Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2 kooien voor 2 edels?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • 2 kooien voor 2 edels?

    Hallo, wij willen starten met een edel, eerst een mannetje, na een tweetal jaar nog een pop. Nu is ons huis niet zo groot, 3 keer 40 m².
    Op het gelijkvloers is er een grote garage, een dressing en een veranda, op het eerste verdiep hebben we onze keuken plus leefruimte en bureau.
    Nu dachten wij totnogtoe dat het ideaal zou zijn om een grote kooi (min 2 kuub) beneden in de veranda te zetten en een tweede kooi, kleiner maar met open dak, in onze leefruimte. Idee was om de edels eigenlijk beneden te laten als wij overdag werken zijn, en ook 's nachts. Maar als de eerste thuiskomt van't werk tot we gaan slapen en als we opstaan tot de laatste gaat werken de edel(s) naar boven te halen. D
    Dus eigenlijk: als wij thuis zijn de edels bij ons in de open kooi, als we niet thuis zijn de edels beneden in de grotere kooi.
    Nu vertelde iemand die een aantal parkietjes heeft me dat dit niet zo'n goed idee is omdat de vogels niet echt hun eigen "thuis" zullen hebben als ze bij ons in de leefruimte zijn. Ze zullen hun benedenkooi als hun thuis beschouwen en zullen zich in de bovenkooi nooit echt thuisvoelen. Hij beweert ook dat de vogels de bovenkooi als de onze zullen gaan aanzien en de benedenkooi als de "hunne", met als gevolg dat ze niet zullen luisteren als ze in de benedenkooi zitten en zich niet comfortabel "thuis" zullen voelen als ze in de kooi bij ons zitten.

    Heeft iemand hier tips of ervaring mee, want we beseffen heel goed dat we deze dieren voor 35/40 jaar bij ons zullen hebben en willen uiteraard het beste voor de dieren.

  • #2
    Ik denk dat het prima kan als je ze zo opvoedt.
    Als je om je heen kijkt zie je genoeg gaaien, ook edels, die op een speelboom zitten als de baasjes thuis zijn, soms met een kooi in dezelfde kamer, maar soms ook op de gaaienkamer. Ik denk dat jullie idee heel goed kan.
    Waar ik me dan wel zorgen over maak als ik jullie verhaal lees, is dat ik de indruk krijg (misschien zit ik verkeerd hoor) dat jullie denken dat je de edels direct en makkelijk samen kan plaatsen in 1 kooi. Dat is niet altijd zo makkeiijk! Soms gaat het wel makkelijk, soms duurt het lang eer ze gewend zijn en soms lukt het nooit. Hou daar wel rekening mee, want dan zit je met 2x 2 kooien.
    Bij ons was de edelman er ook 2 jaar eerder dan de edelpop, en heeft het 2 jaar geduurd eer ze bij elkaar konden.

    Comment


    • #3
      sluit me bij het bovenstaande aan
      ik heb geluk gehad met mijn edels van nu bijna 21 en 7,daar ging het meteen goed mee samen,ze zijn beide heel makkelijk
      maar vooral de dames kunnen nog wel eens lastiger zijn,zij kiezen in de natuur ook hun partner en de mannen nemen het niet zo nauw
      waarom wil je er eigenlijk 2 jaar tussen laten,is het niet leuk om ze samen te laten opgroeien zeker omdat jullie allemaal werken,of is dat even te veel omdat je nog ervaring wilt opdoen oid

      Comment


      • #4
        Hallo, bedankt voor beide responsen,

        1. We willen 2 jaar wachten om er een tweede bij te halen omdat we effectief overal lezen dat de popjes nogal dominant zijn. We hoorden dus ook dat het beter is als het mannetje al een jaar of 2 ouder is zodat hij wat "volwassener" en meer "mans" is om het redelijk bazig popje zeg maar "aan te kunnen". Daarnaast hebben we inderdaad beiden geen ervaring met (edel)-papegaaien en lijkt het ons praktisch dus ook makkelijker om ze één na één binnen te halen.

