Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opvoeding Edel, waar beginnen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Opvoeding Edel, waar beginnen?

    Ik heb sinds 3 jaar een edel-vrouwtje. Ze is nu 3,5 jaar. Ik heb al een tijdje meerdere problemen. Ze wil wel opstappen. Maar je mag haar niet aanraken. Eerst vond ze het nog wel fijn dat je onder haar vleugels kriebelde, maar nu staat ze dat ook niet meer toe en gaat bijten.
    Ik snap niet zo goed waarom.
    Uit haar hok halen is op de hand stappen. Maar soms, en ik weet ook hier weer niet waarom, bijt ze in ene keer. Het is zeker geen waarschuwings-bijtje want ze laat vervolgens niet los. Ze geeft eigenlijk nooit waarschuwingsbijtjes maar bijt echt door en houdt vast. Geen idee waarom. Hoe corrigeer je? En hoe kom je erachter waarom ze iets doet? Lastige vragen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen.

  • #2
    Hoi
    Een papegaai op een andere plek als de kop kriebelen veroorzaakt meestal partner gedrag ook opeens bijten hoort daarbij je beloofd haar met kriebelen onder de vleugels iets dat je niet gaat doen en na een aantal keren zijn ze dat zat en gaan je uit frustratie bijten in de papegaaien wereld zetten ze zo hun partner op hun plaats


    Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk 4
    Snoopy Cookie kiki Simba

    Comment


    • #3
      Oww.. dat wist ik niet. Maar ik mag haar ook zeker nergens anders aanraken. Ook niet in haar nek oid? Ze valt je eigenlijk onmiddellijk aan ;-(
      Gevolg is dat ik haar dus nergens meer aanraak. Alleen op last stappen. Is dat handig? Zij bepaalt nu te veel...

      Comment


      • #4
        Alleen op de kop is veiliger zeker bij een edel je pop is nu voor het eerst seksueel volwassen een edel is 9 maanden per jaar broeds
        Edel poppen doen in tegenstelling tot de meeste papegaaien soorten ook niet aan monogaam een vrouwtje heeft in de natuur meerdere partners zodat ze altijd genoeg gevoerd wordt
        Als je haar effe een maand alleen laat opstappen en goed op haar let ze geeft hele suptule hints dat ze gaat bijten ik ken er alleen nog van dat ze heel licht van kleur veranderd net voor ze in de aanval gaat maar iemand met een edel kan je vast de andere waarschuwingen vertellen

        Na een maand kan je dan weer voorzichtig proberen met haar alleen op de kop te kriebelen

        Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk 4
        Snoopy Cookie kiki Simba

        Comment


        • #5
          Ok, bedankt.
          Ander vraagje. Ze gromt heel vaak. Bijv. als ze op de hand zit en ik laat haar afstappen is vaak het eerste wat ze doet grommen. Ik vind dat niet echt normaal. Vaak loopt ze dan kwaad weg. Hoort dat ook bij die 9-maanden. Moet je zulk gedrag tolereren (mag ik ook niet, grapje hoor....).

          Comment


          • #6
            De edels die ik ontmoet heb doen dat niet mischien dat ze het in hun vertrouwde omgeving wel doen


            Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk 4
            Snoopy Cookie kiki Simba

            Comment


            • #7
              Hmm..... vind het een beetje te dominant/agressief gedrag. Haar hele houding is jammer genoeg zo, en dat wil ik graag afleren.
              Het bijten, grommen, niet aan kunnen raken. Probleem daarvan is dat je in een vicieuze cirkel komt waardoor er steeds minder kan en zij dus eigenlijk min of meer bepaalt.

              Comment


              • #8
                edels staan er natuurlijk om bekend dat ze het minst knuffelig van alle gaaien zijn. Dat is ook heel merkbaar bij mijn 2 edels (een man en pop).
                Met het popje heb ik aan het begin ook veel in 'gevecht' gezeten. Bij mij heeft een spuit heel veel geholpen. Zodra ze me echt heel lelijk beet, zoals jij beschrijft als ik haar uit de kooi wil pakken, spoot ik gewoon op der snavel. Na 3 x doen is het gewoon helemaal over. Ze laat het nog wel duidelijk merken als ze geen zin heeft, maar dan laat ik haar gewoon met rust.

                De mijne houden ook beide gewoon niet van aaien of kriebelen, ze zitten liever lekker bij me om te zien wat ik allemaal al het doen ben.
                Ze zijn trouwens beide bijna een jaar oud (van oktober).
                Met mijn gedachte ergens anders, ben ik altijd overal.

                R.I.P lieve kleine Crispy '30-10-2012 / 16-04-2013'

                Comment


                • #9
                  Opvoeding Edel, waar beginnen?

                  Een plantenspuit bedoel je? Is op zich wel een goed idee. Als ze nu bijt zet ik haar in de kooi. Maar dat maakt geen indruk.
                  Je spuit op haar snavel? Specifiek daar, waarom?

                  Comment


                  • #10
                    Het gedrag wat jou edel vertoont in haar kooi, is gewoon terrotoriumgedrag, haar kooi is van haar, en ze wil geen indringers. Het zou ook kunnen dat ze broeds is en dan zijn ze ook een stuk feller. Mijn grijsje bijt ook als hij de kooi uit moet, maar bij hem gebruik ik een opstapstok, en dat werkt prima. Ik zou niet gelijk gaan straffen met plantenspuit, maar eerst met andere methodes zoals opstappen op een stok. En misschien je eigen eens verdiepen in een edel zou ook geen kwaad kunnen, op internet kan je genoeg info vinden. En anders kan je nog altijd een workshop volgen, stichting moderne papegaaien en stichting vrolijke papegaai zijn stichtingen die workshops geven.

