Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wat moet ik doen?? Vogeltjes dood in ei, en daarna legnood. ei zit vast?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • wat moet ik doen?? Vogeltjes dood in ei, en daarna legnood. ei zit vast?!

    Hallo allemaal,

    een week of 6 geleden, heeft mijn aga genaamd Snoepie , 3 eieren gelegd.
    Twee hiervan waren bevrucht.
    Na ruim 4 weken waren de eitjes nog steeds niet uitgekomen.
    een week voordat ze uit moesten komen heb ik ze nog zien bewegen in het eitje.
    Omdat de tijd van uitkomen verstreken was.. en Snoepie er iets minder op ging zitten,
    heb ik zelf de eieren opengemaakt. in de hoop dat ik de vogels nog kon redden.
    Helaas waren ze beide helemaal volgroeid, maar wel al overleden.
    ben bang dat de luchtvochtigheid niet goed was.
    waardoor dus de eitjes te hard waren om open te breken.
    Ze heeft alle soorten voer (krachtvoer, trosgierst en haar eigen eten)
    2 bakjes water, en een badje in de kooi hangen.
    ik heb de eitjes niet besproeid, omdat ze dit zelf zou moeten doen met het badwater.
    broeden deed ze heel goed.

    kan iemand mij vertellen wat er hier verkeerd gegaan kan zijn?

    nu mijn volgende verhaal..

    2 weken nadat ik de eitjes uit de kooi heb gehaald, heeft ze nu afgelopen donderdag (3 aug) weer haar eerste eitje gelegd.
    het is nu maandag 7 augustus, en het tweede eitje is er nog steeds niet.
    wel heeft ze een dikke buik ,en de cloaca staat open.
    ze broed goed op het eerste eitje, en is ook nog wel flink actief.
    ze oogt niet anders als normaal.
    we zijn nu 4 dagen verder, en dus nog steeds geen ei.
    Ik ben bang dat doordat ik de eieren zelf weg heb gehaald. en haar niet de kans heb gegeven om er zelf afstand van te doen, dat ze nu legnood heeft, en nu dit eitje vastzit.
    Hoeveel dagen moet ik dit aankijken?
    en wat kan ik doen om het te bevorderen.
    Ik wil niet wachten totdat het te laat is.

    of kan zij misschien nog een dikke buik hebben van het eerste eitje wat gelegd is? en er door de legnood gewoon geen tweede komt?

    de dierenarts aan de telefoon gehad, en zeiden dat zolang ze niet bol gaat zitten en ander gedrag vertoont er geen acuut gevaar is.

    hoelang mag het maximaal duren voordat zij het ei heb gelegd.
    ze heeft het altijd om de dag gedaan.

    Wie kan mij helpen met tips??
    Ik heb iets gelezen over slaolie op de cloaca te doen, en iets over stomen, en haar in een warm badje doen..

    Ben bang dat het eitje hierdoor kan breken.

    Groetjes Noëlle

  • #2
    de dieren arts heeft wel gelijk,maar het kan zo omslaan
    wat ik dan doe is ze wisselbaden geven,warm naar koud enz een aantal keer,dit kan geen kwaad en als er een ei vast zou zitten is het de dag erna eruit
    je doet haar dan dus geen kwaad of pijn,hopen dat het je kan helpen,ik heb het al vele keren met succes gedaan in het verleden

    Comment


    • #3
      Dat haar buik (nog) dik is is normaal.
      Om zeker te weten of ze nog een ei heeft moet je echt aan haar buik voelen.
      Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

      Ken je papegaai

      sigpic

      Comment


      • #4
        Vraag 1 Wat zou er mis gegaan kunnen zijn ?
        Verstoring tijdens broeden.
        .
        Verse wilgentakken zijn beter als nestmateriaal, ook aanbieden als broeden al aan de gang is. Je zou ze ook zelf al in repen kunnen snijden. De vogels kunnen dit in water nat maken of ze zo direct het nest in kunnen slepen.
        .
        .
        Ga geen eieren openmaken om vogeltjes te redden. Als ze niet zelfstandig uit ei kunnen komen zijn ze eigenlijk te zwak.

        Comment


        • #5
          heb ik zelf de eieren opengemaakt. in de hoop dat ik de vogels nog kon redden.
          Dit heeft alleen zin indien de schaal al is aangetikt door het jong onder alle andere omstandigheden naar mijn zienswijze volstrekt nutteloos. of je het sowieso moet doen als de schaal is aangepikt is ook nog een discussie punt.

          De eieren open deed ik ook wel vaak om er achter te komen wanneer zijn de jongen/vrucht afgestorven en zegt mij dat wat over het waarom. Indien ze zoals je schrijft redelijk volgroeid waren dan zou de luchtvochtigheid maar zo eens het probleem geweest kunnen zijn. Wat ik altijd deed was gewoon een enkel wilgentak ter beschikking geven en dan wel een verse tak bij mij werden deze dan als nog aan het nest toegevoegd door de vogels en dat is dan weer goed voor luchtvochtigheid.


