Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zijn er nog mensen met Zwartkopjes?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Hoi allemaal,

    Ik moet mij nog even voorstellen in het voorstelforum, maar hier is een nieuwe caique eigenaar.
    Wij hebben 1 koppel zwartkopcaique's en ik heb een jong ervan.
    Hij (Dobby) is van halverwege mei, maar we hebben hem pas met 8 weken eruit gehaald.
    Daarna begon voor mij het tam maken.
    Nu kan ik al aardig veel met hem, maar nog niet alles natuurlijk.

    Ik denk dat er zo weinig caique eigenaren zijn omdat er heel weinig van te krijgen zijn.
    Dobby had ook nog een broertje/zusje, maar toen we die wilden verkopen zag ik dat er misschien maar 3 anderen te krijgen waren.

    Groetjes Ilse

    Comment


    • #32
      Hoi Ilse,

      Er staan er inderdaad niet veel op internet, de winkel voor ik mijn 2 caique's gekocht heb vorige jaar en 2 en half jaar geleden adverteert niet op internet, hun willen dat de jonge vogels die ze opkweken goed terecht komen en worden ook niet zomaar aan iedereen verkocht. Ik mocht Xena ( het vrouwtje wat we vorig jaar gekocht hebben) pas mee naar huis nemen toen ze nog 1 pap voeding per dag kreeg. Dit kwam ook mede door dat ze vertrouwen in mij hadden dat het goed zou komen. Op dit moment hebben ze nog 2 jongen zitten, van de 5 die ze hadden. Daarnaast hebben ze ook jonge edels, grijze roodstaarten, grote Alexander parkieten en pyrrhura's. van de ongeveer 25 jongen vogels die ze hadden zijn er in totaal nog 5 over. Van de pyrrhura's hebben wij er ook 2 gekocht en dat gaat ontzettend goed met de caique's.

      Groetjes Pamela
      pagegaaienliefhebber

      Comment


      • #33
        caique

        Ik heb ook een zwartkopcaique!

        Comment


        • #34
          Ook wij een caique.

          Hallo ook wij zijn in het trotse bezit van een zwartkop caique. Rico. Een heerlijk beest. Voor ons een eerste papegaai. Hiervoor een phyrura. Maar ik snap wat men bedoelt met niet geschikt als beginners papegaai. Maar het gaat heel goed. Heb goed het besef wat ik moet doen.En waar ik aan begonnen ben. Heb me heel goed in gelezen en ben erg consequent. Houd me nog steeds goed op de hoogte om problemen te voorkomen. We hebben er ook een Bonte Boertje bij. Randy. IN begin ging het even wat lastig. Maar ze zitten nu bij elkaar in de kooi zelfs. Gaat prima. Spelen vaak apart en ook heel vaak samen. Zitten echt vaak aan elkaar te frutten en te rommelen. Ook weleens te stoeien ja dan is Rico de caique wat ruig maar Randy bijt goed van zich af.

          Comment


          • #35
            2 zwartkopjes

            Hallo,

            ook ik (wij, mijn vriend en ik) heb sinds afgelopen dinsdag 2 zwartkopjes. Ze zijn nu ongeveer 15 weken. En het zijn echte schatjes. Zo enorm tam. Heb al lekker met ze gedouchte vandaag.
            Ze zijn nu van de pap af. Maar 1 kan nog wel aardig drammen om pap. Maar ze eten allebei perfect gulzig van de pellets en beetje Zaad dus klaar ermee.

            Na een half jaar van bestellingen die niet doorgingen. En voor heel veel geld opgelicht te zijn door vorige kwekers , komen deze zwartkopjes bij een geweldige hobbykweker vandaan.

            Proficiat voor de kweker.
            Ik ga lekker genieten. Ze zijn getest op alle ziektes en zijn gezond. Het is een pop en man.

            Comment


            • #36
              Ook ik ben in het bezit van een koppel Zwartkop Caiques,zijn alleen niet erg tam,en al helemaal niet in de broedtijd.
              P.s. zijn de ouders van de twee hierboven,M en t dank je wel

              Comment


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door karinb Bekijk Berichten
                Ook ik ben in het bezit van een koppel Zwartkop Caiques,zijn alleen niet erg tam,en al helemaal niet in de broedtijd.
                P.s. zijn de ouders van de twee hierboven,M en t dank je wel
                Haha
                Rara bij welk forumlid komen me schatjes vandaan. Haha. Jij bedankt !

                Comment


                • #38
                  Hallo, wij hebben ook een zwartkop(pig) caique.
                  Hij heet Charlie, is inmiddels 7 jaar en mijn beste kleine vriendje!
                  Het is onze eerste papegaai, we hebben hem vanaf 3 maanden oud en ik heb nooit grote problemen met hem gehad.
                  Het is nog steeds een clowntje maar hij is een stuk rustiger geworden met de jaren.Tot een jaar of 4 gebruikte hij het hele huis als een grote hindernisbaan, springen ,hoppen, rennen, rollen en vooral niet stilzitten!
                  Nu echter kan hij rustig een uurtje voor het raam zitten en naar buiten kijken b.v.. Iets wat een paar jaar geleden onmogelijk voor hem was...

