Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

rex vliegt niet na kortwieken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • rex vliegt niet na kortwieken

    hallo,

    ik las een oud topic over het niet terug groeien van veren na kortwieken en las daar in dat het bij de ene vogel langer duurt dan bij de ander.
    mijn aga rex is met een leeftijd van 9 weken geknipt door de verkoper (helaas) , rex is nu 8 maanden oud en ik zie nog helemaal geen verschil aan de veren vergeleken met toen.
    Rex heeft ook niet zoon mooi verenpak , hier ben ik pas voor naar de vogelarts geweest en is hij onderzocht en blijkt wel helemaal gezond te zijn.

    heeft er iemand ervaring mee dat het zo lang duurt voordat de veren zijn terug gegroeid?

  • #2
    Eens in het jaar gaan ze ruien, dan vallen sommige veren eruit en daar komen dan nieuwe voor terug.
    Kan dus nog wel jaren duren voor ze allemaal weer vervangen zijn. Het is net als je eigen haar. Je verliest wat haar en het groeit weer terug.
    Koko en Duckie

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door ev88
      hallo,

      ik las een oud topic over het niet terug groeien van veren na kortwieken en las daar in dat het bij de ene vogel langer duurt dan bij de ander.
      mijn aga rex is met een leeftijd van 9 weken geknipt door de verkoper (helaas) , rex is nu 8 maanden oud en ik zie nog helemaal geen verschil aan de veren vergeleken met toen.
      Rex heeft ook niet zoon mooi verenpak , hier ben ik pas voor naar de vogelarts geweest en is hij onderzocht en blijkt wel helemaal gezond te zijn.

      heeft er iemand ervaring mee dat het zo lang duurt voordat de veren zijn terug gegroeid?
      Jouw aga is een jonge vogel.

      Er kan sprake zijn van twee soorten ruiGedeeltelijke rui. De kleine kop- en lichaamsveren en de dekveren worden vervangen. De slagpennen (arm- en handpennen) en de staartpennen worden niet vervangen.
      Volledige rui. Alle veren vallen uit. Dat gebeurt per paar. Aan beide vleugels vallen tegelijkertijd enkele veren uit, zodat een vogel tijdens het vliegen niet uit balans zal raken. Zoals bij ons de tanden al klaar staan om te groeien als er een uitvalt, zo zit er bij vogels onder de veer al een nieuwe klaar in de veerzak. De rui gebeurt ook heel geleidelijk. Anders zouden vogels er bij het vliegen erge last van hebben


      Bij de eerste keer ruien van jonge vogels is een volledige rui (vaak) nog niet nodig.
      Bij het wieken worden slagpennen gewiekt.

      Dus waarschijnlijk als je vogel een nieuwe ruiperiode ingaat, zal pas de volledige rui moeten plaatsvinden.
      En dan worden ook de gewiekte slagpennen vervangen voor nieuwe niet gewiekte slagpennen.
      of je vogel dan kan vliegen ??? Wacht maar af....

      Comment

      Ads onder in topics

      Collapse
      Working...
      X