Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dwergara in combinatie met mijn zonparkiet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Dwergara in combinatie met mijn zonparkiet?

    Hallo allemaal,

    Al 3 jaar ben ik een trots eigenaar van een supertamme zonparkiet man.

    Nou zoek ik toch een maatje voor hem, omdat ik het soms behoorlijk druk heb met studeren. Ik wil niet dat hij zich alleen voelt.
    Ik vroeg mij af of het (globaal gezien, het verschilt natuurlijk individueel) een goede match zou zijn om hem met een nobilis/maracana te houden.
    Eind deze maand schaf ik een voliere aan van 2 bij 2 bij 1. Deze kan eventueel nog gesplitst worden als het niet klikt.

    Zo ja, een man of een pop? maakt dat verschil in de klik?

    Zo nee, waarom? En welk soort stellen jullie wel voor?

    Mijn zonparkiet is nogal bekkerig (niet agressief, niet naar mensen, naar honden en niet naar katten. maar vogels weet ik niet) dus een maatje die wat pit heeft en niet het kaas van zijn brood laat eten zou fijn zijn.

    Ik werd geadviseerd niet voor een caique te gaan, omdat die té speels en ruw zijn voor niet-soortgenoten?


    Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

  • #2
    ik heb mijn zonnetjes eerst altijd los gehad.
    zodra er en zon bij kwam trokken die meteen naar elkaar.
    er zaten ook 2 nobilisen bij,dat ging goed,zijn aan elkaar gewaagd.
    ik heb geen maracana maar een severa,en dat is niks voor een zon,is ook veel groter.
    een zon kroelt graag met zijn maatje op gelijke hoogte.
    en van mijn zonnetjes was ooit vriendjes met een nandaya.
    heb er ook caiques bij en die zijn erg ruw met spelen ja en overheersen graag.
    die gaan gerust een gevecht met een grijze aan.

    Comment


    • #3
      Bedankt voor de snelle reactie!

      Nog een zon of aratinga word hem niet. Ik wil geen kans maken op kleine kippetjes

      Nobilis is dus een goede keus, echter vind ik de marcana juist zo leuk omdat het wat groter formaat is en net een tikje mooier.
      Maar het lijkt mij inderdaad beter als hij met een vogel van zijn eigen formaat is. Al knuffelt hij gewoon met de rottwiler van m'n vader.. Hij is zeker geen held op sokken!

      Comment


      • #4
        het is goed om rekening te houden met je vogel en niet alleen met wat jij mooier vindt.

        Comment


        • #5
          Dat weet ik. Daarom ben ik hier ook.

          Iemand anders met ervaringen/meningen op dit gebieg?

          Comment


          • #6
            Ik weet niet hoe stevig een zonparkiet is maar een maracana sloopt alles.
            Kimo kan makkelijk de pootjes van een andere gaai eraf bijten, en dat zal niet de bedoeling zijn.
            Zelf zou ik nooit een andere soort erbij zetten.
            Minni Micky Kimo

            Comment


            • #7
              Ze hoeven niet persé bij elkaar in een kooi voor de duidelijkheid.

              Ze heeft een aantal soortgenoten ontmoet.. en die waren niet zo gecharmeurt van hoe bekkerig en té speels ze is. Daarom zocht ik iets met wat pit, een caique was weer wat té dus ik zocht een tussenweg.

              Comment


              • #8
                hoi Muffinsunny,
                vind het zeker heel goed dat je deze vraag stelt.ik had ook een zonnetje en ik had in januari ook een ara maracana gereserveerd
                ook als maatje.maar ben inmiddels mijn zonnetje verloren en heb nu een hele lieve maracana.als ik er nu voor zou kiezen dan moet je wel
                zeker van je zaak zijn dat je er genoeg tijd voor hebt.anders zou ik het niet doen!!vind ze zowel even lief maar ook zeker even fel
                ik zou eigenlijk ook voor een nobilis kiezen omdat een maracana toch wat groter is.maar het blijft altijd een gokje natuurlijk of een bepaalde vogel
                bij een andere vogel past.

                groetjes nick

                Comment


                • #9
                  Het verschilt natuurlijk ook per individu, dus het is altijd een grote gok.

