Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

papegaaii ziek?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • papegaaii ziek?

    goedemorgen,

    Ik stuur dit berichtje vanaf mijn werk, en doe dit tussendoor omdat ik dan me misschien zorgen maak ( hoop ik)
    Deze week heb ik al eerder een berichtje geplaatst op het forum over dat mijn Ara Skippy een nest had en geen ei had gelegd niet eet en op de grond van de kooi zat.
    Kort na mijn bericht en het antwoord van Henk Dijkkamp heeft mijn Ara een ei gelegd.

    Nu dacht ik dat het allemaal wel beter zou gaan, maar haar houding is raar.
    Ze eet nauwelijks en is heel aanhankelijk maar zit ook op haar stok een beetje ineen gedoken.
    Het ei wat ze gelegd heeft heb ik op aanraden laten liggen.
    Ze praat wat en reageert maar ik ben er niet helemaal gerust op, ze proest af en toe als of ze verkouden is maar ze heeft geen snot neus.

    Wat te doen? dierenarts inschakelen ( vogelarts ?)
    ik hoor graag van jullie
    groetjes van Skippy en Lorre

    Marjon

  • #2
    Als je het niet vertrouwt zowiezo even een vogelarts contacten.

    Zou het kunnen dat ze een tweede ei heeft zitten ?
    Of is haar houding niet veranderd na het leggen van de eerste ?
    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

    Ken je papegaai

    sigpic

    Comment


    • #3
      Ik weet het niet,

      eigenlijk is haar houding niet veranderd na haar eerste ei nee.
      Misschien heeft ze wel legnood, ik weet niet hoe dat op te lossen.
      Ze wil ook nog steeds de kooi niet uit, en dat is ook raar.
      groetjes van Skippy en Lorre

      Marjon

      Comment


      • #4
        als je aan haar twijfelt zou ik ernaar laten kijken.
        dat ze haar kooi niet uit wil is wel logisch
        je kan voelen of er nog een ei zit

        Comment


        • #5
          Ik zou niet te lang wachten en een vogelarts inschakelen hoor.
          Legnood kan ook snel fataal zijn.
          Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

          Ken je papegaai

          sigpic

          Comment


          • #6
            Hallo skippy,

            Mijn advies is neem even contact op met Hedwig zit ook niet ver bij je uit de buurt.

            We kunnen met zijn allen wel blijven gokken en aannemen op basis van kennis/ervaring of denken en dat heeft van de week dan wel iets gewerkt.
            Bij het lezen van jou stukje was mijn eerste gedachte een ei en misschien legnood dat was opgelost en nu weer problemen of anders gezegd de problemen zijn niet opgelost want je zegt,


            eigenlijk is haar houding niet veranderd na haar eerste ei nee.
            Op afstand kunnen we lekker gokken wat is en veel aandragen van wat zou kunnen zijn maar zonder de vogel te zien blijft het super lastig.

            voor gegeven Hedwig kijk even op forum bij VA,

            https://www.papegaaienforum.nl/showth...537#post296537

            of op haar website

            http://users.telenet.be/Vogelpraktij...enContact.html


            sterkte ermee.
            ik weet niet alles maar doe mijn best

            Comment


            • #7
              Ik kijk het nog even aan. Het ene moment denk ik dat het gewoon nestel drang is en het andere moment praat ze weer en knuffelt erop los.

              Ik bel morgen voor de zekerheid wel even naar een van de vogelartsen voor raad.
              bedankt Henk voor de lijst met artsen

              Dank jullie tips, ik houd jullie op de hoogte.
              groetjes van Skippy en Lorre

              Marjon

              Comment


              • #8
                Zou ik idd even doen. Je gaat naar het weekend en als er dan iets is
                zijn er maar weinig vogelartsen aanwezig ;-)
                Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

                Ken je papegaai

                sigpic

                Comment


                • #9
                  Hier een update van zieke Skippy.

                  Gisteren heb ik op aanraden van Henk Dijkkamp contact opgenomen met een dierenarts, in eerste instantie die bij mij in de buurt en die verwees me door naar ene Dr Bastiaanse van dierenkliniek de Barones in Prinsenbeek.
                  Deze heb ik een mailtje gestuurd en de situatie uitgelegd.
                  Van deze arts kreeg ik laat in de middag pas reactie en ik las de mail pas s'avonds.

                  Hij raadde me aan dat als ik het niet vertrouwde om langs te komen. Ik heb geantwoord dat ik het nog even zou aankijken en anders maandag avond naar Prinsenbeek te rijden.

                  Wat Skippy betreft heb ik het een en ander gelezen en wat tips opgevolgd. Ik heb een warmte lamp gekocht en vitamine druppels.
                  Al moet ik zeggen dat ik vanmorgen al wat verbetering zag, ze was wat fitter en lekker aan het babbelen.
                  Dat stemde me wel wat gerust en ik moet zeggen dat ik blij ben dat ze ook weer eet en nu wel uit zichzelf.
                  Vandaag heb ik de warmte lamp boven de kooi gehangen en ze er ook lekker onder blijven zitten.