                    Comment


                    • #11
                      Tja, 40x gaat het goed en dan die ene x is het mis. Moet je haar dan wel met een stok eruit halen? Vind ze sowieso niet zo leuk met een stok.
                      Vind het zo raar dat het eerst wel 'allemaal' goed ging. Maar misschien omdat ze ouder is heeft ze 'last' van de hormonen.
                      Heb al wel veel gelezen op internet en boek 'gek van mijn papegaai' aangeschaft.

                      Comment


                      • #12
                        Hoi Hoi, Ik heb je net geantwoord op je prive bericht maar lees nu pas hier jouw eigen verhaal. Ja, het is net of je het over ons Fientje hebt. Hier idem dito. Fien wil gewoon ook niet aaien. Ene kant voor mij jammer maar aan de andere kant, als zij dat niet prettig vind, respecteer ik dat. Zij is nou eenmaal geen knuffeldier. Mijn edelmannetje wel maar ook niet altijd en gromt dan ook even wanneer hij niet wil.
                        Verder wil Fientje wel heel graag opstappen want dat betekend leuke dingen doen en rondkijken, lekker op de aanrecht zitten met een leeg kopje koffie en een lepeltje, daar kan ze uren mee spelen. Ze vind het wel heel leuk om te leren. Ik leer haar bijvoorbeeld lepeltje op te pakken en in het kopje te zetten en als dat lukt dan heel uitbundig juichen, Dat vind ze geweldig en daar wordt de band veel sterker van om samen te oefenen.
                        Wat ik eerder al zei, bied de rug van je hand aan met gekromde pols, de huid zit dan zo strak dat ze niet kan bijten. Ze probeert het dan wel in het begin maar ze krijgt geen reactie omdat het geen pijn doet ... en geen reactie zowel niet goed en niet kwaad, heeft dan voor haar geen resultaat meer en heeft het bijten ook ineens geen zin meer, en zal ze het ook niet meer doen met opstappen. Maar ondanks het hier zo goed gaat tegenwoordig, blijft bij mij ook nog steeds dat wanneer bij mevrouw een vinger of wat dan ook voor haar snavel wordt gehouden dat zij dan zonder waarschuwing direct op haar hardst daar in zal bijten. Niet als ik iets aanbied maar zo gewoon voor haar houden dan is het een uitnodiging om daar eens even knoerhard op in te takken Haha.. Ik weet hoe ik daar mee om moet gaan dus ik word nooit meer gebeten maar dat ligt aan mezelf.Ik heb vroeger echt happen uit mijn vingers en handen gehad, dat wil je echt niet weten. Heb er nog littekens van eerlijk gezegd, maar toch ben ik gek op dat "kreng"haha en zou ik ze voor geen goud kunnen missen.
                        Succes! en de enige tip die ik kan geven is, Accepteer dat jouw edel ook gewoon geen knuffel is en ga er andere dingen mee doen, Vriendschap is niet alleen maar knuffelen.

                        Groetjes Viv
                        https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

                        Comment


                        • #13
                          @Viv: ik maakte mij een beetje zorgen omdat ze steeds minder toe laat. In het begin zat ze hele dagen op mijn schouder, lekker mee te hobbelen. Dat kon niet meer omdat ze heel hard in mijn oor begin te bijten.
                          Kusjes geven ging niet meer omdat ze heel hard in mijn lip beet (over littekens gesproken).
                          Nu kan ik haar soms niet normaal laten opstappen. Ik dacht waar gaat dit heen. Daarbij komt dat ik niet goed weet hoe ik haar moet bestraffen. Ik zet haar onmiddelijk in de kooi. Waar ze dan grommend in gaat. Afkoelen doet ze daardoor niet. En het duurt weer een tijdje voordat ik zelf ben afgekoeld en haar eruit haal. Dat ging allemaal niet zo lekker. En net zoals bij Fientje. Niet eerst even waarschuwen. Tenminste ik heb het nog niet kunnen ontdekken. Maar ze hangt meteen als een piranha aan mij en laat niet meer los. Zo'n klein vogeltje met zo'n grote bek...ehhh snavel.
                          En soms is ze ook heel lief. Dat maakt het zo verwarrend. Nee, het is geen knuffelkonijn. Dan had ik beter iets met een vachtje kunnen halen.
                          Maar grappig dat Fientje ook zo'n piranha is. Niet echt grappig natuurlijk maar wel een geruststelling.

                          Comment


                          • #14
                            @Viv: je schrijft vriendschap is niet alleen knuffelen.
                            Na al haar nietjes heb ik dat inderdaad losgelaten. Ik vroeg me alleen soms af of ze het wel naar haar zin had. Dat gedrag is soms zo agressief.

                            Comment


                            • #15
                              Ja ik snap wat je bedoeld. Maar voor een edelpopje is dat niet agressief maar normaal gedrag. Zo doet ze ook tegen de edelman. Ene moment kussen en poetsen en het andere moment haalt ze naar hem uit en jaagt ze hem de hele boom door. De edelman is dat gewend en is daar ook niet van onder de indruk. Even later zijn ze weer maatjes haha. Hoort echt wel een beetje bij een edelpopje.
                              https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X