                  In ieder geval vind ik het heel fijn dat ik weet dat het van mijn zonnetjes kant goed zit, omdat ze nooit agressief is naar andere mensen/dieren. Maar gewoon superspeels. Ik stoei heel vaak met haar als ze op de rug ligt, en dan kan ze mijn vinger toch heel stevig beetpakken. Maar laat me nooit kennen! Ze piept dan en er komen zachte mompel geluidjes uit. Maar dat zijn niks vergeleken met haar angst of woede kreten die ze soms uit kan slaan! Overigens heb ik totaal geen last van haar geluid, daarom heb ik ook verder kunnen kijken dan alleen de stille soorten. Ze schreeuw 's ochtends soms (niet als ik nog slaap) zodra ze het voordeur slot hoort, en als ze ergens van schrikt of blij is om iemand te zien. Dus het valt reuze mee en ik denk dat ik daarom het geluid van een (dwerg)ara ook wel aankan. Maar ook hier verschilt het weer per vogel..

                  In principe heb ik genoeg tijd, ik ga dan wel naar school 5 dagen per week (2 keer een halve dag) maar er is altijd iemand thuis die even bij dr spiekt en even hallo zegt een aantal keer per dag. Maar ik zou het toch fijn vinden als ze een maatja had, of in ieder geval iemand om mee te "kletsen".

                  Comment


                  • #10
                    Vind wel dat Bandit(ara maracana)iets makkelijker is dan Valentijn(zonnetje)Krijg bij Bandit wel een tuigje om om
                    lekker naar buiten te kunnenvind ook dat het
                    met het geluid ook meevalt.Valentijn was ook super lief dus ik denk dat het wel had gekund hoor
                    om ze allebei in huis te hebben.Als ik het geld er voor had dan had ik zo weer een zonnetje erbij genomen
                    ben wel benieuwd hoe het gaat als je straks een 2e vogel hebt

                    Comment


                    • #11
                      Ik ben ook heel benieuw

                      En goed nieuws! Ik heb een ara nobilis gereserveerd die ik begin september op mag halen als hij/zij volledig zelfstandig is.

                      Ik heb enorm veel geduld dus ik laat ze gewoon aan elkaar wennen eerste dagen apart in een kooi. Nou is mijn zonnetje niet gekortwiekt omdat ik een tuigje heb (ze is altijd gekortwiekt geweest, mijn vuurvrouw heeft 11 katten dus zelfs gekortwiekt durfde ik haar niet in de tuin te hebben, en nu ze toch een tuigje had liet ik haar veren maar weer aangroeien.. Grappige is dat ze niet uit zichzelf vliegt, alleen als ze schrikt of als ik "hup" zeg en wijs naar een bepaald punt. maar ze vliegt nooit van een bepaald punt naar mij. haha) Ze is niet eenkennig of territoriaal over haar kooi, objecten of mensen.

                      Ik hoop dat het allemaal goed gaat en tips zijn altijd welkom! Ik wil het beste voor mijn vogels

                      Comment


                      • #12
                        Gefeliciteerd met je nobilis ik denk dat dat beter zal gaan dan een maracana.
                        Minni Micky Kimo

                        Comment


                        • #13
                          Cool man!Gefeliciteerd.laat maar ff weten hoe het gaat

                          Comment


                          • #14
                            Joris

                            Gefeliciteerd met je nobilis en nu maar afwachten. Spannend hoor. Hoop dat je het met ons wil delen hoe alles gaat in sep. Groetjes Joeris.

                            Comment


                            • #15
                              Zal ik zeker doen!

                              En zoals ik zei, in tussentijd zijn tips altijd zeer welkom!

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X