                  Ik denk dat het wel goed komt, en twijfel ik alsnog en vertrouw het niet, dan gaan we maandag naar Prinsenbeek.

                  wordt vervolgt
                  groetjes van Skippy en Lorre

                  Marjon

                  Comment


                  • #10
                    Zorg wel dat ze ook uit de warmte kan.
                    Ik hoop dat dit voldoende is, dat brabbelen is wel een goed teken...
                    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

                    Ken je papegaai

                    sigpic

                    Comment


                    • #11
                      Hoi,

                      Persoonlijk vind ik het gek dat je niet naar de arts gaat als je er over twijfelt.
                      Als het legnood is en je denkt er even over na, is het bijna altijd te laat.

                      Wat ik wel weet dat het logisch is dat je ara er niet lekker bij zit, als ze daadwerkelijk legnood heeft gehad, waar het wel op lijkt inderdaad.

                      Legnood kost zo ontzettend veel energie, daar is een vogel wel een paar dagen zoet mee om daarvan te herstellen.
                      Hou haar goed in de gaten en controleer of ze niet nog een ei heeft zitten.
                      Legnood is best vaak dodelijk als je er niet op tijd bij bent.

                      Je gaf ook aan dat je niet weet wat te doen als er nog een ei vast zit...
                      Je kunt dan proberen te stomen. Pannen met water laten koken en de luchtvochtigheid omhoog brengen, maar beter is naar een arts gaan, zodat deze het ei operatief kan verwijderen.

                      Als het ei in je vogel kapot gaat heeft dit fatale gevolgen.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Kimvdheuvel Bekijk Berichten
                        Hoi,

                        Persoonlijk vind ik het gek dat je niet naar de arts gaat als je er over twijfelt.
                        Als het legnood is en je denkt er even over na, is het bijna altijd te laat.

                        Als het ei in je vogel kapot gaat heeft dit fatale gevolgen.
                        Ik snap je bezorgdheid, die zat er bij mijn ook persoonlijk. Maar ik ken het hele verhaal en ik denk niet dat het legnood is. Afgelopen zondag was ze zoals gewoonlijk als iedere dag uit de kooi en zat op stok in de kamer. Nu stond haar stok op dezelfde plak zoals altijd, alleen hebben we nu een nieuw meubel in de kamer. Er staan nu achter haar een grote staande klok en ik weet nog dat ik een moment in de keuken dacht "als ze maar niet schrikt als deze gaat slaan" Ik was even de kamer uit en hoorde kort daarna een soort kreetje. En toen ik de kamer in kwam zat ze op de grond. De klok had geslagen en ze was inderdaad geschrokken vermoed ik. Ik heb haar niets vermoedend terug op stok gezet en verder niets aan haar gemerkt. Later heb ik haar zoals gewoonlijk weer terug in de kooi en afgedekt.

                        De maandag erna is ze het gedrag gaan vertonen en de rest van het verhaal kennen jullie. Ik vermoed dat ze geschrokken is en daarbij misschien al verkouden was.. ze niest af en toe. En dit heb ik haar voor die tijd niet horen doen.

                        Nu zijn we een week verder en ik moet zeggen dat we niet meer naar de vogelarts konden ( het is immers weekend) en als het zou verslechteren dan zou ik morgen gaan. Ze is weer fit aan het worden ze praat lekker, eet goed en ik hoor haar weer "koekoek" zeggen, haar favoriete woord.
                        Ik denk dat ze beter wordt en de lamp en vitamines en sproeien en lamp doen nu al wonderen.
                        groetjes van Skippy en Lorre

                        Marjon

                        Comment


                        • #13
                          Ik hoop dat het idd beter gaat.

                          Ik kan je wel zeggen dat een ara echt niet een week van slag is doordat
                          ie ergens van schrikt, hooguit een uurtje, dan is het weer over.
                          Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

                          Ken je papegaai

                          sigpic

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Antonia 1968 Bekijk Berichten
                            Ik hoop dat het idd beter gaat.

                            Ik kan je wel zeggen dat een ara echt niet een week van slag is doordat
                            ie ergens van schrikt, hooguit een uurtje, dan is het weer over.

                            Ja dat kan inderdaad misschien niet, maar misschien is het een samenloop van omstandigheden?
                            Ik ben in ieder geval blij dat ze weer opknapt en ik hoop dat ze van de week dan ook de kooi weer uit komt.
                            groetjes van Skippy en Lorre

                            Marjon

                            Comment


                            • #15
                              Zit ze nog geregeld op haar ei ?
                              Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

                              Ken je papegaai

                              sigpic

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X