Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pip!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Pip!

    Hallo allemaal!

    Afgelopen vrijdag hebben we onze blauw gele ara gehaald, genaamd Pip. Het is een pop.
    Op zich gaat het vrij goed, al zitten mijn handen onder de wondjes. Ze stapt namelijk overal goed op, maar zodra ik haar van de speelboom wil halen pakt ze mijn hand vast en pakt echt zo’n heel klein velletje en begint dan te bijten. Al hoewel het pijn doet hou ik dan toch vol. Gisteravond een hele strijd gehad waarbij het huilen nader stond bij het lachen.
    Toen ik haar eindelijk op had laten stappen door een handdoek over mijn arm te leggen zag ik dat ze boos naar haar kooi keek en toen bedacht ik me meteen waarom ze niet op wou stappen. Ik heb haar namelijk gisteren 2 keer in de kooi gezet vanaf de boom.
    Toen ik dat zag heb ik haar meteen bij me gehouden en ben ik met r op de bank gaan zitten en heb r wat gekroeld wat ze ook toe laat. Net kwam ze ook niet meteen van r boom en beet ze eerst een paar keer in mijn vingers totdat ze eindelijk opstapte. Toen ben ik met haar gaan trainen, maar ze had haar aandacht er niet echt bij dus ben na 3 keer opstappen (vanaf n trainstok) weer gestopt. Ze keek overal naar behalve naar wat we aan het doen waren. Toen heb ik d’r op de grond gezet om met een balletje te spelen. Maar toen zag ze haar kooi, liep erheen en kroop helemaal omhoog tot ze er bovenop zat. Ze zat ruim boven mijn hoofd maar gelukkig stapte ze meteen op zonder te bijten.
    Ik denk dat ik wel goed geïnterpreteerd heb dat ze niet van de boom wil omdat ze denkt dat ze dan haar kooi in moet? Als ik dat nu een paar keer niet doe, en haar juist bij me pak neem ik aan dat ze stopt met te bijten vanaf de boom?
    Wat ik wel vervelend vind is, dat zodra ze op mijn arm zit dat ze weer die kleine velletjes pakt, en zelfs mijn moedervlekken probeert van mijn arm te bijten, wat niet fijn is!
    Is dit gedrag wat af te leren is? En zo ja, hoe? Ze deed het bij het afhalen ook, en toen begreep ik dat ara’s elkaar ook schoonmaken en daarbij ook knabbelen?
    Ik hoop dat mijn verhaal niet te verwarrend is!

    Bedankt!

  • #2
    Misschien ben ik ook al te snel met spelen en trainen? Moet ik haar nu eerst gewoon een paar dagen met rust laten? En gewoon lekker laten spelen?
    Ik wil natuurlijk wel dat ze luistert naar ons, maar ben nu bang dingen verkeerd te doen merk ik. Naar mijn partner is ze sowieso helemaal niet aardig. We proberen haar af en toe op te laten stappen wat tot nu toe 3 keer gelukt is, met beloning natuurlijk!

    Comment


    • #3
      Ik denk dat je goed bezig bent.
      uit je verhaal haal ik dat je ook op de lichaamstaal van je gaai let, heel goed!

      Voor het knabbelen weet ik geen oplossing.

      Wat kan helpen voor je partner:
      Als Pip liever bij jou is, laat dan je partner Pip halen en naar jou toe brengen.
      Zo leert Pip dat het leuk is als je partner haar komt halen, want die brengt haar naar iets wat ze leuk vind!

      Comment


      • #4
        Hoi Kim,

        Bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad een goede. Vanochtend heeft mijn partner haar ook uit de kooi gehaald. De eerste keer werd ze gebeten. Vervolgens heeft ze de kooi dichtgedaan en is zonder iets te zeggen weggelopen. Enkele minuten erna bij de tweede poging stapte pip op, waarop ze een beloning kreeg.
        Toen ik haar wilde pakken kreeg ik weer een beet, maar goed… Ze stapte wel op.
        Ik denk dat we dit dan moeten blijven doen. Denk alleen dat ik haar zelf van de boom moet halen voorlopig. Mijn partner is namelijk behoorlijk onder de indruk van de snavel. Dit moet Pip niet door krijgen...

        Comment


        • #5
          Ik denk ook dat je goed bezig bent. Pip is nog maar jong en moet nog veel leren van wat jullie van haar verwachten. Daar zal ze haar grenzen in opzoeken.
          Voor het knabbelen: wat ik altijd doe bij die dingen is heel duidelijk "nee" zeggen en dan zorgen dat ze stoppen. Bijvoorbeeld door met mijn arm te wiebelen zodat ze balans moeten zoeken en dan dus niet kunnen bijten. Mijn kleine caique is daar bijvoorbeeld afgelopen week actief mee aan het zoeken geweest waar de grens lag en na een dag of 2-3 daar heel consequent en duidelijk in te zijn geweest, lijkt hij het nu door te hebben wat ik niet wil en gedraagt hij zich weer beter.
          Verder lijkt het me inderdaad goed als je partner op een positieve manier leuke dingen met Pip doet zodat ze aan elkaar kunnen wennen en samen kleine succeservaringen kweken. Ik denk dat je op die manier een band op kan bouwen in jullie situatie. En inderdaad proberen te laten merken dat je niet onder de indruk bent van de snavel (of haar gedrag)

          Ik denk ook dat het zeker zoals je al doet goed is om haar niet altijd van de boom te halen en dan naar de kooi te brengen. Misschien zelfs gewoon tussendoor van de boom afhalen, met haar spelen of trainen en dan gewoon weer terug op de boom. Dan zal ze de associatie van de boom opstappen --> in de kooi.

          Comment


          • #6
            Bedankt voor de reactie! Ik moet zeggen dat er vanmiddag ineens een omslag was in haar gedrag. Denk dat de speelsessie van gisteren al voldoende was. Ze komt gewoon de boom af. Maar we zullen nog even bezig zijn elkaar te leren kennen! Net tijdens het spelen voor ze de kooi inging liep ze vanzelf de schoot van mijn partner op, en toen ze vroeg op te stappen voldeed Pip hier meteen aan! Ik heb goede moed.
            Morgen de eerste werkdag, dus overdag is ze alleen. Ik haal haar voor mijn werk niet uit de kooi, want dan zal ik t wel meteen in de kooi moeten zetten.

            Comment

            Ads onder in topics

            Collapse
            Working...
            X