Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Amazone + andere soort papegaai erbij.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Amazone + andere soort papegaai erbij.

    Hoi,

    Ik heb sinds een half jaar een blauwe voorhoofd amazone, maar ik wil graag een vriendje erbij voor nootje de 8 maanden oude amazone. Ik wil graag een bonte boertje of een meyer papegaai erbij maar wel in een aparte kooi ernaast is dit mogelijk?? Mijn amazone gaat er altijd uit als we thuis zijn dit wil ik ook met de andere papegaaien soort doen en ik wil de kooien naast elkaar hebben zodat ze contact met elkaar kunnen zoeken, heeft iemand hier ervaring mee???? kunnen ze dan misschien in de toekomst bij elkaar in 1 kooi?? Ik zit ook aan een muller amazone te denken, maar ik ben bang dat ze met zun tweetjes teveel herrie gaan maken met elkaar te overstemmen.

    Groeten, Jeroen

  • #2
    Ik ben me er zelf ook in aan het verdiepen, omdat ik later ook een tweede gaaitje wil, naast mijn blauwvoorhoofd amazone. Het is heel belangrijk om ze (in het begin) in aparte kooien te houden, zodat ze op een veilige manier kennis met elkaar kunnen maken en nieuwsgierig naar elkaar kunnen worden. Afhankelijk van hoe goed ze het met elkaar kunnen vinden, zouden ze later in één kooi kunnen.

    Ik kwam ook een goeie tip van professionele papegaaientrainers tegen. Het kan namelijk gebeuren dat je eerste papegaai jaloers wordt op de tweede, omdat hij nu niet meer de enige is die jouw aandacht krijgt. Daarom kun je hem het beste een soort uitzonderingspositie geven, waarbij je hem als eerste gedag zegt, en als laatste naar bed brengt zodat je nog even kan knuffelen, etc. Je nieuwe vogel heeft nog helemaal geen verwachtingen van je, en zal zijn positie daarom sneller accepteren. (Voor een uitgebreide uitleg, in het Engels: http://www.birdtricks.com/blog/addin...-to-the-flock/)

    Comment


    • #3
      hoi,heb zelf ook een blvhfdamazone en 2 bbtjes en ze kunnen samen heel veel kabaal produceren dus wat dat betreft maakt t niet veel uit welke gaai je dr bij zet...........bij ons kan de ene beter met de amazone dan de andere en dat hou je denk ik ook wel altijd...........groetjes mirjam en de gaaien

      Comment


      • #4
        Samen leven

        Hallo Jeroen,

        Ik heb een amazone papegaai met eigen kooi, 2 valkparkieten in eigen kooi, 2 grasparkieten met eigen kooi en 2 kanaries met eigen kooi gehad.
        Alle vogels vlogen de gehele dag vrij rond en wisten hun eigen kooi te vinden. Ze hadden al gauw door voor wie ze op moesten passen.
        Wel moesten ze eerst aan hun eigen kooi gewend zijn zodat ze daar zelf weer naar toe vliegen. Ze gingen wel bij elkaar op visite om te kijken of er nog iets lekker te halen valt maar als de eigenaren er aan kwamen vlogen ze weer van die kooi af.
        In de huiskamer los waren er geen problemen maar in een kooi dat lukt echt niet. De grootste zijn de baas, net zoals het met de vogels buiten gaat bij vogelvoer. Eerst de grote en dan de kleine. Soms kan er best een vriendschap bestaan tussen verschillende soorten vogels en anderen tolereren elkaar.
        Mijn papegaai kan niet vliegen dus kon geen kwaad en de kleintjes zijn altijd sneller. Als hij zou kunnen vliegen denk ik dat ik beter op zou moeten passen.
        Je merkt na een tijd vanzelf of het goed gaat of niet en anders als er een achter een ander aan zou gaan zitten, dan zou je die beter niet gelijk los kunnen laten, tenzij je er zelf bij blijft.
        Let wel op dat het ene soort socialer is tegenover een ander dus let op met wat je wil aanschaffen.
        Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen, sukses!
        Koko en Duckie

        Comment


        • #5
          Ik heb zelf een geelvoorhoofdamazone van een klein jaar oud - ze heet Lola. Omdat ze HEEL erg aan mij verknocht is en altijd en overal bij wil/mag zijn... wil ik problemen voorkomen en heb ik haar na overwegen een maatje gegeven. Ik heb gekozen voor een bont boertje, die ik in huis heb gehaald met 5 weken - zij heet Robin. Vanaf dag 1 heb ik Lola overal bij betrokken : pap klaarmaken, eten geven (hapje voor Robin, klein hapje voor Lola), spelen, kooi poetsen,... Na de maaltijd allebei uitgebreid apart, maar toch samen op tafel, knuffelen...
          't Is best soms wel hectisch, maar na een paar dagen al gingen ze mekaar "proeven" en heel voorzichtig aanraken. Langzaam aan merken we dat de kontakten wat uitgebreider worden, tot wat pluimpjes verzorgen toe. Ze hebben elk hun eigen kooi maar deze staan vlak naast mekaar. Ik zie Lola soms meewarig kijken als Robin (ze is nu 2 maand oud) een "ondersteboven-krijs/vlieg-op-dat-aanvallende-speeltje"-kuur heeft, maar ze doen mekaar niets. Lola is zelfs zeer voorzichtig met Robin, wat omgekeerd niet gezegd kan worden. Dit is veel beter meegevallen dan ik had verwacht - EN ik kan nu met een gerust hart uit werken gaan, wetende dat Lola niet meer alleen zit. Ik zou zeggen : DOEN !

          Comment


          • #6
            Grote kans als je twee jonge vogels bij elkaar zet dat het goed gaat tot er eentje broeds gaat worden,
            dan zou het gedrag zomaar om kunnen slaan en ze minder van elkaar moeten hebben, vooral als het
            twee verschillende soorten vogels zijn.
            Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

            Ken je papegaai

            sigpic

            Comment


            • #7
              Hallo allemaal,

              Helaas is onze papegaai overleden, de dierenarts dacht aan een hersenbloeding. Wel vreemd want daar heb ik nog weinig van gehoord. Ieder geval bedankt voor jullie reacties. We hebben sinds kort een nieuwe papegaai en we hebben gekozen voor een ara maracana. Het is echt een super lieve vogel, maar ik zal de andere papegaai nooit vergeten we waren er echt kapot van.

              Groeten, Jeroen.

              Comment


              • #8
                Ohh dat is erg, sterkte.

                Beetje dubbel maar Feli met je maracana ;-)
                Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

                Ken je papegaai

                sigpic

                Comment

                Ads onder in topics

                Collapse
                Working...
                X