Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een Ara aanschaffen in onze situatie?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Een Ara aanschaffen in onze situatie?

    Hallo papegaaienliefhebbers,

    Ik zal me hier gelijk maar even voorstellen, ik ben Richard 32 jaar en woonachtig in Den Haag, werkzaam in de beveiliging. Al jaren is het voor mij en mijn vriendin een droom om een ara aan te schaffen. Een prachtige, intelligente en majestueuze vogel. We zijn vorig jaar verhuisd en hebben er nu ook de ruimte voor, dus wordt alles ook een beetje reeel. Zoals ik al heb gezegd ben ik werkzaam in de beveiliging en werk dus avonden en nachten. Mijn vriendin heeft een normale 8-4 baan. Nu hebben we ons redelijk ingelezen over het houden van ara's en wat vooral vaak terug komt is ritmes. Nu zal het dus zo zijn als de ara bij ons in huis is dat mijn vriendin hem s'ochtends uit de kooi zal halen en wat aandacht geven voor ze naar haar werk gaat. Rond 10-en sta ik meestal op na mijn avonddienst, dus zal er ook weer aandacht zijn, voor ik weg ga zal mijn vriendin weer thuis zijn voor de ara. Wanneer ik nachtdienst heb zal ik rond 9-en thuis zijn en pas rond 11/12-en naar bed gaan dus ook weer tijd voor de ara. Wekelijks zal het dus voorkomen dat de ara tussen 11/12:00 en 16:00 op zichzelf aangewezen is.

    Is het wijsheid om uberhaupt een ara aan te schaffen in deze situatie, of misschien direct 2 om zodoende in de uren dat er niemand aanwezig is toch een maatje te hebben waar hij/zij actief mee kan zijn? De bedoeling is in elk geval om pas het volgende broedseizoen een ara aan te schaffen en het komende jaar nog te gebruiken om uitgebreid in te lezen. (nuttige wesbsites zijn dus welkom )

    gr Richard

  • #2
    Hallo
    welkom !! Gezellig
    leuk hoor een ara !!
    Goed dat je je zo voorbereid ( al heb ik dat zelf niet gedaan )
    maar gelukkig nog geen dag spijt !! Bij hebben voor een roze kakatoe gekozen , we wilde eigenlijk ook graag een ara ooit erbij maar daar ga ik toch maar voorlopig niet aan beginnen ik vind me gezin daar te druk voor heb drie kleine kinderen en een hond ben wel fulltime time thuis maar me man is dus achteraf helemaal niet met de vogel bezig hij wilde er een maar ik zit ermee
    Nou ben ik helemaal verliefd op der geworden en doe alles met der is e het me kind geworden gelukkig maar het had echt zo moeten zijn denk ik wand zou echt nooit meer zonder willen ! Het brengt zoveel gezelligheid en sfeer in huis
    maar even over je vraag ik ben niet een echte vogel kenner met veel verstand ervan maar ik zie naar mijn idee geen problemen met de tijden die je aangeeft der is bijna altijd wel iemand thuis
    je zal vast nog veel info krijgen van de echte kenners hier
    pin ieder geval veel succes verder bij het maken van de keuze , en veel lees plezier hier
    gr KimKim

    Comment


    • #3
      Wat mij betreft klinkt het als een prima situatie. Een ara heeft veel aandacht nodig, maar een ara heeft ook zn vrijheid nodig. Dat betekend.. Uit de kooi, en niet zo zeer echte aandacht. Je moet ze betrekken bij alles wat je doet. Ze serieus nemen zegmaar.

      Echter ben ik wel van mening dat 1 ara eigenlijk heel zielig is. Dus dan zou ik zeggen, ga er toch voor 2. Of een ara met een andere papegaaiensoort die samen kunnen. Nou is het geen garantie dat ze samen in 1 kooi kunnen, maar de aanwezigheid van een soortgenoot doet veel met een vogel.

      Bij mij zijn het geen maatjes, maar inmiddels na jaren ook geen haters meer naar elkaar ;-) Acceptatie is hier zeker wel aanwezig. Tico had ik als eerste helemaal alleen en ik merk nu Indy erbij is gekomen een aantal jaar geleden dat ze het veel beter doet in dr eentje.

      Ik denk dat jullie een prima situatie hebben, houd er wel rekening mee dat ze 80 jaar oud kunnen worden en jullie dus waarschijnlijk gaan overleven. Dus regel alles goed mocht er wat met jullie gebeuren dat de vogel niet in de handel terecht komt bijv.

      Je zit er dus je leven lang aan vast en willen jullie dat echt voor het leven? :-) Ook als de vogel bijv. een schreeuwer plukker of bijtertje wordt? Elke vogel is een uniek karakter, en opvoeding is erg belangrijk. Veel mensen krijgen van een ara spijt omdat ze niet aan de verwachtingen voldoen.

      Ik zou zeggen, verwacht niks van de vogel.. niet dat ie praat, dat ie kunstjes voor je doet, of dat het een enorme knuffel blijft (dat zijn ze als jong vaak wel)
      Dan kan het alleen maar meevallen ;-)

      Hebben jullie al eens bij iemand gekeken die een ara of meerdere heeft?

      Succes met jullie zoektocht! En maak een wijze beslissing en doe niks impulsief :-)

      Good luck!
      Groetjes van Ingrid,
      Tico (blauwgele ara) & Indy (Harlekijn ara)

      Comment


      • #4
        Dank voor de reacties.

        Nog niet gekeken bij mensen die al een of meerdere ara's in huis hebben maar willen we inderdaad graag gaan doen voordat het definitieve besluit er komt. Ook willen wij geen maatje voor even maar voor het leven inderdaad.

        Comment

        Ads onder in topics

        Collapse
        Working...
        X