Meldingen
Alles wissen

Werkt je wachtwoord niet meer? Druk dan op wachtwoord vergeten.

Ervaar je technische problemen? help@papegaaienforum.nl

Kruiden

14 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
1,496 Bekeken
Xcodd
(@Xcodd)
Berichten: 810
Eervol lid
Topic starter
 

Hallo,

Gisteren hebben wij voor een weeshuis staan koken en er kwamen een hoop kruidengeuren vrij.
bij ons sprongen de tranen in onze ogen...
kunnen vogels hier tegen?
omdat kruiden ook natuurproducten zijn, misschien dat zij er geen last van hebben.
ik zou dit graag willen weten. Op internet is er niets over te lezen. (niet dat ik kan vinden)

gr, Marcel


:senegal-papegaai:Denzo :senegal-papegaai: Chica

 
Geplaatst : 27 oktober 2014 19:25
Xcodd
(@Xcodd)
Berichten: 810
Eervol lid
Topic starter
 

Iemand?


:senegal-papegaai:Denzo :senegal-papegaai: Chica

 
Geplaatst : 29 oktober 2014 10:14
Antonia 1968
(@Antonia 1968)
Berichten: 2695
Edel lid
 

Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt welke kruiden...

Kerrie zou ik niet geven bijvoorbeeld maar een beetje bieslook zal denk ik geen kwaad kunnen.
Ze verkopen ook van die kookpotjes voor papegaaien waar kruiden bij zitten, mss kan je dat eens
opzoeken en erachter komen wat erin zit voor kruiden..


Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

[SIGPIC][/SIGPIC]

 
Geplaatst : 29 oktober 2014 11:38
Xcodd
(@Xcodd)
Berichten: 810
Eervol lid
Topic starter
 

Bedankt voor je reactie, maar ik bedoelde de enorm sterke geur van de kruiden die vrijkomen tijdens het koken.
ik kreeg het er benauwd van en mn neus prikkelde als een gek.
zou een papegaai daar nou ook last van kunnen krijgen?


:senegal-papegaai:Denzo :senegal-papegaai: Chica

 
Geplaatst : 29 oktober 2014 13:19
DianaP
(@DianaP)
Berichten: 15
Actief lid
 

Weet je nog wat voor kruiden het waren? Sommige kruiden hebben een hoog gehalte aan essentiële oliën in zich en die kunnen wel irritatie veroorzaken, zeker in verwarmde vorm.


 
Geplaatst : 29 oktober 2014 13:52
Xcodd
(@Xcodd)
Berichten: 810
Eervol lid
Topic starter
 

Ik denk dat het vooral de chilipoeder was dat het allemaal zo benauwd maakte


:senegal-papegaai:Denzo :senegal-papegaai: Chica

 
Geplaatst : 29 oktober 2014 14:17
Antonia 1968
(@Antonia 1968)
Berichten: 2695
Edel lid
 

Ooh zo bedoelde je, ik dacht om te geven.

Papegaaien eten met gemak een peper maar hoe het zit met de geurdampen weet ik niet..


Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

[SIGPIC][/SIGPIC]

 
Geplaatst : 29 oktober 2014 14:25
DianaP
(@DianaP)
Berichten: 15
Actief lid
 

Heb je het poeder voor het koken erbij gedaan of tijdens het koken? Chilipepers staan bekend om hun irriterende werking op bijvoorbeeld ogen en neusslijmvlies. Snij maar eens een vers pepertje en wrijf daarna per ongeluk in je ogen... (ervaring mee, echt, niet fijn...) Dat papegaaien het zo kunnen eten vind ik echt bijzonder. Er wordt ook essentiële olie van de zaden van chili pepers gemaakt, en die mag bijvoorbeeld absoluut niet via inhalatie, juist vanwege die irritatie, maar ik kan me niet voorstellen dat er in het poeder nog zoveel aanwezig is. Wat ik me dus wel kan voorstellen is dat als je het tijdens het koken toevoegt het in de kookdampen terecht komt?


 
Geplaatst : 29 oktober 2014 14:38
Xcodd
(@Xcodd)
Berichten: 810
Eervol lid
Topic starter
 

DianaP;366171 wrote: Heb je het poeder voor het koken erbij gedaan of tijdens het koken? Chilipepers staan bekend om hun irriterende werking op bijvoorbeeld ogen en neusslijmvlies. Snij maar eens een vers pepertje en wrijf daarna per ongeluk in je ogen... (ervaring mee, echt, niet fijn...) Dat papegaaien het zo kunnen eten vind ik echt bijzonder. Er wordt ook essentiële olie van de zaden van chili pepers gemaakt, en die mag bijvoorbeeld absoluut niet via inhalatie, juist vanwege die irritatie, maar ik kan me niet voorstellen dat er in het poeder nog zoveel aanwezig is. Wat ik me dus wel kan voorstellen is dat als je het tijdens het koken toevoegt het in de kookdampen terecht komt?

dat klopt.

dus zolang het geen olievorm is is het niet schadelijk?
of wat wij voelen van de dampen voelen hun ook?

want anders rij ik de kooi even in een andere kamer de volgende keer xD


:senegal-papegaai:Denzo :senegal-papegaai: Chica

 
Geplaatst : 29 oktober 2014 21:54
DianaP
(@DianaP)
Berichten: 15
Actief lid
 

Ik denk dat hun dat ook wel voelen eigenlijk...... maar het misschien niet zo laten merken. Ik zou zeggen let volgende keer even op hun reactie.... of een heeeeeele sterke afzuigkap aanschaffen 😉


 
Geplaatst : 29 oktober 2014 22:13
Antonia 1968
(@Antonia 1968)
Berichten: 2695
Edel lid
 

Zwz is het niet echt gezond om de vogel in de keuken te hebben tijdens het koken 😉


Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

[SIGPIC][/SIGPIC]

 
Geplaatst : 29 oktober 2014 22:41
Xcodd
(@Xcodd)
Berichten: 810
Eervol lid
Topic starter
 

nah het punt was dat het het hele huis rondging.
ik heb een flatwoning dus een vrij kleine ruimte.
volgende keer de kooi in een andere kamer rijden dus.
ik laat mijn vogels nooit in de keuken tijdens het koken haha.
Ik heb ze niet erg onrustig zien gedragen...
Maar voor het zekere houd ik ze dan voor de volgende keer niet in dezelfde ruimte als we weer uitgebreid zullen koken.

bedankt voor de reacties.

gr. Marcel

p.s. de afzuigkap staat op een centrale aansluiting in de flat. dus mag er helaas geen sterke afzuigkap op aansluiten.


:senegal-papegaai:Denzo :senegal-papegaai: Chica

 
Geplaatst : 30 oktober 2014 00:05
DianaP
(@DianaP)
Berichten: 15
Actief lid
 

Een keertje zal ook niet zo erg zijn, maar inderdaad gewoon volgende keer voor de zekerheid even in veiligheid brengen 🙂 En zelf een maskertje op hihi


 
Geplaatst : 30 oktober 2014 01:36
Xcodd
(@Xcodd)
Berichten: 810
Eervol lid
Topic starter
 

bedankt voor alle reacties. 😀

haha


:senegal-papegaai:Denzo :senegal-papegaai: Chica

 
Geplaatst : 30 oktober 2014 09:16
Deel:

Scroll naar boven