                  Op internet lees je vooral over jonge Caique's, ik ben zo benieuwt naar de ervaringen van mensen met oudere vogels.
                  (al is Charlie nog steeds jong natuurlijk.)

                  Waar zijn de oudere caique's?

                  Comment


                  • #39
                    Hoi Charlie,

                    Wat leuk, om te lezen, het viel mij ook op dat het voornamelijk jongere caique's zijn, waar je topics over leest, helaas, voor jouw, onze witbuik wordt drie in juli en de zwartkop drie in december dit jaar.
                    Maar dat drukke, niet lang stil kunnen zitten is wel herkenbaar, ze hebben hier wel hun rust momenten, die zijn gevarieerd van duur. Alhoewel de zwartkop rustiger is dan het popje, Jake kan rustig naar buiten kijken naar alles wat langs komt en er zo lekker van genieten. Rosy is vaak echt op kattekwaad uit, de ondeugd straalt er dan van af. Waar ik veel lees, of eerlijk gezegd heb gelezen zijn de Engelse of Amerikaanse sites.

                    groetjes Julia
                    Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.>>

                    Comment


                    • #40
                      ook een zwartkoppie

                      Hoi, ik ben nieuw hier en gloednieuwe papegaaienbezitter van een zwartkop. Ik heb nu al ontdekt (ben zelf hondentrainer) dat een zwartkop een kruising is tussen een terrier (koppigheid) en een bordercollie (slimme intelligentie).

                      Rio is ruim 3 jaar, maar ik weet er verder niet zo veel van. Wij hebben hem overgenomen van de vorige eigenaar en die beste man had gewoon te veel vogels, dus de onze ging lopen klieren. Nu heeft hij lekker het alleenrecht en hoeft ie niet meer zo te krijsen naar andere vogels.

                      Het is voor ons als gezin de allereerste vogel. Zelf kweekte mijn vader vroeger kanaries, had ik zelf parkietjes op mijn kamer, maar dit....is toch wel andere kost haha. Maar wat een uitdaging. Ik vind het zelf soms nog wel spannend om hem op te pakken, maar hij stapt in principe zo op je vingers. Hij is gewiekt, maar ik hoop dat zijn vleugels goed aangroeien, want van mij mag hij vliegen. We hebben ook nog een kat rondlopen, die inmiddels al redelijk bang voor hem is haha.

                      Ik begin langzaam gedragingen bij hem te herkennen, maar het is net zo intensief als het opvoeden van een pup. Ik vraag me alleen af hoe ik hem nu kan afleren van de boekenkast af te blijven. Zijn kooi staat er naast en als hij eruit is, klimt ie naar de boekenkast en knaagt aan de rand. En al zeg ik honderd keer nee en stuur hem weg....jullie raden het vast al, hij blijft het doen.

                      Hij komt niets te kort met knagen, want er liggen dagelijks verse wilgentakken in zijn kooi, die hij helemaal ontrafelt en van bast ontdoet.

                      Dus opvoedkundige tips kan ik nog wel gebruiken. Ook hoe ik hem kan leren om vers fruit en groente te eten (hij is gewend aan goedkoop papegaaienvoer helaas), dit heb ik al verandert in een premium zaad met veel minder zonnepitten.

                      Alle info is welkom. In de meeste papegaaienboeken wordt er niet zo veel geschreven over de zwartkop en de witbuik.

                      Comment


                      • #41
                        Hallo Nikki.
                        Ik heb wel een koppel Zwartkop caiques maar die zijn niet echt tam.
                        Heb wel twee jongen van hun die ik noodgedwongen vorig jaar met de hand verder heb groot gebracht en herken het baldadige helemaal.(heb namelijk nog steeds contact met de baasjes er van,en ALS ik een foto krijg is het vaak kattekwaad wat ze uit halen haha)
                        Wat betrefd de kast.Mss de kooi zo neer zetten dat ie er niet bij of op kan komen,afleren zal een hele klus worden.
                        En wat betrefd het eten,Hier krijgen ze grof parkieten zaad met wat papegaaienvoer van versele laga,de premium of de african parrot,afgewisseld.
                        En ook wel gekiemd zaad,maar dat moet je wel goed blijven spoelen anders heb je kans op schimmelvorming en is levensgevaarlijk,ook krijgen ze wel noten ,evt onbehandelde noten bij een notenbar halen,al moet je wel kleine stukjes geven want zo'n grote krop hebben ze natuurlijk niet,stukje walnoot bv.
                        En dan ook nog kan je mss langzaam gaan proberen om de caique aan pellets te wennen,je hebt ze van zupreem,scenic,of Beaphar.
                        Kijk maar eens op zooplus of De Vogelkelder,kan je ook kleinere zakjes van bestellen.
                        Daar zit meteen alles in wat ze nodig hebben en kan je aanvullen met groente fruit,wat IE wel lust
                        En mss het gewone voer eens een paar uur weg halen en alleen dat geven wat jou het beste uit komt,pellets of de groente fruit,zal ie vanzelf wel honger krijgen en het gaan proberen.
                        De aanhouder wint moet je maar denken ,de caique snapt wss zelf niet wat doet voor hem is,toch?
                        Succes ermee.

