Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jendaya gilt niet meer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Jendaya gilt niet meer

    Hallo allemaal, Sinds een week gilt mijn Jendaya parkiet niet meer, een Jendaya is bijna het zelfde als een zonparkiet alleen de vleugels zijn groen en het buikje is wat roder, wel een gele kop. 3 dagen ervoor heeft ze wel enorm veel gegilt, ik wist niet hoe ik haar stil moest krijgen. Eens in de paar weken heeft ze weleens van deze dagen er tussen zitten, ze is wel erg in de rui en mijn andere vogels waren die dagen ook erg vervelend. Het is niet dat haar hele stem weg is, ze maakt gewoon nog andere geluiden met een lagere toon en ze zegt haar naam nog af en toe, wat ze normaal ook doet. Het is inprecipe alleen die hele hoge gil die komt er gewoon niet meer uit, precies bij die gil hoor je soort geblaas net als bij een kat die bang is. We dachten eerst dat ze schor was omdat ze 3 dagen ervoor zo enorm veel heeft lopen gillen, maar het is nu al een week zo. Het is wel heerlijk rustig hoor, daar niet van maar ik vraag me toch af of ze niet iets heeft. Ik kan totaal niks ontdekken aan haar, ze is erg actief en ze eet erg veel net als normaal. Ze is ongeveer geboren in februari 2013, maar ik heb haar pas sinds september 2013 gekocht van mensen die geen tijd voor haar hadden. Ze was wel een beetje verwaarloosd toen we haar kochten, maar ze is nu in topconditie. Ze heeft het niet benauwd, ik hoor geen gepiep, de neus is droog of iets wat wijst op een luchtweginfectie. Ik geef haar overdag gazesept en savonds vitamientjes in het water maar ik zie ook geen effect ervan. Ik heb namelijk een aantal jaar geleden een parkiet gehad die steeds ziek werd, ziek gekocht ook met luchtpijpmijt en later overleden aan aspilergoses na 2 kuren antibiotica van de dierenarts, dus ik weet waar ik het aan zou moeten kunnen zien als iets van een luchtweginfectie zou hebben. En ik ga nooit meer naar een normale dierenarts, echte vogelartsen die zitten volgensmij niet in rotterdam helaas. Ik hou haar heel erg goed in de gaten maar ik kan gewoon niks ontdekken, vraag me af of ze wel ziek is, maar gewoon iets is met de stembanden, misschien een beschadiging ofzo. Iemand anders een idee, ik sta voor een raadsel.

  • #2
    Ik woon ook in Rotterdam en ga naar Breda-Prinsenbeek dierenkliniek "de Baronie"
    Dr Bastiaansen is daar de vogelarts.

    Ik zou toch niet te lang wachten hiermee, aspergillose is een sluipende Schimmelinfectie.
    Je kan beter een keer voor niks gaan dan te laat zijn ;-)
    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

    Ken je papegaai

    sigpic

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Antonia 1968 Bekijk Berichten
      Ik woon ook in Rotterdam en ga naar Breda-Prinsenbeek dierenkliniek "de Baronie"
      Dr Bastiaansen is daar de vogelarts.

      Ik zou toch niet te lang wachten hiermee, aspergillose is een sluipende Schimmelinfectie.
      Je kan beter een keer voor niks gaan dan te laat zijn ;-)
      Wat een onzinnig advies, http://www.koppiekrauw.com/Papa-kenn...pergillose.htm
      De kenmerken van deze infectie wijzen erop dat er hier geen sprake is van het feit dat de vogel nu last heeft van aspergillose
      De vogel kan wel gegild hebben voor aandacht, en als het gewoon wordt dat de vogel gilt,
      dan is het effect van het gillen voor aandacht er ook niet meer, en wie weet heeft de vogel dat doorgekregen.

      Comment


      • #4
        Onzinnig ???
        Dan heb jij er zeker nooit mee te maken gehad...

        Er staat toch dat de vogel als hij wil gillen er een ander geluid uit komt...