        2. Idee was dus om een jonge man binnen te halen (4 tot 6-tal weken), op een leeftijd dat ie nog handgevoed moet worden, en die dus zo goed mogelijk "op te voeden". Als hij 2 jaar is willen we er ook een jonge pop bijhalen, ook nog handgevoed.
        We dachten dus dat die man wel snel aan het "kindje" naast hem zal wennen en dat de pop, als ze ook van kleinsaf in zijn buurt zit, ook wel zal wennen aan de man als ze naast hem volwassen wordt.
        Ik hoop dat ik dit goed uitleg

        3. Nu schrikken we ook wel een beetje om te horen dat het niet altijd lukt om hen samen te steken. Hoe doen jullie en anderen dat dan? Werken jullie dan effectief met 2 kooien? 1 kooi voor de man en 1 kooi voor de pop? En wat als je ze uitlaat? Kunnen ze dan samen op een boom of lukt dat ook niet en moet je ze op verschillende tijdstippen uitlaten of elk hun eigen boom geven? En kan er iemand zeggen hoeveel kans er is dat ze helemaal niet overeenkomen? veel vragen, sorry, maar we willen het wel goed doen.

        Comment


        • #5
          Ter aanvulling:
          Eerste idee was inderdaad een kooi boven en een kooi beneden maar waarschijnlijk gaan we boven voor een koffieboom gaan (Javaboom?) in plaats van een kooi, en beneden een kooi.

          Maar mijn vraag blijft uiteraard? Hoe dit aanpakken? Beter een scheiding in de benedenkooi voorzien?

          De enige kooi die we echt geschikt vonden was de Montana 1 van Arkansas, maar als er nog een scheiding in moet moeten we al naar de Montana 2 gaan, die is nog een pak duurder, maar wordt dan vooral al heel groot.

          Veel vragen, veel vragen...

          Comment


          • #6
            een java boom is mooi en geschikt
            en wat de rest betreft,je moet het gewoon uitproberen anders zal je het nooit weten
            je kan later mocht het niet goed gaan alsnog aanpassingen maken
            maar een gaai van 4 tot 6 weken is veel te jong om in huis te halen en niet te combineren met werk want heeft nog te vaak voedingen nodig en een grotere kans op problemen
            als je perse een pap vogel wilt zou ik toch zeker niet jonger gaan dan 8 weken.dan ben je nog een maand bezig met pappen en als je allemaal heel de dag weg zijn redt je dat nog niet eens en kan het pas met een week of 10 oud,in ieder geval als hij nog maar 2 papvoedingen nodig heeft
            denk goed over alles na want er komt bij een jonge gaai erg veel extra's waar je je misschien nog niet bewust van bent
            heb je bijvoorbeeld al een voedingsschema,dan kan je een beetje zien of je het zou kunnen bolwerken

            Comment


            • #7
              Dag milaja, bedankt voor uw bericht.

              Ik schreef nogal snel 4/6 weken maar dat hebben we nog niet zo exact bestudeerd.. We zitten nog in de voorbereidende fase.. Pas als alles helemaal duidelijk is gaan we een vogel gaan reserveren.
              Maar we zijn wel degelijk van plan om onze verlofperiode zodanig in te plannen dat we de eerste 4 weken dat de eerste gaai er is thuis zijn, zodat we ons fulltime met hem kunnen bezighouden. Hoe oud hij dan moet zijn bekijken we met de kweker, maar we zijn zeker niet zinnens om hem te vroeg in huis te halen.
              gewoon uitproberen en achteraf aanpassingen maken weet ik nog zo niet.. Ik wil hier niet met 2 gaaien zitten die doodongelukkig zijn omdat ze elkaars kop niet kunnen luchten...