          Ik ben bang dat doordat ik de eieren zelf weg heb gehaald. en haar niet de kans heb gegeven om er zelf afstand van te doen, dat ze nu legnood heeft, en nu dit eitje vastzit.
          Zoals in de andere topic al beschreven zal dit niet oorzaak zijn van legnood indien het legnood is.

          https://www.papegaaienforum.nl/showth...107#post376107


          Hoeveel dagen moet ik dit aankijken?en wat kan ik doen om het te bevorderen.
          Ik wil niet wachten totdat het te laat is.
          Je zal de vogel goed in de gaten moeten houden en het aantal dagen is minder belangrijk als de toestand van de vogel, zodra ze bol gaat zitten en hijgerig ademhaalt is het tijd voor actie.
          Dit kan door zoals omschreven wisselbaden, maar ook door middel van wat slaolie met een wattenstaafje aan de cloaca te brengen en de vogel warm te zetten. Soms lees je wel eens ergens het advies van masseren, maar dat is een lastig iets druk je te hard( geld ook voor het voelen) dan druk je het ei stuk met alle gevolgen van dien.

          Meestal maakt de verzorger zich ernstige zorgen omdat ze goed voor vogels wil zijn terwijl nog wel meevalt maar ervaring maakt wijzer.

          Houd je vogel goed in de gaten en dan komt het vast wel goed Noëlle, goed in de gaten houden houd niet in dat je constant met je neus in de kooi moet zitten te kijken maar goed observeren is wel belangrijk en ook observeren terwijl de vogel het niet in de gaten heeft is belangrijk, een vogel in rust zit anders als een alerte vogel.
          ik weet niet alles maar doe mijn best

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door milaja Bekijk Berichten
            de dieren arts heeft wel gelijk,maar het kan zo omslaan
            wat ik dan doe is ze wisselbaden geven,warm naar koud enz een aantal keer,dit kan geen kwaad en als er een ei vast zou zitten is het de dag erna eruit
            je doet haar dan dus geen kwaad of pijn,hopen dat het je kan helpen,ik heb het al vele keren met succes gedaan in het verleden
            Gisteravond haar een wisselbad gegeven , en met succes!! Vanochtend is het eitje gekomen.
            hartstikke bedankt voor alle reacties!!
            ik ben weer opgelucht!

            Comment


            • #7
              [QUOTE=PyrrhuraFriesland;376105]Vraag 1 Wat zou er mis gegaan kunnen zijn ?
              Verstoring tijdens broeden.
              .
              Verse wilgentakken zijn beter als nestmateriaal, ook aanbieden als broeden al aan de gang is. Je zou ze ook zelf al in repen kunnen snijden. De vogels kunnen dit in water nat maken of ze zo direct het nest in kunnen slepen.
              .
              Met wilgentakjes doet ze helemaal niks. Maar een goede tip dat ik e zelf al in repen kan snijden.
              dit zal ik doen.. bedankt!

              Comment


              • #8
                super dat het gewerkt heeft
                ik deed het ook in de avond en de volgende ochtend was het ei er,ook bij gaaien
                vind het persoonlijk de beste manier en altijd succes mee gehad en de vogel kunnen redden

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door dijkkamp Bekijk Berichten
                  Dit heeft alleen zin indien de schaal al is aangetikt door het jong onder alle andere omstandigheden naar mijn zienswijze volstrekt nutteloos. of je het sowieso moet doen als de schaal is aangepikt is ook nog een discussie punt.

                  De eieren open deed ik ook wel vaak om er achter te komen wanneer zijn de jongen/vrucht afgestorven en zegt mij dat wat over het waarom. Indien ze zoals je schrijft redelijk volgroeid waren dan zou de luchtvochtigheid maar zo eens het probleem geweest kunnen zijn. Wat ik altijd deed was gewoon een enkel wilgentak ter beschikking geven en dan wel een verse tak bij mij werden deze dan als nog aan het nest toegevoegd door de vogels en dat is dan weer goed voor luchtvochtigheid.




                  Zoals in de andere topic al beschreven zal dit niet oorzaak zijn van legnood indien het legnood is.

                  https://www.papegaaienforum.nl/showth...107#post376107




                  Je zal de vogel goed in de gaten moeten houden en het aantal dagen is minder belangrijk als de toestand van de vogel, zodra ze bol gaat zitten en hijgerig ademhaalt is het tijd voor actie.
                  Dit kan door zoals omschreven wisselbaden, maar ook door middel van wat slaolie met een wattenstaafje aan de cloaca te brengen en de vogel warm te zetten. Soms lees je wel eens ergens het advies van masseren, maar dat is een lastig iets druk je te hard( geld ook voor het voelen) dan druk je het ei stuk met alle gevolgen van dien.

                  Meestal maakt de verzorger zich ernstige zorgen omdat ze goed voor vogels wil zijn terwijl nog wel meevalt maar ervaring maakt wijzer.

                  Houd je vogel goed in de gaten en dan komt het vast wel goed Noëlle, goed in de gaten houden houd niet in dat je constant met je neus in de kooi moet zitten te kijken maar goed observeren is wel belangrijk en ook observeren terwijl de vogel het niet in de gaten heeft is belangrijk, een vogel in rust zit anders als een alerte vogel.
                  Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
                  Het wisselbad heeft gewerkt, en nu maar hopen dat de rest er ook zonder moeite uit komt.
                  Het eerste eitje is bevrucht trouwens :-)
                  groeten Noëlle

                  Comment

                  Ads onder in topics

                  Collapse
                  Working...
                  X