        Het kan ook niks zijn maar praat over onzinnig als je zelf weet waar je het over hebt en verwijs niet standaard naar een andere site !!
        Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

        Ken je papegaai

        sigpic

        Comment


        • #5


          Aan de onderzijde van deze pagina staat ook de volgende tekst,


          WAARSCHUWING:

          Stel zelf geen diagnose , laat dit aan de vakman over.
          Ga niet zelf dokteren.
          Is de vogel ziek ga dan naar een kundig dierenarts.


          ik weet niet alles maar doe mijn best

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Antonia 1968 Bekijk Berichten
            Onzinnig ???
            Dan heb jij er zeker nooit mee te maken gehad...

            Er staat toch dat de vogel als hij wil gillen er een ander geluid uit komt...

            Het kan ook niks zijn maar praat over onzinnig als je zelf weet waar je het over hebt en verwijs niet standaard naar een andere site !!


            Oorspronkelijk geplaatst door Bloempje
            Hallo allemaal, Sinds een week gilt mijn Jendaya parkiet niet meer, een Jendaya is bijna het zelfde als een zonparkiet alleen de vleugels zijn groen en het buikje is wat roder, wel een gele kop. 3 dagen ervoor heeft ze wel enorm veel gegilt, ik wist niet hoe ik haar stil moest krijgen. Eens in de paar weken heeft ze weleens van deze dagen er tussen zitten, ze is wel erg in de rui en mijn andere vogels waren die dagen ook erg vervelend. Het is niet dat haar hele stem weg is, ze maakt gewoon nog andere geluiden met een lagere toon en ze zegt haar naam nog af en toe, wat ze normaal ook doet. Het is inprecipe alleen die hele hoge gil die komt er gewoon niet meer uit, precies bij die gil hoor je soort geblaas net als bij een kat die bang is. We dachten eerst dat ze schor was omdat ze 3 dagen ervoor zo enorm veel heeft lopen gillen, maar het is nu al een week zo. Het is wel heerlijk rustig hoor, daar niet van maar ik vraag me toch af of ze niet iets heeft. Ik kan totaal niks ontdekken aan haar, ze is erg actief en ze eet erg veel net als normaal. Ze is ongeveer geboren in februari 2013, maar ik heb haar pas sinds september 2013 gekocht van mensen die geen tijd voor haar hadden. Ze was wel een beetje verwaarloosd toen we haar kochten, maar ze is nu in topconditie. Ze heeft het niet benauwd, ik hoor geen gepiep, de neus is droog of iets wat wijst op een luchtweginfectie. Ik geef haar overdag gazesept en savonds vitamientjes in het water maar ik zie ook geen effect ervan. Ik heb namelijk een aantal jaar geleden een parkiet gehad die steeds ziek werd, ziek gekocht ook met luchtpijpmijt en later overleden aan aspilergoses na 2 kuren antibiotica van de dierenarts, dus ik weet waar ik het aan zou moeten kunnen zien als iets van een luchtweginfectie zou hebben. En ik ga nooit meer naar een normale dierenarts, echte vogelartsen die zitten volgensmij niet in rotterdam helaas. Ik hou haar heel erg goed in de gaten maar ik kan gewoon niks ontdekken, vraag me af of ze wel ziek is, maar gewoon iets is met de stembanden, misschien een beschadiging ofzo. Iemand anders een idee, ik sta voor een raadsel.


            Onzinnig, ja dat is mijn mening, als je het verhaal van Veronique (Bloempje) leest dan geloof
            ik niet, dat er direct een vogelarts bijgehaald zou moeten worden. Ik zou een ervaren vogelkenner gaan opzoeken
            in m'n omgeving als ik twijfelde. Lid zijn van een vogelvereniging heeft zo zijn voordelen... maar hoeft niet eens nodig te zijn
            Het kan dan zo zijn dat deze persoon bij je thuis zijn mening over de gezondheid van de vogel, en de situatie
            hoe je vogels zijn gehuisvest, kan geven en eventueel suggesties kan opperen over eventuele veranderingen.

            Wat ik lees in het verhaal van Veronique
            De vogel is in de rui...
            (In de rui willen de tamme vogels vaak al minder geknuffeld worden)

            een vogel in topconditie en actief (zonder de ziektekenmerken van aspergillose)

            Comment


            • #7
              En dan ben jij zeker die goeie vogelkenner ??

