Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat doen??

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Wat doen??

Hallo allemaal,

Ik ben sinds enkele weken lid van deze forum en het is echt een zeerr leuke forum...
    Na lang denken en zoeken van informatie denk ik dat ik het ga houden bij een dwergpapegaaitje... mn man en ik wilde eerst een grijze roodstaart maar dat is op dit moment eigenlijk niet mogelijk... Plaatsgebrek is in 1ste instantie onze hoofdprobleem... We willen gaan verhuizen binnen dit en 2-jaar want we wonen nu in een appartement. ik heb al gelezen dat grijze roodstaarten enormm veel kunnen roepen, en als je in een appartement woont, moet je natuurlijk rekening gaan houden met je medebewoners... Ik heb ook helemaal geen ervaring met een grijze roodstaart, dus daarom dat ik hier liever mee wil wachten, ik wil niet iets kopen waar ik helemaal geen ervaring mee heb en nadien problemen... Met kleine parkietjes en dwergpapegaaitjes heb ik wel wat ervaring ...

Ik weet niet hoe jullie hierover denken??? Denk ik juist of moet ik het toch proberen?

Ik heb al contact met een mevrouw via Kapaza die dwergpapegaaitjes verkoopt aan 70€. Het dwergpapegaatje is 3weken oud en ik mag ze nog 3x/week met de spuit voeden (ik krijg alles mee, het enigste wat ik thuis moest hebben is een grote kooi zei ze)...
    Is wel een vriendelijke dame via mail... maar ik weet niet goed op wat ik moet letten...

Help ??

Groetjes

Sisi

Is het niet beter een agaatje te nemen die al zelfstandig eet?
    Waarom zo jong?

Ik ben sowieso niet al een voorstander van de spuit, tenzij het niet anders kan omdat het jonkie verstoten wordt en niet meer wordt gevoerd door de ouders.

Met 8 weken heb je ook een jong agatje die je net zo tam kan krijgen als anders.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
    Baby

Comment

Ja natuurlijk had ik liever een dwergpapegaaitje van minstens 6 weken en dat vroeg ik ook of ze die kon houden tot hij 6 weken was, maar blijkbaar doet zij dit niet, en ik zou niet weten waarom eigenlijk?

Is hier op de forum misschien iemand die kleintjes heeft van rond de 8 weken? Dan ben ik wel alvast geïntresseerd...

Is het dan beter dat ik die dame dan toch afzeg??
      En is het wel de juiste prijs 70€?

Groetjes

Sisi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sisi Bekijk Berichten
        Ja natuurlijk had ik liever een dwergpapegaaitje van minstens 6 weken en dat vroeg ik ook of ze die kon houden tot hij 6 weken was, maar blijkbaar doet zij dit niet, en ik zou niet weten waarom eigenlijk?

Is hier op de forum misschien iemand die kleintjes heeft van rond de 8 weken? Dan ben ik wel alvast geïntresseerd...

Is het dan beter dat ik die dame dan toch afzeg??

Groetjes

Sisi
        Ik zou zeggen: als je ervaring hebt met handopfok, dan kan je de koop overwegen.
        Indien je geen ervaring hebt, raad ik het je af.

En 70 euro is misschien veel voor het vogeltje alleen, maar ik lees dat je er ook toebehoren bij krijgt, en dat compenseert wel het één en ander.
        Zo erg wat er in Parijs gebeurt is, en dat omdat een paar personen niet akkoord waren met de meningen van anderen
        -Je suis Charlie-

Comment

Handopfok is trouwens een heel andere manier van opvoeding, deze manier van opvoeden zou ik "mensgericht" noemen.

Jonge handopfokvogels gaan mensen als hun ouders zien, terwijl oudere handopfokvogels hun partner weer gaan zoeken tussen de mensen.
          Deze handopfokvogels hebben dus meer affectie nodig van de mens, dan de gewone natuurbroedvogels.

Dit laatste wordt door tegenstanders gezien als een nadeel (kan niet goed om met andere vogels), en door voorstanders gezien als een voordeel (kan goed om met mensen).

