Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kruising tussen blg en rgr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • kruising tussen blg en rgr

    Eco is weer moeder, maar van de vier eieren is maar 1 uitgekomen.
    Waar ik erg blij mee ben, maar vraag me af of ik het fout doe, of is het kruisen het probleem.
    Baby (Zazou) eet al zelfstandig maar s'avonds krijg hij nog wat exact pap voor extra kracht.
    Hij wil de hele huis verkennen en maak een zoojtje van, hij scheid de hele dag door. ( graag advies). Maar ik kan het huis niet meer bedenken zonder hem.

    Op Curacao heeft de plaatselijke dierentuin jaren geprobeert om harlekijnen te kweken zonder goede resultad.

    Ik heb begrepen dat dit in de vs wel is gelukt.

    Men adviseer me voor de toekomst geen harlekijn met harlekijn te kweken.
    Het schijn makkelijker te zijn om harlekijn te kweken met bg of met rgr.

    Ik vraag me af, is het beter om het paar eco en barney uit elkaar te halen en beide een paar van hun zelfde ras te zoeken.
    Is dit niet zoeken naar meer problemen of een oplossing.

    Mvg,
    Hamed.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door hamed
    Eco is weer moeder, maar van de vier eieren is maar 1 uitgekomen.
    Waar ik erg blij mee ben, maar vraag me af of ik het fout doe, of is het kruisen het probleem.
    Baby (Zazou) eet al zelfstandig maar s'avonds krijg hij nog wat exact pap voor extra kracht.
    Hij wil de hele huis verkennen en maak een zoojtje van, hij scheid de hele dag door. ( graag advies). Maar ik kan het huis niet meer bedenken zonder hem.

    Op Curacao heeft de plaatselijke dierentuin jaren geprobeert om harlekijnen te kweken zonder goede resultad.

    Ik heb begrepen dat dit in de vs wel is gelukt.

    Men adviseer me voor de toekomst geen harlekijn met harlekijn te kweken.
    Het schijn makkelijker te zijn om harlekijn te kweken met bg of met rgr.

    Ik vraag me af, is het beter om het paar eco en barney uit elkaar te halen en beide een paar van hun zelfde ras te zoeken.
    Is dit niet zoeken naar meer problemen of een oplossing.

    Mvg,
    Hamed.

    Hallo Hamed,

    Allereerst gefeliciteerd!
    Het is altijd mooi als er weer een nieuwe ara op de wereld komt.


    "zindelijk"
    Dat een huisdier nu eenmaal ook zijn ontlasting kwijt moet is een normale zaak.
    Een ara zindelijk maken is mogelijk maar wel erg gevaarlijk!
    De vogel kan dan soms te lang de ontlasting ophouden of de vogel wil om zijn baasje een plezier te doen laten zien dat hij op de gewenste manier kan poepen.
    Maar al te vaak zijn daar problemen door ontstaan in de vorm van totale verstoppingen en in de vorm van het chronisch naar buiten drukken van de darmen, niet zelden gepaard gaande met ernstige ontstekingen en een vroegtijdig overlijden.
    Beter is het de vogel te leren op één of twee vaste plaatsen te blijven zitten en de bodem van die plaatsen zo in te richten dat deze eenvoudig schoon te maken zijn.


    "kruisingen"
    Het thema kruisen van papegaaien ligt bij sommige kwekers heel erg gevoelig.
    Er is een groot aantal kwekers die het kruisen van kromsnavels absoluut afzweren en uitsluitend raszuivere papegaaien willen zien.
    De onderliggende reden is soortbehoud, een andere reden kan ik niet verzinnen.

    Natuurlijk is het verstandig bij uiterst zeldzame papegaaien om raszuiver te kweken met als doelstelling het soort te behouden.
    Dus als je bijvoorbeeld een spixara hebt dan kan je die beter in een kweekprogramma van raszuivere spixara's onderbrengen. In dat geval zou het uit soortbehoudt verantwoord zijn een koppeltje uit elkaar te halen.

    Maar heb je een koppeltje van minder zeldzame papegaaien die het goed met elkaar kunnen vinden zie ik helemaal geen probleem dat daar jongen uit komen. Eigenlijk best wel leuk!
    Vaak krijgt je heel mooie vogels daaruit die juist de goede eigenschappen van beide ouders combineren en enorm sterk zijn.
    Ook wordt er regelmatig met kruisingen onder elkaar weer succesvol gekruist!
    Een overzicht van bestaande kruisingen van de ara's en van kruisingen met kruisingen van ara's vind je in de encyclopedie van www.koppiekrauw.com . Kijk daar maar eens bij de ara's.

    Kortom, ik vind dat je jouw koppeltje niet uit elkaar moet halen... maar ja wie ben ik.. he?

    Groet,

    Comment


    • #3
      Wij hebben onze blauwgele min of meer zindelijk gemaakt. Als hij lange tijd bij ons zit zal hij nog steeds poepen, maar we hebben er de gewoonte van gemaakt om hem alle 20min naar zijn kooi te laten vliegen, en bij het commando "Kooi" vliegt hij daar ook naartoe. Hij heeft dat commando ook aan poepen gelinkt, dus als hij meegaat op de fiets zet ik hem eventjes op een tak en zeg "kooi" als hij dan toevallig moet zal hij poepen. Vasco is niet volledig zindelijk, dus als hij moet zal hij het zo ook wel doen, maar we zijn er wel in geslaagd om het wat te timen. Als je ze alle 20min aanmoedigt om het even te doen, zal je woonkamer een stuk properder blijven. Vasco zal zich niet inhouden voor ons, maar op deze manier heb je er wel meer controle over. Als hij spontaan naar zijn kooi vliegt om daar te poepen wordt hij daar ook uitgebreid voor bejubelt met wat extra aandacht en knuffels.
      http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
      Papegaaienpsychologie:
      Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
      http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

      Comment

      Ads onder in topics

      Collapse
      Working...
      X