              Als iemand iets herkent, moet ie het ook zelf hebben meegemaakt, anders kan ie ook weinig.

              Maargoed, ga jij even langs bij de vogel, ik heb zelf al jaren aratinga's en het zijn krijsers van tijd tot tijd,
              als je ze een week niet hoort is er iets niet goed, dat weet ik dan toevallig...

              Dus ja, ik heb een amazone gehad met aspergillose, en ja, soms was hij ook zijn spraakvermogen kwijt,
              wil niet zeggen dat ie helemaal geen geluid maakte, en hij was actief en at goed.
              Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

              Ken je papegaai

              sigpic

              Comment


              • #8
                Pyrhurrafriesland, je kunt toch ook je mening geven zonder die van een ander zo aan te vallen.
                Het is zeker geen onzinnig adviesnom iemand aan te raden naar een goede vogelarts te gaan.

                Ik ben ook van mening dat je het best naar de vogelarts kunt gaan als je twijfelt aan de gezondheid van je vogel. Peter Bastiaansen is een goede kundige vogelarts, dus wat mij betreft een goed advies!

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Antonia 1968 Bekijk Berichten
                  En dan ben jij zeker die goeie vogelkenner ??

                  Als iemand iets herkent, moet ie het ook zelf hebben meegemaakt, anders kan ie ook weinig.

                  Maargoed, ga jij even langs bij de vogel, ik heb zelf al jaren aratinga's en het zijn krijsers van tijd tot tijd,
                  als je ze een week niet hoort is er iets niet goed, dat weet ik dan toevallig...

                  Dus ja, ik heb een amazone gehad met aspergillose, en ja, soms was hij ook zijn spraakvermogen kwijt,
                  wil niet zeggen dat ie helemaal geen geluid maakte, en hij was actief en at goed.

                  Ik hou al langere tijd vogels, met veel plezier, dus noem ik mijzelf ervaren met de vogels die ik heb. Dit
                  wil uiteraard niet zeggen dat ik altijd de ziekte als de vogel ziek is zal herkennen....
                  als ik mijn mening geef, waarom ik het een onzinnig advies vind gelijk vogelarts opzoekenen
                  wat dan ook zeker wat gaat kosten, dat ook onderbouw dan moet je vooral doorgaan.
                  Je weet zelf wel dat even langskomen in Rotterdam vanuit Drachten, ook weer een onzinnige opmerking van jouw kant is.

                  Jij vertelt dat je een amazone gehad hebt met aspergillose.
                  Vertel daar dan maar eens over.

                  Ben je met de vogel bij jouw dierenarts geweest ??
                  Heeft de dierenarts aspergillose vastgesteld ?? en zo ja op welke manier is de diagnose vastgesteld.

                  Wat kun jij vertellen, en wil je ook vertellen over deze ervaring ...

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Kimvdheuvel Bekijk Berichten
                    Pyrhurrafriesland, je kunt toch ook je mening geven zonder die van een ander zo aan te vallen.
                    Het is zeker geen onzinnig adviesnom iemand aan te raden naar een goede vogelarts te gaan.

                    Ik ben ook van mening dat je het best naar de vogelarts kunt gaan als je twijfelt aan de gezondheid van je vogel. Peter Bastiaansen is een goede kundige vogelarts, dus wat mij betreft een goed advies!
                    Er wordt zo gauw geadviseerd op dit forum om als je twijfelt aan de gezondheid van je vogel direct maar naar de vogelarts te gaan.
                    Ik zal niet zeggen dat Peter Bastiaansen geen kundig vogelarts is, maar wat ik wel kan zeggen is dat als ik in de lijst
                    ga kijken van de meestgevraagde tarieven over 2014 ik niet direct zal adviseren gelijk naar de vogelarts toe te stappen.

                    o.a consult vogels / reptielen € 41,37
                    als er nog een rontgenfoto gemaakt wordt
                    bloedonderzoek gedaan wordt
                    herhalingsconsulten nodig zijn
                    de vogel ter observatie achterblijven moet....
                    en dan nog niet gelijk weet hoe lang het kan duren voor het eindigt...

