Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aangenaam: Rio de blauw gele ara!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Aangenaam: Rio de blauw gele ara!

    Goedemorgen,

    Wij hebben sinds 5 maart een ara is huis. Hij is in november 2011 geboren en het is een mannetje.
    Voorheen hadden we een Witkuif kaketoe, maar deze is helaas aan een ziekte overleden.
    We zijn overgegaan op een ara, omdat we van meerdere kanten hoorden dat ara's beter zichzelf kunnen vermaken.
    Rio heeft een grote voliere in de serre en een speelboom in de kamer en is daar helemaal blij mee. Hij klimt en speelt en brabbelt lekker. Gaat mee onder de douche en naar buiten met mooi weer.
    We hebben best moeten wennen een ara karakter! Kaketoes zijn echte kroelers en willen altijd bij je zijn, onze kaketoe heeft nog nooit gebeten.. Maar onze Rio heeft best een eigen willetje en we zijn al aardig wat keren gebeten! Als hem iets niet zint dan bijt hij en moppert ie gelijk door een schreeuw.
    Ons doel is Rio wat socialer en liever te maken met veel moed en geduld. Maar het lukt nu aardig. Hij komt opstappen en kroelen. Het mooie is dat als hij weer in zijn kooi moet hij dat helemaal niet erg vind, dan kan ie nl weer lekker spelen. Hij is altijd heel nieuwsgierig naar alles en iedereen en eet prima! Hij schreeuwt soms en altijd bij het stofzuigen De vogel is helemaal happy en dat is wat we graag willen zien.
    Ik vroeg mij af of er meerdere mensen zijn op dit forum die ook hebben moeten wennen aan het pittige karakter van een ara. En ben benieuwd hoe andere mensen leren de ara liever te maken en minder fel/bijterig.

    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Allereerst, Gefliciteerd met jullie Blauwgele ara Rio.
    Jullie hebben hem nu 3 maand lees ik.
    Wij hebben ik er sinds 2,5 jaar ook één.
    Het gedrag vind ikzelf niet pittig, maar misschien is het maar net wat je bent gewend of verwacht.
    Zij is onze eerste papegaai dus ik heb geen ervaring met andere gaaien.

    Zij is heel aanhankelijk aan ons en wil altijd graag knuffelen en kroelen.
    Maar dat zal verschillen per gaai.
    Een eigen willetje heeft de onze zeker, maar dat vind ik juist zo leuk aan haar.
    Een echt "Drama Queen". Uiteraard als ik bijvoorbeeld wil dat ze opstapt, dan moet ze dat ook altijd onder alle omstandigheden doen.
    Consequent zin is het sleutelwoord denk ik.

    Gelukkig kan zij zichzelf goed vermaken, dat is zeker een voordeel.
    Uiteraard heeft ze altijd veel speelgoed tot haar beschikking, zowel in de kooi als op de boom.
    Maar ik hoor ook vaak dat ze een gaai moeten leren om te gaan spelen.

    Hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk.
    Mocht je nog wat anders willen weten dan hoor ik het wel.

    Groetjes, Mickey
    Www.Vogelspeelgoed.nl

    Comment


    • #3
      Ik heb zelf geen ara, dus echt recht van spreken heb ik niet.... Maar ik kan me heel erg goed voorstellen dat het wennen is na een kaketoe. Ik lees op veel plaatsen dat kaketoe's heel aanhankelijker en afhankelijker zijn van hun mensen. Het lijkt me toch ook wel prettig voor je dat Rio zichzelf zo goed bezighoud, voel je je toch wat minder "schuldig" als het tijd wordt om terug de kooi in te gaan. De ara's waarmee ik op mijn werk bezig ben zijn trouwens ook best wel pittig, in de zin van dat ze het duidelijk laten merken als ze iets niet willen. Dat gaat af en toe wel eens gepaard met bijten, maar nooit heel hard gelukkig.
      Oja, wat ik nog wilde zeggen: mooie kleuren op die laatste foto! Ziet er heel bijzonder uit

      Veel plezier met Rio!

      Comment


      • #4
        Gefeliciteerd met Rio, wat een mooie ara!

        Je hebt hem nog niet zo heel lang en erg gaat gewoon wat tijd overheen. Wel doorzetten dan worden ze vanzelf liever en makkelijker!
        Blauwgele ara's kunnen erg mopperen :-). Meer dan een Groenvleugel. Hier is de groenvleugel de grote knuffel. Wordt wel wat minder, ze is bijna drie en je merkt dat ze zelfstandiger wordt.
        de harlekijn is net 1 jaar geworden en een echte knuffelkont... Kruipt helemaal in me weg... Heeft ook wel even geduurd voor hij dat deed.
        Onze blauwgele woont nu bij vrienden en is ook 3 en zij is heel lief geworden. Maar kan nog steeds lekker mopperen.....
        Diesel en Balou


        x Harley en Izzy

        Comment


        • #5
          Hoi Mickey,

          Bedankt voor je leuke reactie!
          Mmmm... misschien ligt het eraan dat jullie een vrouwtje hebben? En wij gewoon een stoere man

          Wij willen dat ook graag, dat hij ten alle tijden bij ons komt opstappen als we dat zeggen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
          Wij hebben een grote volière en als meneer lekker schommelt, komt hij echt niet naar me toe...
          Hoe hebben jullie dit aangeleerd, om ten alle tijden te komen?