                        Comment


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door Nikki72 Bekijk Berichten
                          Hoi, ik ben nieuw hier en gloednieuwe papegaaienbezitter van een zwartkop. Ik heb nu al ontdekt (ben zelf hondentrainer) dat een zwartkop een kruising is tussen een terrier (koppigheid) en een bordercollie (slimme intelligentie).

                          Rio is ruim 3 jaar, maar ik weet er verder niet zo veel van. Wij hebben hem overgenomen van de vorige eigenaar en die beste man had gewoon te veel vogels, dus de onze ging lopen klieren. Nu heeft hij lekker het alleenrecht en hoeft ie niet meer zo te krijsen naar andere vogels.

                          Het is voor ons als gezin de allereerste vogel. Zelf kweekte mijn vader vroeger kanaries, had ik zelf parkietjes op mijn kamer, maar dit....is toch wel andere kost haha. Maar wat een uitdaging. Ik vind het zelf soms nog wel spannend om hem op te pakken, maar hij stapt in principe zo op je vingers. Hij is gewiekt, maar ik hoop dat zijn vleugels goed aangroeien, want van mij mag hij vliegen. We hebben ook nog een kat rondlopen, die inmiddels al redelijk bang voor hem is haha.

                          Ik begin langzaam gedragingen bij hem te herkennen, maar het is net zo intensief als het opvoeden van een pup. Ik vraag me alleen af hoe ik hem nu kan afleren van de boekenkast af te blijven. Zijn kooi staat er naast en als hij eruit is, klimt ie naar de boekenkast en knaagt aan de rand. En al zeg ik honderd keer nee en stuur hem weg....jullie raden het vast al, hij blijft het doen.

                          Hij komt niets te kort met knagen, want er liggen dagelijks verse wilgentakken in zijn kooi, die hij helemaal ontrafelt en van bast ontdoet.

                          Dus opvoedkundige tips kan ik nog wel gebruiken. Ook hoe ik hem kan leren om vers fruit en groente te eten (hij is gewend aan goedkoop papegaaienvoer helaas), dit heb ik al verandert in een premium zaad met veel minder zonnepitten.

                          Alle info is welkom. In de meeste papegaaienboeken wordt er niet zo veel geschreven over de zwartkop en de witbuik.
                          1)Zelf heel enthousiast voor hem eten, geheid dat Rio het ook wil, wat je ook eet hij zal het willen, de papegaaien psychologie
                          is op hun lijf geschreven.
                          2) De plantenspuit gebruiken op straal, bij ongewenst gedrag, nee zeggen en negeren.
                          3) Pellets, zaadmengsel, fruit, groente, noten enz. vers en bij voorkeur biologisch.
                          4) Let op lichaamstaal en anticipeer hierop, jij hebt het laatste woord.
                          5) Lees de topics door over de caique.

                          Mvg. Julia
                          Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.>>

                          Comment


                          • #43
                            Heerlijk al dat gekletst over de meest grappige vogel ter wereld. Het is mij in ieder geval gelukt dankzij de tips om Rio fruit te laten eten en hij is inmiddels al dol op kiwi en druiven. Hij is de hele dag bezig met prutsen aan zijn stokken en een zooi maken van kooi. Maar wat een grappenmaker. Hij durft alleen nog niet goed op de grond te lopen (nog te bedreigend denk ik), dus het echte trainwerk (zoals omrollen en zo laat ik nog maar even achterwege). Hij zit wel heel graag voor het raam naar buiten te kijken (en als ik niet kijk even stiekem de kit tussen het raam uit proberen te peuteren). Ook hangt ie erg graag aan mijn lange haren, vooral als ik in zijn kooi bezig ben met opruimen of verwisselen van speelgoed.

                            Wat ik nog graag zou willen weten is welke pellets jullie geven. Rio krijgt nu alleen nog premium zaad van Beaphar en los fruit, maar ik wil een deel van het zaad vervangen door pellets. Welke eten ze graag?

                            Comment


                            • #44
                              Pas wel op met op de grond toelaten! Voor je het weet ga je perongeluk op het beestje staan. Bij ons is de grond verboden terrein en trainen we op de tafel

                              Groet, Peter

                              Comment


                              • #45
                                slaaphut

                                aha das een goeie tip, had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. In de natuur is over het algemeen de grond natuurlijk ook onveilig. Ik ga hem niet meer op de grond zetten! Dan moet ie maar leren rollen op tafel of de bank.

                                en hoe zit het met een slaaptent? Ik heb diverse modellen bekeken, maar waar houden caiques nu het meest van? Dicht of open van onder, met of zonder stok, zacht materiaal of een houten kast? Wij hebben een best tochtig oud huis, dus het is snachts niet zo heel warm, zeker in de winter niet.

                                Comment

                                Ads onder in topics

                                Collapse
                                Working...
                                X