                    Voor velen is dit niet een, twee, drie betaalbaar...

                    Comment


                    • #11
                      @ pyrrhurafriesland

                      Weet je waarom veel mensen dat niet doen.....omdat ze het bedrag van een va niet in verhouding vinden
                      tot de aanschaf van een nieuw vogeltje, in jouw geval een pyrrhura, kost niet heel veel.

                      Ik heb 17 vogels, waarvan 13 opvang en 2e kansjes, allemaal getest, en 11 zelfs op PDD/ KDS,
                      kunnen niet veel mensen zeggen, zelfs niet veel kwekers.

                      Van een kleine aratinga tot grote ara's, kom mij niet voor dom of onervaren neerzetten.

                      Ik ben niet van plan om voor jou het verhaal van mijn amazone nog eens te vertellen, alleen dat ie er wel
                      bovenop was gekomen, met behulp van mijn va.

                      Er staat niet voor niks als mijn onderschrift "ken je papegaai"
                      Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

                      Ken je papegaai

                      sigpic

                      Comment


                      • #12
                        Vogelarts is het beste advies wat je kan geven in mijn mening als het over ziektes gaat niet?

                        ga zelf uitdokteren wat er aan de hand is, ondertussen ligt je vogel het loodje te gaan...
                        vogels zijn kwetsbare dieren en je kan er maar niet vroeg genoeg mee naar een vogelarts gaan. Voor je het weet ben je je vriendje kwijt door dit soort discussies...
                        ervaren vogelkenner of niet. Ik vind je dan geen goede vogel liefhebber als je met ziektes niet naar een deskundig arts gaat.

                        (Mijn mening)
                        Denzo Chica

                        Comment


                        • #13
                          Op dit moment is de situatie nog steeds het zelfde, ik zie geen enkele aanleiding voor aspergillosis. Het is nu 9 dagen dat ze haar hele hoge toon kwijt is. Ze nog nooit zo vrolijk en actief geweest als de afgelopen week, maar dat komt door de extra aandacht en de vitamientjes die ik geef denk ik. Ze heeft vannavond vrolijk zitten brabbelen op de kooi.

                          Ik heb een gesprek gehad met een goede vriend van mij, die is een goede vogelkenner en fokker en lid van de NBvV. Mocht ik nu toch enige aanleiding hebben dat ze toch iets zou hebben dan bel ik Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht, dat lijkt mij een heel goed adres. Het is wel even rijden maar dan weet ik dat ik goed zit.

                          Ik heb dus een parkiet gehad een aantal jaar geleden, die al ziek was toen ik hem kocht. Omdat het beestje na een week nog maar zielig op z'n stokje zat was ik maar terug naar de zaak van de fokker en die zei dat ie nog moest wennen en gaf me een fles gazesept en als tie dood ging mocht ik een nieuwe uitzoeken. Toen ben ik gaan googlen en toen heb ik zelf uitgevonden dat ie luchtpijp had die avond nog, volgende dag heb ik daarvoor toen zelf druppels gehaald in een dierenzaak. Maar toen begon de elende eigenlijk, beestje was beschadigd, hij heeft altijd een soort astma overgehouden en die heeft in 4 jaar tijd een hele lijst met ziektes gehad. De rui viel hem elke keer zwaar, voornamelijk die in het voorjaar, steeds maar verkouden, ik heb het grootste gedeelte zelf steeds opgelost. Ik ben 3x bij een dierenarts geweest, 1x bij het dierenziekenhuis in rotterdam, toen had hij darm/maag probleempjes, de arts adviseerde pelletvoer maar hij zei zelf dat het een gok was en dat het sowieso erg moeilijk was bij deze kleine vogels. Van de pellets knapte hij vrij snel op. En de laatste 2x ben ik bij een dierenarts geweest die algemeen bekend stond dat ze veel kennis had met kromsnavels, ik had al gegoogled en het leek heel sterk aspergillosis ook al leek hij niet al te ziek maar ik voelde dat het mis was, maar ik wilde niet zelf gaan dokteren dus ben ik naar deze arts gegaan. Ik dacht hier goed aan te doen. Ze pakte hem beet, luisterde 5 a 10 sec en ze zei ja dat is aspergillosis, daar geef ik antibiotica voor. Toen vroeg ik nog is dit de bacterie of de schimmel, bij schimmel mag hij geen antibiotica waarop ze antwoorde ja dit is zeker weten de bacterie. Ik vertrouwde deze arts, en heb de eerst antibiota kuur gegeven, hij werd heel erg misselijk van en ik vond dat ie er zeker niet op voorruit ging. Na een dag of 4-5 was ik zat, gebeld, weer langsgeweest, toen heeft ie een andere antibiotica kuur gekregen. Dit gegeven, maar hier werd hij nog misselijker van en ging heel hard achteruit en paar dagen later was hij dood (gestikt), terwijl hij er lang niet zo erg aan toe was voordat we de antibiotica gaven. Hierbij heb ik me afgevraagd of ik het niet beter zelf had kunnen doen.