          Rio vindt spelen hartstikke leuk! Hebben we niet hoeven te leren

          Groetjes Sanneke

          Comment


          • #6
            Hoi Krista,

            Bedankt voor je leuke reactie. En je hebt inderdaad gelijk. Een kaketoe kruipt gelijk in je en laat goed merken hoe leuk hij het vindt als je er weer bent! Ze zijn erg op mensen gericht en je hebt daardoor snel een hele hechte band. Maar dat laatste vinden wij mensen leuk, maar voor de papegaai is het niet goed.

            Veel plezier met je papegaai!

            Groetjes, Sanneke

            Comment


            • #7
              Hoi Macara,

              Bedankt voor je felicitatie en compliment.
              Wij vinden Rio ook een knappe man

              Wat fijn te lezen dat het vast allemaal goed komt en ik door moet zetten. Dat was ik al van plan, maar dit overtuigd mij helemaal.
              Haha ja, wat kunnen ze mopperen he? Ook gewoon alleen in zijn kooi heeft ie toch een praatjes!
              We zaten te eerst te twijfelen tussen een harlekijn, om zijn kleuren en karakter. Dit moet de clown zijn onder de ara's!

              We houden vol, het leukste is dat ie als ie graag geaaid wil worden een bol koppie krijgt en een soort van "spin geluiden".

              Veel plezier met je papegaaien!
              Groetjes,
              Sanneke

              Comment


              • #8
                Dankje!

                Blauwgele staan er ook wel bekend als clowns maar ik moet zeggen dat Harley onze Harlekijn inderdaad een echte clown is! Door hem is Diesel nu ook veel actiever in de voliere. Wel is hij duidelijk een kruising tussen blauwgeel en Groenvleugel in gedrag. Het aanhankelijke lijkt toch meer van de groenvleugel te komen.

                Whisper de blauwgele die nu bij vrienden woont is echt. Heel grappig. Ze loopt daar de trap op naar boven en laatst was ze mee in bad en als een pinquin had ze zich in het water laten glijden :-)

                Harley en Diesel wonen nu in de voliere en zijn nog steeds wel in handen maar nuet meer zoveel. Harley stapt braaf op, maar verder heb ik hem niet veel geleerd. Zidra ik de buiten voliere in loop dat vliegt hij meteen op me af en komt bij me knuffelen. Dat is super schattig :-)
                Diesel en Balou


                x Harley en Izzy

                Comment


                • #9
                  Hoi Sanneke,
                  Of er verschil zit in het karakter van een man of een pop, weet ik niet.
                  Ik heb maar 1 popje.

                  Als ik tegen Simba zeg "Opstappen" dan doet ze haar pootje meestal al omhoog.
                  Zo van "Ja, ik stap wel op".

                  Als ik "opstappen" heb gezegd dan gaat dat ook gebeuren, ook al loopt of vliegt ze weg.
                  Ik ging er dan weer achteraan en ze moest alsnog opstappen.
                  Als je dan denkt "Laat maar", dan leren ze dat het niet altijd hoeft.
                  Nu weet ze gewoon, wat ik ook doe, ik moet toch opstappen, laat ik het dan maar direct doen.

                  Het karakter van haar vind ik echt super, lekker een eigen willetje, maar wel luisteren en aanhankelijk zijn.

                  Groetjes, Mickey
                  Www.Vogelspeelgoed.nl

                  Comment


                  • #10
                    Hoi Macara,

                    Geweldig dat ie mee in bad gaat! hahaha

                    Groetjes, Sanneke

                    Comment


                    • #11
                      Hoi Mickey,

                      Klinkt ook echt zoals een papegaai kan denken. hahah Ja, okee, omdat jij dat zo belangrijk vindt, hier is mijn pootje al!

                      Ben nu echt flink aan het oefenen en inderdaad, hij moet gewoon doorkrijgen ie wel altijd moet opstappen.

                      Groetjes, Sanneke

                      Comment


                      • #12
                        pubert

                        hoe lang duurt de pubert tijd bij een blauwgele ara

                        Comment


                        • #13
                          pubertijd ara

                          hallo met frank ik heb een blauwgele ara sam van ongeveer 5.5 jaar oud .
                          ik vraag me af hoelang duurt de puber.

                          Comment


                          • #14
                            Het puberen begint meestal rond een jaar of vier, maar dat gedrag
                            zal van tijd tot tijd terugkomen, al zullen dat kortere periodes
                            zijn bij de juiste aanpak
                            Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

                            Ken je papegaai

                            sigpic

                            Comment

                            Ads onder in topics

                            Collapse
                            Working...
                            X