Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nappie de legkip

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Ben wel een beetje bang voor pbfd.
    Hoe komt het zo dat je daar rekening mee houd?
    ik weet niet alles maar doe mijn best

    Comment


    • #77
      Ze was nog niet eerder getest en de VA begint hier nu een beetje aan te denken. Maar ben er vooral bang voor omdat het dus zo besmettelijk is en er geen behandeling voor is.
      Kiwi & Pip Nappie & Loki
      ~ Rip Pluk ~

      Comment


      • #78
        Net weer even gebeld. Nappie heeft de hele nacht in een couveuse met zuurstof en warmte lamp doorgebracht en is nu wat minder benauwd. Toch durven ze het nog niet aan om nu bloed te prikken (ze staartwipt nog teveel). Dus ik mag haar vanavond ophalen incl antibiotica en zodra ze weer een beetje hersteld is van de darminfectie/het ei dat gaat komen/benauwdheid moet ik weer bellen voor een afspraak om dan bloed te prikken. To be continued...
        Kiwi & Pip Nappie & Loki
        ~ Rip Pluk ~

        Comment


        • #79
          Oja wel nog een positief puntje: de VA vond dat er weer wat meer groen (ipv oranje) te zien was op haar rug/vleugels. Zelf viel het me niet zo op.
          Op het moment is Nappie weer wat afgevallen. Je merkt wel dat er weer een ei aan komt want ze is iets feller (was dus ook te zien op echo). Ook antibiotica vind ze niet zo'n leuk dingetje.

          De volgende keer gaan we ook kijken of we toch de broedsheid terug kunnen dringen. Dit kan ook een mede oorzaak zijn van de gezondheidsprobleempjes die ze telkens heeft.
          Opties die aangeboden zijn:
          - nog strenger licht regime (nu al best streng)
          - hormoon implantaat (moet 3-4x per jaar geplaatst worden, geen garantie dat het werkt)
          - hormoon injectie (mogelijke bijwerking; diabetes)
          - melatonine (ze gaan nog kijken wat de effecten hiervan zijn, wordt nog niet zo vaak gedaan)
          - operatie waarbij gedeelte geslachtsorgaan wordt weggehaald (zitten veel risico's aan)
          Kiwi & Pip Nappie & Loki
          ~ Rip Pluk ~

          Comment


          • #80
            Update: Nappie is weer mooi afgevallen en niet meer gezwollen. Ei is er nog niet. Iemand een idee hoe lang het ongeveer duurt tot een follikel een gelegd ei is?
            Kiwi & Pip Nappie & Loki
            ~ Rip Pluk ~

            Comment


            • #81
              update: ze heeft eindelijk haar ei gelegd!
              Kiwi & Pip Nappie & Loki
              ~ Rip Pluk ~

              Comment


              • #82
                Zucht, Nappie had vandaag weer een prolaps. Haar buikje lijkt ook een beetje groenig, waarschijnlijk weer wat ontlasting wat moeite heeft om eruit te komen dus ben weer gaan smeren met zalf en heb een drupje slaolie gegeven.
                Ben nog niet terug geweest naar de VA. Nappie had eerst nog een tijdje met het ei gezeten, toen dat eindelijk voorbij was leek ze weer wat benauwd. De benauwdheid is nu aan het minderen en ik zie (nog) geen nieuw ei komen (blijf het vreemd vinden dat ze niet zoals andere aga's om de dag een ei legt, aan de andere kant is dat misschien maar ook beter anders koste dat nog meer energie). Maar ze kunnen/willen pas bloedprikken als ze niet meer benauwd is en voor die tijd gaan heeft dus waarschijnlijk niet zo'n zin. Dus ik wacht weer even af tot de weg is en dan gaan we maar meteen weer bellen voor een afspraak. Ze eet en drinkt gelukkig wel goed en is nog gewoon actief dus dat is in ieder geval mooi.
                Kiwi & Pip Nappie & Loki
                ~ Rip Pluk ~

