Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

We krijgen een ara,iemand goede tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • We krijgen een ara,iemand goede tips?

    Hoi hoi,

    Over een paar weekjes krijgen we een blauwgele ara bij ons gezelschap.
    Ik heb al 2 grijze roodstaarten,dus hij heeft in ieder geval goed gezelschap :-)
    Nu heb ik een paar vraagjes.De papegaaien hebben allemaal een eigen kooi en er komt een grote javaboom waar ze evt allemaal op kunnen(de grijsjes hebben speelplek op hun kooi,tot nu toe nog geen javaboom gehad)
    Maar kan ik mijn grijsje en de ara ook aan elkaar laten wennen?Zodat ze evt als het klikt lekker bijelkaar kunnen zitten?Met 1 grijze weet ik denk ik wel zeker dat het niet lukt,die moet niks van andere vogels hebben en dat respecteer ik.Maar onze andere grijze is supernieuwschierig en een echte ondernemer,dus die zal wel op onderzoek gaan…moet ik dat dan onder toezicht gewoon laten gaan?
    En zijn er bij de aanschaf van een ara nog dingen waar ik op moet letten?Wat b.v echt een must is voor een ara?Behalve natuurlijk veel speelgoed ;-) ;-).En hebben jullie tips,waar ik kan vinden hoe je een ara goed kan trainen?Ik zie door de bomen het bos niet meer op internet en de ene zegt dit..de andere dat.Dus tips voor een goede site zijn zeer welkom.Ik ben door het beroep 24 uur per dag bij mijn gaaien,dus dat zit wel goed.
    Alvast bedankt voor de tips.

  • #2
    erik

    hallo Saskia,

    www.koppiekrauw.com lees die maar eens door is van toepassing op alle papegaaien.
    http://een-01.nl/category/training/ hier kan je ook wel het een en andere vinden.

    veel lees plezier.
    erik.

    Comment


    • #3
      Zorg dat je sterk in je eigen kracht staat, wees consequent en streng. Dat is mijn (gouden) tip. Scheelde mij veel drama. 1 dag goede strijd gehad en daarna zo mak als een lammetje. We vertrouwen mekaar nu volledig. Mn moeder daar in tegen was een week als de dood voor m omdat hij hapte en krijste naar dr als ze m wilde laten op stappen( meer herrie als daad, hoogstens waarschuwingshap). Hier ging hij een spelletje van maken. Wees je ervan bewust dat ze elke emotie, twijfeling enz oppikken. Weet niet of t voor alle ara's geld maar Leo vroeg in t begin om begrenzing. 1x bijten was gelijk op zn rug op de grond en pas op zeggen. (Beter als negeren en fysiek straffen, laatste is funest en met negeren leer je t niet af want hij ziet niet of t goed slecht is of niks uitmaakt)
      Liefde,Rust,Duidelijkheid,Nabijheid en uitdaging zijn volgens mij de codewoorden. Mix deze en je komt er wel. Als de band er is dan gaat alles vanzelf. Zelf ben ik fan van clickertraining. Ara's leren snel. En t geeft ze duidelijkheid. Leo kon in 5 minuten 7 kleurtjes dmv clickertraining en k heb zn tuigje trauma ermee doorbroken. Dat met ernstig veel geduld maar toch. K ben benieuwd naar je verhalen. Hoe oud is de ara die je gaat krijgen? de sites die erik geeft zijn idd top. Lees hier vooral veel, wat voor de ene gaai wel werkt hoeft voor de ander niet ook te werken. Maar dat weet ja al wel van je grijsjes denk 🙈


      Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

      Comment


      • #4
        Alvast hartstikke bedankt voor jullie antwoorden :-).Op koppie krauw had ik al heel veel gelezen,staan hele goeie tips tussen dus daar kan ik zeker wat mee.
        Dus negeren gaat voor een ara niet op,kijk daar kan ik wat mee.Maar dat op de rug leggen,hoe doe je dat dan?Wat hij zal dan vast gaan fladderen.
        Angst zal ik ze nooit laten zien,ben een keer tot bloedens toe gebeten door een bonte boer(nu moet ik ook zeggen dat ik grote gaaien liever heb dan zo'n kleine met vlijmscherpe snavel)en heb nog nooit terug getrokken.Wel een vuist gemaakt dat ie wat minder houvast had ;-).
        Mijn grijsjes weten precies wat ze aan me hebben,hebben me ook echt nog nooit gebeten.En als ik zie dat ze gewoon ff geen zin hebben,laat ik ze met rust.
        Zodra de ara zelfstandig kan eten,krijg ik hem trouwens.Hij is dan nog heerlijk jong dus kan hem volop vanalles leren.
        Hij zal ook alleen in de kooi zitten als hij moet slapen,of als we toevallig een keer weg zijn op boodschap.Verder zal hij altijd los zitten.
        Een clicker heb ik toevallig aan boord,ik heb er 1 voor de hond gebruikt,dus deze kan ik dan evt mooi voor de ara gebruiken.
        Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden en ik zal foto's plaatsen als hij er is :-)

