Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eten en opvoeding van een blauwgele ara hoe en wat ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • eten en opvoeding van een blauwgele ara hoe en wat ?

    goeiedag mensen

    ik heb een blauwgele ara van 16 weken oud genaamd ringo
    het is de eerste papegaai die we hebben heb er twee jaar over gedaan om hem tehalen is altijd een droom geweest maar ja kan wel aan zon dier beginnen maar wilde wel weten waar ik aan begon heb veel gelezen veel mensen gesproken en uiteindelijk onze ringo met 8 weken gehaald
    ringo kwam dus met 8 weken we moesten hem voeren met een spuit met pap
    dit ging drie weken goed toen ging ringo overgeven ik weet het mensen weer zon leek die daar aan begin de verkoper heeft me ringo laten voeren in de winkel en dat ging goed de problemem kwamen later na 3 weken ringo ging overgeven waarop ik contact heb opgenomen met bastiaanse die was bang voor ppd of ksa deze zeikte schijnt vele namen tehebben maar goed er was dus pap in de longen gekomen en had een longonsteking en zijn maagklier was erg opgezet waardoor hij aan deze ziekte dacht maar na 4 weken terug gegaan en opnieuw foto`s laten maken en bastiaanse zei ziet er goed uit dus ging daar niet meer vanuit moets wel na de eerste keer dierenarts direct stoppen met de pap wat we dus gedaan hebben onder de 1000 gram schijn het zo jong niet goed tezijn alhoewel ik van meerdere nu hoor van dat maak niet uit nu weeg ringo 950 gram dus denk nie dat dat het probleem is hij ziet er verder gezond uit hij is levendig en brabbeld ik heb ringo toen hij 8 weken was gehaald in een curver box een grootte dit moest uiteindelijk zijn straf box worden dat als hij tehard gaat bijten of gaat gillen of iets doet wat wij niet willen dan moet hij hier 5 minuten in en daarna eruithalen dan opnieuw proberen nu lees ik vaak dat je beter kunt negeren als straffen maar ik als leek hoe moet hij dan snappen wat ik bedoel moet zegge dat hij het vrij wel help maar sinds eergisteren is ringo gaan bijten dit doet hij niet zo zeer naar mij maar meer naar kinderen ik zelf heb een zoontje van 5 die best druk is natuurlijk waarschuwen hem dat hij altijd rustig tegen hem moet doen maar ook hij blijf kind ringo doet best fel tegen hem ik probeer dan samen met ryan met ringo tegaan zitten en dan laat ik hem eerst tegen hem praten waarop hij dan eigenlijk al bijt nijgingen maak als hij alleen al tegen hem praat wij gebruiken dan nee dat dat niet mag als hij nie bijt wordt hij uiteraard beloond met een nootje en als hij de keer bijt eerste roep ik nee tweede keer gaat hij de bak in na 5 minuten eruit en dan weer proberen als hij nog keer bijt gaat hij 10 min de bak in dan probeer ik het opnieuw als hij dan bijt praat ik zelf met hem en doe even rustig met hem en zet hem daarna op zijn kooi in probeer dan ook in deze even zijn aandacht eraf tehalen van ryan (MIJN ZOONTJE) en zet hem op zijn kooi en probeer het dan vaak in de avond nog keer en doe dit het zelfde doe ik hier goed aan doe ik dat niet ik weet het nie bedoel kan hem moeilijk heel de dag om elk wisse wassie in die bak zetten lijk mij maar goed daar buiten doet ringo zelf met 16 weken zo oud is ringo nu hij nu slecht zelf eten omdat hij ziek was moest hij van de pap af en moest hij wat aan komen en moest hij zonnepitten eten zodat die maagklier zou verkleinen dat is wel gebeurd hij viel wel af maar nu geven ik hem olvarit en dat voer ik bij ik maak een bak met pellets en insectenvoer en eiwit en zonnepitten omdat dit beter was voor hem daarbuiten krijg hij elke dag fruitsalade die ik gewoon vers maak met wat eivoer en insecten voer erdoor ring doet inmiddels nie meer spuggen maar zelf eten ja zijn fruit salade en blijf redelijk op gewicht mensen meschien maak ik me tedruk kan ik ben ook erg geschrokken van het idee dat ik hem kwijt zou raken qau voeding ben ik bang dat hij weer af gaat vallen doe ik het goed met opvoeden van ringo waar doe je goed aan dit zijn eigenlijk de twee vragen dus waar doe ik goed aan hoop dat mensen advies kunnen geven ik moet wel zegge ik ben nu 4 dagen goed ziek geweest en is hij ook niet naar buiten geweest normaal gaat hij elke dag naar buiten kan het zijn dat hij daarom nu beetje boos is dat hij teweinig aandacht heeft gekregen kan dat ? ik weet het nie zit hij in de pubertijd zijn we al zo ver of wat alvast bedankt voor de mensen die reageren hoop dat het beetje duidelijk allemaal is lang verhaal dus moet lukken
    gr chantal

