Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

help Mavis legt constant eitjes !!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • help Mavis legt constant eitjes !!!!

    Wat moet ik doen???
    Ik heb een vrouwtjes dwergpapegaai en ze legt constant eitjes
    ze is 3 jaar oud en zit alleen in een kooi
    Wat kan ik doen ???

  • #2
    Zeker de eitjes laten liggen zodat ze daarop broed. Want als je steeds de eitjes wegneemt stimuleer je haar tot leggen. Ev. een soortgenoot aanschaffen om haar aandacht af te leiden. Maar wat ik wil weten wat je haar allemaal aanbied qua materiaal en voeding?

    mvg

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door joselito Bekijk Berichten
      Zeker de eitjes laten liggen zodat ze daarop broed. Want als je steeds de eitjes wegneemt stimuleer je haar tot leggen. Ev. een soortgenoot aanschaffen om haar aandacht af te leiden. Maar wat ik wil weten wat je haar allemaal aanbied qua materiaal en voeding?

      mvg

      wil je niet tegenspreken, ( maar doe het toch )



      hedwig van de horst de vogelarts van 26 november noemde 3 dingen wanneer een pop eitjes gaat leggen
      1 lichturen
      2 voeding
      3 gedrag, dus ook aandacht van mannetje of van mens. Als je dus een ander vogeltje aanschaft en het geeft elkaar veel aandacht gaat het ook leggen.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door alanya68 Bekijk Berichten
        Wat moet ik doen???
        Ik heb een vrouwtjes dwergpapegaai en ze legt constant eitjes
        ze is 3 jaar oud en zit alleen in een kooi
        Wat kan ik doen ???
        Haal je de eitjes weg?, of laat je ze liggen? Als jij ze weg haalt blijft zij leggen


        Je moet de omstandigheden proberen te veranderen, misschien de hele kooi anders inrichten, geen nestblok of materiaal aan bieden, Minder licht uren, proberen haar minder aandacht te geven.
        Als ze al/wel een nestje heeft gemaakt, dan kan je die ivm hygiene verwisselen voor nepeitjes, die gaan niet kapot. Laat haar de 28 dagen broeden, dan kunnen de hormonen weer rustig worden en probeer dan het nestblok weg te halen. hou dan de andere omstandigheden aan.
        Als het van kwaad tot erger word en je vogel blijft leggen, wat een grote aanslag op haar gezondheid kan zijn, dan kan je altijd nog overwegen om een hormoonspuit te laten geven bij de vogelarts. Grote vogels kunnen zelfs gesteriliseerd worden, maar de kleintjes niet.

        Comment


        • #5
          heeelp !!!

          ze heeft geen nestblok
          en wat de lichturen betreft ik dek haar savonds toe rond 9 uur en smorgens 8 uur haal ik
          de doek er weer af

          ze zit beneden op de bodem en heeft tot nu toe 2 eitjes gelegd

          ik heb geen idee wat te doen

          evt voeding of iets veranderen???

          Comment


          • #6
            nee met voeding aan de gang gaan is altijd beetje eng bij deze kleine vogeltjes

            laat haar haar gangetje maar gaan en kijk over een week of 4 of ze interesse verloren heeft
            als ze een maal gaat leggen kan je het niet zo 1 2 3 stoppen, dan moet je de cyclus afmaken zeg maar.

            en nogmaals als het echt te erg word kan je haar een hormoonprik laten geven.
            Chantald heeft dat pas laten doen bij Peach, heeft ze een topic over.
            De kosten daarvan zijn niet groot dus dat scheelt.