        Comment


        • #5
          Iedereen heeft natuurlijk zijn manier van opvoeden enzo. als ik leo op zijn rug leg op t moment dat ie aan t eikelen is en velletjes grijpen,happen of blehren dan is tie in een bui waarin die niet opstapt. Dan pak k m bij de snavel, ligt m wat op, andere hand op zn rug en zo leg ik hem plat. Dit doet geen zeer. Op dat moment weet hij dat hij weinig kan, kwetsbaar is omdat hij op de grond ligt en zich zal moeten overgeven, tis meer een manier om m dan even op zn plek te zetten. In t begin deed ik dit veel maar nu nog maar enkel wanneer hij zich misdraagt bij andere mensen. Hij is zich bewust van t ongewenste gedrag dat hij vertoont dus meneer weet heel goed wat wel en niet mag vaak hoef k alleen nog maar pas op te zeggen als tie een poging doet.

          Komt helemaal goed volgens mij als ik t zo hoor. Het is vooral zoeken denk ik naar wat werkt bij jouw gaai. Ik heb dit soort aanpakken omdat Leo echt een dominante vent is en ik geen zin heb in gedoe. T is een schat van een beest die ik nu eigenlijk niet meer hoef te corrigeren en overal mee naar toe kan.

          Als je n jonge gaai hebt dan wijst het zich vast vanzelf. leuk! Spannend hoor. K ben erg benieuwd



          Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

          Comment


          • #6
            Ben zelf ook erg benieuwd hoe het gaat.Tis altijd weer even aftasten.
            Wat ik fijn vind van baby papegaaien is, dat je ook echt hun karakter van begin af aan meemaakt,dus precies weet hoe hij is.
            En je kan ze de hele dagroutine van het begin af aan leren.
            Ik zal foto's plaatsen als hij er is…kan haast niet wachten. :-)

            Comment


            • #7
              En en en? Is tie er al?


              Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

              Comment


              • #8
                Ja,hij is er :-)..We hebben hem 2 dagen geleden net opgehaald.Ik zal binnenkort wel even foto's plaatsen.

                Comment


                • #9
                  Leukk! Ben benieuwd!


                  Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                  Comment


                  • #10
                    ziva.jpg

                    Comment


                    • #11
                      Dit is ze dan :-)…Dit is Ziva.Eet zelfstandig en echt een schatje.Totaal niet bang voor de hond
                      We zijn heel erg blij met haar.
                      We laten haar nog lekker een beetje met rust,want soms is ze nog een beetje bang.Maar elke dag zie je dat ze ondeugender word :-)

                      Comment


                      • #12
                        Waauww wat een leukertje! Heeel veel plezier. Super toffe naam ook! X


                        Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                        Comment


                        • #13
                          Ara geadopteerd bij stichting papegaaienhulp!

                          Dat is ook een goede optie als je zelf geen ara kunt houden, maar er wel helemaal verliefd op bent!

                          Adoptie!

                          zie www.papegaaienhulp.nl voor info!

                          Comment


                          • #14
                            Onze blauwgele ara komt begin november!! Onze derde gaai!

                            Comment


                            • #15
                              Wat ontzettend leuk!Nou bereid je maar voor hoor.Het zijn komieken eerste klas
                              Die van ons is echt zo gek als een deur.En als ze volgens haar te weinig aandacht krijgt en ze zit bij je…doet ze de gekste capriolen om toch maar aandacht te krijgen.
                              Vorige keer deed ze zelfs koprol op mijn schoot

                              Heel erg veel plezier alvast met jullie gaai…tis nog even wachten,maar dan heb je ook wat

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X