Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vrij laten vliegen, hoe krijg je ze weer terug?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • vrij laten vliegen, hoe krijg je ze weer terug?

    oke, waag deze vraag erop.

    zoals ik al eens eerder aan heb gegeven , mijn vogels vliegen niet los in mijn huis.
    mijn huis en mijn hond lenen zich daar niet voor.
    hond = onbetrouwbaar
    huis = te ruim ingedeeld, met uitvlucht mogenlijkheden naar de boven verdieping.

    stel ik wil mijn 3 niet tamme vogeltjes toch uit hun kooi laten vliegen.

    hoe krijg ik ze dan weer terug in de kooi?

    er achter aan vangen vind ik te stress vol.
    en stel ze vliegen toch naar boven, komen ze dan toch naar beneden uit zich zelf.

    dus een vraag kort samen gevat. hoe krijg je niet-tamme vogels in hun kooi terug?
    en moet ik er uberhaubt wel een beginnen?

  • #2
    zo vervelend dat de edit knop het niet doet en je typt te snel. en te slordig dus
    maar de laatste zin is dus: moet ik uberhaubt wel AAN beginnnen

    Comment


    • #3
      Goede vraag. Ik heb hier ook al over na zitten denken, nu ik een niet tam vogeltjes erbij hebt. Prince durf ik ook nog niet los te laten. Vangen vind ik ook stressvol.

      Heb voor mijn agaatjes wel een parkietje gehad die ook niet heel tam was, maar die ik wel liet vliegen. Zij vond altijd zelf haar kooi weer terug. Dat heb ik haar geleerd om haar iets hongerig uit de kooi te laten en, dan als ze erin moest, bij de kooi te schudden met de haar voer. En als ze in de kooi zat kreeg ze wat extra lekkers. Maar toen had ik wel een afgesloten keuken en ik heb haar vooral in het begin nog wel eens moeten vangen. Plus dat ze niet echt bang was voor mensen, omdat ze wel eens op mijn schouder kwam zitten. Dat is dus een manier, maar of het de juiste is voor je agaatjes???

      Ben benieuwd wat de ideeën hierover zijn van anderen.
      Groetjes,
      Chantal, Peach & Duuk

      Comment


      • #4
        Goedemorgen!

        Mijn agaatjes zijn allebei gekortwiekt.. ze kunnen nog wel in en uit hun kooi fladderen maar dus niet meer op de kast komen (ofzo). Ik heb misschien heel makkelijk praten want ze zijn heel tam dus als ik m'n hand bij ze hou springen ze er meteen op!
        Bij mij is het enige nadeel m'n zoontjes (vooral de jongste van 1,5) ;-)! Die vindt ze heel interessant en de vogeltjes trekken zich niks van hem aan maar ik vertrouw hem niet (kan ook niet op die leeftijd)..

        Het is natuurlijk wel moeilijk met een hond als je agaatje niet kan wegvliegen!

        Succes!
        Groetjes, Pien , Vigo & Vanessa

        Comment


        • #5
          ik zou je juist het rond vliegen gunnen, dus niet kortwieken en dan rond huppelen/fladderen.
          maar ik zou ze echt niet meer terug in de kooi krijgen zonder heel veel gedoe en stress

          Comment


          • #6
            hoi shivas,
            mijn aga is gewiekt geweest en is behoorlijk tam, nu heeft ze de vrijheid om te vliegen in huis als er toezicht, ze vliegd vanzelf naar de kooi, zeker als madam eitjes heeft komt er bijna niet uit, ik weet niet of jij je aga kan lokken naar de kooi met iets wat ze leuk of lekker vinden, je kan het een keer proberen ik heb ze ook aangeleerd als ik zeg "in je kooi " gaat ze naar de kooi, (gaat ook niet altijd vlekkeloos) waag het een keertje.
            Diana DJ sigpic

            Comment


            • #7
              IS het mogelijk eens te testen en de hond even in een andere ruimt te plaatsen of in een bench ofzo dan kun je gewoon eens kijken wat ze doen en hoe snel ze terug kunnen. Desnoods iedere dag de hond een uurtje in een bench of andere ruimte zover dat mogelijk is zodat hun hun vleugels even uit kunnen slaan?
              Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
              sigpic

              http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

              Comment


              • #8
                nou het is niet dat de hond nu gelijk als een idioot achter de vogels aan gaat hoor, ben ik zelf ook nog bij en ze luistert goed.
                alleen moet ik dat heel goed in de gaten houden.
                maar dan is nog het probleem dat de vogels dus echt de ruimte hebben tot de boven verdieping toe, en ik het overzicht kwijt zal raken, of zullen ze bij elkaar blijven.
                en ja hoe krijg ik ze terug.

                Comment


                • #9
                  Ik denk dat ze wel bij elkaar blijven. Zeker de eerste keren. Misschien kun je ook een gedeelte van de ruimte donker houden door de lampen daar uit te doen (als je ze in de avond los laat dan). Ik merk dat ze liever in het licht blijven. Ook zijn ze in het donker / schemer wat tammer heb ik gemerkt. Misschien handig om te weten mocht je toch moeten vangen.
                  Een andere tip die ik kreeg is om een opstapstokje te gebruiken. Liefst een die ze kennen. Bijvoorbeeld een uit hun kooi. Dan kun je ze daarmee weer in de kooi zetten en misschien ook mee uit de kooi halen. Verder lokken met wat lekkers kan goed helpen. Dus zorgen dat er bijvoorbeeld trosgier klaar ligt.