Je moet een beetje kijken naar de toekomst van je vogel.
          Wil je ermee kweken? Neem dan een natuurbroedvogel.
          Wil je een maatje? Neem dan een handopfokvogel.

Heb je veel tijd? Dan kan je gerust een handopfokvogel nemen.
          Heb je weinig tijd? Dan raad ik je het niet aan.

De meeste mensen nemen een handopfokvogel omdat ze het zo leuk vinden dat die goed met mensen omgaat.
          Na een paar maanden is het nieuwe er van af, en wordt de vogel minder bekeken.
          Op dat punt gaat de vogel vanalles doen om aandacht te vragen: bijten, schreeuwen, plukken...

Dan ligt de schuld volgens die mensen vaak bij het feit dat het een handopfokvogel is.
          Ze lezen immers overal dat handopfokvogels vaak probleemgedrag gaan vertonen.

Maar eigenlijk ligt de schuld bij de eigenaar van de vogel zelf: Als de eigenaar nu eens verder zoekt naar waarom de vogel bijt/schreeuwt/plukt, dan zal de eigenaar er op uitkomen dat het komt omdat de vogel veel minder aandacht krijgt dan in het begin.

Spijtig genoeg wordt dit laatste maar al te vaak overgeslagen.
          (Wij mensen, zo ijdel als we zijn gaan toch niet zeggen dat het door ons komt zeker...)

Ik ben trouwens een voorstander van handopfok voor vogels in huis.
          Zo erg wat er in Parijs gebeurt is, en dat omdat een paar personen niet akkoord waren met de meningen van anderen
          -Je suis Charlie-

Comment

persoonlijk vind ik 3 weken oud veel te jong
            en de prijs veel te hoog,zelfs al zou je er een pot pap bij krijgen

Comment

Nee ervaring heb ik niet, maar handig ben ik wel :-)... Kan er veel fout gaan bij het handopvoeden??

Groetjes

Sisi

Comment

@ Arnevv bedankt voor je duidelijke reactie :-)...

Veel tijd, jah ik werk ook fulltime (maar er komt wel een familielid bij mijn thuis als mn hondjes te lang alleen zouden zijn) maar ik maak wel veel tijd voor mijn diertjes... ik wil er zeker NIET mee kweken gewoon gezeldschap...
                ik twijfel ook of ik voor 1tje moet gaan of voor 2?
                Ik hoor dat het beste is dat je met 1tje begint eerst die tam maakt en dan pas een 2de erbij neemt, klopt dit??

Persoonlijk vind ik ook 3weken te jong en vind ik het ook duur, maar ik heb het er natuurlijk wel voor over...

Comment

Nee ervaring heb ik niet, maar handig ben ik wel :-)... Kan er veel fout gaan bij het handopvoeden??

Groetjes

Sisi
                  Tsja...

Ik zeg altijd dat voor alles een eerste keer is, anderen zeggen dan weer dat je je best laat bijstaan door een ervaren handopfokker.
                  Je moet je in ieder geval heel goed inlezen, en voorbereiden.

Over het algemeen geldt: des te jonger het kuiken, des te meer risico's.

Oorspronkelijk geplaatst door milaja Bekijk Berichten
                  persoonlijk vind ik 3 weken oud veel te jong
                  en de prijs veel te hoog,zelfs al zou je er een pot pap bij krijgen
                  Ik weet niet wat de prijs in Nederland is voor een handopfok kuiken, maar in België is het al snel €50 voor de vogel alleen.
                  Voor een wildkleur vind ik €70 eigenlijk ook aan de hoge kant, maar misschien is het een duurdere mutatie.
                  Last edited by arnevw; 17-03-14, 12:32.
                  -Je suis Charlie-

Comment

ik twijfel ook of ik voor 1tje moet gaan of voor 2?
                    Ik hoor dat het beste is dat je met 1tje begint eerst die tam maakt en dan pas een 2de erbij neemt, klopt dit??
                    Tam maken moet in principe niet bij handopfokvogels omdat ze gewend al gewend zijn aan handen.