                Comment


                • #83
                  Even weer een update:
                  Nappie heeft nu geen ei meer gelegd sinds de laatste! Ze zit ook weer samen met Loki, ik merk toch dat ze zich hierdoor wat beter voelt. Ook vertoont ze op dit moment niet meer zo het broedse gedrag wat ze eerder wel deed. Ik heb wel een hele poos een streng-streng lichtregime toegepast dus wellicht hielp dat.
                  Wel zag ik haar conditie achteruitgaan dus ik ben vandaag weer eens naar Utrecht geweest. De gebruikelijke arts van Nappie was ziek dus ik kreeg nu een andere. Na wat overleg is er besloten om toch niet op pbfd te testen. Toen bleven er weinig opties over om te achterhalen wat dan wel deze symptomen veroorzaakte (symptomen, afvallen op de verkeerde plekken maar toch te zwaar zijn, bibberen, beetje gezwollen oogjes/onderkin/dikke buik, slecht in het pak, wel goede eetlust + ontlasting). Dus de arts ging even overleggen met andere arts. Daarna kwamen ze beiden weer even naar Nappie kijken en dacht de andere arts dat het mogelijk ook een trage schildklier kon zijn, het uiterlijk en symptomen van Nappie paste daar namelijk wel bij. Naar wat ik ervan gelezen heb komt het niet heel veel voor bij papegaaien. Ook het testen hierop is bij zo'n kleine vogel als Nappie niet heel makkelijk dus om te kijken of het dat kan zijn heeft Nappie nu medicatie meegekregen die ze een maand lang 2x per dag toegediend moet krijgen (deze medicatie was blijkbaar ook heel lastig te maken en ze hadden het ook nog nooit voor vogels gemaakt). Als er verbetering optreed in haar gedrag/uiterlijk is het waarschijnlijk dus een trage schildklier en moet ze de rest van haar leven die medicatie krijgen. Ik hoop nu dat het ook daadwerkelijk dit het probleem is en dat we iets gevonden hebben waarvan ze hopelijk opknapt.
                  Dus op dit moment is ze geen legkipje meer maar nog wel een ziekkipje.
                  Kiwi & Pip Nappie & Loki
                  ~ Rip Pluk ~

                  Comment


                  • #84
                    Hallo,

                    Wat 'n pech heb jij met Nappie, een zorgen vogeltje...hoop dat het allemaal goed komt met haar.

                    Maraki
                    sigpicEerbied en respect voor al het leven

                    Comment


                    • #85
                      Medicatie lijkt aan te slaan! Nappie is weer veel actiever en ze krijgt weer zowaar gele veertjes ipv oranje :-) Ik kijk het nog wel even aan en houd ook contact met de VA maar dit is in ieder geval al positief nieuws.
                      Kiwi & Pip Nappie & Loki
                      ~ Rip Pluk ~

                      Comment


                      • #86
                        dat is idd heel goed nieuws
                        super

                        Comment


                        • #87
                          Dat is dan toch al voorzichtig positief nieuws voor Nappie en voor jullie. Hoop dat het in de positieve trend blijft doorgaan.

                          Comment


                          • #88
                            Ik hoop ook dat het doorzet! Ik heb ook nog wat foto's hoe ze er nu aan toe is.

                            Als je op haar voorhoofd kijkt en bij haar stuit zie je nieuwe veertjes. De rest van het verenkleed ziet er nog wel slecht uit, maar hier en daar zitten ook nog nieuwe veertjes verstopt.
                            . IMG_0884.jpgIMG_0883.jpg
                            Kiwi & Pip Nappie & Loki
                            ~ Rip Pluk ~

                            Comment


                            • #89
                              Ziet er een stuk beter uit.

                              Comment


                              • #90
                                Gister op controle geweest, Nappie zag er goed uit, wel was haar hartslag verhoogd. Nu dus wat minder medicatie, ipv 2x per dag nu 1x. Over +/- een maand weer op controle.
                                Kiwi & Pip Nappie & Loki
                                ~ Rip Pluk ~

                                Comment

                                Ads onder in topics

                                Collapse
                                Working...
                                X