Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waargebeurt verhaal...over jonge ara!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Waargebeurt verhaal...over jonge ara!

    Op een andere club (clubs.nl) waar wij ook in het forum mee "praten" kwam ons het verhaal ter ore van Tico, een bl.gele ara die op een leeftijd van 5 weken bij een meisje van twintig was meegegeven, ze kreeg een spuitje mee van 6 ml en daar moest de ara spuitjes van hebben, vier a 5 keer per dag terwijl normaal er toch zo'n vijftig ml per keer in moet, kreeg Tico nu veel te weinig... had dan ook constant honger.

    Toen wij de hoeveelheid hoorden hebben we meteen contact met het meisje opgenomen via MSN en de telefoon voor instructies maar Tico had de krop s'morgens niet leeg en het meisje durfde dan niet bij te voeren, dus op zondagmorgen 4 november kwam het meisje met haar vader hier de (ongeteste) ara brengen, en wij zijn zeer geschrokken van wat wij in die doos aantroffen een sterk achterblijvende ara, die een gewicht had van 484 gram en was tien weken entevens bleek dat Tico ook al een kropverbranding heeft gehad en daarvan zat er nog littekenweefsel in zijn krop.

    Wij hebben Tico onmiddelijk getest en apart gezet en de eerste dag groeide Tico ongeveer een 60 gram een echte klapper maar de volgende morgen was het eten niet verteerd en dus durfde we ook niet eerder te voeren dan dat de krop leeg zou zijn,i.v.m. kropverzuring en daarom kreeg Tico pas s'middags zijn eerste voeding, maar zij moest groeien en op deze manier kreeg ze nog te min binnen.

    Na een paar dagen hebben wij Tico naar De Toren gebracht waarna de krop geleegd is en het eten niet zuur was dus Anton heeft Tico in de couveuse gedaan en ook bij hem was de andere morgen de krop niet leeg, weer met de spuit leeggehaa;ld en wederom niet zuur, dus gewoon gevoerd en toen viel het op dat als Tico normaal zijn voedingen kreeg het ook wel verteerde, dus na drie vier dagen in De Toren weer mee naar huis.

    Tico eet nu heel goed en haar gewicht was 1025 gram, maar ze heeft qua verenpak een hele achterstand en ook dat gaat nu in een stroomversnelling, wij vergeleken Tico ook met een leeftijd van 7 a 8 weken, ondaks dat ze 13 weken oud was....maar zijn er nu wel van overtuigd dat ze het gaat redden, op de dag dat ze gebracht werd hadden wij alletwee zoiets van Tico gaat het niet redden.

    Waarom nu dit verhaal; ten eerste omdat er op bepaalde clubs een hetze bestaat tegen handopfok, couveuse baby's en te jong verkregen vogels en dan ook nog uit een winkel.
    Een boel dingen ben ik het mee eens maar sommige ook niet b.v. een couveuse baby zou niet sterk zijn, Tico is er zo eentje als die niet zo sterk was geweest had ie het zeker niet gered, zij moet supersterk zijn geweest want is eigenlijk gewoon uitgehongerd en het toch overleefd, handopfok mits daar een goede reden voor is daar is niets op tegen vooral als de natuurlijke ouders het af laten weten,te jong verkochte vogels daar zijn wij ook heel erg tegen en ook uit een winkel , de goede daargelaten, heeft niet onze voorkeur.

    De kweekster heeft de papegaaien veel te vroeg verkocht en heeft daarbij alleen maar belang bij de centjes want ik heb met haar gesproken en gezegd dat zij als kweekster de winkel aan wie zij verkocht wel kon zeggen de papegaaien niet eerder te verkopen dan dat deze zelfstandig waren , maar daar had ze geen boodschap aan, het ging altijd goed en als zij ze verkocht waren ze gezond zei ze, hoe kan ze dat weten de vogels waren toch ook niet getest?

    Gelukkig is het met Tico nu wel goed gekomen, maar wie weet hoeveel er al niet verkeerd zijn afgelopen en daarom dit verhaal, een beetje lang is het wel geworden en dan hebben wij nog niet eens alles verteld, alleen in grote lijnen.



    Dit verhaal is gescheven door de mensen die Tico hebben grootgebracht, ik noem even geen namen!


    Ik hoop dat dit voor andere een waarschuwing is, ikzelf heb hier wel van geleerd!!
    Last edited by ingridipenburg; 14-12-07, 12:33.
    Groetjes van Ingrid,
    Tico (blauwgele ara) & Indy (Harlekijn ara)

  • #2
    Hoi ingrid

    Dank je wel voor het delen van je verhaal. Het moet verschrikkelijk zijn geweest en ik hoop dan ook dat dit verhaal net als dat van mij een waarschuwing is voor alle mensen die zonder ervaring aan handopfok beginnen omdat ze denken dat de vogel dan tammer zou worden.
    Handopfok kan zoveel risico's met zich meebrengen, en natuurlijk zijn er ook een heleboel suc6 verhalen, maar ook zoveel leed

    https://www.papegaaienforum.nl/ara-da...html#post14764

    gr erika
    Chester en Samba
    Yoda en Navy

    Comment


    • #3
      Graag gedaan!!
      Groetjes van Ingrid,
      Tico (blauwgele ara) & Indy (Harlekijn ara)

      Comment


      • #4
        Heel goed dat je dit verhaal hier heb neergezet !
        Mensen denken vaak handopfok doe ik even maar dat is niet zomaar even.
        9 van de 10 vogels hebben wij zelf ook groot gebracht en op het moment hebben wij Charley onze ara die nog aan de pap zit.