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door iza Bekijk Berichten
                Ter aanvulling:
                Eerste idee was inderdaad een kooi boven en een kooi beneden maar waarschijnlijk gaan we boven voor een koffieboom gaan (Javaboom?) in plaats van een kooi, en beneden een kooi.

                Maar mijn vraag blijft uiteraard? Hoe dit aanpakken? Beter een scheiding in de benedenkooi voorzien?

                De enige kooi die we echt geschikt vonden was de Montana 1 van Arkansas, maar als er nog een scheiding in moet moeten we al naar de Montana 2 gaan, die is nog een pak duurder, maar wordt dan vooral al heel groot.

                Veel vragen, veel vragen...
                Met meerdere vogels bijelkaar meerdere voederplaatsen ???
                Vogels hebben onderling veel contact meer dan jij ze geeft.
                Hou je een vogel een paar jaar solitair van soortgenoten dan kan het zijn dat door het lange tijd missen van onderlinge contact met soortgenoten de vogels moeilijker elkaar zullen accepteren. Tip Veel info over edelpapegaaien zou je kunnen vinden op http://www.koppiekrauw.com/Soorten-P...o-Eclectus.htm
                Succes met je voorbereidingen ....

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door iza Bekijk Berichten
                  Hallo, bedankt voor beide responsen,

                  2. Idee was dus om een jonge man binnen te halen (4 tot 6-tal weken), op een leeftijd dat ie nog handgevoed moet worden, en die dus zo goed mogelijk "op te voeden". Als hij 2 jaar is willen we er ook een jonge pop bijhalen, ook nog handgevoed.
                  We dachten dus dat die man wel snel aan het "kindje" naast hem zal wennen en dat de pop, als ze ook van kleinsaf in zijn buurt zit, ook wel zal wennen aan de man als ze naast hem volwassen wordt.
                  Ik hoop dat ik dit goed uitleg
                  Een edelpapegaai in huis halen op die leeftijd, mist de nodige interactie met soortgenoten en zal op latere leeftijd vaak geen goede papegaai zijn om jonge vogels groot te brengen. In Nederland is dit niet toegestaan er zijn teveel probleemvogels ontstaan door deze manier van opvoeden, en die dan op latere leeftijd diverse malen van eigenaar wisselen

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door PyrrhuraFriesland Bekijk Berichten
                    Een edelpapegaai in huis halen op die leeftijd, mist de nodige interactie met soortgenoten en zal op latere leeftijd vaak geen goede papegaai zijn om jonge vogels groot te brengen. In Nederland is dit niet toegestaan er zijn teveel probleemvogels ontstaan door deze manier van opvoeden, en die dan op latere leeftijd diverse malen van eigenaar wisselen
                    Wow, dat wist ik niet. Wat is dan een betere leeftijd?

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door iza Bekijk Berichten
                      Wow, dat wist ik niet. Wat is dan een betere leeftijd?
                      In Nederland is de wetgeving zo opgesteld dat de scheidingsleeftijd jonge dieren met ouderdieren soortgebonden is
                      Zoek je dit op voor edelpapegaai : Eclectus roratus dan geldt een minimale leeftijd van 116 dagen voordat de jonge
                      kuikens bij de ouderdieren weggehaald zouden mogen.

                      Dat is dus zowat 4 maanden oud.

                      Wil je in Nederland edelpapegaaien van 4 tot 6 weken hebben dan is de enigste mogelijkheid die we in Nederland hebben,
                      dat we ook het ouderkoppel in ons bezit hebben. Hebben we dat niet dan zul je duidelijk moeten kunnen aantonen, waarom het noodzakelijk is,
                      dat de 'kuikens' van de ouderdieren gescheiden zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door PyrrhuraFriesland Bekijk Berichten
                        In Nederland is de wetgeving zo opgesteld dat de scheidingsleeftijd jonge dieren met ouderdieren soortgebonden is
                        Zoek je dit op voor edelpapegaai : Eclectus roratus dan geldt een minimale leeftijd van 116 dagen voordat de jonge
                        kuikens bij de ouderdieren weggehaald zouden mogen.