Je kan er twee nemen, maar weet dan dat die sowieso veel meer tijd met elkaar gaan doorbrengen, dan jij met hen.
                    Ze gaan dus meer naar elkaar toe trekken dan naar jou.

De meeste mensen beginnen met één vogel en kopen daarna een tweede omdat ze vinden dat het vogeltje maar zielig alleen is.
                    Dit gaat goed bij natuurbroedvogels, deze zijn immers vogelgericht.

Bij handopfok is dit anders, deze zijn mensgericht en niet vogelgericht.
                    Deze vogels hebben een stuk van hun vogelopvoeding gemist en zijn dus veel minder snel bang. Ze durven ook sneller bijten omdat ze niets te vrezen hebben.
                    Mede door dat en omdat handopfokvogels mensgericht zijn, is het zeer moeilijk om zonder problemen na een bepaalde tijd een tweede te kopen.
                    Last edited by arnevw; 17-03-14, 12:36.
                    -Je suis Charlie-

Comment

Volgens mij belangrijk bij handopfok

Alle reacties die 'k lees zijn wel leerrijk, maar ik vind het toch een heel klein beetje overdreven.
                      Het belangrijkste bij handopfok:

- Een vast ritme in het voedingsschema evenwel in de nachtrust
                      Ik geef op dit ogenblik (8 weken) nog viervoedingen, om de drie uur te beginnen rond 8h 's ochtends. Ondertussen bied ik al vaste voeding aan, maar ze is veelal meer geïnteresseerd in de rand van het pontje dan in de inhoud (eivoeder).

- Hygiëne: het kooitje (of wat je ook zou gebruiken) toch zeker 's ochtends en 's avonds verversen/kuisen.
                      Zij zit in de transportkooi van Nestor (3,5j), vlak naast zijn javaboom

- Een algemene controle bij de dierenarts en testen van meestvoorkomende ziektes

- Zorg dat ze een bezighouding hebben. Zij heeft nu in het kleine kooitje een ping-pong-balletje gekregen, ze speelt er af en toe mee (als ze niet één van haar vaste dagtaken zit te beoefenen en dat is 'slapen').

- Zorg dat het 'kuikentje' niet echt verschiet door bvb bruuske bewegingen of lawaai. Zijn zeer stressgevoelig en moeten nog steeds wennen aan de omgeving.

Doch zou ik een papegaai ten vroegste op zes weken in huis halen. Het voordeel is dat jij een band met ze legt omdat jij steeds het eten aan hen geeft. Het is nu de tweede keer dat 'k een handopfok en heb over het algemeen geen klagen. Hoewel ze sinds vandaag in hun herhaalperiode zitten, zij zaagt (hoogstwaarschijnlijk om eten) en Nestor herhaalt (nadat ie er het zijne van gemaakt heeft).

Wat het roepen betreft, da's een beetje overdreven (naar mijn bescheiden mening)... Mja, je moet ze een beetje papegaai laten wezen en als ie z'n litanie afsteekt (zo noem ik het) om even te laten horen "ik voel me goed vandaag", maar ik heb nog nooit klachten gekregen van de buren (in mijn appartementsgebouw). Er is weliswaar een groot verschil tussen een papegaai die gewoon zijn/haar litanie afsteekt en een papegaai die zit te krijsen (want dan klopt er iets niet). Maar met krijsen heb ik geen ervaring, tot op heden nooit mee geconfronteerd geweest.
                      Moet er wel aan toevoegen en heb die opmerking al een aantal keer gekregen: Nestor is wel heel handtam (vooral als 'k hier sommige andere verhalen lees)...

Succes ermee!
                      Carpe diem

Comment

Hallo Sisi,

Hierbij mijn adviezen kijk maar wat u er mee wilt,

Het dwergpapegaatje is 3weken oud en ik mag ze nog 3x/week met de spuit voeden (ik krijg alles mee, het enigste wat ik thuis moest hebben is een grote kooi zei ze)
                        Ik ga er even van uit dat u een foutje maakt met " 3x/week met de spuit voeden " zelfs 3 x per dag is naar mijn weten nog te weinig.

