam maakt en daar is heel wat over te vinden.
    Ik vraag mij dus af, Is een handgevoerde baby edel al gelijk tam als hij zelfstandig is? Omdat je hem dan hebt gevoerd en dus beschermt enzo? of zien ze je alsnog als iets vreemds omdat je geen vogel bent en moeten ze je leren vertrouwen?

    Zijn er mensen die hier zelf ervaring mee hebben?
    Advies is ook altijd welkom!

    Gr.

  • #2
    Als eerste punt.....het is al anderhalf jaar verboden om jongen zo vroeg van de ouders te scheiden,
    dus te handvoeden en dus te verkopen. Dat eerste mag alleen per uitzondering.

    Of een papegaai tammer wordt door handvoeding blijft een discussie.
    Ik heb twee zelfde amazones. Een met een x aantal weken bij de ouders vandaan, en een met een
    dag oud bij de ouders vandaan gehaald omdat ze verminkt werd en niet gevoed.
    De eerste is veel aanhankelijker dan de tweede, en zelfs nu na 10 en 9 jaar, zit er nog verschil in.
    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

    Ken je papegaai

    sigpic

    Comment


    • #3
      Dat het verboden is weet ik, maar volgens mij geld dat alleen voor winkels of erkende handelaren?
      Dit is gewoon iemand die ik toevallig ken.

      Maar het gaat niet zo zeer om hoe aanhankelijk de papegaai zou worden maar meer om het stukje vertrouwen.

      Ik wil namelijk graag de papegaai het een en ander leren aan truckjes zoals dingen kunnen oppakken en naar mij toe brengen, maar ook dat als ik hem roep dat hij dan naar me toe komt.
      Ja ik weet dat dit heel veel werk is... Maar dit alles is makkelijker met een papegaai die je volledig vertrouwd dan met eentje die bang is voor handen e.d.

      Op het moment heb ik 2 parkieten en die kan ik opzich wel bij me nemen maar ze zijn wel een beetje bang om gepakt te worden enzo, als ze eenmaal zitten is het prima. maarja verder doen ze ook eigelijk niks en ligt hun interesse alleen maar bij elkaar, zelfs lekkere zaadjes lok ik ze niet zomaar mee.

      Ik hoop daarom dat het anders zal zijn als ik de edelpapegaai vanaf baby af aan helemaal opvoed.

      Comment


      • #4
        krijg je een man of een pop ?

        Comment


        • #5
          Dat het verboden is weet ik, maar volgens mij geld dat alleen voor winkels of erkende handelaren?
          Dit is gewoon iemand die ik toevallig ken.

          Het is bij wet verboden om onzelfstandige vogels te verhandelen en er is geen uitzondering voor wie dan ook.

          Maar goed zo heeft een ieder zijn eigen goede reden om te handelen , dat het gevolg is dat wetgever op gegeven moment dan zegt het houden van is verboden aangezien mensen zich toch niet aan de regels wensen te houden is van latere zorg zolang de hebzucht van de individuele mens maar bevredigd wordt.
          ik weet niet alles maar doe mijn best

          Comment


          • #6
            Over de wetgeving ga ik hier niet uitweiden, wil enkel zeggen dat een wet die is ondertekend en goedgekeurd voor iedere inwoner telt.

            Of je edel gaat doen wat jij wil dat hij of zij zal doen, dat zal enkel en alleen afhangen van hoeveel tijd jij in je vogel steekt.
            Hoeveel je met hem speelt en oefent, hoeveel engelengeduld jij zult hebben.

            Verder is niet elke vogel hetzelfde, maar heeft ieder diertje zijn eigen karaktertje en zal dus ook bepaalde dingen al dan niet leren.

            Zet 10 kinderen op een rij die hetzelfde zijn opgevoed en van dezelfde ouders zijn, dan zal elk kind toch heel anders worden en zullen ze allemaal andere dingen doen en leren. Net hetzelfde met vogels.

            Wat jij wil is jou zaak, wat je vogel wil is zijn/haar zaak.
            Maar met heel veel tijd en geduld kom je wel heel ver.

            Enne, heel veel succes met het grootbrengen, ik heb onze Gizmo ook zelf grootgebracht, en geloof me, nooit meer. Het is slopend en heel secuur, en ik vind het nog steeds een wonder dat het gelukt is en dat mijn kleine is uitgegroeid tot een heel toffe geelwangamazone, heel lief maar ook heel pittig. Typisch amazone dan.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Martin0101001 Bekijk Berichten
              Dat het verboden is weet ik, maar volgens mij geld dat alleen voor winkels of erkende handelaren?
              Dit is gewoon iemand die ik toevallig ken.

              Maar het gaat niet zo zeer om hoe aanhankelijk de papegaai zou worden maar meer om het stukje vertrouwen.

              Ik wil namelijk graag de papegaai het een en ander leren aan truckjes zoals dingen kunnen oppakken en naar mij toe brengen, maar ook dat als ik hem roep dat hij dan naar me toe komt.
              Ja ik weet dat dit heel veel werk is... Maar dit alles is makkelijker met een papegaai die je volledig vertrouwd dan met eentje die bang is voor handen e.d.

              Op het moment heb ik 2 parkieten en die kan ik opzich wel bij me nemen maar ze zijn wel een beetje bang om gepakt te worden enzo, als ze eenmaal zitten is het prima. maarja verder doen ze ook eigelijk niks en ligt hun interesse alleen maar bij elkaar, zelfs lekkere zaadjes lok ik ze niet zomaar mee.

              Ik hoop daarom dat het anders zal zijn als ik de edelpapegaai vanaf baby af aan helemaal opvoed.
              Als jij niet kunt aantonen waarom het noodzakelijk was een niet zelfstandige parkiet/papegaai voor een bepaalde leeftijd te scheiden van ouderdieren en dit dier is in jouw bezit dan ben jij ook degene die die wet niet nageleefd heeft...
              Wat ga je doen als er problemen komen en de vogel is nog niet in staat zich zelfstandig te voeden.

              Het gaat niet alleen om vogels ook bij andere dieren is er onderzoek geweest.
              http://edepot.wur.nl/165114 deze link verwijst naar een rapport van zo'n onderzoek.
              lees het eens ter informatie....
              Ook op latere leeftijd kan het vroegtijdig scheiden tot problemen leiden.

              Misschien kun je met die iemand die je toevallig kent een iets andere afspraak maken.

              Comment

              Ads onder in topics

              Collapse
              Working...
              X