                        Dat is dus zowat 4 maanden oud.

                        Wil je in Nederland edelpapegaaien van 4 tot 6 weken hebben dan is de enigste mogelijkheid die we in Nederland hebben,
                        dat we ook het ouderkoppel in ons bezit hebben. Hebben we dat niet dan zul je duidelijk moeten kunnen aantonen, waarom het noodzakelijk is,
                        dat de 'kuikens' van de ouderdieren gescheiden zijn.
                        wow, op dit gebied is belgie alweer een ontwikkelingsland. Maar dus wel interessant om weten. Dan kopen we onze edels in Nederland.

                        Comment


                        • #13
                          Wordt dit dan voor het eerst dat je een papegaai in huis zult halen ?
                          Lees ook eens wat er op koppiekrauw zoal geschreven wordt
                          Zie aanschaf http://www.koppiekrauw.com/aanschaf/...e-aanschaf.htm
                          Wees voorbereid met wat je verwachten kunt als je een edel in huis haalt.

                          Als je geluk hebt dan vind je mensen die een tam edelpapegaaikoppel heeft, en die er af en toe ook nesten bij heeft,
                          en de jonge vogels die er komen ook laat opvoeden door hun koppel.

                          Bij het doen van reserveren van een vogel ....
                          Ga eerst kijken en neem ook iemand mee die enige kennis heeft van de Vogel(s) die jij wilt.

                          Comment


                          • #14
                            Hallo,

                            Het word eens tijd dat je de andere kant van het verhaal hoort.
                            Mensen hier zijn nogal anti-handopfok en maken al snel argumenten die op niet slaan….

                            In België mag het, dus waarom zou je het niet doen?

                            Ze zijn sneller tam en veel beter aan je gehecht dan natuurbroedvogels (spreek uit ervaring).
                            Het kan allemaal wel mooi klinken dat de Nederlandse overheid een minimumleeftijd heeft ingevoerd, maar die regel slaat echt op niets.
                            Het is niet een overheid die beslist wanneer een kuiken zelfstandig eet, maar het is het kuiken zelf dat dat beslist.
                            Of dat dat nu op 90 dagen of op 125 dagen is, dat hangt van het kuiken zelf af en daar kan een regeltje niets aan veranderen.

                            En je moet daarom niet zelf met handopfok beginnen, je kan het ook laten doen door ervaren mensen.

                            Denk ook maar eens aan de Spix’ ara, deze soort bestaat alleen nog in gevangenschap dankzij de handopfok.

                            Groeten,
                            Donckers (ook een Belg )

                            Comment


                            • #15
                              Goed om horen, thx. Beide kanten lijken me ergens gelijk te hebben. Nogmaals, we zijn ons nog aan t inwerken. Pas daarna zullen we een vogel gaan reserveren. Hoe oud hij zal zijn gaan we dan met de kweker overleggen. Voor ons hoeft hij niet persé 6 of 8 of 12 weken jong of oud te zijn.

                              back to topic: we willen dus na een 2-tal jaar een pop bijnemen. Velen zeggen dat dit niet altijd evident is.
                              Hoe kunnen we dit aanpakken zodat beide vogels zich goed voelen en het ook nog met elkaar kunnen vinden. Mijn eerste zorg momenteel is de kooi.

                              Moeten de vogels in de kooi gescheiden zitten want dan moet ik op termijn een tweede kooi binnenhalen of zal het ook lukken in 1 kooi met verschillende voederplaatsen?
                              hoe moet ik me dat "niet met Elkaar in dezelfde kooi kunnen"voorstellen?? Vliegen ze elkaar in de haren? Ze maken elkaar toch niet af? Kan iemand me uitleggen hoe dat praktisch in zijn werk gaat? En hoe anderen dit aangepakt hebben?

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X