Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eitjes komen uit. Mag een nestkast open?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Eitjes komen uit. Mag een nestkast open?

    Hallo,

    In maart 2021 heeft het popje 6 eitjes gelegd. Inmiddels is het 5e eitje uitgekomen.
    Hun nest zit in een grote schoenendoos in hun Montana kooi. Dit omdat het onverwachts gebeurt is. Het koppeltje zelf is maar 9 maanden oud. Ze speelden zo leuk in de schoenendoos, maar hebben dus uiteindelijk een nest gebouwd en eitjes gelegd. Daarna hebben wij besloten om er niet meer aan te zitten.

    Als ik de schoenendoos nu openmaak om te kijken of de kuikentjes nog leven merk ik dat de ouders op de nest gaan staan. Ze leggen dan wilgentakjes van boven op de nest i.p.v. door het gaatje aan de zijkant. Ik let goed op de temperatuur en de luchtvochtigheid in de kooi.

    Nu mijn vragen:

    Kan ik zo af en toe de deksel openlaten? Is dat goed voor de kuikentjes?
    Of is het beter als ze geen daglicht zien? We wachten nu op het uitkomen van het laatste (6e) eitje namelijk.

    De ander 5 kuikens dekken nu het laatste eitje, alsof ze die warm willen houden.

    Wanneer kan ik de kuikentjes oppakken om ze beter te bekijken?

  • #2
    Ze leggen dan wilgentakjes van boven op de nest i.p.v. door het gaatje aan de zijkant.
    Bedoel je dat ze de twijgjes op deksel leggen , dit is niet erg als je ze maar niet verwijderd en na het kijken dus terug legt.

    Kan ik zo af en toe de deksel openlaten? Is dat goed voor de kuikentjes?
    Om welke reden zou je dit willen of het goed is voor de kuikens betwijfel ik want zijn holenbroeders.

    Wanneer kan ik de kuikentjes oppakken om ze beter te bekijken?
    in theorie kan dit al vanaf dag 1 maar grootste probleem is het ouderkoppel als die er niet van gediend zijn kan het je jongen kosten.

    Maar als ze een dag of 6 zijn is er ook meer te kijken en dan zijn ouders er al aan gewent dat je af en toe in het nest kijkt en zou je als je de handen door het zaad gehaald hebt rustig de jongen in de hand kunnen nemen en dan het liefst nadat ze gevoed zijn.



    ik weet niet alles maar doe mijn best

    Comment


    • #3
      Bedoel je dat ze de twijgjes op deksel leggen , dit is niet erg als je ze maar niet verwijderd en na het kijken dus terug legt
      Nee, niet op de deksel zelf. Ik bedoelde als de deksel open is, dan gaan ze op het rand van het nestje staan en kunnen ze makkelijker verder bouwen van bovenaf, in plaats van eerst door het gaatje in de doos kruipen en dan in een krappe ruimte de nest verder bouwen. Want als de deksel dicht is van de Nike schoenendoos, dan hebben ze niet zo gek veel ruimte in de hoogte.
      De nest is nu een hele mooie komvorm geworden.

      Om welke reden zou je dit willen of het goed is voor de kuikens betwijfel ik want zijn holenbroeders.
      De reden was dat af en toe beetje zonlicht goed zou kunnen zijn, maar als dit niet het geval is dan doe ik dit niet.


      Wanneer kan ik de kuikentjes oppakken om ze beter te bekijken?
      Dit had ook meer de doel omdat er 11 dagen tussen de jongste en het oudste kuikentje zit, en ben bang dat het jongste verdrukt wordt door de rest van de grotere broertjes/zusjes.
      En om er zeker van te zijn dat ze gevoed worden, want anders heb ik als nood Nutribird A21 in huis gehaald voor het geval dat ze niet goed gevoed worden.

      Extra vraag: ik heb nu ook een echte nestkast gebouwd wat netjes aan de zijkant van de Montana kooi past. Het is denk ik beter om de kuikentjes pas daarheen te verplaatsen als ze zelfstandig uit de schonendoos kunnen komen toch?
      Want ze gaan niet met z'n 8'en in de slaaptent passen nu. Of kan ik ze ook iets eerder als ze misschien 3 weken oud zijn verplaatsen? Hoe lang heeft het popje de wilgennest in komvorm nog nodig?

      Comment


      • #4
        Dit had ook meer de doel omdat er 11 dagen tussen de jongste en het oudste kuikentje zit, en ben bang dat het jongste verdrukt wordt door de rest
        In 999 van de 1000 gevallen gaat dat prima , het grote leeftijdsverschil in de jongen zal geen enkel probleem zijn om groot te worden.

        Het is denk ik beter om de kuikentjes pas daarheen te verplaatsen als ze zelfstandig uit de schonendoos kunnen komen toch?
        Vaak gaat het verplaatsen van jongen naar andere plek niet goed, ik hoop voor je dat de schoenendoos het volhoud tot de jongen groot genoeg zijn c.q. genoeg veren hebben.

        Hoe lang heeft het popje de wilgennest in komvorm nog nodig?
        In principe tot de jongen uitvliegen.
        ik weet niet alles maar doe mijn best

        Comment


        • #5
          Bedankt voor de reacties!
          Die kleinste van de 6 baby's groeit niet zo snel als de andere 5 baby's. Terwijl tussen de 5e en 6e maar 2 dagen tussen zit. Ze is nog "bijna" nog net zo groot als dat ze uit de ei kwam. Kan het kwaad als ik alleen deze probeer te voeden met Nutribird A21? Het lastige is dat ze een kom gebouwd hebben, dus je kan het ook niet zien of het popje wel of niet aan het voeden is, dit ook omdat de schoenendoos meestal dicht is.

          Vandaag gingen de ouders na weken weer op onderzoek uit in de woonkamer, terwijl ze al weken bij de kooi in de buurt blijven.
          Ik zou het echt jammer vinden als er iets zou gebeuren de met jongste.

          De andere 5 groeien redelijk snel. Vooral de eerste 2 zijn al best krachtig zo na 2 weken. Ze kunnen al aardig hun hoofdje rechtop houden als ik ze optil,

          Comment

          Ads onder in topics

          Collapse
          Working...
          X