                          Daarom ben ik dus niet zo fan van artsen en wil ik wel gelijk een top arts mocht ik met deze Jendaya naar de arts gaan en een goede arts is helaas niet om de hoek bij mij. Maar zoiets als een Jendaya staat erom bekend dat ze gillen, en ik weet ook precies wanneer ze het "hoge giltje" doet, en dan hoor ik gewoon lucht naar buiten geperst worden. Dat er is iets mis is, is sowieso.
                          Ik heb wel het idee dat ze heel binnenkort gaat puberen.

                          Ze merkt nu zelfs dat dat hoge giltje steeds niet lukt en begint er een ander geluidje voor te verzinnen op een lagere toon. Ik hou het sowieso heel goed in de gaten, maar ik vroeg me af of er iets anders bestond waardoor ze haar hoge toon is verloren.

                          Comment


                          • #14
                            Natuurlijk kun je altijd gelijk naar een vogelarts toestappen.
                            In het verhaal wordt verteld dat de vogel in een topconditie is,
                            wel wat erg in de rui, goed etend en zeer actief....
                            het schreeuwen , geluidproduceren is veranderd...
                            Er wordt door de originele topicstarter ook niet gedacht aan een luchtweginfectie

                            Als je jezelf netzo als in dit geval afvraagt of de vogel wel ziek is, zou je dan gelijk een vogelarts moeten opzoeken ??
                            Mijn persoonlijke mening vraag een ander advies door eerst bij je vogels te laten kijken.
                            Een vogelarts zul je moeten betalen en is in het algemeen duur als je erheen gaat, en het zal als het zou gaan om aspergillose ook
                            niet met alleen een consult blijven qua kosten. Een kwaal die lastig te behandelen is, en ook niet makkelijk vastgesteld kan worden.

                            Als je de info bekijkt op deze site http://www.dierenziekenhuisdrachten....s/aspergillose
                            ga dan ook eens na zal ieder persoon een behandeling wel kunnen betalen, hoe zou de behandeling eruit zien,
                            en wat is het effect van de behandeling. Als de kwaal Aspergillose is dan is er al sprake van vogel met een verminderde weerstand.
                            Dus meer vatbaar voor ziektes, terwijl contact met de veroorzaker een algemene schimmelsoort is, en dus ook altijd blijft bestaan.

                            Behandeling van een ziekte is niet automatisch genezing ook dat kun je lezen in de diverse geposte topics

                            Wat gezondheid van vogels betreft kijk naar de plek waar de vogel moet leven,
                            en ga na of daar verbetering mogelijk is....

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Bloempje Bekijk Berichten
                              Op dit moment is de situatie nog steeds het zelfde, ik zie geen enkele aanleiding voor aspergillosis.

                              Ze merkt nu zelfs dat dat hoge giltje steeds niet lukt en begint er een ander geluidje voor te verzinnen op een lagere toon. Ik hou het sowieso heel goed in de gaten, maar ik vroeg me af of er iets anders bestond waardoor ze haar hoge toon is verloren.
                              Aspergillosis heb je in verschillende vormen, als je de link van de site gebruikt in mijn vorige post dan kun je eventueel gaan denken aan
                              Aspergillus in de luchtpijp . ( Ik wil niet geloven dat hier sprake is van de baard in de keel hebben. )

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X