        Ik hoop dat dit verhaal door heel veel mensen gelezen word zodat ze aan het denken gezet worden dat ze wel met een leven spelen.

        Gelukkig is alles goed gekomen met Tico

        Comment


        • #5


          Misschien leuk om te zien!! de link op de foto is Tico haar eigen website :-)
          Groetjes van Ingrid,
          Tico (blauwgele ara) & Indy (Harlekijn ara)

          Comment


          • #6
            Ik heb zelf ook een bl gele ara gekocht bleek achteraf TE VROEG DUS .........
            kiwi is de naam mijn ara was ook de eerte twee dage flink de weg kwijt en verteerde de krop niet meer dus moest ik terug met me ara naar de WINKEL waar ik hem vandaan had,die zijden dat ze kiwi daar moesten houden en dat ie na een week of twee weer terug kon ,werdt dus negen weken,totdat ik zij ik kom um NU ophalen. Weet je wat ze zeiden ...............we hebben er nog een paar kun je er 1 uitkiezen .Wat zei ik ,ben je gek . Maar om een heeeeel lang verhaal kort te maken ben ik dus voorgelogen en voel me bedondert heb wel een andere ara meegekregen dat dan kiwi had moeten zijn ...kan aan mij liggen maar ik snap er geen flikker meer van van die gasten daar ...1 ding ze hebben geluk ...... gr rico

            Comment


            • #7
              Nou dat is idd een heel raar verhaal...

              www.papegaaitje.nl
              Groetjes van Ingrid,
              Tico (blauwgele ara) & Indy (Harlekijn ara)

              Comment


              • #8
                Dat is zeker een heel raar verhaal, bij welke winkel heb je de vogel gekocht?
                Chester en Samba
                Yoda en Navy

                Comment


                • #9
                  laat ik liever niet uit ga eerst nog een aantal maanden afwachten hoe ik behandeld wordt........gr rico.

                  Comment


                  • #10
                    Oke prima, ik ben heel benieuwd wat je verder gaat doen, hoe je het aan gaat pakken en hoe het afloopt natuurlijk !

                    Groetjes erika
                    Chester en Samba
                    Yoda en Navy

                    Comment


                    • #11
                      Wil natuurlijk eerst zien hoe het verder met kiwi gaat of hij/zij echt wel gezond is enz enz .... voordat ik die zaak een slechte naam heb gegeven dit is mijn eerst ara en ben natuurlijk niet heel erg in thuis ,ze kunnen dan in de{ pagegaaien handel } een hoop wijs aan me maken ...
                      Maar ooit zal ik mezelf dan de vraag stellen wie wel of niet goed gehandeld heeft .gr rico ps kiwi 2 dus haha snap je ...

                      Comment


                      • #12
                        Lijkt een typische dennis practijk ?
                        Chester en Samba
                        Yoda en Navy

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door ara kiwi Bekijk Berichten
                          Wil natuurlijk eerst zien hoe het verder met kiwi gaat of hij/zij echt wel gezond is enz enz .... voordat ik die zaak een slechte naam heb gegeven dit is mijn eerst ara en ben natuurlijk niet heel erg in thuis ,ze kunnen dan in de{ pagegaaien handel } een hoop wijs aan me maken ...
                          Maar ooit zal ik mezelf dan de vraag stellen wie wel of niet goed gehandeld heeft .gr rico ps kiwi 2 dus haha snap je ...

                          KIWI,

                          Het is heel verstandig de ara zo spoedig mogelijk door een goede dierenarts die ervaring heeft met kromsnavels te laten onderzoeken!
                          Minstens ook op PBFD laten controleren!
                          Koop je een vogel in de dierenwinkel heb je een half jaar garantie (=wettelijk verplicht).
                          Een lijst met dierenartsen, die ervaring hebben met kromsnavels, bij jou in de buurt vind je o.a. op www.kopiekrauw.com. Klik daar "dierenartsen" in het trefwoordenregister aan!

                          Buiten de vreemde verhalen van de handelaar die geen duidelijkheid geven over wat er nu met "KIWI" is gebeurd meen ik dat de service, tot nu toe, wel correct geweest is... doordat ze een andere ara gegeven hebben.


                          Succes,
                          Last edited by fkbmac; 24-07-08, 09:57.
                          fkbmac www.koppiekrauw.com

                          Comment


                          • #14
                            kiwi

                            ik zal een afspraak maken bij een dierenarts bedankt voor de tip ..
                            Inderdaad hebben ze wel coreckt gehandeld om me een andere ara [KIWI] te geven . Maar niet de echte dus er moest eerst gelogen worden door hun en toen kreeg ik pas de waarheid ze zeiden ook dat ze um geplukt hadden .
                            wat is pbfd precies.

                            gr rico

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door ara kiwi Bekijk Berichten
                              ik zal een afspraak maken bij een dierenarts bedankt voor de tip ..
                              Inderdaad hebben ze wel coreckt gehandeld om me een andere ara [KIWI] te geven . Maar niet de echte dus er moest eerst gelogen worden door hun en toen kreeg ik pas de waarheid ze zeiden ook dat ze um geplukt hadden .
                              wat is pbfd precies.

                              gr rico
                              Hallo Rico,

                              In Nijmegen zit een goede dierenarts... niet direct de goedkoopste maar wel een kundig dieren(vogel)arts.

                              Informatie over PBFD kan je onder andere op www.koppiekrauw.com vinden, kijk daar in het trefwoordenregister en klik "PBFD" aan.

                              Groet, Frans
                              Last edited by fkbmac; 25-07-08, 14:51.
                              fkbmac www.koppiekrauw.com

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X