  • #2
    Hallo
    Ik wil allereerst even zeggen dat het heel goed is dat je van te voren goed heb gekeken wat voor dier je in huis haalde. Heel erg jammer dat het fout is gegaan met de handopfok, maar je hebt gelukkig goed gehandeld!
    Ik vind het persoonlijk erg eng dat je een kind van 5 bij een ara laat. Ara’s reageren vaak niet voorspelbaar en blijven wilde dieren! Ik denk dat je hier goed over na moet denken. Blijf er echt bij en let super goed op, je wilt niet weten wat een snavel met zo’n klein vingertje kan doen als het wel mis gaat.
    Wat ik me bij jou verhaal afvraag is hoe reageert je zoon op het bijten van de ara? Ik kan me voorstellen dat je zoon bang is? Dit zou voor de ara een bevestiging zijn dat hij door moet gaan met zijn gedrag. Wat ik zelf nog zou proberen is als hij het weer doet hem zonder enig woord hem in de bak zetten. Een ara kan het woordje nee misschien niet begrijpen, hij ziet dit dan ook weer als aanmoediging om door te gaan. Als je ara niet hapt naar je zoon beloon hem dan ! Belonen is erg belangrijk als je hem goed gedrag wilt aanleren.

    Van het eten van je ara heb ik niet zoveel verstand. Ik zal als je er over twijfelt gewoon weer contact opnemen met de arts waar je bent geweest. Die kent de ara en de hele situatie en kan je zeker verder helpen !

    Het kan zeker zijn dat jouw ara reageert op jouw ziek zijn. Hij mist de aandacht die hij normaal gesproken krijgt. Als je ziek bent zou je hem misschien even bij je in bed kunnen nemen zodat hij toch aandacht krijgt?

    Je ara is zeker nog niet in de puber. Hij zal wel dingetjes gaan uitproberen, maar dit is niks bij een ara die geslachtsrijp word. Dit is ook pas over een aantal jaren !

    Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt, en laat ons wel even weten hoe het verder gaat he met hem !

    Groetjes erika
    Chester en Samba
    Yoda en Navy

    Comment


    • #3
      hoi erika
      Nou ryan mijn (zoontje) reageer idd bang op ringo als hij gebeten heeft.
      hij schrik wat normaal is even goed van hem,in het begin liet ik hem er normaal bij.Tegenwoordig nadat hij hem 1 keer had gebeten heb ik dit ook gelijk niet meer gedaan.Ik ga zitten met ringo op mijn hand,laat ryan naast me zitten en eerst tegen hem praten.Als hij hier wat rustiger van wordt neem ik stap twee.Ik aai hem eerst stel hem op zijn gemak.Dan laat ik ryan erbij aaien en als ik zie dat dat goed gaat dan laat ik ryan alleen aaien.Als dit goed gaat idd een flinke kroel partij en een nootje .Kijk het is best een druk mannetje ryan,hij mag zowiezo nooit alleen met de ara zijn,Dat al helemaal nie. ringo is zacht van karakter gelukkig.Het raare is als ik met ringo buiten ben en kinderen aaien hem vind hij het alleen maar leuk,in het begin liet ik hem door iedereen tegelijk aaien en ringo bijt dan niet maar geef wel aan dit vind ik niet fijn.Als je beetje normaal na denk en iedereen zou met handen aan mij zitten bedoel ja dan zou ik dat ook niet fijn vinden.Dus heb dit als snel terug gebracht met 1 tegelijk.Het werk perfekt moet ik zeggen.Het gebeurd nog een elke keer dat ik even in de keuken ben en ringo uit zijn kooi is en dat ryan onverwachts ineens voor hem staat en hem wil aaien.Ben dan ook druk bezig met ryan dat dit niet kan en hij hem met rust moet laten.vaak laat ik ryan op de grond spelen met speel goed van ringo met touw en blokjes.Je snap vast welk speelgoed ik bedoel ryan geef ringo dan ook geen aandacht,en laat hem dan mee spelen dit soort dingen werken goed.Iedereen kan zegge het is niet goed om ze bij elkaar telaten dat kan maar we wonen wel met zijn alle in huis en zullen allemaal door 1 deur moeten.dus ik probeer het op deze manier op telossen.Ben wel benieuwd wat je hier van vind en advies altijd welkom.

      De voeding zal je vertellen dat ik inmiddels pellets laat smelten in warm water en geef hem dit twee keer per dag te eten in een spuit dit duurt mintens een half uur maar beter als hij zich verslikt denk ik dan maar.
      Hoop dat dit allemaal beetje duidelijk is en het beetje goed doe bedankt alvast gr chantal en ringo

      Comment

      Ads onder in topics

      Collapse
      Working...
      X