Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

pbfd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • pbfd

    kan pbfd(bek-en verenrot) voorkomen bij ara's?

  • #2
    pbfd


    Ja, dit kan voorkomen bij ara's. Daarom is het altijd verstandig een een geteste vogel te kopen of alsnog te laten testen.
    groetjes erika
    Chester en Samba
    Yoda en Navy

    Comment


    • #3
      ik had een ara van 5 maanden met pbfd ik heb de test 3 maal laten uitvoeren ik kon het niet geloven hij zag er niet eens ziek uit maar helaas het was waar ik heb nog altijd veel verdriet wand ik gaf hem zijn papje daarom koop nooit een vogel die niet getest is je bespaart jezelf een hele hoop verdriet

      Comment


      • #4
        Hallo,

        PBFD kan bij alle kromsnavels voorkomen!

        PBFD is een virusziekte, is de vogel eenmaal besmet dan blijft de vogel dat virus zijn leven lang bij zich dragen, hetgeen betekent dat de vogel zijn verdere leven ook andere vogels kan besmetten.

        De ervaring vertelt inmiddels dat oudere vogels (vanaf 7 jaar) vaak minder gevoelig zijn voor een mogelijke besmetting, dat wil echter niet zeggen dat ze niet besmet kunnen worden!

        Men kan de vogel laten testen op PBFD, maar een negatieve uitslag is zeker niet altijd een garantie dat de vogel niet besmet en besmettelijk kan zijn!
        Getest wordt met wat afgenomen bloed. Vroeger testte men ook op de veren, maar daarbij is gebleken dat het fout-percentage toch wel erg hoog was.

        Zo'n test is altijd een momentopname!!

        Wordt de test op een oudere, blakend gezonde vogel, gedaan dan kan de test negatief (=geen PBFD) zijn, terwijl de vogel het virus wel bij zich draagt en dus andere vogels kan besmetten.
        Ook kan de vogel nadat het bloed afgenomen is in contact komen, of gekomen zijn met het virus. (overgebracht van een andere vogel..door de lucht, door direct contact, of via de handen/kleren van een mens.)

        Bij een oudere vogel zou men eigenlijk de test uit moeten voeren zodra deze vogel door ziekte wat verzwakt is, dan is zijn weerstand wat minder en indien de vogel besmet is met PBFD zal op zo'n moment het virus meer naar voren komen.

        Voor jonge vogels leidt PBFD helaas vaak tot een snel overlijden.

        Voor oudere vogels zal de PBFD besmetting uiteindelijk ook ten grondslag liggen aan de doodsoorzaak, maar de oudere vogel kan vaak nog jarenlang met het virus leven en gedurende die tijd ook veel jongen krijgen, die helaas vrijwel allemaal vrij vlot (binnen een jaar) komen te overlijden.

        Jonge vogels die men in de winkel koopt, daar ook getest zijn, kan men het beste na 3 maanden nog een keer laten testen. Is de vogel namelijk kort voor de test besmet komt dat met de eerste test waarschijnlijik niet naar voren, pas bij de tweede test (na drie maanden) krijgt men redelijke zekerheid.

        Nog meer informatie is o.a. te vinden op mijn site.

        Groet,
        Frans
        fkbmac www.koppiekrauw.com

        Comment

        Ads onder in topics

        Collapse
        Working...
        X