            Comment


            • #7
              okeee

              tja dan laat ik haar maar haar gang gaan
              ik had al gedacht een mannetje erbij halen
              maar dan zit ik op een moment met te veel vogeltjes
              (heb hier ook een grasparkietje met nest!!!!)
              misschien is ze wel jaloers op de grasparkietjes
              kan dat???
              en is ze daardoor aan de leg

              Comment


              • #8
                of ze jaloers is, dat weet ik niet, denk het niet

                haar hormonen spelen op, en dat kan heel goed omdat bijv. de kachel aan gegaan is.

                zou er nu zeker geen mannetje bij halen, dat word heel moeilijk om ze nu te laten wennen
                madam is natuurlijk niet helemaal in haar goeie doen, en dan accepteerd ze geen man of andere vogel

                als je een man erbij haalt moet je heel langzaam wennen en dat kost tijd, maar zal dat zeker in haar rustige periode doen.
                het zou het broeds zijn niet tegen gaan hoor, alleen maar bevorderen.
                krijg je misschien bevruchte eitjes dus meer vogeltjes, als je dat wilt.

                Comment


                • #9
                  Okee dan laat ik haar maar met rust
                  lijkt me het beste
                  Fijn dat er dit forum is
                  hier in Turkije heb je niet zo een vogelarts ofzo waar je naartoe kunt gaan
                  als er wat is
                  Bedankt voor jullie hulp

                  Comment


                  • #10
                    Wat bedoel je precies Alanya?
                    Je hebt het over dat je agaatje constant eitjes legt en daarna heb je het over 2 eitjes.
                    Legt ze nu constant eitjes of heeft ze erin totaal nog maar 2 gelegd?
                    Want dat maakt natuurlijk ook een heel verschil.

                    En de vraag of je de eitjes weghaald heb je nog niet beantwoord. Dat is ook belangrijk.
                    Want zoals al eerder opgemerkt, eitjes weghalen stimuleert tot meer eitjes leggen.

                    Je kan we iets in de voeding veranderen, maar dat is ook afhankelijk van wat je haar nu voert. Drastische voedings-veranderingen tijdens het broeden is niet goed, maar kleine veranderingen al gaan doorvoeren kan geen kwaad, maar dat is afhankekelijk van wat en hoe je nu voert.

                    Bij agaatjes helpt tegen het leggen ook om de nestmaterialen en het sloopspeelgoed weg te halen. Dus bijv wel heel veel speelgoed ter afleiding, maar dan meer van acryl zodat het niet gesloopt kan worden en als nestmateriaal gezien kan worden.

                    De 3 punten die Hedwig heeft genoemd mbt eieren leggen zijn heel goed weergegeven door Shivas. Maar Hedwig merkte ook al op dat dat bij agaatjes toch weer net iets anders lag, omdat agaatjes in het verleden (en misschien nu nog) oa vooral gewkeekt werden op het leggen van veel eitjes.

                    @Shivas, de hormoonprik van Peach bij Gisela was idd niet duur, maar dat geldt niet voor alle va. Er zijn ook (veel) va waar je eerst een consult van rond de 40 euro (of meer) moet betalen waar daarna dan nog de kosten van de hormoonprik bijkomen.

                    Comment


                    • #11
                      o ik zie het al
                      ze houdt er erg van dingen te slopen
                      touwtjes enzo dus dat in ieder geval al minderen
                      voor de rest heeft ze gisteren 2 eitjes gelegd en vorige week ook 2
                      O ja en het is natuurlijk kouder weer dus de verwarming is ook aan
                      dat werd ook als opmerking gegeven
                      Ach ik laat haar maar lekker met rust en minder dingen geven om
                      te slopen want dat vind ze geweldig !!!!

                      Comment


                      • #12
                        de eitje heb ik niet weggehaald !!!!!!!!!!!!

                        Comment


                        • #13
                          volgens mij

                          volgens mij is het daar te donker ofzo iets

                          Comment


                          • #14
                            Te donker??? In turkije en ik lees zo dat de vogel dagelijks over 11u licht beschikt.

                            mvg

                            Comment


                            • #15
                              volgens mij benoemde Hedwig ook dat vochtige voeding(veel fruit) de vogels doet denken aan lente/zomer.
                              droge voeding(zaden en pellets) doen de vogels denken aan najaar en winter...

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X