Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vleugels knippen of niet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Vleugels knippen of niet

    Hallo

    Ik ben Natascha en trotse eigenares van een blauwe/Gele Ara met de naam Trillo.

    Hij is nu 3.5 jaar oud, en doet het zeer goed.
    Alhoewel we soms wel eens zijn nek zouden willen omwringen!

    Ze hadden ons verteld om zijn veren te laten knippen, zodat hij rustig buiten zijn gang kan gaan.
    Vorig jaar waren zijn veren 3 weken geknipt, hij zat lekker buiten, en mijn dochtertje van 10 jaar die was met water aan het spelen.
    En toen gebeurde het; Trillo ging vliegen.
    Hij zat bovenin de bomen.
    Ik heb er toen 3 dagen over gedaan om hem terug te pakken te krijgen.
    Het gekke was, dat als ik zijn naam riep, dat hij steeds direct antwoord gaf. Ik heb toen geprobeerd om het vogelcentrum in te schakelen, maar die wilde niet helpen.
    Het enige wat ze mij vertelde was, dat een Ara geen dieptezicht heeft, en dat hij daarom niet naar beneden kwam.
    Maar na drie dagen heb ik hem terug kunnen pakken.

    Nu hebben ze ondertussen tegen mij gezegd, dat ik alleen 1 kant moet laten knippen en niet de 2 kanten.
    Ik zou zijn vleugels liever niet knippen, maar ik moet wel, want hij laat mij geen seconde met rust, en ik wil hem met het goede weer natuurlijk buiten kunnen laten.

    Gisteren, heb ik van iemand die ik ken een filmpje gezien, en haar rode Ara kan buiten vrij rondvliegen, en die komt steeds direct terug. Hij vliegt een rondje en komt direct naar zijn baasje.

    Wat kan ik nu het beste doen? 1 kant laten knippen of 2 kanten?
    Of heeft er iemand een andere raad voor mij?

    alvast bedankt voor de moeite
    Natascha & Trillo

  • #2
    erik

    hallo Natascha en trillo

    als je wilt dat trillo niet meer kan weg vliegen 10 slagpennen aan beide kanten dan kan hij niet vliegen (wel tot aan de rand van de dekveren knippen)
    als je aan 1 kant knipt valt hij scheef en dat moet je niet willen.
    kijk maar op www.koppiekrauw.com en dan naar vleugels wieken zoeken.
    bij mij gaan ze altijd bij mooi weer naar buiten en mee in de auto, maar ik heb wel de kleine ara verzie.
    erik.
    NataschaNatascha

    Comment


    • #3
      Aan 1 kant knippen is heel slecht voor de balans van de vogel.
      Op het moment dat de ara naar omhoog kan vliegen is het duidelijk dat hij niet genoeg gewiekt is.
      Hoeveel veren waren er gewiekt? En tot hoe kort onder de dekveren?
      Ik denk zeker 10 pennen aan elke kant wieken, ook de buitenste pennen en niet langer dan 1 cm onder de dekveren vandaan.
      En dan elke keer bij het naar buiten gaan zijn vleugels spreiden om te controleren of er geen nieuwe pen aangroeit. Want zodra er een nieuwe pen is aangegroeid moet deze ook gewiekt worden.

      Comment


      • #4
        Hoeveel ze er uitgeknipt hebben dat weet ik niet.
        Ik ben naar een speciale vogelkenner dierenarts geweest die zelf vanachter een heleboel papegaaien heeft. (DAP Vandersanden in Veldwezelt-Lanaken)

        Hoeveel veren waren er gewiekt? En tot hoe kort onder de dekveren?
        Om eerlijk te zijn. Ik zou het niet kunnen zeggen.
        Ik ken hier namelijk niets van, daarom dat ik speciaal naar de vogelarts ben gegaan?
        De eerste keer heeft hij schijnbaar goed geknipt, want toen zat Trillo steeds buiten.
        De tweede keer kon hij dus ineens gaan vliegen tot in de toppen van de bomen.

        Zelf durf ik er niet goed aan beginnen, daarom schakel ik een vogelarts in.

        Lejah en Erik zijn jullie vogels ook geknipt?

        Comment


        • #5
          erik

          Natascha en trillo,

          ja, mijn vogels zijn geknipt anders zitten ze bij schrik net als bij jou boven in een boom.
          als trillo goed tam is en je kunt de vleugels open halen met je hand, kun je zo knippen het voorbeeld staat op de site van koppiekrauw en ook wel ergens op het forum.
          je moet wel controleren als trillo aan het ruien is(de geknipte pennen)want daar komt een nieuwe vliegpen/veer en die weer afknippen(de groeitijd is ongeveer 7 tot 14 dagen) als je dit niet doet kunnen ze weer gaan vliegen, als ze genoeg draagkracht hebben.
          en het knippen doet geen zeer het is net als nagels knippen.
          erik

          Comment


          • #6
            Ook ik heb gewiekte vogels.
            Ik wiek ze zelf.
            Bij gewiekte vogels is het belangrijk dat je zeker elke week, liefst vaker, de vleugels van je gaai spreidt zodat je kan zien of er een nieuwe veer is aangegroeid. Vaak kan een gaai met 3 nieuwe pennen al weer omhoog vliegen. Soms hoef je dan een paar maanden geen nieuwe pen te wieken, maar soms wiek je elke 2 weken een pen, dat kan heel verschillend zijn.
            Handigste als je geen ervaring hebt, is om iemand te zoeken die wel ervaring heeft en dat diegene het jou leert.
            Sommigen laten het ook wel door een va doen, maar dat is dan weer lastig als er een enkele veer is aangegroeid.

