Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

dilemma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • dilemma

    hallo iedereen,
    ik heb mij hier aangemeld omdat ik met een dilemma zit.

    mijn moeder heeft sinds een week weer een blauw-gele ara, charlie. Toen ons jackotje 18 maand geleden gestorven is had ze een kaketoe gekocht maar ze wilde toch liever een ara en zo is charlie er gekomen. charlie is 4 jaar oud.

    tussen mij en charlie klikte het meteen, ik mocht hem overal aaien en hij praate tegen mij. van mijn moeder moest hij niet echt hebben, hij kapte met zijn bek tussen de tralies vanals ze te dicht bij kwam. we dachten dat dit wel zou veranderen als hij zich beter thuis voelde. gisteren belde mijn ma mij dat ze echt problemen met charlie had. hij deed nog lelijker dan in het begin als ze in de buurt kwam en ze kon zelfs nauwelijks zijn eten en drink pot verversen. ik beloofde haar eens langs te komen.

    vandaag ben ik dus geweest. toen ik binnenkwam ging ik eerst kijken naar de parkietjes die naast charlie zijn kooi hangen. charlie kwam meteen naar me toe en begroete me vriendelijk. ik kon met men hand in de kooi, kon hem overal aaien en hij was een groot vertelement aan het uiteenzetten. hij was dus echt vriendelijk maar vanals men moeder te dicht kwam begon hij weer lelijk naar haar te doen. op een bepaald moment is hij zelfs per ongeluk uit zijn kooi geraakt en na een hele tijd proberen kreeg ik hem toch opnieuw in zijn kooi. ik mocht alles met hem doen, hij was enkel wat koppig om weer in zijn kooi te gaan.

    men moeder weet dus niet wat ze moet doen en is bang van hem geworden. liefst wil ze hem ruilen voor een andere. ik heb haar een voorstel gedaan waar ze nog even over wilde denken. als ze akkoord gaat zou charlie naar hier komen. ik was toch van plan om met tijd een ara te kopen, het zou nu alleen wat sneller gaan dan verwacht.

    maar ik twijfel toch een beetje. waarom doet hij vanaf het eerste moment agresief naar mijn moeder en is hij tegen mij lief? omdat ik hier geen logische verklaring voor kan vinden zit ik ermee in dat hij hem na verloop van tijd ook tegen mij zou keren.

    daarom had ik dus graag raad gehad van iemand die ervaring heeft.

    grtjs

  • #2
    Hallo,

    Het feit dat de ara je moeder niet mag kan veel verschillende redenen hebben, bijvoorbeeld hij heeft bij de vorige eigenaar nare ervaringen gehad met vrouwen ? Of je moeder heeft misschien vanaf het begin al wat angst voor hem gehad ? waar de ara dus prima op in speeld.

    Je geeft nu aan dat je moeder bang voor hem is, als dit niet word doorbroken zal de ara dit gedrag waarschijnlijk blijven vertonen en maakt hij er een prachtig spelletje van.

    Als je moeder toch verder wil met deze ara dan moet ze zich over die angst heen zetten en echt met hem aan de slag gaan. Hem uit de kooi halen, en (in een andere ruimte) met hem bezig gaan, trainen. Bijvoorbeeld leren op te stappen wanneer jij dat wilt.

    En ja de andere optie is dan indd de ara naar jou verhuizen, maar je moet hier denk ik dan wel echt voor de 100% voor gaan !!!
    Chester en Samba
    Yoda en Navy

    Comment


    • #3
      arasevera heeft gelijk, als jullie het heft niet in handen nemen gaat de ara de controle blijven houden over de situatie en blijven beslissen in plaats van jullie.

      Je kan proberen de ara aan je moeder te doen wennen, door met een kleine stok te werken, een stuk bezemsteel van 30-40cm ofzo. Breng de ara met kooi naar een andere kamer, zodat jij het enige vertrouwde element bent in die kamer. Gebruik de stok om hem te laten opstappen. De stok is gewoon het verlengde van je hand. Als hij daarin bijt, zal dit geen effect hebben. Blijf dit doen totdat hij vlot opstapt. Vergeet ook niet hem te belonen elke keer hij dit doet, met een stukje noot, gedroogd fruit... Eens hij vlot reageert hierop, kan je eens proberen met blote hand. Laat ook steeds zien dat je een nootje hebt, dan weet hij dat er een beloning aan vasthangt als hij luistert.

      Belangrijkste blijft dat jullie de beslissingen nemen, en de ara er niet in slaagt om de situatie te controleren.
      http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
      Papegaaienpsychologie:
      Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
      http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

      Comment


      • #4
        @ arasevera: een nare ervaring met vrouwen zal het niet zijn want ik ben ook vrouwelijk naar mijn vriend deed hij de eerste 10 min precies hetzelfde als naar men moeder maar toen bleek dat mijn vriend hem niet liet intimideren kon hij hem door de tralies aaien.

        Of je moeder heeft misschien vanaf het begin al wat angst voor hem gehad ? waar de ara dus prima op in speeld.
        dit was ook mijn eerste idee, maar mijn moeder zegt dat ze maar bang is geworden toen hij haar heeft gebeten bij het verversen van zijn etenspot.

        uitgaande van het feit dat hij zo reageerd op men moeder omdat ze bang is van hem, waarom heeft hij mij dan niet uitgetest? gisteren was ik door de verhalen van mijn ma toch niet 100% op mijn gemak.

        mijn moeder in de buurt met charlie los gisteren vluchte ze de keuken uit toen hij los was omdat iemand haar heeft wijs gemaakt dat hij haar kon aanvliegen. ze durfde nauwelijks door het deurgat eens komen kijken.

        @ rhadamantis: zoals hierboven gezegt, mijn moeder met charlie uit zen kooi aan het werk, onbegonen werk. ik denk dat ze iets aan haar hart krijgt ervan.

        bij mij stapte hij de eerste keer netjes op mijn arm, tot hij wist dat ik hem terug in zijn kooi wilde zetten. ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal op mijn gemak was, het was de eerste keer dat ik zo'n grote vogel op mijn schouder had.

        En ja de andere optie is dan indd de ara naar jou verhuizen, maar je moet hier denk ik dan wel echt voor de 100% voor gaan !!!
        tuurlijk zouden we er helemaal voor gaan als hij naar hier zou verhuizen, mijn moeder moet dan natuurlijk wel eerst akkoord gaan met mijn voorstel.

        Comment


        • #5
          Lastige situatie, maar zoals hier boven ook al gezegd, angst is de grootste boosdoener. Ik denk dat het tussen Charlie en je ma niet meer gaat klikken.
          De rede dat hij nu niet bij jou opstapt is idd omdat jij hem erin hebt gezet, maar als je hem er eerst een uithaalt op de manier hoe je hem erin hebt gezet, met een nootje in je andere hand, denk ik dat ie snel opstapt, want blijkbaar kan hij het al.
          Ik denk namelijk dat hij misschien ook wat bozig dat ie niet uit de kooi mag.
          Dus nootje bij eruit laten komen, en een nootje als ie na een poosje weer erin gaat.

          Comment

          Ads onder in topics

          Collapse
          Working...
          X