                  Ik heb Prince vandaag los gelaten. Toen hij weer in de kooi moest heb ik het eerst met een opstapstokjes geprobeerd, maar dat vond meneer ook nog eng (had geen stokje uit zijn kooi). Toen maar de kooi naar hem toe gebracht en hem richting de deur geloodste (heel rustig). Toen zat hij weer lekker in zijn kooi. Het ging beter dan ik had verwacht.

                  Wat de hond betreft. Wij hebben ook een hond en die is heel rustig, dus liet ik hem ook altijd erbij toen ik onze parkiet los liet. Op een dag vloog de parkiet dicht langs de hond en in een seconde hapte zij naar de parkiet. Gelukkig liep het goed af. Het parkietjes had een geschaafde vleugel, maar niets ernstig. Maar het bewijst maar weer dat het snel kan gebeuren. Het zit gewoon in hun instincten. Dus zal heel goed opletten of de hond toch ergens anders laten. Misschien dan lekker een lange wandeling laten maken met een ander familielid?

                  Het is echt heel leuk om de vogeltjes te zien vliegen, maar je kent zelf je vogeltjes en de situatie het best.
                  Groetjes,
                  Chantal, Peach & Duuk

                  Comment


                  • #10
                    bedankt voor alle reacties,ik ga me er nog eens over beraden!

                    Comment


                    • #11
                      hallo ik laat me dwergpapegaaitjes gewoon rond los vliegen in me tuin ze vliegen door de buurt heen en hangen bij andermans ramen hier is een filmpje http://www.youtube.com/watch?v=w1ReCl8rAhs

                      Comment


                      • #12
                        hee Shivas,

                        Hoe staat het ondertussen met dat rond vliegen? Als je nog niet verder bent ik heb nog een tip laat ze eruit als je hun kooi proper maakt of zelf beter als het eten op is. Wanneer je ze dan een tijdje hebt laten vliegen vul je de etensbakjes en na een tijdje gaan ze er zelf weer in. Eten doen ze nu eenmaal graag. Zet zeker nergens eten neer ook geen drinkbakje.

                        Als ik mijn kroost laat vliegen en eenmaal klaar ben met hun verblijf dan zitten ze er meestal snel weer in. En ja het gebeurd wel eens dat ze boven aankomen. Ik vind dat geen probleem zolang er maar geen ramen openstaan.

                        Succes he en weet is het ondertussen al gelukt want die topic dateert al van vorig jaar.
                        leerde hier reeds veel, sta open voor elke reactie, wil blijven leren!

                        Comment


                        • #13
                          Dank voor de tip.

                          ik heb het 2 keer geprobeert ze los te laten vliegen, maar ze kwamen niet terug....
                          Zelf ben ik door rugproblemen niet in staat om erachter aan te vangen, om het zo te zeggen, dus was een hele onderneming!

                          Het zit nog steeds in mijn bedoeling om het weer te doen,
                          maar ben oma geworden op 11 augustus, dus leven is wat verandert op het ogenblik, vogeltjes zijn gewoon vogeltjes......als je snapt wat ik bedoel. dus plan is weer even op achtergrond geschoven.Als het weer rustig is in huis ga ik weer proberen hoor.
                          Maar kleinzoon komt logeren dus dan is het ook niet een slim plan

                          in ieder geval bedankt voor het mee denken.

                          Comment


                          • #14
                            Beste allemaal,

                            Wat je ook kan doen is ze te laten vliegen als het bijna donker wordt. Daar houden ze niet van en daarom zoeken ze altijd een kooi weer op. Of als het in de winter is en je doet ze 's avonds eruit gewoon het licht dimmen als je ze er weer in wilt hebben.

                            Heel makkelijk en erg effectief!

                            Groetjes!

                            Comment


                            • #15
                              vleugeltjes kortwieken

                              Oorspronkelijk geplaatst door chantald Bekijk Berichten
                              Goede vraag. Ik heb hier ook al over na zitten denken, nu ik een niet tam vogeltjes erbij hebt. Prince durf ik ook nog niet los te laten. Vangen vind ik ook stressvol.

                              Heb voor mijn agaatjes wel een parkietje gehad die ook niet heel tam was, maar die ik wel liet vliegen. Zij vond altijd zelf haar kooi weer terug. Dat heb ik haar geleerd om haar iets hongerig uit de kooi te laten en, dan als ze erin moest, bij de kooi te schudden met de haar voer. En als ze in de kooi zat kreeg ze wat extra lekkers. Maar toen had ik wel een afgesloten keuken en ik heb haar vooral in het begin nog wel eens moeten vangen. Plus dat ze niet echt bang was voor mensen, omdat ze wel eens op mijn schouder kwam zitten. Dat is dus een manier, maar of het de juiste is voor je agaatjes???

                              Ben benieuwd wat de ideeën hierover zijn van anderen.
                              beste ...
                              ik laat mijn aga's ook elke dag even los vliegen
                              in het begin heb ik ze 1 keer kort gewiekt, en genoeg klimtoestellen in hun buurt geplaatst
                              nu laat ik ze elke dag 2 uurtje vliegen, en als ik ze binnen wil hebben, pak ik een lange zitstok
                              waar ze naartoe vliegen en zo krijg ik ze heel makklijk weer naar binnen

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X