            Comment


            • #7
              Als eerste van harte Natascha.

              Het wel of niet knippen blijft altijd lastig.
              We hebben zelf nu een aantal jaren een BL GL die gewiekt was toen die hier kwam en dit was best wel fijn en leuk want je kon hem overal mee naar toe nemen.
              Maar we hadden toch ook besloten om de vleugels weer te laten groeien en zelfs indien mogelijk Gizmo buiten te laten vliegen(freefligth)zijn hier ook zeer lang mee bezig geweest en toen maar besloten dat dat toch niet wat was voor Gizmo,want het is een echte stresskip en het ontbrak me toen aan genoeg tijd ervoor en het zou veel tijd gaan kosten om een vogel op die leeftijd nog te leren freefligth volgens Chris.

              Wat we toen wel gemerkt hebben is dat Gizmo super genoot van het vliegen binnenshuis zolang het maar op bekend terrein is en daarom ook besloten om niet meer te knippen.
              En de recall werk goed al kon dat altijd stukje beter.

              Wat ik ook een gevaar vind van knippen is de onachtzaamheid die er bij de verzorger in kan sluipen.
              Onachtzaamheid in de vorm van;
              ik loop ff snel naar binnen hij kan toch niet weg vliegen
              het is zo warm zet deur/raam maar open de vogel vliegt toch niet weg

              En als je ziet hoeveel vogels gevlogen zijn omdat de veren toch al langer waren als men dacht en men de adrenaline van de vogel onderschat tijdens de schrikreactie.

              Ik heb ooit meegemaakt dat een eigenaar het wel weer eens nodig vond dat de gaai gewiekt werd en ze dus afspraak had met iemand die dat kon ze stapte uit de auto met de gaai op de hand want dat deed ze altijd al.
              Helaas voor haar kwam er nu een windvlaag en weg was de vogel gelukkig schrok de vogel zelf hier ook van dat deze naar de grond vloog en zij hem snel kon oppakken.

              Dit geeft dan maar weer aan dat onachtzaamheid op de loer ligt net als dat er niet gewerkt wordt aan de recall.

              Veel succes met je besluit.
              en zo zijn er wel meerdere dingen te bedenken
              ik weet niet alles maar doe mijn best

              Comment


              • #8
                Het is inderdaad een moeilijke keuze, omdat je hem zoveel mogelijk vrijheid wilt geven, maar je wilt ook het risico niet lopen om hem terug kwijt te raken.
                Per slot van rekening, is het toch een groot deel van je familie.

                Ik denk uit jullie reactie dat ik dus het beste de 2 kanten terug laat doen, en niet 1 kant.

                bedankt voor jullie antwoorden, nieuwe antwoorden zijn natuurlijk nog altijd welkom.

                groetjes
                Natascha

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door dijkkamp Bekijk Berichten

                  Wat ik ook een gevaar vind van knippen is de onachtzaamheid die er bij de verzorger in kan sluipen.
                  Onachtzaamheid in de vorm van;
                  ik loop ff snel naar binnen hij kan toch niet weg vliegen
                  het is zo warm zet deur/raam maar open de vogel vliegt toch niet weg

                  En als je ziet hoeveel vogels gevlogen zijn omdat de veren toch al langer waren als men dacht en men de adrenaline van de vogel onderschat tijdens de schrikreactie.
                  In principe kan ik me hier wel in vinden als waarschuwing.
                  Het is ook de reden dat ik zeg dat je bij een gewiekte gaai elke week minimaal 1x maar liever vaker moet controleren.
                  Maar bij een niet gewiekte gaai gebeuren ongelukjes met wegvliegen helaas ook heel vaak, misschien wel vaker als ik het zo lees, maar ik ken geen cijfers. Ook gebeurt het dan regelmatig dat de gaai nauwelijks meer de kooi uitkomt omdat met mooi weer er altijd wel een raam open staat.
                  Maar zoveel verschillende meningen en oogpunten zijn er dus.

                  Daarom wil ik je bij een gewiekte gaai ook dringen aanraden hem zelf te wieken en elke week, maar liefst vaker, zijn vleugels te controleren op aangroeiende pennen.

                  Comment


                  • #10
                    Ik ga een afspraak maken met de man waar Trillo vandaan komt.
                    Hij doet normaal niet als bijverdienste vleugels knippen, maar wilt mij daar wel mee helpen.
                    Zomaar er aan beginnen dat doe ik niet, want ik heb veel te veel bang om iets verkeerd te doen.
                    Dus raad van deze man zal welkom zijn, en hopelijk durf ik het dan wel!!

                    grt
                    natascha

                    Comment

                    Ads onder in topics

                    Collapse
                    Working...
                    X