Maar waarom wilt u in vredesnaam zo'n jonge vogel aanschaffen zonder de benodigde ervaring met hand opfok.

Of het ook haar reden is weet ik niet maar sommige willen zelf zo weinig mogelijk risico lopen of er werk mee hebben dat ze zoveel mogelijk er aan over houden tegen minst mogelijke inspanning.

is een belachelijke prijs ook al zit er voeding bij.

de vogel kan hooguit sterven door.

Jonge handopfokvogels gaan mensen als hun ouders zien, terwijl oudere handopfokvogels hun partner weer gaan zoeken tussen de mensen.

Ze lezen immers overal dat handopfokvogels vaak probleemgedrag gaan vertonen.
                        Niet zo vreemd toch, de gene die hun groot brengt is toch een soort genoot dus die snapt wel wat de vogel wil.

Wil je een maatje? Neem dan een handopfokvogel.
                        Echt niet, wil je een maatje dan neem je er 1 van je eigen soort de mens dus.

Maar eigenlijk ligt de schuld bij de eigenaar van de vogel zelf: Als de eigenaar nu eens verder zoekt naar waarom de vogel bijt/schreeuwt/plukt, dan zal de eigenaar er op uitkomen dat het komt omdat de vogel veel minder aandacht krijgt dan in het begin.

Dit kan en zal in sommige gevallen mede de oorzaak zijn maar ook vaak is de oorzaak dat de vogel een mens als maatje/partner heeft gekozen en ook dus daarna wil handelen.
                        Maar laat dat nu dan weer net niet de bedoeling zijn dan worden de hand opgefokte vogels lastig en ontstaan er spontaan allergieën.

Maar goed Sisi wens je veel wijsheid en we lezen wel wat jou waarheid wordt.
                        ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Nog een kleine tip!

Bij mij zit Nestor altijd los op z'n boom (ook als 'k afwezig ben), maar ie durft er wel eens afdonderen tijdens bvb het koordslingeren. Eén van mijn taken voor ik vertrek "alle verlengkabels uittrekken of zorgen dat ie er niet aankan!"...
                          Carpe diem

Comment

ik zie dat er inmiddels al weer wat dingen gepost zijn, ik was met beantwoorden begonnen om zeg 12,15 maar er kwamen wat dingen tussen en heb verzuimd om voor plaatsing nog even te kijken of er meer stond.
                            Maar goed kan nu ook in deze posting nog even reageren.

Ik weet niet wat de prijs in Nederland is voor een handopfok kuiken, maar in België is het al snel €50 voor de vogel alleen.
                            Voor een wildkleur vind ik €70 eigenlijk ook aan de hoge kant, maar misschien is het een duurdere mutatie.
                            Wat verstaat u onder een handopfok kuiken ,naar mijn mening is dit een kuiken die reeds zelfstandig is en dus door kweker/verkoper met de hand is grootgebracht dan zou een prijs van € 50,-- misschien gepast zijn maar voor een kuiken van 3 weken met alle risico van dien.
                            En dat het misschien een duurdere mutatie is zijn er al kwekers dan die zo ........ zijn dat die dan voor handopok worden aangeboden.

Om het alleen toe te passen indien echt nodig is, als door omstandigheden waar onder het kuiken zou overlijden terwijl het onder de normale omstandigheid dit zou overleven.
                            ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Om het alleen toe te passen indien echt nodig

Oorspronkelijk geplaatst door dijkkamp Bekijk Berichten

Oorspronkelijk geplaatst door Gobelin Bekijk Berichten
                              Om het alleen toe te passen indien echt nodig is, als door omstandigheden waar onder het kuiken zou overlijden terwijl het onder de normale omstandigheid dit zou overleven.
                              Wat bedoel je hier juist mee? 'k Kan er ook maar van leren hé

Thanks!
                              Carpe diem

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X