Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wanneer tweede wiekbeurt te verwachten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • wanneer tweede wiekbeurt te verwachten?

    Ons popje is een half jaar geleden voor het eerst gewiekt. Hoe gaat dat verder, weet iemand wanneer de 2e knipbeurt te verwachten is?

    Bedankt voor jullie info!

  • #2
    Volgens mij nadat hij gaat ruien. Dus dan zit je denk ik aan 2x per jaar. Maar misschien dat iemand anders het preciezer kan zeggen. Ik heb haar nl niet gewiekt.

    Comment


    • #3
      erik

      Dit zie je toch vanzelf als je ziet dat je papegaai om hoog komt en gaat vliegen.........!!!!!!!!?????
      En als je er nog mee naar buiten gaat moet je regelmatig pennen afknippen (puntjes weg halen en dan heb je ze regelmatig in je hand en dan raken ze er aan gewend)
      En als je in de kooi kijkt zie je de oude afgeknipte pennen liggen, en als die er liggen is er ongeveer na 14 dagen een nieuwe slagpen.

      erik

      Comment


      • #4
        Voor het goed bijhouden van een gewiekte vogel staan geen termijnen.
        Bij een gewiekte vogel is het aan te raden zeker 1x per week (of vaker) de vleugels te spreiden en te controleren of er geen veer is aangegroeid (dus de gewiekte veer uitgevallen een nieuwe pen aangegroeid). De nieuw gegroeide veer knip je dan in de wieklijn af.
        Wacht vooral niet met wieken tot er meerdere pennen/veren zijn aangegroeid, want een sterke gaai kan leren om op 3 pennen te vliegen.
        Hoe vaak de pennen uitvallen en weer groeien valt vaak niet te voorspellen en ook niet of dat met alle pennen tegelijk gebeurt of niet. Sommige gaaien ruien echt 2x per jaar, andere gaaien ruien vaker per jaar een beetje enz.

        Comment


        • #5
          Helemaal met Lehja eens. Bij 3 pennen hebben ze een zuchtje wind nodig om de lucht in te gaan. Dus elke dag controleren en op tijd wieken.


          Groetjes,

          Monique van der Gaag

          Comment

          Ads onder in topics

          Collapse
          Working...
          X